واترپمپ ماشین را چگونه تعویض کنیم؟

  یکشنبه، 30 شهریور 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
واترپمپ ماشین را چگونه تعویض کنیم؟
برای تعویض واترپمپ پراید، توجه داشته باشید که حتما آن قدر صبر کنید تا خودرو کاملا سرد شود و به هیچ وجه این کار را حین گرم بودن موتور ماشین انجام  ندهید. به علاوه نسبت به محکم شدن شلنگ‌ها و بست‌ها در جای خود نیز اطمینان حاصل نمایید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، یکی از مهمترین قطعات موتور و پیشرانه خودرو واترپمپ نام دارد و همانطور که از اسمش پیداست وظایفش مربوط به پمپاژ آب می باشد. یعنی به حرکت در آوردن دائمی آب و ضدیخ در موتور. پمپاژ آب و ضد یخ به منظور جلوگیری از جوش آوردن خودرو می باشد و مشخصا یکی از مهمترین قطعات داخل موتور، واترپمپ است. این قطعه با پمپاژ آب در اطراف موتور و سیلندرها باعث خنک شدن موتور خودرو می شود و این آب پس از گردش توسط واترپمپ دوباره به رادیاتور باز می گردد. این عمل توسط پره های داخل واتر پمپ انجام می شود. و مکان قرارگیری واترپمپ بر روی سیلندر و کنار تسمه تایم می باشد و بعضا مستقیما به آن متصل می باشد.

علائم خرابی واترپمپ ماشین کدامند؟

برای آن که متوجه ضرورت تعویض واترپمپ شوید، روش های تشخیصی و عیب یابی پیش روی شما قرار دارند. در زیر به این روش های عیب یابی اشاره می کنیم.

بررسی تیغه های فن خودرو

نخستین روشی که به کمک آن می توانید از سلامت یا خرابی واترپمپ خودرو اطمینان حاصل نمایید ، بررسی تیغه های فن خودرو است. در صورتی که تیغه های فن خودرو، به درستی کار کرده و مشکلی در حرکت خود نداشتند، این به معنای عملکرد صحیح واترپمپ است و جای نگرانی از بابت آن وجود نخواهد داشت. در غیر این صورت باید نسبت به سلامت عملکرد واترپمپ شک کنید. به همین شکل اگر فن خودروی شما دارای موتور است؛ باید چرخ دنده آن را امتحان کند. اگر این چرخ دنده به درستی عمل می کند، نگرانی از بابت عملکرد واترپمپ وجود ندارد.

نشتی آب

نشتی آب نیز یکی از عمده دلایل و اصلی ترین علائم خرابی و عیب در واترپمپ خودرو به حساب می آید. این آب نشت پیدا کرده از سمت واشرهای واترپمپ دیده می شود.

بالا رفتن آمپر

در صورتی که مشاهده کردید آمپر بالا رفته و مطمئن بودید که به اندازه کافی آب در رادیاتور خودرو موجود است، باید به خرابی واترپمپ خودرو شک کنید.

یک تذکر: به خاطر داشته باشید که به وقت جوش آوردن خودرو یا همان بالا رفتن آمپر آب، به هیچ وجه نباید درب رادیاتور را باز کنید.

در صورتی که مشاهده کردید شاخص آمپر خودرو در چراغ های پشت آمپر، بالاتر از حد نرمال رفته است، احتمال خرابی واترپمپ وجود دارد.

تعویض واترپمپ ماشین

اکنون شرایطی را در نظر می گیریم که واترپمپ ماشین دچار مشکلی بوده و باید آن را تعویض نماییم.

  • پیش از هر چیزی باید خودرو را خاموش کرده و صبر کنید تا موتور ماشین کاملا خنک شود.
  • سپس آب رادیاتور را خالی نمایید.
  • پس از خالی کردن آب رادیاتور؛ تمام پیچ های آن را باز کرده و شلنگ های آب را که در دو بخش بالا و پایین آن قرار دارند نیز جدا سازید.
  • سپس می توانید رادیاتور را از موتور خودرو جدا کنید.
  • پس از آن نوبت به باز کردن پیچ های فولی و پروانه می رسد و در نهایت باید پیچ های واترپمپ را باز کنید.
  • سپس واترپمپ فعلی را جدا کرده و واترپمپ جدید را به جای آن قرار دهید. برای آن که کار شما به صورت کاملا حرفه ای و عالی انجام پذیرد؛ پیش از بستن کامل واترپمپ جدید، واشر پوسته را به خوبی گریس کاری کنید و تمام پیچ ها را در جای خود گذاشته و هر یک را یک و نیم دور بپیچید تا تمام آن ها به میزان یکسان در جای خود محکم شوند.
  • سپس هر یک از پیچ ها را محکم نمایید. توجه داشته باشید که می خواهیم به این شکل بستن پیچ ها، توازن محل قرارگیری واترپمپ حفظ شود. در حالی که اگر ابتدا تنها یک پیچ را محکم کرده و بعد به نوبت سراغ بعدی ها بروید، در میزان کردن آن، به مشکل برخورد خواهید کرد.
  • در نهایت نوبت به پیچ های رادیاتور و اتصال مجدد شلنگ های آب و سفت کردن بست های آن ها می رسد.

تعویض واتر پمپ پراید

برای تعویض واترپمپ پراید، توجه داشته باشید که حتما آن قدر صبر کنید تا خودرو کاملا سرد شود و به هیچ وجه این کار را حین گرم بودن موتور ماشین انجام ندهید. به علاوه نسبت به محکم شدن شلنگ ها و بست ها در جای خود نیز اطمینان حاصل نمایید.

عکس العمل صحیح حین خرابی واترپمپ

در صورتی که با خرابی واترپمپ مواجه شدید، نخستین توصیه ما این است که از امداد خودرو استفاده کرده و یا خودروی خود را به یک تعمیرگاه مجاز و نزد کارشناس خودرو برای تعویض واترپمپ ماشین برسانید. با خرابی واترپمپ، خودروی شما به حتم به تعمیر نیاز پیدا کرده است. اما تا رسیدن به تعمیرکار، اقدامات زیر را به انجام برسانید:

  • در صورتی که کولر روشن کرده اید، کولر را خاموش کنید.
  • بدون خاموش کردن خودرو، آب سرد (نه یخ) به رادیاتور بریزید تا رفته رفته خنک شود. به خاطر داشته باشید که در صورت خاموش کردن خودرو حین جوش آوردن و داغ کردن موتور آن، سرسیلندرها تاب برخواهند داشت و هزینه سنگینی بر شما تحمیل می شود.
  • سرعت رانندگی خود را کاهش دهید.

1 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (123 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (94 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (72 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (45 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (23 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (17 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (14 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (11 نظر) رونمایی از خواهر باکلاس فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش/ مگه داریم انقد شباهت+عکس (9 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (9 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (9 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی برای ترک سیگار فرزندش حماسه آفرید/ دست همه سازمان های ترک اعتیاد رو از پشت بست😂 (8 نظر) ثبت عکس عاشقانه آیسان آقاخانی از رضا گلزار در طبیعت گردی آخر هفته شان (8 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
برای بازیگر زن سریال «ستایش» دعا کنید+عکس/ عمل جراحی سنگین تومورِ خانم بازیگر
آموزش انواع کرلی در خانه+عکس
چه کسی می‌خواهد مملکت را اداره کند؟ همین آقای خامنه‌ای...!/پاسخ صریح شهیدجمهور به ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای
سرگردانی دختر 21 ساله در شهر به جرم دختر بودن / پدر و مادرم فقط پسر می‌خواستند ؛ از خانه بیرونم کردند!
برای جلوگیری از نیش «پشه» چه چیزی روی پوستمان بمالیم؟
4 پسر و 2 دختر رهبر معظم انقلاب، داماد و عروس چه کسانی هستند؟+عکس
خاطره رهبر انقلاب از روزی که پدرشان فوت کرد
دانلود آهنگ جدید "آخر بهار" آرش و مسیح+فیلم/ دیدی آخر بهاره هنوز نیومدی تو سر قرارت ...
حادثه هولناک برای دختر 13 ساله در بند فریمان
لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی
زنان در کجای برنامه‌های انتخاباتی ایستاده‌اند؟
پسر کنکوری که عاشق دختر بی بند و بار شد و به کشیدن گل روی آورد!
حلوای نذری بهانه ورود به خانه ی مرد ثروتمند/جنایت 24 میلیارد تومانی...
مریم رجوی دچار حمله شد | سرکرده منافقین را با دز بالای دارو زنده نگه داشته اند
رهبر انقلاب: مشارکت مردم در ذات جمهوری اسلامی است