ورزش های شکمی مفید و مضر در دوران بارداری

  چهارشنبه، 10 فروردین 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
ورزش های شکمی مفید و مضر در دوران بارداری
بارداری یک روند طبیعی و بیولوژیکی است که در آن بدن تغییرات زیادی را تجربه می‌کند. این تغییرات مانند کشیدگی و شل شدن عضلات طبیعی است، زیرا کمک می‌کند تا کودک و بارداری سالمی داشته باشید. ما در این مطلب ورزش های شکمی در بارداری را بررسی می کنیم.

ماهیچه های شکم به شکلی مستقیم در بارداری درگیر هستند. اگر این ماهیچه ها قدرت کافی برای بارداری نداشته باشند، نمی توانند به درستی وزن جنین را بین ماهیچه ها تقسیم کنند. بنابراین وزن جنین به کمر و مفاصل وارد می شود. همچنین با رشد جنین در بدن و جلو آمدن شکم مادر، کمر گود خواهد شد و افزایش گودی کمر نیز می تواند کمردرد را به دنبال داشته باشد. تقویت ماهیچه های شکم، به حفظ فرم صحیح بدن مادر باردار کمک می کند و از این طریق باعث کاهش درد کمر می شود. بهتر است تقویت ماهیچه های شکم، پیش از بارداری شروع شود، اما اگر در حال حاضر باردار هستید، با تقویت ماهیچه های شکم، احتمالاً زایمان شما سریع و راحت تر خواهد بود. در حقیقت فعال بودن، بارداری و زایمان را آسان تر می کند. برخی از انواع ورزش شکم می تواند تناسب اندام شما را حفظ کرده و به شما کمک کند تا برای زایمان آماده شوید. اگرچه، ممکن است مجبور شوید شدت تمرین را پایین بیاورید و همچنین تمریناتی را انجام دهید که مناسب با شرایط شما است. این تمرینات چه هستند؟ با ما همراه باشید.

مزایای ورزش در دوران بارداری

یکی از مهم ترین مزایای ورزش کردن در دوران بارداری، بهبود وضعیت فیزیکی و ذهنی مادر می باشد. حفظ وزن بدنی متعادل در دوران بارداری، کمک می کند تا مادر بعد از زایمان سریع تر به وزن قبل از بارداری برگردد و در عین حال، احتمال بروز مشکلات بارداری از قبیل دیابت به خصوص در مادرانی که اضافه وزن دارند، به حداقل خواهد رسید.از دیگر مزایای ورزش در دوران بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود احساس کسالت صبح گاهی
  • بهبود وضعیت خواب
  • بهبود خلق و خو
  • کاهش استرس و اضطراب

اهمیت دادن به ورزش در دوران بارداری، احتمال زایمان سزارین را نیز کاهش خواهد داد.

ورزش هایی برای مادران باردار مضر هستند

  • فشار بیشتری به رحم و جنین وارد می کنند
  • با کشیدگی عضلات و ماهیچه ها همراه هستند
  • باعث بالا رفتن دمای بدن می شوند
  • با تعریق زیاد همراه هستند

هیچ گونه خطری در خصوص ورزش در دوران بارداری تا به حال گزارش نشده است و بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که خانم های باردار باید در طول هفته، حداقل 150 دقیقه را به ورزش های سبک اختصاص دهند.با این حال، به مرور و در هفته های بعدی بارداری، بدن دستخوش تغییراتی می شود و این تغییرات باید هنگام ورزش در نظر گرفته شوند.

آیا ورزش های شکمی در اوایل بارداری بی خطر هستند؟

به جز مواردی که پزشک شما ورزش را در دوران بارداری محدود کرده باشد بیشتر تمرینات شکمی در اوایل بارداری بی خطر هستند.

فواید تمرینات شکمی در دوران بارداری چیست؟

قوی نگه داشتن عضلات شکمی در دوران بارداری و دوران پس از زایمان فواید بسیاری دارد که به آن ها اشاره می کنیم:

  • تقویت ماهیچه های لگن: برای جلوگیری از تکرر ادرار که در دوران بارداری شایع است.
  • افزایش مراقبت از کمر: که باعث می شود درد کمر ناشی از ضربه های جنین بهبود یابد.
  • زایمان راحت تر و بهبودی پس از زایمان

با وجود این فواید، انجام تمام ورزش های مربوط به ماهیچه شکمی در دوران بارداری بی خطر نیست. دراز و نشت در بارداری به تنهایی مشکلاتی به همراه دارد.

ورزش در بارداری

در دوران بارداری چه اتفاقی برای شکم شما می افتد؟

در اواخر سه ماهه اول بارداری علاوه بر برآمدگی نوزاد ممکن است متوجه چیز های متفاوتی در مورد شکم خود شوید: یک برآمدگی برجسته که از پایین استخوان سینه به سمت وسط شکم کشیده شده است. این شکاف بین سمت چپ و راست عضله شکم که به نام دیاستاز رکتی شناخته می شود، تقریباً نیمی از مادران جدید را تحت تأثیر قرار می دهد. گاهی اوقات با رشد کودک شما چند سانتی متر پهن می شود و به ناحیه مورد نظر فشار وارد می کند.

ورزش های شکمی که باید در دوران بارداری اجتناب کنید

در طول دوران بارداری شما می خواهید از دراز و نشست کامل و بلند کردن دو پا صرف نظر کنید زیرا فشار بیشتری را وارد کرده و شکم را می کشند. همچنین از حرکاتی که شامل انحراف یا خم شدن به سمت عقب است خودداری کنید. در حین ورزش حتماً به طور پیوسته نفس بکشید تا مطمئن شوید که شما و کودکتان جریان ثابتی از اکسیژن دریافت می کنید. بعد از اینکه به پایان سه ماهه اول خود رسیدید، باید از هر گونه تمرینی که شامل دراز کشیدن رو به بالا به پشت است، مانند کرانچ اجتناب کنید. آن ها می توانند فشار زیادی برسیاهرگی که خون را به قلب شما می برد وارد کنند. اگر نگران هستید با پزشک خود و یک مربی شخصی تماس بگیرید زیرا بسیاری از تمرینات شکمی جایگزین وجود دارد که برای زنان باردار کاملاً ایمن هستند.

آیا می توان در دوران بارداری پلانک زد؟

بله، پلانک برای اکثر زنان در طول بارداری بی خطر است. تمرینات ثابت و مبتنی بر استقامت مانند پلانک در واقع برای زنانی که انتظار دارند ایده آل هستند زیرا هم شکم و هم کمر شما را تقویت می کنند. همچنین نسبت به تمرینات دیگر پلانک فشار کمتری به ستون فقرات وارد می کند.

تمرینات شکمی ایمن برای بارداری

هیچ یک از این تمرینات را بدون مشورت با پزشک خود انجام ندهید. در دوران بارداری، باید تناسب اندامتان را حفظ کنید و مرتبا، ورزش کنید. برخی از انواع تمرینات ورزشی شکمی که می توانید در دوران بارداری انجام دهید عبارت اند از:

تنفس عرضی شکمی

گاهی اوقات تنفس دیافراگمی یا تنفس شکمی نامیده می شود. تنفس عرضی شکمی عمیق ترین ماهیچه های مرکزی بدن شما (که وضعیت بدنی سالم را حفظ می کنند و از کمردرد جلوگیری می کنند) و همچنین کف لگن را هدف قرار می دهد. این یک راه عالی برای شروع هر تمرین شکمی و حفظ ثبات مرکزی بدن در طول حرکت است.

پشت و شکم خود منبسط شود.

بازدم کنید تا منقبض شود شکم خود را به داخل و بالا بکشید در حالی که با کف لگن خود را بلند کنید

پل گلوت

دراز کشیدن به پشت را با پا هایی که به اندازه عرض باسن از هم باز شده و زانو ها را به سمت بالا قرار دهید، شروع کنید. پاشنه های شما باید به اندازه ای به باسن نزدیک باشد که بتوانید با نوک انگشتان خود به پشت پاشنه های خود برسید.ا یک نفس عمیق از هسته شروع کنید تا هسته خود را محکم کنید.پاشنه های خود را فشار دهید تا باسن خود را از روی زمین بلند کنید. مواظب باشید که در قسمت بالا امتداد نداشته باشید و از قوس دادن به کمر خودداری کنید.به آرامی به سمت پایین به موقعیت شروع خود برگردید، زمانی که باسنتان به زمین می آید، کف لگن را آزاد کنید.

تخته کناری

شروع به دراز کشیدن روی پهلوی چپ خود کنید و آرنج خود را زیر شانه خود قرار دهید. باسن باید روی هم و رو به جلو باشد و پا ها باید بلند و روی هم باشند. برای اصلاح این تمرین شکمی زانو های خود را خم کنید.ران راست خود را بالا بیاورید تا قسمت های مورب خود (کناره های هسته شما) درگیر شود. در کنار پای پایینی خود تعادل برقرار کنید یا برای اصلاح، روی زانوی پایینی خود تعادل برقرار کنید در حالی که پای بالایی خود را صاف دراز کرده اید و برای پایداری پا را روی زمین قرار دهید.

اسکات با چرخش

ایستادن را در حالی شروع کنید که پا هایتان کمی بیشتر از عرض شانه باز باشد انگشتان پا کمی به سمت بیرون برگشته باشند. زانو ها را خم کنید و در حالت اسکات عمیق قرار بگیرید. سینه خود را بالا نگه دارید و قسمت مرکزی بدن را درگیر نگه دارید.

لیفت زانو

با زانو های خم شده، پاشنه ها روی زمین و بازو ها در پشت سر با نوک انگشتان به سمت پاشنه هایتان نشستن روی باسن خود را شروع کنید.نفس بکشید سپس بازدم کنید تا یک زانو را بلند کنید، آن را به سمت قفسه سینه خود فشار دهید، سپس پای خود را به زمین برگردانید. در طرف مقابل تکرار کنید.

بعد از بارداری برای شکم شما چه اتفاقی می افتد؟

با فرض اینکه حاملگی و زایمان بدون عارضه داشته اید و پزشک معالج خود را تأیید کرده است، می توانید 24 ساعت پس از زایمان واژینال ورزش عضلات شکم خود را شروع کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (443 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (271 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (243 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (203 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (172 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (149 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (147 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (72 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس