نکات روانشناختی و ویژگی های رنگ های دکوراسیون خانه

  جمعه، 30 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
نکات روانشناختی و ویژگی های رنگ های دکوراسیون خانه
رنگ ها یکی از عناصر اصلی در طراحی دکوراسیون داخلی و چیدمان منزل هستند و همانطور که می دانید رنگ های موجود در خانه بیشترین تاثیر را روی حالات روزانه مان می گذارد پس این نیاز اساس می شود که رنگ ها را بیشتر بشناسید و بدانید کدام یک از رنگ ها حس بهتری در شما ایجاد می کند.

تعریف رنگ

دانش شناخت رنگ در دکوراسیون داخلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است .آنچه به صورت عمومی تحت عنوان «رنگ» می شناسیم به صورت علمی از دو مفهوم «رنگ» و «نور» تشکیل شده که از ماهیتی متفاوت برخوردارند.رنگ های اصلی شامل رنگهای «قرمز»، «زرد»، «آبی» است. از ترکیب این سه رنگ همهٔ رنگ ها ی ممکن بوجود می آیند. این ترکیب شدن را ترکیب افزایشی می گویند. با ترکیب رنگ سفید یا مشکی به آن ها می توان به کیفیت های بصری متفاوتی مثل درخشندگی یا رنگ مردگی رسید. نور های اصلی که شامل «قرمز»، «سبز» و «آبی» هستند و تمامی نور های اصلی با ترکیب آن ها قابل ایجاد می باشند. حاصل ترکیب تمامی نور های اصلی با هم «نور سفید» است و بالطبع عدم حضورشان «مشکی راحاصل می شود.

از سوی دیگر با ترکیب این سه رنگ به صورت دو به دو سه رنگ دیگر نیز به دست می آید که عبارتند از : قرمز (ماژنتا) آبی (سایان) و زرد . یونگ مشخص کرد که رنگ های اصلی یا رنگ های اولیه و نیز رنگ های درجه دوم یا ثانویه چه رنگ هایی هستند. هر جا نور وجود دارد رنگ نیز هم هست. و با وجود نور است که رنگ نمود پیدا می کند و می تواند حضور داشته باشد. از این رو باید گفت که : رنگ همان نور و نور نیز همان رنگ است .تمامی اشیا این خاصیت را دارند که وقتی در برابر نور قرار می گیرند بخشی یا تمامی آن را منعکس می کند . این پدیدار سبب پیدایش رنگ اجسام می شود .

رنگ های مختلف از ترکیب سه رنگ اصلی زرد و قرمز و آبی تشکیل شده است. به این سه رنگ، رنگ های اصلی یا اولیه گفته می شود . از ترکیب رنگ های اولیه رنگ های ثانویه تشکیل میشوند که عبارتند از سبز (آبی +زرد) بنفش (آبی + قرمز ) و نارنجی (زرد + قرمز ).رنگ های مقابل هم در چرخه رنگ (رنگ های متمم ) اثر یکدیگر را خنثی می کنند. در این دایره، رنگهای مکمل را می بینیم. هر رنگ، مقابل رنگ مکمل خود قرار گرفته است.رنگ مکمل، هماهنگ ترین و چشم نوازترین و متعادل ترین و متوازن ترین ترکیب برای رنگ مورد نظر ماست.

نکات روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی و توصیه های رنگ برای هر اتاق خانه

رنگ ها یکی از عناصر اصلی در طراحی دکوراسیون داخلی و چیدمان منزل هستند و همانطور که می دانید رنگ های موجود در خانه بیشترین تاثیر را روی حالات روزانه مان می گذارد پس این نیاز اساس می شود که رنگ ها را بیشتر بشناسید و بدانید کدام یک از رنگ ها حس بهتری در شما ایجاد می کند.

بهترین رنگ خانه

انتخاب رنگ مناسب برای خانه به اندازه برنده شدن در قرعه کشی حس خوبی می دهد.این کار تا حدودی سخت است و یکی از عواملی که می تواند کمک بزرگی در این زمینه بکند علم است. همانطور که در این بخش از دنیای مد نمناک از زبان روانشناسان و کارشناسان از انتخاب بهترین رنگ خانه و دکوراسیون داخلی خواهیم گفت دانستن اینکه چه رنگی باعث افزایش احساسات می شود هنگام طراحی دکوراسیون منزل بسیار مفید است.

می توانید حالت خاصی را برای هر اتاق تنها با رنگ کردن دیوارها، رنگ وسایل و یا حتی با رنگ بالش ها، پتو، گیاه و یا تصویری روی دیوار ایجاد کنید.

ویژگی رنگهای انتخاب شده برای دکوراسیون داخلی در خانه از لحاظ روانشناسی

قرمز : صبر ، فعالیت ، هیجان ، رهبری ، اعتماد بنفس ، جاه طلبی ، قدرت

صورتی :عشق ، احترام ، گرما ،حساس

بنفش :خلاق ، عمیق ، محرک ، قابل اعتماد ، خیال باف

سبز :تعادل ، رشد ، دست و دل باز ، امنیت ، پناهگاه ، شفاف

آبی : روح ، خرسند ،جاه طلب ، نجات ، کنترل گر

نارنجی : گرم ، مثبت گرا ، آزاد ، با انگیزه

تصویر

آشنایی با نکات روانشناختی مربوط به رنگ های خانه

رنگ های گرم

رنگ های گرم مثل نارنجی یا زرد، دمای اتاق را بالا می برند. بنابراین بهتر است در ساختار اتاق هایی استفاده شود که رو به شمال ساخته شده اند. از آن جایی که این رنگ ها القا کننده جنبش و فعالیت هستند، پس بهتر است در اتاق هایی که برای استراحت و آرامش در نظر گرفته شده اند، به کار نروند. ضمناً نارنجی احساس گرما و شوق را به ذهن می آورد، و زرد چشم را خسته می کند. بنابراین استفاده از آنها در اتاق خواب توصیه نمی شود.

رنگ های روشن

رنگ های روشن مانند سبز و آبی روشن شاد و پرانرژی هستند و به اتاق حالتی دوستانه و صمیمی می دهند، بنابراین بهتر است در اتاق هایی مانند غذاخوری و آشپزخانه، که معمولاً برای دور هم بودن و گفت و گو استفاده می شوند، به کار بروند. رنگ سبز همچنین می تواند نشانه خوشبختی و سلامتی باشد و استرس را کاهش بدهد. بنابراین سبز روشن می تواند رنگی مناسب برای اتاق خواب شما باشد.

رنگ های تیره

رنگ هایی مثل آبی پررنگ، بنفش و سبز تیره می توانند القاکننده حس دلتنگی یا افسردگی باشد. اما همین رنگ ها اگر در مکان مناسب و در کنار اشیای مناسب به کار روند، اتاق شما را امن و راحت نشان می دهند. اگر شب ها به سختی به خواب می روید، رنگ دیوارهای اتاق خواب را بنفش انتخاب کنید. این رنگ همچنین افزایش دهنده میل جنسی (به خصوص در خانم ها) است.

رنگ های سرد

رنگ های سرد مانند آبی یخی، آرامش بخش هستند و به خصوص برای اتاق خواب مناسبند. اگر در اتاق خوابتان رنگ های سرد به کار رفته باشد، شب ها با آرامش به خواب می روید وصبح ها سرحال از خواب بیدار می شوید.

کلام آخر

پیدا کردن بهترین رنگ خانه شاید کار ساده ای نباشد، اما این فرایند یک فعالیت هیجان انگیز برای خانه شما به شمار می رود. تجربه٬ مشورت گرفتن از صاحبان سبک در این زمینه و همین طور مطالعه تئوری های رنگی کمک فراوانی برای شناخت بهتر و این تر بهترین رنگ خانه به شما خواهد کرد. مجله دکوراسیون توکامارت همراه همیشگی شما راهنمایی مطمئن برای زیباتر شدن خانه شما است


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (701 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (27 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان