ساعدنیوز
ساعدنیوز

تزریق واکسن کرونا تا ۹۹ درصد از بروز مرگ جلوگیری می کند

  دوشنبه، 21 تیر 1400 ID  کد خبر 158383
تزریق واکسن کرونا تا ۹۹ درصد از بروز مرگ جلوگیری می کند
ساعد نیوز: رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: تزریق واکسن شاید از ابتلا به بیماری جلوگیری نکند اما تا ۹۹ درصد از بروز مرگ جلوگیری می کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از ایرنا، دکتر سیدمحمد علوی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار داشت: زمانی که یک ویروس در جامعه تداوم داشته باشد فرصت جهش پیدا کرده و بسیار خطرناک می شود، ابتدا کرونای نوع چینی در جهان گسترش یافت و سپس سوش انگلیسی و اکنون سوش غالب در دنیا کرونای دلتا یا همان نوع هندی است.

وی با بیان اینکه فرق کرونای دلتا با ویروس های قبلی در راه انتقال آن است افزود:سرعت سرایت این ویروس از یک بیمار به بیمار دیگر نسبت به نوع انگلیسی ۱۴۰ تا ۱۶۰ درصد بیشتر است همچنین دوره کمون آن نسبت به ویروس های قبلی کوتاه تر است یعنی بیمار سریعتر به حالت بالینی و بستری کشیده می شود.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه علائم بالینی ویروس نوع دلتا متفاوت از نوع قبلی است گفت: بر خلاف ویروس نوع انگلیسی آبریزش بینی در ویروس دلتا بسیار زیاد اما از بین رفتن حس چشایی و بویایی در آن کمتر است لذا به محض بروز این علائم باید به مراکز بهداشتی مراجعه کنیم. در شرایط موجود هرگونه علائمی مثل سرماخوردگی کرونا بوده مگر خلاف آن ثابت شود. در ویروز نوع هندی تمام اعضای خانواده درگیر می شوند و نباید تصور کرد که کودکان و نوجوانان به این بیماری مبتلا نمی شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه بعد از گذشت ۱۷ ماه از اپیدمی کرونا، هنوز عده ای از مردم این بیماری را به خوبی نمی شناسند و سواد سلامت مردم در این زمینه بالا نرفته است. ویروس نوع دلتا در مقابل واکسن ها مقاوم بوده و فردی که قبلا کرونا گرفته احتمال ابتلای مجدد دارد.

علوی گفت: انجام واکسیناسیون در پیشگیری از بیماری بسیار مهم است اما نباید تصور کرد که بعد از تزریق واکسن، می توانیم پروتکل ها را رعایت نکنیم. تا زمانی که سازمان جهانی بهداشت نابودی این ویروس را اعلام نکند باید پروتکل های بهداشتی رعایت شود.

۵۴ درصد موارد ابتلا به کرونا در خانواده ها است

وی با بیان اینکه خودداری از حضور در تجمعات باید در دستور کار قرار گیرد افزود: متاسفانه مجالس عزا و عروسی با تعداد بالا همچنان در استان اجرا می شود و این موضوع یکی از راه های انتقال بیماری به شمار می رود. در حال حاضر ۵۴ درصد موارد ابتلا در خانواده ها و ۱۸ درصد از ترددهای درون و برون شهری است همچنین اماکن عمومی مثل ادارات، مطب ها، بانک ها و ... از دیگر راه های انتقال بیماری می باشند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان اعمال پروتکل ها و محدودیت های کرونایی را راهکاری مناسب برای جلوگیری از انتشار بیماری دانست و گفت: حدود ۷۵ درصد از ۵۰۰ روز اخیر که با اپیدمی کرونا مواجه شده ایم، در موج بیماری قرار داشتیم و متاسفانه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در استان مناسب نیست.

وی افزود: خوزستان شرایط اقلیمی متفاوتی نسبت به استان های دیگر داشته و به همین دلیل در هر موج بیماری قسمتی از استان درگیر می شود. هیچ استانی مثل خوزستان از مرز زمینی، دریایی و هوایی برخوردار نیست در حالی که این موضوع به ورود ویروس کمک می کند لذا اگر دولت ها و حاکمیت به این تفاوت ها توجه نکنند دچار مشکلات جدی تری می شویم به همین دلیل سهم ما در واکسیناسیون و کیت های آزمایشی باید بیش از استان های دیگر باشد.

علوی گفت: پیش از این مسئولان وزارتخانه اعلام کرده بودند که استان های مرزی سهم بیشتری در واکسیناسیون دارند لذا انتظار داریم این وعده هر چه سریعتر عملیاتی شود. قطعا موضوع واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی، اعمال محدودیت های و آموزش به مهار و کنترل بیماری کمک می کند

وی با اشاره به اینکه لازم است که سواد اجتماعی، معنوی و رسانه ای افراد جامعه در بحث کرونا و پیشگیری از این بیماری بالا برود افزود: ما همچنان در بحث سواد رسانه ضعیف داریم و متاسفانه افراد بدون توجه به عواقب آن، یک مطلب را در فضای مجازی منتشر و ناامیدی را با اخبار منفی در جامعه رواج می دهند که سیستم بدنی فرد را به هم می ریزد.

۳۴ درصد مردم خوزستان تمایل به دریافت واکسن ندارند

رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه اثربخشی سواد سلامت به مراتب بیشتر از رعایت پروتکل های بهداشتی است گفت: پیش از این ۴۴ درصد مردم استان تمایلی به دریافت واکسن نداشتند اما با کارهای فرهنگی که صورت گرفت سطح سواد سلامت مردم بالاتر رفت و این میزان به ۳۴ درصد کاهش یافت اگرچه هنوز در برخی از شهرهای استان مردم تمایلی به واکسن ندارند در حالی که کشور هزینه بسیار زیادی برای خرید واکسن انجام می دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه شنیده می شود که از مردم ۲۰۰ میلیون ریال گرفته می شود تا در مرز ارمنستان به آنها واکسن تزریق شود در حالی که پوشش واکسیناسیون این کشور ۱.۷ دهم درصد است لذا از هم استانی های عزیز تقاضا دارم که به اینگونه مسائل توجه نکنند.

علوی با اشاره به اینکه موج اول بیماری در استان ۱۱۷ روز و موج های دوم و سوم به ترتیب ۱۰۵ و ۱۶۱ روز طول کشید افزود: در سه موج بیماری ۹۱ روز در پیک بودیم که تجربه بسیار بدی بود لذا نباید بگذاریم موج بعدی بیماری وارد استان شود. متاسفانه چون اپیدمی بیماری طولانی شده مردم نسبت به رعایت پروتکل ها بی تفاوت شده اند لذا رسانه ها باید با تبلیغات گسترده و ایجاد محتوا مانع ترویج عادی انگاری در بین مردم شوند.

کاهش ۸۰ درصد میزان مرگ و میر سالمندان با انجام واکسیناسیون

وی افزود: در موج اول بیماری از هر ۱۰۰ نفر بستری ۲۲ نفر فوت می کردند اما اکنون تجربه بیشتری داریم و آمار فوت ما به مراتب کمتر شده است. حدود ۱۲.۶ درصد عفونت ها در افراد بالای ۶۰ سال رخ می دهد ولی بیش از ۸۰ درصد مرگ و میرها در همین گروه سنی است لذا اگر بتوانیم این افراد را واکسن بزنیم جلوی ۸۰ درصد مرگ را گرفته ایم. زمانی روزانه به طور متوسط ۲۷ تا ۳۰ مرگ داشتیم اما اکنون تعداد فوتی های ما در روز به ۴ تا ۵ مورد رسیده است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه متوسط میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در استان حدود ۶۰ درصد بوده که بسیار پایین است گفت: در برخی از شهرستان های استان میزان رعایت پروتکل ها ۴۵ درصد است در حالی که میزان مطلوب ما ۹۵ درصد می باشد که مردم باید این موضوع را جدی بگیرند.

وی افزود: طی هفت روز گذشته در شهرستان های هویزه، شوشتر، خرمشهر و اندیمشک به ترتیب ۲، ۶، ۱۰ و هفت مورد مراسم بزرگ برپا شده است همچنین در بازه زمانی ۲۷ اسفند تا ۱۶ تیر امسال در شهرستان های اندیمشک و ایذه به ترتیب ۱۲۰ و ۱۱۸ مراسم بزرگ برپا شده است که آمار بسیار بالایی است.

علوی بیان کرد: اولین واکسنی که به دست ما می رسد بهترین واکسن است لذا از مردم و گروه سنی سالمندان تقاضا داریم در تزریق واکسیناسیون کوتاهی نکنند.

وی با بیان اینکه طرح شهید حاج قاسم سلیمانی علمی ترین طرح پیشگیری از بیماری در کشور است افزود: در این طرح بیش از ۶ هزار نیرو در قالب ۲ هزار و ۱۰۲ تیم رهگیری، نظارتی و مراقبتی در حال فعالیت هستند و اگر این تیم ها به خوبی کار کنند قطعا شاهد نتایج بسیار خوبی در کشور خواهیم بود.

طرح شهید سلیمانی مانع بستری شدن ۲۴ هزار بیمار در بیمارستان ها شد

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: فعالیت های طرح شهید سلیمانی در موج سوم بیماری مانع از بستری شدن ۲۴ هزار بیمار در بیمارستان های استان شد. در این طرح به ازای یک بیمار ۱۲ بیمار سرپایی را شناسایی می کردیم که این میزان اکنون به چهار تا پنج مورد رسیده است همچنین به ازای یک بیمار از ۱۰ نفر تست گرفته می شد که این رقم اکنون به سه نفر رسیده است لذا حمایت تمامی دستگاه های اجرایی از این طرح لازم است.

وی با اشاره به اینکه مهمترین مسئله در بهداشت، مشارکت مردمی و هماهنگی بین بخشی است افزود: با وجود اینکه بارها مصوب شده که دستگاه های اجرایی باید از طرح شهید سلیمانی حمایت کنند اما متاسفانه مصوبات رعایت نمی شود که این موضوع نشان می دهد خیلی از مسئولین ما هنوز خطر را درک نکرده اند.

علوی در پایان گفت: اگرچه وضعیت استان به لحاظ بیماری در شرایط پایداری قرار دارد اما این موضوع نباید باعث عادی انگاری شود.

در حال حاضر سه شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۱۴ شهرستان نارنجی و ۱۰ شهرستان زرد کرونایی هستند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (280 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (154 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (141 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (104 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (72 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (54 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (52 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (41 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (35 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (34 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (25 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (25 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 16 سالگی آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین رهبر معظم انقلاب/ روحشان شاد (25 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (24 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (21 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به دکوراسون شیک تالار عروسی محمدرضا گلزار و آیسان خانوم/ تزیین شده با گل های طبیعی+ عکس یزدگردی تک نفره و تنهایی نرگس محمدی با لباس محلی+عکس/ خوش بگذره 5کاربرد شگفت‌ انگیز واکس ماشین برای تمیز کردن خانه با نگهداری سانسوریا در آب، شاهد رشد انفجاری آن باشید نکات کلیدی که قبل از خرید فایل گرافیکی لایه باز باید بدانید خلاقیت بی نظیر مردم لرستان برای درک حال صاحب عزا تاریخ ساز شد+عکس/ فقط استقبال محسن کیایی رو ببین... تصویری قدیمی از مسعود روشن پژوه مجری مسابقه محله قبل از کچل شدنش/ تغییر چهره اش خیلی زیاده رونمایی از موتور وسپا خوش رنگ علی طولابی، استعداد درخشان عصر جدید/ ماشالا چقدر بزرگ شده😍+عکس دیدار و گپ و گفت عموپورنگ با شاهرخ خان در هند+ویدیو سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی جواب تمام سوالای مهران مدیری نعیمه میشه +ویدئو/خودش از خنده تلف نشه بهتره🤣 چگونه هتل مناسبی را در مشهد انتخاب کنیم؟ رونمایی از خواهر واقعی و با کلاس سینا مهراد+عکس/فقط شباهت بی حد و اندازه به برادرش! (فیلم) خوانندگی جذاب و هوش پران مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان رحیم سریال پایتخت با صدای جادویی😍👌 جاهای دیدنی قشم در زمستان که بازدید از آن‌ها پیشنهاد می‌شود مزایای مدرک فنی حرفه ای وشرایط اخذ این مدرک نگاهی به کیک تولد 3 سالگی دختر بهداد سلیمی با طراحی خاص کیک با گربه/مبارکا باشه + عکس چرا سریال حشاشین در ایران مجوز ندارد؟ شباهت بی نظیر و باورنکردنی پسر بزرگ شهاب حسینی در این عکس به عروسک/ با دیدنش شوکه میشین (تصاویر) طرح های کمد خاص و ترسناک یک نجار خارجی همه را انگشت به دهان گذاشت/ حاضری یکی از اینا رو بذاری تو اتاقت؟ داور برنامه محفل پسر دایی علیرضا قربانی از آب درآمد/ نسبت فامیلی قاری قرآن با خواننده اصیل ایرانی+ویدئو خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 رونمایی از همسر اول فریبا نادری با اختلاف سنی زمین تا آسمان+عکس قاب دونفره و احساسی امیر جعفری و مادرش در خانه خدا بدون حضور ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس/ قبول باشه خلاقیت بی نظیر در طراحی مبل با الهام از میوه جات/ مغز تو رو باید طلا گرفت+عکس رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه نرگس محمدی، بازیگر نقش ستایش+عکس/ عاشقانه های نرگس و علی اوجی ارزش صد بار دیدن رو داره👌 اقدام تحسین‌برانگیز رامین رضاییان برای هموطنان سیستان و بلوچستانی/ دمت گرم +عکس ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 نگاهی به کیک تولد 68 سالگی زهره حمیدی بازیگر مبتلا به سرطان/ با آرزوی سلامتی+ عکس ذوق و استرس نعیمه نظام دوست از پیشگویی ازدواجش+ویدیو/ گوله نمک که میگن ایشونه، خوشبخت بشه ایشالا😍 سلفی دو نفره پراحساس سانیا سالاری، ارغوان سریال دلدادگان با مادرش+عکس لحظه وداع فوتبالیست ها با پیکر علی انصاریان، از حضور علی دایی تا پروین و دخترش/ روحش شاد و یادش گرامی+ عکس پای سیب درست کردن ماهرانه رضا داوودنژاد در خانه دلنشین و باسلیقه اش+ویدیو/ چه آشپزخونه مرتب و دلبازی👌 عرض تسلیت چهره های سرشناس ورزشی و حضورشان برای قوت قلب امیرخان قلعه نویی در مراسم ختم خواهرش/از علی دایی تا علیرضا دبیر+ عکس سکانس فراموش نشدنی از سریال متهم گریخت/ مریم امیر جلالی جلو خواستگارا خورد زمین!!😂+ فیلم پریناز ایزدیار بازیگر سریال جیران عروس شد! رونمایی از حلقه ازدواج ظریف و زیبای پریناز ایزدیار +عکس مخالفت جدی امام خمینی و رهبر معظم انقلاب با چندهمسری؛ از ترک کلاس درس بخاطر ازدواج مجدد استاد تا اخراج افراد شاغل در بیت رهبری در صورت اختیار همسر دوم! شب نشینی عاشقانه و جذاب فریبا نادری، پریسیمای سریال ستایش در رستوران لاکچری شوهرش+عکس واکنش محمد مسلمی به گله و شکایت مجید قناد از عمو های فیتیله ای؛ ما بی حرمتی نکردیم+ویدئو (عکس) رونمایی مهران غفوریان، مجری برنامه "شب خوش"، از ماشین میلیاردی و شیکش/ عجب تانکی! 18 علامتی که نشان می دهد یک مرد یک دل نه صد دل عاشقتان شده / ببین تو اطرافیانت چه کسی عاشقت شده!
تیتر امروز   
چرا سریال حشاشین در ایران مجوز ندارد؟ رونمایی از همسر اول فریبا نادری با اختلاف سنی زمین تا آسمان+عکس مخالفت جدی امام خمینی و رهبر معظم انقلاب با چندهمسری؛ از ترک کلاس درس بخاطر ازدواج مجدد استاد تا اخراج افراد شاغل در بیت رهبری در صورت اختیار همسر دوم! 18 علامتی که نشان می دهد یک مرد یک دل نه صد دل عاشقتان شده / ببین تو اطرافیانت چه کسی عاشقت شده! همسر آینده ژوزه مورایس، بازیگر فیلم اصغر فرهادی شد وحشتناکترین مراسم پذیرایی از شرکت کنندگان در مراسم تدفین در برزیل و ونزوئلا/ واقعا باورنکردنی و شوکه کننده ست! خنده بیجا جان جوان تهرانی را گرفت! پیکانی که قیمتش بیشتر از لکسوس بود توسط پلیس یزد توقیف شد محسنی اژه ای؛ باید با متعرضین به جان و مال مردم و بیت‌المال برخورد بازدارنده داشت / با شفافیت و دادگاه علنی بسیار موافقم عوامل روند کاهشی بازار ارز بررسی شد/ ماجرای افت قیمت دلار چرا پنج کنسرت در تهران لغو شد؟ کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان؛ دولت برنده است یا مجلس؟ اشکان خطیبی سلبریتی بخت برگشته ای که دیگر احساس خوشبختی نمی کند/ حواشی داغ امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 مراقبت رمانتیک پلنگ سفید از جفت باردارش/ واقعا گاهی باید از حیوانات درس مهربانی گرفت😍 (عکس)چهره باورنکردنی و عجیب توکا فرهنگ /دختر داریوش فرهنگ کپی امیر تتلو شد!!
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده