وزارت اقتصاد از یک دهمی شدن رشد خلق پول ها خبر داد

  سه شنبه، 14 تیر 1401 ID  کد خبر 212059
وزارت اقتصاد از یک دهمی شدن رشد خلق پول ها خبر داد
ساعدنیوز : یکی از مهم‌ترین مولفه‌های خلق پول بانکی و ایجاد نقدینگی جدید است، این رقم از سال گذشته به ۱.۰۷ درصد در دو ماهه اول امسال کاهش یافته است.

به گزارش سایت خبری ساعدنیوز به نقل از ایرنا ، از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، کنترل نقدینگی و پایه پولی از برنامه های مهم دولت سیزدهم بوده است و در همین راستا علاوه بر جلوگیری از پولی شدن کسری بودجه، کنترل ترازنامه بانک ها در دستور کار دولت قرار گرفته است.

بر اساس ضوابط بانک مرکزی در سال گذشته سقف رشد ماهانه ترازنامه بانک های تجاری ۲ درصد و برای بانک های تخصصی ۲.۵ درصد بود. اما در سال جاری این سیاست تغییر کرده و طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی، متناسب با شرایط بانک ها از نظر کفایت سرمایه، معوقات بانکی، کیفیت دارایی و ... دامنه سقف رشد ترازنامه بانک ها بین ۱.۵ تا ۲.۵ درصد خواهد بود.

در واقع بانک هایی که استانداردهای پایینی دارند، سقف رشد ترازنامه ۱.۵ درصد در هر ماه و ۱۸ درصد در سال خواهند داشت و بانک هایی که از استانداردهای خوبی برخوردار هستند تا ۲.۵ درصد در هر ماه و ۳۰ درصد در سال می توانند رشد ترازنامه داشته باشند. با این تعریف احتمالا بانک های متوسط هم رشد ۲ درصدی در ماه خواهند داشت.

بر این اساس بانک هایی که حدود تعیین شده را رعایت نکنند، مشمول جریمه خواهند شد و نرخ سپرده قانونی آن به ۱۳ درصد افزایش می یابد. البته بانک مرکزی اجازه دارد در صورت عبور بیش از حد یک بانک از سقف تعیین شده، نرخ سپرده قانونی آن بانک را به بیش از ۱۳ درصد و تا ۳۰ درصد هم افزایش دهد. سپرده قانونی در واقع تکلیف بانک به اختصاص درصدی از منابع نزد بانک مرکزی است که افزایش آن موجب کاهش منابع بانک و افزایش هزینه می شود.

همانطور که گفته شد یکی از مهم ترین دلایل اتخاذ سیاست کنترل مقداری دارایی بانک ها، کنترل نقدینگی و خلق پول بانک ها برای مهار تورم است و از مهم ترین مولفه های سمت راست ترازنامه که دارایی بانک را تشکیل می دهد، مانده تسهیلات اعطایی بانک ها است.

آماری که بانک مرکزی از عملکرد ۲ ماهه نظام بانکی در حوزه سپرده گیری و مانده تسهیلات اعطایی منتشر کرده، نشان می دهد در دو ماهه اول امسال رشد مانده تسهیلات اعطایی نسبت به اسفند ماه سال گذشته فقط ۱.۰۷ درصد شده، این در حالی است که رشد مانده تسهیلات اعطایی در دوماهه اول سال گذشته ۱۱.۱ درصد بوده است. در واقع این آمار نشان می دهد رشد مانده تسهیلات اعطایی در دو ماهه اول سال جاری به یک دهم رسیده است.

همچنین به این نکته هم باید اشاره کرد که صرفا رشد مانده تسهیلات اعطایی کاهش پیدا نکرده بلکه رشد سپرده ها هم افت قابل توجهی داشته است، به طوری که در ۲ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ کل سپرده های بانکی بدون کسر سپرده قانونی ۸.۶ درصد رشد داشته، اما در دو ماهه اول سال ۱۴۰۱ این رشد به ۲.۷ درصد تنزل کرده است.

باتوجه به اینکه حدود ۹۸ درصد از کل نقدینگی کشور در قالب سپرده نزد نظام بانکی است، افت رشد سپرده در دو ماهه اول سال ۱۴۰۱ نشان دهنده کاهش شدت پمپاژ نقدینگی به اقتصاد است.

مانده سپرده ها و تسهیلات اعطایی بانک ها (ارقام به هزار میلیارد تومان)

تسهیلات اعطایی بانک‌ها
گزارش عملکرد ماهانه ۱۱ بانک بورسی در بهار امسال هم نشان می دهد این ۱۱ بانک در مجموع افت قابل توجهی در رشد مانده تسهیلات پرداختی داشته اند به گونه ای که رشد مانده تسهیلات اعطایی در بانک پاسارگاد از ۱۷.۵ درصد به ۹.۳ درصد، بانک صادرات از ۱۵.۳ درصد به ۳.۲ درصد، بانک ملت از ۲۹.۲ درصد به منفی ۱.۲۹ درصد، بانک خاورمیانه از ۲۱.۹ درصد به ۱.۹ درصد، بانک اقتصاد نوین از ۲۲.۳ درصد به ۳.۲ درصد، بانک سینا از ۲۷.۶ درصد به ۶ درصد، بانک تجارت از ۱۴.۱ درصد به ۷.۱ درصد و بانک دی از ۵.۹ درصد به منفی ۴ درصد رسیده است.

آمار تجمیعی عملکرد بانک ها در خرداد ماه در هفته های آینده منتشر می شود و قطعا در آن زمان قضاوت دقیق تری می توان انجام داد اما در همین دو ماهه اول سال ۱۴۰۱ سیاست های کنترل نقدینگی موجب شده رشد نقدینگی روند کاهنده ای به خود بگیرد.

براساس گزارش اخیر بانک مرکزی، در فروردین ماه امسال رشد نقدینگی معادل منفی ۰.۲ درصد نسبت به ماه قبل بوده است. همچنین براساس اظهارات معاون اقتصادی بانک مرکزی رشد حجم نقدینگی در دو ماهه اول امسال ۲.۳ درصد بوده که در مقایسه با رشد ۳.۶ درصدی در دو ماهه اول سال گذشته ۳۶ درصد کمتر بوده است.

همچنین رشد نقدینگی در ۱۲ ماهه منتهی به اردیبهشت ماه امسال به ۳۴.۷ درصد رسیده که ۱.۶ درصد کمتر از رشد ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ماه ۱۴۰۰ و ۵.۸ درصد کمتر از رشد ۱۲ ماهه منتهی به شهریور ماه ۱۴۰۰ بوده است.

باتوجه به روند کاهنده رشد نقدینگی به نظر می رسد رشد این متغیر در طول سال ۱۴۰۰ به کمتر از ۳۰ درصد برسد و حتی ممکن است در سطح ۲۵ درصد قرار بگیرد. در صورت تحقق این پیش بینی قطعا این اقدامات به جریان کاهش نرخ تورم کمک شایانی خواهد کرد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده: نمی‌خواهم در قطعه هنرمندان دفن شوم! (93 نظر) (ویدیو) پیام مهم شهربانو منصوریان ووشوکار قهرمان برای مردم ایران / وی بعد از ثبت نام در دانشگاه گفت : رییس جمهور بعدی خودمم منتظر باشید ! (30 نظر) خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در ابداع توالت خیلی عمومی در هوای آزاد/ دکترای معماری و طراحی حق توئه😂+عکس (27 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش شمالی با عکس حشمت فردوس حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (25 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای ترک سیگار همسرش حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (25 نظر) لحظه اعطای جایزه 60 میلیاردی بهروز تابانی قهرمان پرورش اندام تبریزی در دبی پرو +فیلم (22 نظر) زهرا گونش نه مرسی ما آیتک سلامت داریم / فیلم درخشش ستاره آذری چشم رنگی والیبال ایران در زمین مسابقه 😍 (20 نظر) نگاهی به میز و صندلی خوش‌رنگ و بچگانه اتاق پسرِ بهرام رادان؛ مثل همیشه خاص و منحصربفرد به انتخاب مامان مینایِ خوش سلیقه😍+ویدیو (20 نظر) شهاب حسینی: انقد خدا از قواره من بلندتر به من داده همین الان اگه خدا ترمز دستی رو بکشه و بگه اسنپ کار کن نه تنها طلبکار نیستم بلکه بدهکارشم (19 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی در تعمیر صندوق شکسته ماشین اش حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (17 نظر) رونمایی از اولین بازیگر زن جوان سینمای ایران و سرنوشت تلخ او بعد رسیدن به شهرت/ دختری که اهل کرمان بود+عکس (16 نظر) نگاهی به رنگ آمیزی، چیدمان و نورپردازی دکوراسیون هنرمندانه کافه خانم المیرا شریفی مقدم/ دنج ترین کافه ای که دیدم +عکس (14 نظر) نگاهی به خانه ابدی باشکوه اولین هنرمند دفن شده در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران/ چه شعر زیبایی روی مقبره‌اش حک شده+عکس (14 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: اسمم محسنه یعنی نیکوکار ولی نافرمانم مثل کچلی که مو نداره و اسمشو میذارن زُلف علی +ویدئو😂👌 (13 نظر) نگاهی به استخر روباز ویلای لاکچری بهروز تابانی شیرشاه پرورش اندام ایران/ رقیب تبریزی گرگ پارسی در حال آماده شدن برای مستر المپیا +عکس (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
در این قبیله به صاحب بزرگترین شکم جایزه می‌دهند
ساده زیستی مثال زدنی رهبر معظم انقلاب و انتخاب بیمارستان دولتی برای عمل جراحی ها/ پیر ما اشرف مخلوقات است
محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور راهی قطر شد
سقوط هلی کوپتر شهید رئیسی ربطی به اسرائیل نداشت
جان باختن نوجوان تهرانی زیر تیغ عمل جراحی زیبایی
افتتاح دفتر جهاد دانشگاهی در دانشگاه صنعتی سهند
اعلام برنامۀ زمانی آزمون‌های سراسری سال 1404 و جزئیات ثبت‌نام
ویدیو/ چربی‌های بدن با طی کردن چه مراحلی آب می‌شوند؟/ با دیدن این کلیپ به رژیم غذایی خود بیشتر اهمیت می‌دهید
ویدیویی از نحوۀ فیلتر خون توسط کلیه‌ها به شکلی کاملاً واضح
ویدیو/ تلاش فراوان یک هنرمند برای خلق یک اثر بی‌عیب و نقص از اوریگامی را ببینید
رونمایی سر صبحی محمدرضا گلزار از برادرزاده‌ی مو‌طلایی و خوش‌استایلش/ میبینین چقدر شبیه عمو جونشه؟
ویدیو/ معماری بی‌نظیر "کلیسای بی‌سایۀ چین" در میان دشت اسطوخودوس/ جلوه‌ای از کلیسای رویایی اما ساختمانی واقعی و باورنکردنی
تصویری جالب از هاشمی رفسنجانی 27 سال در حال نوشیدن آب از چشمه ی باغ دختر حضرت محمد!/آیا بی‌سعادتی و حیف نیست که انسان تا اینجا بیاید و از چشمه فاطمه سیراب نشود
ویدئو/ سفر به 1800 سال پیش با یک کلیک!/ با واقعیت مجازی، کاخ اردشیر بابکان را از نزدیک ببینید!
(تصاویر) شیک ترین مانتوهای بازیگران با تم آبی!/خنک ترین رنگ برای روزهای گرم تابستان
منتخب روز   
(فیلم) اشاره معنادار رهبر انقلاب به مسعود پزشکیان برای ایستادن در کنارش هنگام اقامه نماز بر پیکر اسماعیل هنیه شهاب حسینی: انقد خدا از قواره من بلندتر به من داده همین الان اگه خدا ترمز دستی رو بکشه و بگه اسنپ کار کن نه تنها طلبکار نیستم بلکه بدهکارشم تغییر چهره سایت رهبر معظم انقلاب بعد از ترور اسماعیل هنیه+عکس شهاب حسینی باعث جدایی این کارگردان از نامزدش شد+ویدئو حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست