توصیه ‌هایی مهم برای انتخاب رشته دانشگاهی

  چهارشنبه، 10 مرداد 1397 ID  کد خبر 10658
توصیه ‌هایی مهم برای انتخاب رشته دانشگاهی
ساعد نیوز: نتایج اولیه آزمون سراسری 97 از امروز صبح اعلام شده و به گفته رئیس سازمان سنجش، همه شرکت کنندگان در کنکور مجاز به انتخاب رشته شده اند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از شبکه علمی ثریا، داوطلبان از امروز به مدت یک هفته فرصت دارند با مراجعه به سایت سنجش، انتخاب رشته کنند. انتخاب رشته ای که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که هر دانش آموز با تصمیم گیری درباره رشته تحصیلی خود، سرنوشتش را رقم می زند. با این حال، عوامل متعددی بر انتخاب رشته دانشگاهی تاثیر می گذارند که باید برای عبور به شیوه اصولی از این مرحله زندگی، به آن ها توجه کرد. بعضی از این عوامل به فرد و برخی دیگر به جامعه بر می گردد. مهم ترین عوامل موثر در انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل در این مقاله بررسی شده است.

باز هم صحبت از علاقه است

یکی از مهم ترین مسائلی که هنگام انتخاب رشته باید به آن توجه شود، علاقه فرد است. دانش آموزان و خانواده های داوطلبان کنکور باید بدانند که بسیاری از دانشجویان به دلیل این که به رشته تحصیلی خود علاقه نداشته اند، ترک تحصیل کرده اند و تعدادی دیگر نیز نتوانسته اند در رشته خود موفق باشند. داوطلبان بهتر است قبل از هر اقدامی، زمینه علایق خود را شناسایی و هنگام انتخاب رشته به آن توجه کنند. این یک هفته فرصت بسیار خوب و البته مهمی برای کشف این علاقه است که به کمک یک مشاور، مقدورتر هم خواهد شد.
با خودتان خلوت کنید
در انتخاب رشته به استعداد و توانایی های علمی خود توجه کنید. به عنوان مثال اگر می خواهید معماری بخوانید، باید استعداد کارهای هنری داشته باشید پس با خود خلوت کنید و به خود بگویید آیا من استعداد لازم برای تحصیل در این رشته را دارم یا خیر؟ خلوت کردن در این روزها، باعث می شود تا در آینده از تصمیم تان پشیمان نشوید.

نگاهی به بازار کار داشته باشید

به بازار کار رشته مد نظر هم توجه کنید. هدف از دانشگاه رفتن، درس خواندن و مدرک گرفتن نیست و در کنار افزایش سطح آگاهی و پیدا کردن یک سطح دانش بالاتر، بحث اشتغال هم مهم است زیرا هدف بسیاری از دانشجویان برای ورود به دانشگاه، یافتن شغلی خوب است. بنابراین قبل از این که چهار سال از بهترین سال های عمرتان را بگذرانید، به این نکته توجه کنید. به سراغ چند نفری بروید که دانش آموخته این رشته هستند و حتما با آن ها مشورت کنید.
خودتان را از کنکور سال آینده محروم نکنید
مراقب باشید از کنکور سال آینده محروم نشوید. با توجه به محرومیت از انتخاب دوره های روزانه به مدت یک سال در صورت انتخاب این رشته ها و قبولی در آن ها در سال جاری، دقت کافی داشته باشید چون اگر در رشته روزانه پذیرفته شوید و انصراف دهید، سال بعد امکان انتخاب رشته های روزانه را نخواهید داشت و فقط باید به انتخاب رشته در دوره های غیر روزانه امیدوار باشید. با آگاهی از این نکته، انتخاب رشته کنید.

شهر محل دانشگاه هم مهم است

انتخاب شهر محل تحصیل برای داوطلب اهمیت زیادی دارد. انتخاب شهر دیگر، یعنی تحصیل در شهر دیگری برای چندین سالی که تحصیل ادامه دارد. شاید اکنون از اهمیت آن مطلع نباشید ولی پس از رفتن به شهر مد نظر، احتمال دارد به مشکلاتی برخورد کنید مانند هزینه رفت و آمد، اقامت در خوابگاه، اختلاف فرهنگی شهر محل سکونت و شهر محل تحصیل، جدا شدن از خانواده و.... پس تا حد امکان در شهر محل سکونت یا نزدیک به محل سکونت خود ادامه تحصیل دهید تا از مشکلاتی از این قبیل برحذر باشید یا حداقل خودتان را برای این شرایط آماده کنید.

والدین به داوطلبان آزادی بدهند

والدین باید این روزها برای انتخاب رشته به داوطلبان آزادی عمل دهند البته که می توانند با مشورت اصولی، راهنمایی شان کنند اما تصمیم نهایی را باید خود داوطلبان بگیرند. پیش نیاز هر انتخاب، آزادی عمل است. پس باید به داوطلب اجازه داده شود تا درباره رشته تحصیلی و محل تحصیل مد نظر خود اطلاعاتی را کسب کند و با توجه به این اطلاعات، دست به انتخاب بزند. گاهی والدین، فرزندان خود را مجبور می کنند تا رشته تحصیلی خاصی را انتخاب کنند. این والدین شاید به دنبال آرزوهای خود هستند و فکر می کنند فرزندان مسئولیت دارند تا آرزوی والدین را برآورده کنند. تکرار می کنم منظور از این گفته به هیچ وجه به معنی مشارکت نداشتن والدین در سرنوشت فرزندان نیست بلکه داوطلبان باید از تجربیات پدر و مادر خود کمک بگیرند.

دقت بی نهایت در پر کردن فرم انتخاب رشته

برای جلوگیری از اشتباه، بهتر است داوطلبان قبل از ورود به سامانه اصلی، رشته های انتخابی خود را با کد مربوط به هر رشته به ترتیب علاقه مندی در پیش نویس انتخاب رشته وارد کنند و پس از نهایی کردن رشته های انتخابی و اطمینان از ترتیب انتخاب های خود، آن ها را در سامانه اصلی انتخاب رشته وارد کنند.

تقلید ممنوع!

در خور ذکر است شرایط برای هر داوطلب، منحصر به خود اوست و از داوطلبی به داوطلب دیگر فرق می کند بنابراین درصورت به جمع بندی نرسیدن، به یک مشاور مراجعه کنید و به هیچ وجه به تقلید از دیگران برای انتخاب رشته فکر نکنید.

 


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (73 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان