دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

واکنش تند ایران به اظهارات مقامات بحرین درباره تنگه هرمز 

شنبه، 14 اردیبهشت 1398
کد خبر: 32136
ساعد نیوز: هفته گذشته «خالد بن احمد آل‌خلیفه» وزیر خارجه بحرین در مصاحبه‌ای با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» به مهم‌ترین مسائل کنونی کشور‌های منطقه از جمله ایران، سوریه، یمن و عراق پرداخت و موضع منامه درباره موضوعات مختلف سیاسی را تشریح کرد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از فرارو.، خالد بن احمد در بخشی از این گفتگو مدعی شد، «اگر ایران تنگه هرمز را ببندد خودش را خفه کرده است». وی در پاسخ به این سوال روزنامه سعودی که با توجه به تهدیدات نظامی کنونی میان ایران و آمریکا، منطقه در آستانه جنگ جدیدی است، ادعا کرد: «هیچ کسی خواهان جنگ نیست، نه آمریکا، نه کشور‌های (حوزه) خلیج (فارس) و نه کشور‌های دیگر منطقه. ایران با مداخله در امور منطقه، اعزام شبه‌نظامیان و فرستادن اسلحه و سلاح، مرتکب اشتباهات زیادی شد. دلیل وضعیت کنونی، توافق هسته‌ای است که آمریکا از آن خارج شد، توافقی که به برنامه هسته‌ای ایران پرداخت، اما برنامه (موشک‌های) بالستیک ایران که در درجه اول ما را تهدید می‌کرد بعلاوه سیاست هژمونی ایران را رها کرد، از آنجایی که توافق مذکور به این مسائل نپرداخته بود دست ایران باز و بازتر شد، تهران هر روز تهدید می‌کند و تهدید امروزش بستن تنگه هرمز است، اما می‌داند بستن این تنگه به معنای خفه کردن خودش خواهد بود. ما این تهدیدات را جدی می‌گیریم؛ ایران امروز مسئولیت بزرگی دارد، ایران باید در این شرایط حساس میان خودش و آمریکا، یک بازنگری داشته باشد؛ معتقدیم این فرصتی برای تهران است تا در سیاستش بازنگری کند، زیرا این سیاست، ایران را به لبه پرتگاه رسانده است».

خالد به احمد در حالی این ادعا‌ها را مطرح می‌کند که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران اخیرا گفت: «ما از گذشته تنگه هرمز و خلیج فارس را باز نگه داشته‌ایم و در آینده نیز چنین می‌کنیم، اما گر آمریکا می‌خواهد وارد تنگه هرمز شود، باید با کسانی که از این تنگه حفاظت می‌کنند، یعنی سپاه پاسداران صحبت کند».

سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح نیز در این زمینه گفت: ما قصد بستن تنگه هرمز را نداریم؛ مگر اینکه دشمنی دشمنان به حدی برسد که چاره‌ای جز آن نباشد.

واکنش تند وزارت خارجه ایران

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران پس از انتشار ادعای مقامات بحرین با "ذره‌ای" و "وابسته" خواندن بحرین و با اشاره به یکی از اشعار سعدی ایران را "عقاب" و بحرین را به "مگس" تشبیه کرد. موسوی این اظهارات را روز جمعه در واکنش به سخنان مقام‌های بحرینی گفته است.

سخنگوی جدید وزارت خارجه کشورمان درباره مقام‌های بحرینی گفته است: "از روی خیرخواهی و حق همسایگی به مقامات این کشور ذره‌ای وابسته هم توصیه می‌کند حد و اندازه خود را در تهدید بزرگتر از خود بشناسند. قرن‌ها پیش حکیمان پارسی گفته‌اند: مگسی کجا تواند که بیفکند عقابی!"

او در مصاحبه‌ای با خبرگزاری صداوسیما به صحبت‌های شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین، واکنش نشان داد.

رابطه ایران و بحرین پرتنش بوده و بعد از حمله عده‌ای  به سفارت عربستان در تهران، منامه رابطه دیپلماتیک خود با تهران را قطع کرد. در سال‌های اخیر بحرین مدعی شده است که چند نفر را به جرم ارتباط با ایران دستگیر کرده است.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، در ادامه واکنش به اظهارات وزیر خارجه بحرین گفته امنیت تنگه هرمز برای ایران مهم است و "مادامی که منافع مردم ایران از این تنگه مهم و حیاتی تامین شود" ایران هم بر امنیت آن تاکید دارد.

او خطاب به مقام‌های بحرین گفته: "حد و اندازه خود را در تهدید بزرگتر از خود بشناسند."

 


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
مراحل اکسپت مقاله
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی