ساعدنیوز
ساعدنیوز

طرز صحیح ایستادن در خوانندگی چگونه است؟

  یکشنبه، 26 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 16 دقیقه
طرز صحیح ایستادن در خوانندگی چگونه است؟
به طور کلی، خوانندگان خیلی مراقب موقعیت پاها، زانوها، شکم، شانه‌ها و سایر اعضای بدنشان هستند. طرز ایستادن مناسب برای خواننده‌ای حرفه‌ای مهم است. اگر حالا در مسیر خوانندگی حرفه‌ای قرار گرفته‌اید پس باید حالت خوانندگی مناسب را بیاموزید.

طرز صحیح ایستادن در خوانندگی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا طرز قرار گرفتن سر، شانه ها و ستون فقرات در میزان دامنه صدا، لحن ، وضوح صدا و … اثر گذار است. شاید از خود بپرسید که سر، شانه ها و ستون فقرات باید چگونه باشند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هر سه مورد باید در یک راستا قرار بگیرند. اگر هر یک از موارد سر، شانه ها و ستون فقرات خط مستقیم را بشکنند سبب می شود تا شما دیگر نتوانید یک صدای مطلوب را تجربه کنید و در دراز مدت سبب مشکلاتی برای تارهای صوتی شما به صورت دائم و همچنین عضلات نزدیک به تارهای صوتی شما خواهد شد.

طرز صحیح ایستادن در خوانندگی

مهم نیست که شما یک خواننده حرفه ای هستید یا به تازگی وارد حرفه خوانندگی شده اید، شما باید در هنگام آواز خواندن بتوانید به درستی با ایستید. در حقیقت هیچگونه طرز صحیح ایستادن در خوانندگی وجود ندارد و شما می توانید در حالت های مختلف مانند خوابیده، نشسته و ایستاده آواز بخوانید اما نکته ای که باید در تمام این حالت ها رعایت شود، این است که همیشه ستون فقرات صافی را داشته باشید. همانطور که مشاهده می کنید قرار نیست شما روی صحنه خیلی خشک بایستید و آواز بخوانید. شما می توانید مانند بسیاری از خوانندگان و نوازندگان بزرگ در هنگام آواز خواندن برقصید (لیدی گاگا، هیو جکمن و …) و یا به صورت نشسته آواز بخوانید (ژان والژان و …) و حتی به صورت خوابیده نیز شما می توانید آواز بخوانید (مانند قهرمان های Puccini).

وضعیت سر چه تاثیر در صدا خواهد داشت؟

شاید از خود بپرسید طرز صحیح ایستادن در خوانندگی چه ارتباطی با سر دارد؟ می خواهم با کمک شما یک تمرینی را انجام دهیم. برای این کار کمی سر خود را جلوتر از شانه هایتان قرار دهید به گونه ای که گردنتان خمیده باشد. حال کمی آواز بخوانید و به صدای خود با دقت گوش دهید! آیا اینگونه طرز صحیح ایستادن در خوانندگی مناسب است؟ برای پاسخ به این سوال کمی زود است. سر خود را به عقب ببرید به گونه ای که چانه شما در گلویتا کمی فرو برود حال سعی کنید کمی آواز بخوانید و به صدایتان مجددا گوش کنید! آیا اینگونه طرز صحیح ایستادن در خوانندگی مناسب است؟ درست حدس زدید هر دو روش کاملا غلط است. زمانی که شما چانه را در گلوی خود فرو می برید به دلیل محدود شدن فضای حنجره تان قطعا قادر به داشتن یک لحن زیبا و دلنشین نخواهید بود. هر دو روش سبب مشکلات مختلفی می شوند و به شما اجازه داشتن یک صدای صاف، واضح، دامنه صوتی مناسب، لحن زیبا و دلنشین و … را نمی دهد. اگر شما مدتی به این صورت آواز بخوانید شاید با مشکلات تارهای صوتی به صورت دراز مدت نیز شوید؛ اما شاید از خود بپرسید که طرز صحیح ایستادن در خوانندگی چگونه است؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که طرز صحیح ایستادن در خوانندگی به این صورت است که سر، شانه ها و کمر در یک خط راست قرار بگیرند.

نحوه قرارگیری گردن، در یک خط راست با کمر

همانطور که گفته شد طرز صحیح ایستادن در خوانندگی به این صورت است که گردن شما با کمرتان در یک راستا قرار بگیرد. برای اصلاح طرز صحیح ایستادن در خوانندگی به سراغ یک معلم آواز رفتیم که او بر این باور است که سر مانند یک دم اسب است که باید شما مراقب این دم اسب باشید که در راستای کمرتان قرار بگیرد و خم نشود. این معلم آواز یک تمرین برای برطرف کردن این مشکل ارائه می دهد که این تمرین به دم اسب مشهور است. شما می توانید با استفاده از این تمرین گردن خود را ورزش دهید و سعی کنید گردن خود را همتراز با بدنتان قرار دهید زمانی که گردن خود را ورزش می دهید دستان خود را در کنار پهلویتان قرار دهید. بنابراین طرز صحیح ایستادن در خوانندگی باید به گونه باشد که سر شما با ستون فقرات تان در یک راستا باشد و چانه شما کمی به سمت پایین قرار داشته باشد توجه داشته باشید که در هنگام آواز خواندن به خصوص نت های بالا نباید این وضعیت بهم بخورد.

قرارگیری ستون فقرات و نحوه صحیح ایستادن

طرز صحیح ایستادن در خوانندگی به این صورت است که ستون فقرات شما در حالت ایستاده باید به صورت صاف قرار داشته باشد. قسمت بالایی ستون فقرا از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا اگر ناحیه فوقانی ستون فقرات شما به صورت خمیده باشد سبب خمیده شدن گردن شما نیز خواهد شد. بنابراین با توجه ویژه ای به این ناحیه ستون فقرات در هنگام آواز خواندن شود. یکی از تمرین های تاثیر گذار برای برطرف کردن مشکلات فوقانی ستون فقرات می توان به بغل کردن درخت اشاره کرد. این روش معمولا در مدرسه های موسیقی انگلستان انجام می شود. تصور کنید که می خواهید در هنگام آواز خواندن درختی را بغل کنید و کمر خود را صاف نگه دارید. در این تمرین تصور کنید که درخت بسیار گسترده و تنومند است و شما نمی توانید دستان و بازو های خود را بهم نزدیک کنید بنابراین در این وضعیت قسمت فوقانی ستون فقرات شما اجازه نمی دهد گردن شما به جلو خم شود.

ستون فقرات پایینی

یکی از عوامل دیگری که در طرز صحیح ایستادن در خوانندگی اثر گذار است ستون فقرات پایینی است. ستون فقرات پایینی مانند هر دو عامل قبلی در طرز صحیح ایستادن در خوانندگی اهمیت دارد به طور کلی شما زمانی که بر روی صندلی می نشینید به طور طبیعی قسمت پایینی ستون فقرات شما کمی دارای انحنا است مگر اینکه خودتان بخواهید بیش از حد صاف بشینید. بیایید با هم یک تمرین کنیم روی یک صندلی بنشینید و دستان خود را روی زانو هایتان قرار دهید. من می خواهم ستون فقرات شما 60 تا 70 درجه از نشستن طبیعی شما و یا 20 تا 30 درجه از پشت صندلی به سمت جلو کشیده شوید و زمین را نگاه کنید. این امر سبب می شود شما کمی به جلو خم شوید و کمرتان کاملا صاف شود. این حالت خم باید به این صورت باشد که انگار شما از نقطه لگن خود خم شده اید. اما ستون فقرات شما کاملا در وضعیت صاف قرار داشته باشد. در این جلو آمدن سعی کنید سر و شانه هایتان در راستای ستون فقرات تان باشد و از جلو آمدن بیش از حد آنها خودداری کنید. این تمرین به شما در طرز صحیح ایستادن در خوانندگی کمک می کند. حال این کار را بدون صندلی انجام دهید و وزن خود را روی پا های خود قرار دهید و کمی در این حالت مکث کنید. این تمرین در حالت ایستاده به این صورت است که زانو های شما در این حالت کمی خم خواهد شد اما باید ستون فقرات خود را کاملا صاف نگه دارید.

حال ترکیب هر سه تمرین برای طرز صحیح ایستادن در خوانندگی

سه مرحله که گفته شد را با یکدیگر ترکیب کنید و این تمرین فوق العاده برای طرز صحیح ایستادن در خوانندگی بسیار موثر است. ترکیب این سه مرحله به اینصورت است که دستان خود را به جلوی سینه خود نگه دارید و به گونه ای به آنها نگاه کنید که کمی سرتان به سمت پایین قرار داشته باشد اما نه اینکه خط مستقیم با شانه و ستون فقرات تان شکسته شود. قفسه سینه خود را به سمت بالا بیاورید و به قول معروف سینه خود را سپر کنید. از ناحیه لگن به سمت جلو خم شوید و اجازه دهید کمی زانو هایتان خم شود. مدتی در این حالت بمانید و دوباره به حالت اولیه باز گردید؛ سعی کنید ستون فقرات، شانه و سر شما در یک راستا قرار داشته باشد. این تمرین به شما کمک می کند تا طرز صحیح ایستادن در خوانندگی را به صورت اصولی یاد بگیرید.

حالت بدن هنگام خوانندگی در حالت نشسته

  • در قسمت جلوی صندلی بنشینید.
  • پاهایتان را صاف روی زمین بگذارید. (از پاهایتان جلوتر نروید)
  • هماهنگی بدن شما امکان کنترل بیشتر و آواز پایدار و بدون فشار را فراهم می آورد.
  • سعی کنید پشت خود را صاف نگه دارید و از تماس با پشت صندلی خودداری کنید.

فواید طرز ایستادن در حین خوانندگی

طرز ایستادن حرفه ای را باید به عنوان مهم ترین جنبه خوانندگی بدانید. تمرین روش مناسب آواز خوانی در حین فعالیت روی صحنه ضرورت دارد. تعیین حالت ایستادن در طول جلسات آواز خوانی به صور حرکت خودکار در مقابل جمع است. ولی افراد زیادی با گرفتن حالت مناسب، مشکل دارند. طرز ایستادن نامناسب، اثرات سوئی روی خواندن دارد که فراتر از علایم جسمانی می رود.

اگر خواننده هستید باید بدانید که طرز ایستادن، اثر واقعی روی لحن و کیفیت صدایتان دارد. اگر در این زمینه مشکل دارید باید آنرا حل و فصل کنید چون از جمله مبانی خوانندگی محسوب می شود. گاهی اوقات چون طرز ایستادن را به طور مجزا از تمرینات صدا، بررسی کرده اید، تمرکز روی آن در حین خواندن دشوار می شود. با این حال باید بدانید که طرز ایستادن مناسب برای تولید صدای با کیفیت کدام است؟

طرز ایستادن درست در حین آواز خواندن، فواید زیادی دارد. تنش و گرفتگی ماهیچه ای، درد پشت و سایر مشکلات ماهیچه ای را کم می کند. می تواند از آنها برای برقراری تناسب میان مفاصل و استخوان ها استفاده کرد. همچنین تنش در ستون فقرات کاهش می یابد. تبادل انرژی معکوس شده و دیرتر فرسوده می شوید.

دلایل مربوط به طرز ایستادن نامناسب در حین خوانندگی

  • فقدان اعتماد به نفس- همواره باید حس اعتماد به نفس و تفکر مثبت نسبت به بدنتان را پرورش دهید که همسو با افکارتان است. در نبود اعتماد به نفس، شانه هایتان می افتد.
  • اضافه وزن- هنگامیکه اضافه وزن دارید به عنوان یک خواننده، لطمه می بینید. هیچکس تمایلی به دیدن خواننده شکم چران ندارد.
  • عادات غلط ایستادن- مثلا در بلند مدت حالت نامناسبی در مقابل کامپیوتر به خودتان می گیرید.

تمریناتی برای اصلاح طرز ایستادن

این تمرینات روی آواز خواندن و تمامی امور شما تأثیر گذار است. باعث شادی و سلامت بیشتر شما می شود. اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنید. افراد جذب شما می شوند و موقعیت شغلی شما هم بهبود می یابد. می خواهید با هر کسی صحبت کنید و به لحاظ فردی و حرفه ای حس بهتری دارید. این طرز ایستادن در زندگی روزمره مهم نقش حیاتی دارد.

چانه خودتان را موازی با کف در نظر بگیرید.

  • از سمت شکم تنفس کنید نه از سمت سینه. با قرار دادن دست روی شکمتان این تمرین را انجام دهید. شکمتان باید به آرامی بالا و پایین برود.
  • حالا دستهایتان را در دو طرف بدنتان قرار دهید بدون اینکه با پاها، دست ها یا هر بخش دیگری از بدنتان، حرکتی نمایشی انجام دهید.
  • زانوهایتان را از هم باز کنید و آنها را در حالت آرام و سست قرار دهید ولی چمپاتمه نزنید.
  • شانه هایتان را بالا نگیرید فقط آنها را پایین آورده و سینه هاتان را بالا بگیرید.
  • پاهایتان را کمی از هم فاصله دهید و وزنتان را به طور متعادل بین آنها و کمی رو به جلو پخش کنید.
  • هنگامیکه درد یا تنشی را در هر بخشی از ماهیچه خودتان حس کردید یعنی باید درست بایستید. اگر جراحت بزرگی پیدا کردید یا ماهیچه هایتان گرفته، نباید آواز بخوانید.
  • باید گردنتان در حالت سست و آرامش قرار گیرید. برای ماهیچه های پشت خودتان هم همین کار را انجام دهید.
  • حرکات شما باید مثل زمانیکه می رقصید، دلپذیر باشد. اگر از رقصیدن متنفر هستید، می توانید، دفاع شخصی مثل کاراته کار کنید. این ورزش ها کمک زیادی به حرکات روان شما می کنند.

تمرین تنفس شکمی یا بطنی

تنفس شکمی هم گزینه خوبی برای تقویت حالت ایستادن است. از طرف دیگر در زمانیکه هوا استنشاق می شود، به این حرکت، خیز بطنی هم گفته می شود. طرز آواز خواندن خوب، به معنای توانایی قرارگیری راحت بدنتان در فضای مدنظر است. می توان برای ایستادن، نشستن با لم دادن بدون هرگونه فشار عضلانی هم از آن استفاده کرد. روش های مختلفی برای این کار وجود دارد.

تمرین توازن کتاب

گزینه راحت برای تمرین در این زمینه، برقراری توازن کتاب است. بسیاری از افراد برای رسیدن به طرز ایستادن مناسب در خوانندگی از این روش استفاده می کنند.

  • هر کتابی را می توانید روی سرتان قرار دهید.
  • تلاش کنید تا توازن آنرا حفظ کنید.
  • بایستید
  • حالا با کتاب راه بروید
  • با آن جلوی آینه بایستید
  • حالت بدنتان را در حالیکه کتاب روی سرتان است، بررسی کنید.
  • سپس همین کار را بدون کتاب انجام دهید.

تکنیک موقعیت سر

در تکنیک موقعیت سر باید سرتان را در موقعیت صاف قرار دهید تا چانه شما در حین خواندن موازی زمین قرار گیرد. هنگامیکه سرتان در آواز خوانی، بالاتر یا پایین تر از خط موازی زمین قرار می گیرد، صدایتان فوراً تغییر می کند. بنابراین هنگامیکه سرتان موازی کف است، صدایی طبیعی و قدرتمند تولید می کنید.

معایب ایستادن نامناسب در حین آواز خواندن

هنگامیکه طرز ایستادن نامناسبی دارید، ظرفیت سینه ای شما تحت فشار قرار گرفته که تا حدی روی دیافراگم شما فشار آورده و مانع از انبساط آن می شود. اگر ظرفیت سینه ای شما به خوبی منبسط نشود، نفس در قسمت بالایی سینه حبس شده و به تنفس سطحی می رسد. این شرایط هوای دم را محدود کرده و مانع از بیان خوب خواننده می شود. هنگامیکه درست نمی ایستید، صدایتان به سمت کف رکود پیدا کرده و دچار انحراف و اعوجاج می شود. به خواننده های اپرا توجه کنید که چگونه سینه ها را جلو و شانه ها را عقب نگه می دارند تا با دیافراگم از تنفس مناسب حمایت کنند.

در حین دم، ریه ها به سمت پایین منبسط می شوند نه به سمت بیرون. ریه ها به دیافراگم در جهت پایین فشار می آورند. به همین دلیل معده شما به سمت بیرون متورم می شود که روش درست تنفس برای رسیدن به طرز ایستادن مناسب در حین خواندن هم به همین شکل است.

چگونه می توان حالت ایده آل طرز ایستادن خود را پیدا کرد؟

خوانندگان و صداپیشگان وقت کمی برای اندیشیدن در مورد بهترین وضعیت (پاسچر) آواز می گذارند. بعضی از مربیان آواز شاید تا کنون به وضعیت بدن شما واکنش نشان داده باشند؛به عنوان مثال به شما گفته اند: پاهایتان فاصله دارد. یکی از پاهایت جلوتر از آن یکی است؛البته عده ای دیگر نیز وضعیت سر و گردن و بدن شما را خالی از اشکال می دانند.

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا نظرات مختلفی وجود دارد و کدام یک برای شما بهتر است؟

یک حالت آواز جهانی وجود ندارد.

آن وضعیت و پاسچر مناسب برای شما ممکن است برای نزدیک ترین دوست شما خطرناک باشد ، بنابراین شما نیاز به تنظیم دقیق وضعیت مطلوب خود برای آواز خواندن دارید. موقعیت های مختلف برای افراد مختلف وجود دارد که باید بهترین موقعیت توسط متخصص برای شما شناخته شود

قدم اول: بهترین صدای خود را کشف کنید

هر خواننده دارای یک زمین بازی است که برای او بسیار راحت است در آن زمین با صدای خود بازی کند. این زمین به نظر می رسد پایدار، آزاد و روشن است. زمین مناسب خود را پیدا کنید و سعی کنید در چند زمین مختلف دیگر نیز بخوانید، صداها را ضبط کنید، سپس پخش کنید، گوش دهید و بهترین حالت خود را بیابید.برای به دست آوردن تراز بدن مناسب ، شما یک “صدای شاد” نیاز دارید.

قدم دوم : منظم کردن پاها

پاهای خود را به هم نزدیک کنید و بچسبانید “صدای شاد” را تولید کنید. سپس پاهای خود را کمی از هم جدا کنید. “صدای شاد” را تولید کنید. سپس پاهای خود را به عرض شانه ها باز کنید.”صدای شاد” را تولید کنید.سعی کنید یک پا را کمی جلو بکشید؛”صدای شاد” را تولید کنید.آیا در صدای خود تغییری در موقعیت های مختلف احساس کردید؟ در کدام موقعیت، “صدای شاد” با کیفیت بالاتر تولید می کنید؟

اگر واقعا هیچ احساسی نمی کنید، موقعیتی را پیدا کنید که برای شما راحت تر باشد. این موقعیتی است که به شما آزادی بیشتری می دهد.

قدم سوم : لگن و تنه

اکنون روی لگن تمرکز کنید. در حالی که پشت شما صاف است به دیوار تکیه دهید. گودی کمر خود را پیدا کنید. این منحنی چقدر عمیق است؟ آیا فضای بین کمر و دیوار شما کوچک است ؟آیا می توانید مشت خود را در آن فضا قرار دهید؟حالا با این فضا بازی کنید با چسباندن لگن خود به دیوار،فضای موجود، کوچک تر می شود، “صدای شاد” خود را بخوانید و احساس کنید که چه چیزی متفاوت است. در آن موقعیت صدا صاف و آزاد است؟ این موقعیت جسمی مطلوب شماست.

قدم چهارم : موقعیت شانه ها

حالا توجه خود را به شانه ها متمرکز کنید. موقعیت شانه هایتان می تواند از بدن جلوتر یا عقب تر باشد جلوتر هیچ یک از این موقعیت مطلوب نیست. در حالی که “صدای شاد” خود را تولید می کنید، با شانه های خود بازی کنید و دریابید که کدام موقعیت به شما اجازه می دهد با آزادی بیشتر آواز بخوانید. اگر صدای شاد خود را احساس نکردید، سعی کنید شانه های خود را گسترده و از هم دور کنید هم چنین کمی به عقب ببرید. در موقعیت جدید ممکن است راحت نباشید، زیرا سبک زندگی مدرن ما تمایل دارد شانه ها را به جلو حرکت دهد.

قدم پنجم : موقعیت گردن و سر

حال نوبت هماهنگی سر و گردن است ؛ در طول این فرآیند شما باید بزرگترین تفاوت صدای خود را احساس کنید و بشنوید. “صدای شاد” شما قطعا تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، زمانی که گردن شما بیش از حد به جلو حرکت می کند، چانه خود را دراز می کنید یا سر شما بلند می شود یا کج می شود؛ این موقعیت مطلوبی نیست.

گردن خود را به جلو بکشید، سپس در حالی که آواز “صدای شاد” را آواز می کنید،حال چانه خود را به سمت پایین بیاورید و صدای شاد خود را تکرار کنید؛موقعیت مطلوب گردن جایی بین این دو نقطه خواهد بود.(گردن به شکل افراطی به سمت جلو و عقب نخواهد بود).

سپس سر خود را به سمت بالا و پایین بچرخانید (مانند زمانی که با استفاده از سر خود می گویید “بله”) در حالی که “صدای شاد” خود را تولید می کنید؛این آزمایشی است برای پیدا کردن آنچه که برای شما مناسب است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

1 دیدگاه
  دیدگاه ها
خواننده
3 ماه پیش

کاربردی بود
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (278 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (154 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (135 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (102 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (65 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (51 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (46 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (37 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (33 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (33 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (24 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (24 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (20 نظر)
دیگران می‌خوانند   
سلفی دو نفره پراحساس سانیا سالاری، ارغوان سریال دلدادگان با مادرش+عکس لحظه وداع فوتبالیست ها با پیکر علی انصاریان، از حضور علی دایی تا پروین و دخترش/ روحش شاد و یادش گرامی+ عکس پای سیب درست کردن ماهرانه رضا داوودنژاد در خانه دلنشین و باسلیقه اش+ویدیو/ چه آشپزخونه مرتب و دلبازی👌 عرض تسلیت چهره های سرشناس ورزشی و حضورشان برای قوت قلب امیرخان قلعه نویی در مراسم ختم خواهرش/از علی دایی تا علیرضا دبیر+ عکس سکانس فراموش نشدنی از سریال متهم گریخت/ مریم امیر جلالی جلو خواستگارا خورد زمین!!😂+ فیلم پریناز ایزدیار عروس مراکشی ها شد! رونمایی زیرکانه بازیگر سریال جیران از حلقه ازدواجش +عکس مخالفت جدی امام خمینی و رهبر معظم انقلاب با چندهمسری؛ از ترک کلاس درس بخاطر ازدواج مجدد استاد تا اخراج افراد شاغل در بیت رهبری در صورت اختیار همسر دوم! شب نشینی عاشقانه و جذاب فریبا نادری، پریسیمای سریال ستایش در رستوران لاکچری شوهرش+عکس واکنش محمد مسلمی به گله و شکایت مجید قناد از عمو های فیتیله ای؛ ما بی حرمتی نکردیم+ویدئو (عکس) رونمایی مهران غفوریان، مجری برنامه "شب خوش"، از ماشین میلیاردی و شیکش/ عجب تانکی! 18 علامتی که نشان می دهد یک مرد یک دل نه صد دل عاشقتان شده / ببین تو اطرافیانت چه کسی عاشقت شده! (ویدئو) روسی حرف زدن تحسین برانگیز نعیمه نظام دوست/ اما تاریخ این لحظات ذوق زدگی نعیمه رو فراموش نمیکنه 🤣 (تصاویر) چیدمان اتاق میهمان خانه شاهرخ استخری در بلژیک/ بابا! دمشون گرم! امکاناتشون از بهترین هتل ها هم بیشتره (ویدئو) عجیب ترین شیوه حمل بار با خودرو که به عمرتون دیدید! / هنر نزد ایرانیان است و بس 😂 (عکس) کشف 1118 عتیقه و چند مومیایی در یک خانه مسکونی رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان خلاقیت منحصربفرد سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در ثبت عکس هنری با الهام از بال فرشته/هنر نزد ایرانیان است و بس... عکس یادگاریِ نوستالژی و دلنشین رهبر معظم انقلاب در کنار اولین فرزندشان آقا مصطفی/ فرزند رهبری اینجا 4 ساله بودند شوخ طبعی یک راننده هموطن در طعنه زدن به بی پولی مورد تشویق و تحسین همه قرار گرفت/ بهترین انشای یک خطی برای موضوع علم بهتراست یا ثروت (ویدئو) شیطنت های حامد آهنگی و پسرش در جشن تولد 10 سالگی آراد جدیدترین عکس بهرام رادان با استایل متفاوت و عاشقانه منحصربفرد مینا مختاری به مناسبت تولد همسرش (عکس) صندلی 125 میلیون تومانی محمدرضا گلزار در آمریکا (ویدئو) خاطرات و دلخوری سلمان سریال "نون خ" از شهرتش / همسرم دیگه حاضر نیست با من بیرون بره خلاقیت یک راننده خوش فکر سنندجی در محافظت از ماشینش باعث وحشت و متواری شدن سارق خودرو شد🤣/ قابل توجه ماشینهایی که دزدگیر ندارند تصویری از ملاقات حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها با رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان تصویری دیده نشده از قالی بافی نیکا فرقانی یکی از دوقلوهای سریال پایتخت/ از بچگی هنر تو خونش بوده +عکس همسر آینده ژوزه مورایس، بازیگر فیلم اصغر فرهادی شد (ویدیو) سماع بسیار زیبای پارسا پیروزفر و ابراهیم چلیک کول، بازیگر ترک فیلم "مست عشق" خلاقیت منحصربفرد فروشنده هندوانه برای راحت کردن کار خریداران در خوردن این میوه خوشمزه تابستانی در خیابان+عکس/ تمیز و باسلیقه👌 عکس لو رفته از پشت صحنه سریال پایتخت/ دو قلوها و عمو ارسطو!! +عکس وحشتناکترین مراسم پذیرایی از شرکت کنندگان در مراسم تدفین در برزیل و ونزوئلا/ واقعا باورنکردنی و شوکه کننده ست! خنده بیجا جان جوان تهرانی را گرفت! هادی چوپان و عضله نمایی از پاهایش روی صندلی/ همه رگ هاش زده بیرون ماشالله+ فیلم پیکانی که قیمتش بیشتر از لکسوس بود توسط پلیس یزد توقیف شد جشن تولد 25 سالگی آلین، پسر خوش تیپ حسن جوهرچی با حضور دو پت خانگیش + عکس/ چقد جای باباش خالیه تصویری بسیار قدیمی از 15 سالگی حسن روحانی سیاستمدار ایرانی/ چهره شون اصلا قابل شناسایی نیست رونمایی از همسر واقعی و جوان کاظم نوربخش، سلمانِ سریال نون خ +عکس محسنی اژه ای؛ باید با متعرضین به جان و مال مردم و بیت‌المال برخورد بازدارنده داشت / با شفافیت و دادگاه علنی بسیار موافقم 7 ثانیه زمان دارید تا گربۀ جاسوسی که در مدرسۀ سگ‌ها مخفی شده، پیدا کنید عوامل روند کاهشی بازار ارز بررسی شد/ ماجرای افت قیمت دلار
تیتر امروز   
مخالفت جدی امام خمینی و رهبر معظم انقلاب با چندهمسری؛ از ترک کلاس درس بخاطر ازدواج مجدد استاد تا اخراج افراد شاغل در بیت رهبری در صورت اختیار همسر دوم! 18 علامتی که نشان می دهد یک مرد یک دل نه صد دل عاشقتان شده / ببین تو اطرافیانت چه کسی عاشقت شده! همسر آینده ژوزه مورایس، بازیگر فیلم اصغر فرهادی شد وحشتناکترین مراسم پذیرایی از شرکت کنندگان در مراسم تدفین در برزیل و ونزوئلا/ واقعا باورنکردنی و شوکه کننده ست! خنده بیجا جان جوان تهرانی را گرفت! پیکانی که قیمتش بیشتر از لکسوس بود توسط پلیس یزد توقیف شد محسنی اژه ای؛ باید با متعرضین به جان و مال مردم و بیت‌المال برخورد بازدارنده داشت / با شفافیت و دادگاه علنی بسیار موافقم عوامل روند کاهشی بازار ارز بررسی شد/ ماجرای افت قیمت دلار چرا پنج کنسرت در تهران لغو شد؟ کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان؛ دولت برنده است یا مجلس؟ اشکان خطیبی سلبریتی بخت برگشته ای که دیگر احساس خوشبختی نمی کند/ حواشی داغ امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 مراقبت رمانتیک پلنگ سفید از جفت باردارش/ واقعا گاهی باید از حیوانات درس مهربانی گرفت😍 (عکس)چهره باورنکردنی و عجیب توکا فرهنگ /دختر داریوش فرهنگ کپی امیر تتلو شد!! (فیلم) شرط عجیب یک دختر برای پسری که استعداد و آینده خوانندگی داره/«یا من رو انتخاب کن یا خواننده شدن» (ویدئو)خانه 9 میلیون دلاری و فوق لوکس همسر خاوری در کانادا!!/چقدر لاکچری و شیک طراحی شده
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده