واتر پمپ برقی چیست و چه کاربردی دارد؟

  شنبه، 28 آبان 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
واتر پمپ برقی چیست و چه کاربردی دارد؟
ساختار واترپمپ برقی شباهت کمی با واترپمپ مکانیکی دارد. با این تفاوت که انرژی حرکتی جهت گردش پروانه واترپمپ برقی از طریق جریان الکتریکی تولید می‌شود و دیگر هیچ تماسی با تسمه تایم و یا زنجیر تایم ندارد و سرعت گردش مایع خنک کاری در موتور از طریق برنامه‌ریزی ECU تغییر می‌کند. ما در ادامه بیشتر درباره واتر پمپ برقی بحث می کنیم.

تمامی موتورهای احتراق داخلی تمایل به گرم شدن را دارند. ازاین رو مهم است که سیستم خنک کاری خودرو برای جلوگیری از بالا رفتن دمای بیش از حد مجاز به طور دائم کنترل شود.یکی از قطعات بسیار مهم و حیاتی در سیستم خنک کاری موتور واتر پمپ یا همان (پمپ آب ) می باشد. که در صورت خرابی می تواند باعث عوامل زیان باری برای موتور خودرو از جمله: خرابی سرسیلندر و یا سوختن واشر سرسیلندر گردد.

با اینکه واتر پمپ های مکانیکی کار خود را به درستی انجام می دهند و مانع از بالا رفتن دمای موتور می شوند ولی استفاده از آنها پیامدهای منفی به دنبال دارد.برای اینکه مزایای واتر پمپ برقی را بهتر درک کنید ابتدا باید با معایب یک واتر پمپ مکانیکی آشنا شوید. واتر پمپ از نظر فنی یک پمپ برای جا به جایی و به گردش در آوردن سیال خنک کننده یا ضد یخ است و اکثر تکنسین های خودرو به طور خلاصه به آن واتر پمپ (پمپ آب) می گویند.
واتر پمپ های سنتی توسط تسمه (یا بعضی از آنها توسط میل سوپاپ) به گردش در می آیند. به عبارت دیگر این قطعه انرژی مکانیکی و چرخشی خود را از موتور دریافت می کند و از این انرژی برای به گردش در آوردن یک پمپ داخلی استفاده می کند. چرخش پره های واتر پمپ باعث به جریان انداختن سیال خنک کننده می شود تا از بلوک موتور عبور کند و حرارت آن را جذب کند، سپس این سیال وارد رادیاتور می شود و در آنجا حرارت خود را دفع می کند و دوباره به سمت واتر پمپ بر می گردد و این چرخه همچنان ادامه دارد.
با چرخش واتر پمپ معمولا موتور خودروها با دمای حدود ۹۳.۳ درجه کار می کنند که دمای نسبتا مناسبی است. بنابراین وقتی ظاهرا مشکلی وجود ندارد چرا باید از واتر پمپ برقی استفاده کنیم؟
حقیقت این است که هر قطعه ای که حرکت دورانی خود را از انرژی تسمه موتور دریافت می کند باعث افت قدرت موتور، افزایش مصرف سوخت یا هر دوی آنها می شود. حتما افت قدرت موتور و افزایش مصرف سوخت را هنگام روشن کردن کولر تجربه کرده اید. زیرا موتور برای اینکه کمپرسور کولر را بچرخاند و در عین حال سرعت خود را حفظ کند باید تحت فشار بیشتری کار کند. مشابه همین اتلاف انرژی در تمام مدتی که واتر پمپ به تسمه متصل و در حال چرخش است وجود دارد

واتر پمپ مکانیکی

مزیت واتر پمپ برقی اینجا مشخص می شود زیرا نیازی به انرژی چرخشی تسمه موتور ندارد و نیروی مورد نیاز خود را از باتری تامین می کند. شاید اینطور فکر کنید که با توجه به قانون ترمودینامیک که بیان می کند نمی توان انرژی را تولید کرد یا آن را از بین برد، پس آیا استفاده از واتر پمپ برقی برای تامین انرژی مورد نیاز برای شارژ باتری، فشار بیشتری به دینام (که توسط تسمه به چرخش در می آید) وارد نمی کند؟ آیا این اتلاف انرژی نباید در قسمت دیگری جبران شود و در عملکرد موتور تاثیر منفی ندارد؟ به طور خلاصه باید گفت تاثیر آن در حدی نیست که محسوس باشد.
در واقع قانون ترمودینامیک همچنان در مورد پمپ برقی هم صادق است ولی پمپ مکانیکی دائما با سرعتی متناسب با سرعت موتور در حال چرخش است. در نتیجه پمپ مکانیکی گاهی اوقات مقدار زیادی سیال را داخل موتور پمپ می کند با اینکه موتور به حدی داغ نیست که واقعا به این حجم زیاد سیال نیاز داشته باشد. بنابراین انرژی هدر می رود. بعضی اوقات موتور به حجم بیشتری از سیال نسبت به آنچه دریافت می کند نیاز دارد مانند حالتی که پس از رانندگی در شرایط سخت در یک روز بسیار گرم بلافاصله موتور را خاموش می کنید. با خاموش شدن موتور چرخش واتر پمپ مکانیکی قطع می شود و عدم دفع حرارت باعث فرسایش سریعتر بعضی قطعات موتور می شود.
برخلاف واتر پمپ مکانیکی، استفاده از واتر پمپ برقی این امکان را برای خودروسازان فراهم می کند که بتوانند با دقت بسیار بیشتری محاسبه کنند که در بازه های دمایی معین چه مقدار از سیال خنک کننده باید داخل موتور گردش کند. بنابراین واتر پمپ برقی راندمان بالاتری دارد و با نیازهای ویژه موتور برای خنک شدن در شرایط مختلف سازگاری بیشتری دارد.

واتر پمپ برقی

البته پمپ برقی هم بی عیب نیست. عیب پمپ های برقی این است که معمولا به اندازه پمپ های مکانیکی قوی نیستند و نرخ جریان پایینتری دارند و نمی توانند با سرعتی برابر با پمپ های مکانیکی حجم یکسانی از سیال را جا به جا کنند. به دلیل اینکه پمپ های برقی پتانسیل افزایش قدرت موتور را دارند عموما مخصوص افرادی به بازار عرضه می شدند که با خودروهای خود در پیست مسابقه می دادند. برخی افراد از این بابت نگران هستند که شاید پمپ های برقی دوام کافی برای رانندگی روزمره در شرایط سخت را نداشته باشند در حالی که بسیاری از مصرف کنندگان این پمپ ها در انجمن های گفتگوی مربوط به خودروهای اسپرت ذکر کرده اند که از عملکرد این پمپ ها در دراز مدت راضی بودند. طبق گزارشات مختلف واتر پمپ های برقی حدود ۳ تا ۱۰ اسب بخار به قدرت موتور اضافه می کنند.استفاده از واتر پمپ برقی باعث افزایش عمر موتور نیز می شود زیرا فشار وارد بر موتور را کمتر می کند و علاوه بر این مصرف سوخت را نیز کاهش می دهد.

 واتر پمپ برقی

دلایل تعویض واتر پمپ برقی

دلیل اصلی خرابی این پمپ ها، سن طبیعی و فرسودگی موتور الکتریکی است. اگر این اتفاق بیفتد، هسته بخاری نمی تواند گرم شود و تعویض آن ضروری است. در طول سن و فرسودگی، 5 روش متداول وجود دارد که در آنها پمپ های آب کمکی الکتریکی ممکن است خراب شوند:

  • سوراخ گریه در حال نشتی مایع خنک کننده است که نشان می دهد مهر و موم دینامیکی از کار افتاده است.
  • واتر پمپ به داخل موتور نشت می کند و روغن را شیری و نازک می کند.
  • پروانه پمپ از کار می افتد و هنگام تماس با محفظه، صدای جیر جیر ایجاد می کند.
  • گالری های واتر پمپ در اثر تجمع لجن مسدود می شوند.
  • موتور الکتریکی به دلیل اتصال کوتاه در سیم کشی از کار می افتد و آن را از کار می اندازد.

نحوه تعویض گام به گام واتر پمپ کمکی برقی

هنگامی که وضعیت واتر پمپ کمکی برقی را بررسی کردید و نیاز به تعویض آن را تأیید کردید، برای تعویض بهینه این مراحل را یکی یکی دنبال کنید. به یاد داشته باشید که همیشه دستورالعمل های فردی پیشنهاد شده توسط دفترچه راهنمای خودرو را در نظر بگیرید.

  • مایع خنک کننده را از سیستم تخلیه کنید.
  • در صورت لزوم، قطعات مزاحم را جدا کنید.
  • کانکتور واتر پمپ کمکی را جدا کنید.
  • تمام شیلنگ های متصل به پمپ را بردارید.
  • تمام پیچ های نصب و واتر پمپ کمکی را بردارید.
  • واتر پمپ کمکی جدید را نصب کنید و پیچ ها را ببندید.
  • دوباره شلنگ ها را به عقب وصل کنید.
  • تمام قطعات حذف شده قبلی را به ترتیب معکوس نصب کنید.
  • سیستم خنک کننده را با مایع خنک کننده مشخص شده تا سطح مورد نیاز پر کنید.
  • سیستم خنک کننده را طبق دفترچه راهنمای سرویس تخلیه کنید.
  • سیستم خنک کننده را از نظر نشتی بررسی کنید.
  • و بس! شما انجام دادید!

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (467 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (327 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (318 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (248 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (215 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (168 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (120 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (96 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (84 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم!
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
(ویدیو) جنجال جدید و باورنکردنی سریال گردن زنی/ شاید باورتون نشه ولی تو سریال گوش های مهران غفوریان رو با چسب چسبوندن به سرش😲😲
(عکس) سنگ تمام بیرانوند برای تولد لاکچری پسرش با تم شیک و خاص/ فقط قیافه اون سگ با ابهت کنار پسرش
(تصاویر) 5 خانه‌ی حیرت‌انگیز جهان در سال 2024 از نگاه معماران/ جالبه که نه لوکسن نه لاکچری ولی میخکوب‌کنندن
اگه اولین نفر برای قبر خریدن باشی جایزه میگیری! 🤣جایزه اولین کسی که تو بهشت زهرا دفن شد چی بود؟ + عکس
همزاد جنی باور خرافی یا واقعی؟/آیا شما به وجود همزاد باور دارید؟+تصاویر
(ویدئو) روایت افتخارآمیز رضا ناجی از لحظه برنده شدن بهترین بازیگر جشنواره برلین بین چند ابر بازیگر دنیا برای فیلم آواز گنجشک ها
ماجرای جمله ای که امام خمینی(ره) به سید حسن نصرالله گفت/ پیام مهم آیت‌ الله بهجت به سید مقاومت چه بود؟
جلسه غیرعلنی مجلس در مورد مسائل منطقه و حوادث لبنان آغاز شد
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس