ترجمه تخصصی کتاب در موضوعات مختلف

  شنبه، 12 خرداد 1397 ID  کد خبر 7693
ترجمه تخصصی کتاب در موضوعات مختلف
ساعد نیوز: کتاب های ترجمه شده به زبان فارسی، بخش عمده‌ای از کتاب‌های منتشر شده در کشور را تشکیل می‌دهند.

 با رشد سریع علم ، نیاز به ترجمه کتاب‌های علمی در رشته‌های مختلف به ویژه رشته های علوم مهندسی، علوم پزشکی و علوم پایه روز به روز بیشتر احساس می‌شود که البته ترجمه کتاب‌های درسی و منابع دانشگاهی در این میان، اهمیت به مراتب بیشتری دارد. ترجمه کتاب کمک بزرگی به نشر آثار نویسندگان است. آثار نویسندگان موفق معمولا به زبان‌های گوناگونی ترجمه می‌شود چرا که به این وسیله نویسنده طیف وسیعی از مخاطبان را پوشش می‌دهد. آمارها نشان می‌دهد که ترجمه کتاب بخش عمده‌ای از کتاب‌های منتشر شده در کشور را تشکیل می‌دهد به طوری که حدود 30 درصد از کتاب‌های منتشر شده از زبان های دیگر ترجمه شده‌اند. 

اهمیت ترجمه تخصصی کتاب:

گستره‌ی نیازهای اقشار مختلف جامعه به استفاده از خدمات ترجمه بسیار متنوع است. هر یک از افراد یا سازمان‌ها ممکن است به فراخور موقعیت و کاربرد مورد نیاز خود، به دریافت خدمات مناسب ترجمه تخصصی و به‌کارگیری مترجمین حرفه‌ای نیاز پیدا کند. بازرگانان و صاحبان کسب‌ و کار، خواهان مترجمینی برای انجام ترجمه مناسب متون بازرگانی و تجاری، دانشجویان، اساتید و پژوهش‌گران، نیازمند استفاده از خدمات ترجمه دانشجویی، ترجمه مقاله و ترجمه تخصصی متن و کتاب، و سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی و غیردولتی، جویای افراد مناسبی برای ترجمه وب‌سایت‌های خود، انجام ترجمه هم‌زمان و ... هستند.

جستجو برای یافتن مترجمین باتجربه، متخصص، متعهد و حرفه‌ای، هیچ‌گاه پایانی نداشته و ندارد؛ به‌طوری که می‌توان اذعان داشت که بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین دغدغه‌ی سازمان‌ها و افراد، هنگام برون‌سپاری سفارشات ترجمه‌ خود به مترجمین مختلف، یافتن مترجمی است که علاوه‌ بر توانایی انجام ترجمه متون، از تخصص، تجربه و تعهد کافی برخوردار باشد.

مراحل ترجمه و چاپ کتاب

همانطور که می دانید انگلیسی به عنوان زبان علمی و بین المللی مورد پذیرش اکثر جوامع قرار گرفته است. لذا بیشتر ترجمه‌های کتاب از زبان انگلیسی به دیگر زبان‌های مقصد می‌باشند. اولین مرحله در ترجمه یک کتاب بررسی این موضوع است که آیا این کتاب قبلا ترجمه و چاپ شده است یا نه.
هر کتابی که در ایران منتشر می‌شود در اولین مرحله (حتی پیش از ارائه به اداره ارشاد برای اخذ مجوز) به کتابخانه ملی ارائه می‌گردد تا فیپا (فهرست نویسی پیش از انتشار) دریافت کند. بنابراین برای فهمیدن اینکه کتابی دارای فیپا است یا خیر, باید سایت کتابخانه ملی را جستجو نمایید. البته کتابی که فیپا دارد حتما به این معنی نیست که به چاپ رسیده است. ممکن است در اخذ مجوز اداره ارشاد ناکام بوده یا در حال طی مراحل چاپ است. برای فهمیدن اینکه کتاب دارای فیپا چاپ شده یا خیر چند راه وجود دارد. با ناشر تماس بگیرید و کسب اطلاع کنید یا در یک سایت فعال کتاب اسم آن را جستجو کنید.

مراحل ترجمه کتاب

  • ترجمه کتاب مراحل گوناگونی دارد. اولین قدم انتخاب کتاب است. باید دقت شود که کتابی که جهت ترجمه انتخاب می شود، قبلا ترجمه نشده باشد.
  • در مرحله بعدی کسب اجازه ترجمه از نویسنده کتاب است. مترجم‌هایی که به قانون حق نشر توجه می‌کنند؛ قبل از اقدام به ترجمه، از نویسنده کتاب اجازه می‌گیرند.
  • مرحله سوم اقدام به ترجمه است. در این مرحله باید مترجم تخصصی مربوطه به درستی انتخاب شود چرا که بسیاری از مترجمین تحصیلات عمومی همچون مترجمی زبان، زبان شناسی و … در زبان انگلیسی دارند و بنابرین توانایی و صلاحیت لازم برای ترجمه کتاب تخصصی را ندارند.
  • پس از ترجمه کتاب مشتری  می‌تواند با سازمان‌های انتشاراتی برای خدمات نشر قرارداد ببند و پس از کسب مجوز اقدام به انتشار کتاب کند.
  • موسسه آرتا پیشگامان آیریک با بکارگیری چندین مترجم حرفه‌ای قادر به انجام ترجمه انگلیسی به فارسی و فارسی به انگلیسی هر نوع کتب تخصصی با قیمت و کیفیت بسیار عالی می‌باشد. موسسه ما با تفکیک سفارش‌های کتاب و دیگر مقالات و متون, روند کاری متفاوتی را برای انجام سفارش های خود در نظر گرفته است.

برای انجام سفارش‌های ترجمه کتاب، ابتدا نمونه‌ای رایگان از ترجمه مترجم تخصصی انتخابی را برای مشتری ارسال می‌نماییم. بعد از تایید ترجمه توسط مشتری، جدول زمانبندی تحویل ترجمه کتاب و سایر مراحل به اطلاع مشتری رسانده می شود.

مراحل ثبت و تحویل سفارش ترجمه آنلاین در موسسه آرتا پیشگامان آیریک:

  1. ثبت نام
  2. ارسال سفارش
  3. قیمت گذاری
  4. صدور فاکتور و پرداخت هزینه
  5. ترجمه و تحویل پروژه

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان