ساعدنیوز
ساعدنیوز

واکنش آمریکا به فایل صوتی منتشر شده از ظریف

  سه شنبه، 07 اردیبهشت 1400 ID  کد خبر 148817
واکنش آمریکا به فایل صوتی منتشر شده از ظریف
ساعد نیوز: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری شب گذشته‌اش مواضع این کشور را درباره رخ دادهای اخیر از جمله انتشار یک فایل صوتی از اظهارات وزیر امور خارجه ایران تشریح کرد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در کنفرانس خبری شب گذشته اش در پاسخ به این سوال که چه نظری راجع به فایل صوتی منتشر شده از اظهارات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دارد که در آن درباره نقش سپاه پاسداران ایران در سیاست خارجی ایران و تلاش روسیه در دوران مذاکرات هسته ای در دولت اوباما برای کارشکنی در مذاکرات هسته ای مطرح شده است، گفت: ما درباره چیزهایی که ادعا می شود درز کرده اند نظری نمی دهیم. طبعا، نمی توانیم صحت و دقت آن را تایید کنیم و بنابراین قصد ندارم مستقیما درباره آن چیزی که در آن نوار ضبط شده است نظری بدهم.

پرایس ادامه داد: نکته فراتر این است که ما در هر مذاکره ای بر روند تصمیم گیری های داخلی همکارانمان کنترلی نداریم. در این زمینه به خصوص، از طریق شرکایمان، چون مذاکرات هنوز غیر مستقیم هستند، با مقاماتی که دولت ایران برای مشارکت در این مذاکرات در وین پیش فرستاده است ارتباط برقرار می کنیم. به مذاکرت دور قبلی[در دولت اوباما] اشاره کردید؛ درباره هر دوی ایران و روسیه می گویم که یک نقطه اثبات کننده وجود دارد که به آن رو می کنیم و این به ما درجه ای از اطمینان را می دهد که پتانسیلی وجود دارد و آن خود برجام است. هر سیاست داخلی و هر تحرک ژئوپلیتیکی که در کار بود و در توافق جولای 2015 به اوج خودش رسید، ما توانستیم در گذشته با موفقیت با ایران در چارچوب گروه ۱+۵ مذاکره کنیم. الان هم دقیقا موضوع همین است. تمرکز ما امروز این است که از طریق مذاکرات غیر مستقیم در وین بدانیم که آیا می توانیم باز هم این کار را بکنیم یا نه.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره این فایل صوتی مبنی بر این که آیا طبق گفته ظریف جان کری درباره عملیات های رژیم صهیونیستی در سوریه مطالبی را در زمان وزیر امور خارجه بودنش به ظریف گفته است که مجاز به گفتنشان نبوده، توضیح داد: باز هم می گویم که این محتوا ظاهرا درز شده است. نمی توانم درباره صحت، دقت یا هر انگیزه ای که پشت این انتشار اطلاعات بوده است صحبتی بکنم. فقط می توانم این نکته ی کلی را بگویم که اگر بازگردید و به کنفرانس خبری آن موقع نگاهی بیاندازید، خواهید دید که مطمئنا این یک موضوع سری نبوده است و دولت هایی که در مذاکرات مشارکت داشتند علنا درباره آن صحبت می کردند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین درباره این فایل صوتی گفت: اظهار نظر درباره هر گونه فشار سیاسی که ممکن است روی وزیر امور خارجه ظریف وجود داشته باشد، به ما ارتباطی ندارد. تنها بر یک چیز تمرکز داریم و آن دست یابی به یک توافق و اطمینان یافتن از آن است، توافقی که به گونه ای قابل راستی آزمایی و دائمی باعث جلوگیری از دست یابی ایران به یک سلاح هسته ای شود. دست یابی ایران به یک سلاح هسته ای به نفع آمریکا و شرکای اروپایی نیست و به نفع چین و روسیه هم نخواهد بود. بنابراین باز هم به این اشاره می کنم که ما توانستیم در سال 2015 به برجام دست پیدا کنیم و در اوایل 2016 آن را با همان جمع شرکا اجرایی کنیم. فکر می کنم این گواهی است بر این احتمال بالقوه که اگر از جانب ایران تعهدی ببینیم، باز هم بتوانیم آن را انجام دهیم.
اما وقتی راجع به قصد روسیه می پرسید، می گذارم که روسی ها خودشان از جانب خودشان حرف بزنند. فقط این نکته را اضافه می کنم که یک ایران هسته ای به نفع مسکو نیست.

اظهارات این مقام آمریکایی در پی این مطرح می شود که سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوال ایسنا در ارتباط با فایل منتشر شده از آقای ظریف و مباحثی که در این فایل مطرح شده و انتشار برخی از تحلیل ها مبنی بر اینکه این فایل از سوی وزارت خارجه منتشر شده و یا اینکه انتشار این فایل به معنای پایان آینده سیاسی ظریف است، تأکید کرد: تفاسیر شاذ درباره این فایل برای بعدا باشد. آنچه که منتشر شده از ابتدا یک مصاحبه نبوده و قرار هم نبوده یک مصاحبه باشد، یک گفت وگوی رسانه ای هم نبوده است و یک گفت و گو در چارچوب های معمول و محرمانه ای است که در داخل دولت انجام می شود.

وی با بیان اینکه نظر آقای رئیس جمهور این بوده که برای انتقال سوابق و تجارب برای دولت های بعدی اعضای کابینه گفت وگوهایی برای ثبت در اسناد داشته باشند و نظراتشان را اعلام کنند و این گفت وگو در این چارچوب صورت گرفته است، اظهار کرد: تعهد دوجانبه برای حفظ محرمانگی این گفت وگوها وجود داشته و وزارت خارجه در هیچ کدام از فرایندهای این گفت وگو از جمله انتخاب تیم مصاحبه کننده، عوامل و نگهداری فایل ها هیچ نقشی نداشته است و اینکه چه کسانی، چگونه و چرا این فایل را منتشر کرده اند ما نمی دانیم.

خطیب زاده با بیان اینکه به آنچه که آقای ظریف در این گفت وگو مطرح کرده اند باید به صورت کلی نگاه شود نه گزینشی ادامه داد: ما از دو شب قبل کم کم مطلع و متوجه شدیم که بخش هایی از این فایل در حال منتشر شدن است و دیروز این موضوع به اوج خود رسید. همان طور که گفتم آنچه که آقای ظریف در این گفت وگو مطرح کرده اند را باید به صورت کلی دید و گزینشی نباید برخورد کرد.

وی ادامه داد: آقای ظریف همواره گفته اند که نظراتشان را در پشت درهای بسته شفاف و صریح مطرح می کنند و آنچه که انجام می شود حول قوه عاقله نظام است.

خطیب زاده افزود: در این فایل آقای ظریف به صورت مفصل با تکریم و احترام در مورد آقای سلیمانی صحبت می کند. از نقش ایشان در صلح سازی و طرح های منطقه ای و کمک هایی که ایشان در این زمینه ارائه کرده اند، صحبت می کنند و این کمک ها بر کسی پوشیده نیست. یک ذوق زدگی در برخی از رسانه ها برای تقطیع صحبت های آقای ظریف دیده می شود ولی همان طور که گفتم صحبت های ایشان در این فایل باید کلی دیده شود.

وی با بیان اینکه آنچه که درباره انتشار این فایل صورت گرفته یک امر غیرقانونی است و مجاری قانونی باید آن را بررسی کنند اما این مسئله را نیز نشان می دهد که برخلاف آنچه که گفته می شود مسئولان ایرانی در فضای کارشناسی پویا و شفاف هستند. آنچه که اجرا می شود تصمیمات اجماعی نظام است و از دیگر سو باید توجه داشت که هیچ کس در تحلیل مصون از خطا نیست و این چیزی است که آقای ظریف بارها به آن اشاره کرده اند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (277 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (153 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (131 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (103 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (56 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (47 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (32 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (33 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (32 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (28 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (24 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (21 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (18 نظر)
دیگران می‌خوانند   
عاشقانه های جذاب شبنم مقدمی، داور صداتو و همسر جوان و خوشتیپش/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس تصویری بسیار قدیمی و کمتر دیده شده از کودکی و جوانی رهبر معظم انقلاب تولد حیرت انگیز و هوش پران یک بچه خرگوش با صورت شبیه فیل+عکس فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 (عکس) گریه های تلخ همسر جوان حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها در روز تشییع پیکرش/ روحش شاد و یادش گرامی نگاهی به کیک دو طبقه سالگرد ازدواج پدرام کریمی مجری مشهور ایرانی و همسر باکلاسش+عکس کودکی بامزه سعید آقاخانی، نورالدین خانزاده سریال نون خ/ چقدر ناز و گوگولی+عکس تبریک تولد جالب محسن کیایی برای بهرام رادان/ چه سلفی زیبا و خاصی+عکس خلاقیت جالب یک مادر ایرانی با نوشته جالب روی یخچال/ این متن پربازدید شد+عکس تغییر چهره هوش پران مژده لواسانی با لباس بندری در قایق+عکس سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂 خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری تبریز برای زیباسازی شهر حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس مهران مدیری: گربه‌ام را هم به هنرمندان نمی‌دهم چه برسد به دخترم! +ویدئو اقدام تحسین برانگیز صاحب نیسان تبریزی در حمل بار با ماشینش+ویدیو/ سخاوت به جیب نیست به دله👌 نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس حضور چهره های فوتبالی برای عرض تسلیت به عابدزاده در مراسم ختم پدرش+عکس/از علی دایی و کریم باقری تا علی پروین و مهدی و رحمتی تصویری از رژه گشت کمیته در دهه شصت+ تاریخچه گشت ارشاد از اول انقلاب تاکنون خلاقیت خنده دار و حواس پرت کن فردی در رانندگی با ماشینی عجیب که سر و تهش برعکس شده+ویدیو/لامصب این معلوم نیست که داره میره یا میاد😂😂 بهترین سایت خرید پیج اینستاگرام در ایران کدام است؟
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده