طوطی ترسیده را چگونه آرام کنیم؟

  چهارشنبه، 31 فروردین 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
طوطی ترسیده را چگونه آرام کنیم؟
خیلی از دوستان و دارندگان طوطی خیلی دوست دارند بدون ترس و وحشت طوطی را دستی کنند، و تقریبا همه راه ها را امتحان کردند، اما به نتیجه نرسیدند. برای حل این مشکل بزرگ با ما همراه شوید.

عروس هلندی یکی از محبوب ترین پرندگان خانگی به حساب می آید که طرفداران زیادی دارد. باید مراقب این پرنده ی بسیار باهوش و حساس باشید تا نترسد. اگر ترسید باید حتما علت ترس عروس هلندی را بررسی کنید. ترس او می تواند حتی باعث مرگ او شود؛ برای جلوگیری از این اتفاق با ما همراه باشید تا شما را با علل و راهکاها آشنا سازیم.

عروس هلندی پرنده ای از خانواده طوطی سانان است که دم بلندی دارد و زیستگاه اصلی آن استرالیا است. این پرنده زیبا یکی از محبوب ترین پرندگان خانگی است. نام علمی عروس هلندی (Nymphicus hollandicus) است و در زبان انگلیسی به آن کاکاتیل ( cockateil) می گویند.این پرنده را در زادگاهش استرالیا بانام های کوآریون، ویرو، طوطی کاکادو و یا طوطی کاکل دار نیز می شناسند. در ایران این پرنده با نام عروس هلندی شناخته شده است که ترجمه نام علمی پرنده است.

چرا طوطی شما میترسد ؟

تعداد بسیاری از دلایل وجود دارد که متیواند موجب ترسیدن طوطی بشود .به عنوان مثال صدای بلند باعث ترسیدن طوطی میشود .یا مثلا حرکت ناگهانی برای برداشتن طوطی باعث ترسش میشود . وجود حیوانت دیگر نیز میتواند باعث ترسش شود .تعداد زیادی از عوامل وجود دارد که ممکن است باعث ترسیدن طوطی بشود .شما میتوانید به راحتی متوجه علائم ترسیدن طوطی بشوید . ممکن است پرنده جیغ بلندی بزند . بالهایش را برای اینکه بزرگتر نشان داده شود باز کند .ممکن است چشمهایشان بزرگتر شده و سعی به فرار کردن بکنند . اگر شما این علائم را مشاهده کردید نیاز دارید تا عامل ایجاد ترس را از بین ببرید.

چرا ترس طوطی باید از بین برود؟

هنگامی که پرنده زمان زیادی را صرف ترسیدن می کند ،شما باید دلیل نگرانی و ترسش را پیدا کنید . این ترس و نگرنی به یک مشکل و اختلال رفتاری منتهی خواهد شد .پرنده نگامی که نگران شود و بترسد خشمگین شده و گاز خواهد گرفت .حتی ممکن است به عادات او جیغ زدن نیز اضافه شود . بیشتر رفتار هایی که پرنده از ترسیدن به دست می اورد دلیلی دارند که شما باید ان را رفع کنید و زندگی را برای پرنده راحت تر کنید .اما به یاد داشته باشید این زمان خواهد برد وقتی که پرنده میترسد این مهم نیس که شما چه قدر تلاش میکنید.شما فقط نیاز دارید تا مطمئن شوید که موقعیت پرنده را درک کرده اید و او را دوباره ارام ساخته اید.

ابتدا با از بین بردن چیزی که باعث ترس پرنده شده است شروع کنید .سپس پرنده هنگامی که حس کند عاملی که باعث ترساندنش شده است از بین رفته به قفسش بر خواهد گشت . هنگامی که میبینید پرنده ترسیده است حرکت ناگهانی نکنید و صدای خود را ارام و ملایم کنید .تعداد زیادی دلیل وجود دارد که میگوید چرا ممکن است پرنده بترسد . این به دلیل جایگاهشان در طبیعت است که بسیار حساس می باشند .شما باید به عنوان صاحب پرنده هنگامی که او میترسد او را ارام کنید . هنگامی که شما عاملی از ترس را در پرنده دیدی سریعا به ارام کردن او بپردازید .

طوطی

آموزش از بین بردن ترس طوطی

آموزش از بین بردن ترس در طوطی مانند دیگر برنامه های که برای آموزش رفتارهای درست به پرندگان است. هدف ما این است که رفتار ناخواسته و غلط ترسیدن را با رفتاری که تحت نظر خود ما ایجاد شده است جایگزین کنیم. برنامه رفتاری معمولی شامل سه بخش است:

  • ارزیابی: ارزیابی و تعیین کردن مشکل ترس در طوطی
  • تنظیم و مطابق کردن: ایجاد پاسخ های مختلف با استفاده از تحریک کننده های مختلف. گاهی اوقات اصل و پایه های رفتار با هم مطابق اند، گاهی اوقات متفاوت.
  • تقویت: پاداش دادن به رفتارهای جدید و صحیح طوطی برای اینکه این رفتارها همیشگی شوند. البته شاید لازم باشد که تغییرات کوچکی در برنامهٔ مربوط به هر طوطی ایجاد کرد تا نتیجه بخش باشد

گاهی اوقات ممکن است چرخه های متعددی از ارزیابی، تنظیم و تقویت لازم باشد تا نتیجهٔ خوبی به ارمغان بیاورد. با این حال، در بسیاری از موارد، رفتار ترس را می توان با موفقیت با رفتارهای دیگر جایگزین کرد.

از بین بردن ترس طوطی با آموزش تعاملات اجتماعی

علاوه بر امنیت، محیط مهیج و تحریک کننده و الگو دهی زود هنگام به پرنده توسط صاحبش موجب فعل و انفعالات اجتماعی می شود. مثلا وقتی طوطی را در هنگام ترس در حوله ای قرار دهیم که ترسش فرو ریزد، او متوجه می شود که همیشه باید برای فرار از ترس در آن حوله قرار گیرد. در واقع این رفتار در او الگو دهی می شود.برخی از طوطی ها تماس فیزیکی با انسان را تحمل نمی کنند و از آن ترس دارند. الگوی این پرندگان با بازی های چشم، بازی های زبان و بدن و انواع دیگر از بازی های مجهول است. در این مورد بازی ها خیلی مهم است تا پرنده اشتباه منظور را متوجه نشود و نترسد.

انجام بازی برای ریختن ترس طوطی

  • بازی های چشم: این بازی ها عبارتند از چشمک زدن، زیر چشمی نگاه کردن یا همیشه یک چشم بسته است.
  • بازی های زبان بدن: این بازی ها عبارتند از خم شدن و یا گرفتن سر خود، پنهان کردن دست، پنهان کردن چهره، نگاه نکردن به پرنده به طور مستقیم، ایستادن بدون حرکت در یک جا یا تقلید از حرکات پرنده است.
  • بازی صدا: این بازی ها عبارتند از تقلید، ضربه زدن به اشیای سراسر اتاق و تکرار کلماتی مانند «نه» است.

البته بازی های تعاملی دیگر مانند انداختن اسباب بازی ها و اشیا برای او و بازگرداندنش، اجازه دادن به پرنده برای سرقت وسایلی مانند دکمه، دادن غذاهای انسانی که به آنها علاقه مند است نیز وجود دارند. همهٔ این بازی ها باعث می شود بدون ترساندن به پرنده الگوهای مختلف داد. مانند یک انسان اجتماعی، پرندگان و حیوانات نیز علاقه دارند که نوازش شوند و به آنها ابراز محبت بشود. برای همین شما باید همیشه به او ابراز علاقه کنید. این کار باعث می شود که پرنده برای جلب توجه شما و نوازش شدن، کمی اجتماعی شود و دیگر نترسد.

تجربه های جدید و ترس کمتر پرنده

بیرون آوردن پرنده از قفس و گردش باعث می شود پرنده نسبت به محیط های نا آشنا در کنار افراد آشنا ترس کمتری داشته باشد. حتی روی دست گرفتن طوطی و بردن او به محل های نزدیک می تواند ترس او را بهبود ببخشد. حتی اگر پرنده از محل زندگی و قفس خود بیرون نمی آید نیز این کار لازم است.پرنده شما از محیط های جدید لذت می برد و تجارب پیشرفته ای بدست می آورد. وقتی که به محل زندگی خود برمی گردد احساس امنیتش نسبت به اطراف بهبودی خواهد یافت. گسترش رابطه به طور مطمئن حتی با یک انسان جدید نیز می تواند یک پرندهٔ هراسان را آرامتر کند. طوطی پس از آن ممکن است اعتماد به نفس بیشتری در کارهای خود داشته باشد و از چیزی نترسد.

ترس و بی اعتماد به نفسی در صاحب طوطی ها بسیار منزجر کننده و ناراحت کننده است. گاهی اوقات آنها در آموزش پرنده موفق نمی شوند و دچار بی اعتماد به نفسی می شوند. در نتیجه خود را سرزنش می کنند. باید بدانید که سرزنش کردن فایده ای ندارد. حتی اگر موفق نشدید حس ترس و خجالت پرنده را از بین ببرید می توانید باز هم به این حس پرندهٔ خود احترام بگذارید. باید بدانید که خجالتی بودن عضوی از اخلاقیات حیوانات خانگی است. شما با وجود خجالتی بودنش باز هم می توانید او را دوست داشته باشید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (450 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (316 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (285 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (242 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (209 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (173 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (103 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (79 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
رابطه بین هاشمی رفسنجانی و سریال اوشین؛ کشفی که کیهان انجام داد
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
عجیب اما واقعی؛ 9 مادر خارق العاده در دنیا/ از زایمان یک زن در 70 سالگی تا مردی که دختردار شد+عکس
تکذیب شهادت سردار قاآنی در حملات اسرائیل به ضاحیه بیروت
اسرائیل پس از لبنان شاید به ایران حمله کند | توصیه فرمانده‌ سابق سپاه به دولت‌های 3کشور
هفته‌ها طول می‌کشد تا اسرائیل از سرنوشت سیدحسن نصرالله مطلع شود
ناپدید شدن مرموز دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا /+ جزئیات اتفاق تلخی که برای فاطمه کشاورز در اسپانیا روی داده
(عکس) غذای محلی کاشان بر سر میز غذای رونالدو و جورجینا
(عکس) چیدمان بخصوص و مجلل اتاق آرایش فرح پهلوی به سبک کلاسیک سلطنتی/ در روزهایی که مردم ایران خونه برای زندگی نداشتن ببین چه هزینه‌ای فقط صرف اتاق آرایش فرح شده
(ویدئو) یادی کنیم از ناهار لاکچری ظهر جمعه خونه مادربزرگ دهه 60 ها/ نگاه پر محبت و لبخند پدر بزرگ
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد