ویژگی ها و توصیه های مهم درباره نگهداری زمرد

  سه شنبه، 22 تیر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
 ویژگی ها و توصیه های مهم درباره نگهداری زمرد
این سنگ با آن‌ که‌ سختی‌ بالایی‌ دارد، گوهری ترد و شکننده‌ است‌ و مراقبت‌ ویژه می‌خواهد. در مقابل‌ اسیدها تا حدی مقاوم‌ بوده و در برابر مواد شوینده‌ مثل‌ آب‌ گرم‌ و صابون‌ مشکلی‌ ندارد. اما در مقابل‌ حرارت‌ امکان‌ ترک‌ خوردن‌ آن‌ هست.

سنگ زمرد بیش از شش هزار سال در بسیاری از فرهنگ ها جواهری شگفت انگیز محسوب می شده است. این سنگ به علت قیراط موجود در خود بسیار با ارزش است. بهترین زمرد ممکن است دو یا سه برابر از الماس با ارزش تر باشد. بر اساس اساطیر هند نام زمرد ابتدا از کلمه سانسکریت به نام marakata گرفته شده است که به معنی رشد اشیاء سبز می باشد . سنگ زمرد خواص زیادی دارد که در ادامه مطلب بصورت کامل به خواص سنگ زمرد اشاره می کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید.نامی که ما در حال حاضر می شناسیم اعتقاد بر این است که از کلمه فارسی باستان آمده است که از کلمه لاتین smaragdous ترجمه شده است و سرانجام در طول زمان به کلمه زمرد (Emerald) تغییر پیدا کرده است. اسناد نشان می دهد که این سنگ ۴ هزار سال قبل از میلاد در بابل قدیم شناخته شده بود و در مغازه ها به فروش می رسید.

زمرد سنگی است که توسط اینکا ها مورد ستایش قرار گرفته بود و در کتاب مقدس در مورد آخر زمان به آن اشاره شده است. ابتدایی ترین مرجع درباره زمرد در ابیات غرب از ارسطو می آید. او یکی از طرفداران بزرگ جواهر سنگ ها بود و نوشت که صاحب زمرد بودن باعث می شود که اهمیت شخص در حضور و سخنرانی ها در طول تجارت افزایش یابد. در محاکمه ها، پیروزی از آن شما می شود، به حل و فصل پرونده کمک می کند و بینایی را تقویت کرده و آنرا تسکین می دهد. او همچنین اظهار داشت که آویختن زمرد از گردن یا استفاده از انگشتر زمرد ، مبتلا شدن به بیماری از جمله بیماری صرع جلوگیری می کنند.

زمرد گران قیمت ترین سنگ در گروه بریل است. نام این سنگ از کلمه قدیمی فرانسوی esmeralde گرفته شده که ریشه یونانی از کلمه smaragdos به معنی سنگ سبز دارد.زمرد سنگ سبز تیره از گروه بریل است که با کرومیوم رنگ گرفته است. بریل سبزی که وانادیم رنگ آنرا تشکیل داده الزاما زمرد نیست بلکه یک بریل سبز معمولی است.از سال 1960صنعت جواهرسازی آمریکایی این تعریف را تغییر داد و بریل های رنگ شده با وانادیم را هم زمرد دانست اما در انگلیس و اروپا چنین رویه ای صحت نداشت.رنگ سبز قدیمی زمرد در دنیای سنگ های جواهر رقیب ندارد و یکی از چهار سنگ جواهر برتر گران قیمت محسوب می شود، این چهار سنگ عبارتند از یاقوت، لعل بدخشان و الماس به علاوه زمرد.با وجود اینکه زمرد امروزه یکی از باارزش ترین سنگ های جواهر موجود در جهان است، بیشتر آنها به دلیل مقاومت کمی که دارند خیلی زود می شکنند.
بنابر GIA، زمرد به عنوان سنگ جواهر شفاف نوع سوم است یعنی حتی کیفیت خوب آن نیز که در جواهرسازی استفاده می شود در نسبت I2 تا I3 است. علیرغم اینکه کلمبیا مشهورترین منبع زمردهای سبزرنگ است، مخازن آنها در مکان های مختلفی از جهان حفر شده اند.در دهه های اخیرا به دلیل کشفیات تازه در آمریکای جنوبی، آفریقا و اروپا تولید زمرد بیشتر شده است.امروزه برزیل و زامبیا از جمله تولیدکنندگان برتر زمرد هستند و پس از آن کلمبیا قرار می گیرد.زمردهای برزیلی به دلیل شفافیت و رنگ سبز مایل به زردی که درند قیمت شان بالاتر است.

سنگ قیمتی

این سنگ با آن که سختی بالایی دارد، گوهری ترد و شکننده است و مراقبت ویژه می خواهد. در مقابل اسیدها تا حدی مقاوم بوده و در برابر مواد شوینده مثل آب گرم و صابون مشکلی ندارد. اما در مقابل حرارت امکان ترک خوردن آن هست. بنابراین باید هنگام حرارت دادن و یا سوار کردن نگین دقت بسیار گردد. این روغن به مرور زمان و یا با حرارت خشک می شود و ممکن است بعضی نقاط آن بر اثر شست و شو حالت سفیدی (سفیدک) پیدا کند که می توان آن را دوباره با روغن زیتون (به وسیله یک قلم و کمی پنبه آغشته) اصلاح و شفاف کرد تا با سالم نگه داشتن آن بتوان از خواص زمرد سبز بهره بیشتری برد.

این گوهر در مقابل اسیدها تا حدی مقاوم می باشد و با مواد شوینده مثل آب گرم و صابون مشکل خاصی ندارد و این جزئی از خواص زمرد سبز میباشد ولی در مقابل حرارت امکان ترک خوردن آن وجود دارد. لذا باید هنگام حرارت دادن و یا سوار کردن نگین دقت لازم را داشت. این گوهر کمیاب گوهری شکننده می باشد. بنابراین هنگام جا به جا کردن آن باید نهایت دقت را داشت؛ چرا که اگر از فاصله یک متری روی سنگ دیگری بیفتد ممکن است خرد شود. رنگ سبز زمرد در مقابل نور طبیعی و نور مصنوعی و یا حرارت تغییر نکرده و تقریبا پایدار می باشد. رنگ آن تا دمای ۵۰۰ درجه سلسیوس به احتمال زیاد تغییری نخواهد کرد. سیستم کریستالی این نگین هگزاگونال (شش وجهی) می باشد. این سنگ؛ طبعی سرد و خشک دارد. اکثر بلورهای این سنگ همانند یاقوت، ناخالصی ها و محتویات زیاد و گوناگونی از قبیل کانی های مهمان، مایعات، حباب های گاز و ترک های داخلی دارد که در صورت کثرت این محتویات مات می گردد. جالب است بدانید که این محتویات و ناخالصی ها عیوب به شمار نمی روند بلکه خود عاملی برای شناسایی سنگ اصل از نوع مصنوعی است و گاه باعث زیبایی!

این سنگ در طول بیش از ۶ هزار سال در اغلب فرهنگ های مختلف دنیا نظیر یونان باستان و ایران منبع جاذبه و احترام محسوب می شده است و روایاتی نیز درمورد خواص سنگ زمرد در اسلام از بزرگان دین بیان شده است و بدلیل اهمیت خواص سنگ زمرد سبز استفاده از آن در بسیاری از کشورها و فرهنگ ها رواج داشته است. از میان سنگ های قیمتی بریل، این گوهر (سنگ زمرد سبز) تاریخچه بالاتری دارد. شواهد فروش آن در بازارهای بابل در ۴ هزار سال پیش از میلاد نیز وجود دارد. در تورات نیز از این گوهر به عنوان سنگ زیربنای شهر بیت المقدس نام آورده شده است و به این دلیل نزد مردم بیت المقدس و قوم بنی اسرائیل از احترام زیادی برخوردار است.

این سنگ به علت زیبایی و قدرت معنوی در بین همه ادیان اصلی مقدس شمرده می شود. رنگ سبز رنگی مقدس در فرهنگ ها و مذاهب مختلف نظیر اسلام بوده و حتی کلیسای کاتولیک نیز از آن به عنوان والاترین رنگ مذهبی یاد نموده است. از خواص زمرد از نظر فیزیکی نیز استفاده می گردیده است و به سنگ مطالعه مشهور بوده چرا که در گذشته قبل از اینکه عدسی و عینک بزرگ نمایی کشف شود نوع شفاف این گوهر برای خواندن و دیدن اشیای کوچک مورد استفاده قرار می گرفته است. در مصر قدیم نیز این سنگ سمبل زندگی ابدی و هدیه ای از جانب خدای حکمت به شمار می آمده است و سعی میکردند با تهیه آن از خواص سنگ زمرد سبز استفاده کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دیدار خصوصی خانواده ابراهیم رئیسی، امیرعبداللهیان، آل هاشم و دیگر شهدای خدمت با رهبر انقلاب+عکس/ چهره غمگین پسران وزیر امورخارجه و امام جمعه شهید (16 نظر) اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (11 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (4 نظر) نگاهی به عروسک بامزه و گوگولی پسر مینا مختاری و بهرام رادان/ الهی چه لُپی داره آقا پسر+ عکس (4 نظر) شرط عجیب محمود احمدی نژاد برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری 1403/ احمدی نژاد پیروز قطعی انتخابات! (4 نظر) من در حد و اندازه ای نیستم که کاندیدا شوم / یک نامزد قطعی ریاست جمهوری مشخص شد (2 نظر) تیپ و چهره ناز لنا دختر نیوشا ضیغمی با عینک جدیدش+عکس / چقدر بهش میاد😍 (2 نظر) سجده غم انگیز پدر شهید مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی بر مزار پسرش / خدا بهشون آرامش بده... (2 نظر) فال انبیاء روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403 (2 نظر) خاطره جالب شهید موسوی سرتیم حفاظت شهید رئیسی از یک اتفاق بامزه روی آنتن زنده تلویزیون+ویدئو (2 نظر) حضور شهید مالک رحمتی در مراسم شاخصی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو (2 نظر) سفر به «اندرونی»؛ وقتی عکس‌های عادی کسالت‌آور می‌شدند!+ عکس (1 نظر) بررسی هوآوی آیتو M7 مکس: شاسی‌بلند لوکس و قدرتمند چینی (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) نگاهی به کیک تولد مردانه دارا حیایی پسر امین حیایی/ مبارکا باشه خوش تیپ +عکس (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تصویری از شناسنامه علی لاریجانی، نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با محل ولادتی غیر از ایران+عکس راز سر به مهر و گفته نشده شهید رئیسی از زبان دخترش / محال است باورتان شود! تصویری از یک برگه چک قدیمی مربوط به دوره قاجار/ مبلغ چک را ببینید شبنم مقدمی بر سر قبر نیکولای مارکوف روس تبار/چه کسی این درخت را کاشته‌است تا همنشین ِ همیشگی ِ شما باشد آقای مارکوف؟ دعوای ناموسی قیمت با سیامک انصاری/ ولش کن کُشتیش!!+ فیلم شبنم مقدمی داور صداتو: بچه ندارم من دختر بزرگ همسرم هستم اونم پسر بزرگ من!+ویدیو فال انبیاء روزانه دوشنبه 7 خرداد 1403 کنده کاری روی خودکار روش جدید یک دانشجو برای تقلب سر جلسه امتحان+عکس/ همین وقتو میذاشتی درسو می‌خوندی دیگه! واکنش شگفت‌انگیز یک عنکبوت به مشاهده تصویر خود در آینه+ فیلم نگاهی به عروسک بامزه و گوگولی پسر مینا مختاری و بهرام رادان/ الهی چه لُپی داره آقا پسر+ عکس سرگیجه ایران اینترنشنال پس از شهادت سیدابراهیم رئیسی بهترین روش های شستن توت فرنگی و از بین بردن کرم های آن ناگفته‌های شنیدنی از محافظ رئیس جمهور؛ از رفتن به ماموریت با پای شکسته تا مسئول امنیت نهاد ریاست جمهوری+ویدیو عیادت آیت الله آل هاشم از دهقان فداکار در بیمارستانی در تبریز+عکس میز پذیرایی متفاوت وزارت خارجه در دیدارهای دیپلماتیک پس از شهادت امیرعبداللهیان+ عکس نگاهی به کیک تولد مردانه دارا حیایی پسر امین حیایی/ مبارکا باشه خوش تیپ +عکس شوخی رئیس جمهور شهید با الهام علی اف در هنگام افتتاح سد قیز قلعه سی+ویدیو و آبی که برای ما روشنایی نداشت! مادر شهید موسوی از بیمارستان مرخص شد (تصاویر) عجیب‌ترین خانه 59متری جهان! (ویدئو) شامپانزه‌ای که 3 ماه است نوزاد مرده خود را رها نمی‌کند دورهمی خانوادگی «مادر جومونگ» با «تسو» و نامزدش+عکس تصویری که رئیس‌دفتر شهید رئیسی دقایقی پس از سقوط بالگرد از آن منطقه ثبت کرد +ویدئو پست ویژه پسر عابدزاده برای تولد پدرش +عکس خداوند ابراهیم را دوست داشت+ ویدئو مرد در سایه سیاست ایران به زودی کاندیدا می شود خشک کردن سیر تازه در خانه با ترفندهای ساده شهید رئیسی حکم اعدام این گروه را بی‌سروصدا لغو کرد! +ویدئو فال ابجد روزانه دوشنبه 7 خرداد 1403 روستای ونان قم: معروف به عروس خلجستان +تصاویر جذاب و دیدنی فال روزانه امروز دوشنبه 7 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز دوشنبه 7 خرداد 1403 من در حد و اندازه ای نیستم که کاندیدا شوم / یک نامزد قطعی ریاست جمهوری مشخص شد عکسی از بدرقه سیدابراهیم رئیسی که طی ساعات اخیر وایرال شد عاشقانه های مارال بنی آدم و همسرش در طبیعت سرسبز بهاری+ عکس ادعای عجیب مجری تلویزیون درباره محافظ رئیسی+ویدئو تصاویر تازه از آرایش هلی کوپتر حامل شهید رئیسی قبل برخورد به کوه +ویدئو چرا رئیس‌جمهور بعد از افتتاح سد قیز قلعه‌سی با خودرو به تبریز بازنگشت؟+ویدیو قایق موتوری خاص و هوش پران نیما شاهرخ شاهی/ این قایق نیست جت جنگیه😍+فیلم حال بد نفس بازغی بعد از فوت دوستش آیسان اوجی تصویری از گوشه دنج و معنوی ستاره سادات قطبی/سجاده ای ساده با حال و هوای روحانی +عکس
منتخب روز   
تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله تبریزی+عکس حضور شهید مالک رحمتی در مراسم شاخصی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو انتشار فیلم جلسه دفاع شهید رئیسی از رساله دکتری؛ چه کسی در جلسه بود؟ دعای شهادتِ شهید مالک رحمتی استاندار دهه شصتی آذربایجان شرقی+ویدئو/آخرش هم به آرزوی دلت رسیدی قدیمی ترین عقد نامه دستنویس 133 ساله/ این عقد نامه یک سال قبل از ناصرالدین شاه نوشته شده روایت آیت الله آل هاشم از تعداد برادران و فرزندانشان بر سر مزار مادر مرحومش+ ویدیو/ با مدیریت برادرانم در سطح استان مخالفت کردم/صاحب 4 تا نوه هستم وداع تلخ همسر و دختر و خانواده شهید رحمتی با مالک آذربایجان+ویدئو/دنیا به احترام شما ایستاده... صحبت های شنیده نشده شهیدجمهور در لباس رزم در دوران دفاع مقدس/ زمین مال صالحان است+ فیلم رئیس جمهوری که با اسکورت خاص و تشریفات به دیدار مادرش میرفت!/ روایتی از اهالی محل خانه پدری رئیس جمهور شهید+ فیلم ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم