ساعدنیوز
ساعدنیوز

رپد توکن (Wrapped Token) چیست و چگونه کار می کند؟

  یکشنبه، 21 شهریور 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
رپد توکن (Wrapped Token) چیست و چگونه کار می کند؟
رپد توکن ها به ساخت پل های بیشتر بین بلاک چین های مختلف کمک می کنند. Wrapped Token ها، نوع توکنیزه شده از یک دارایی هستند که طبیعت آن دارایی، بر روی بلاک چین دیگری کار می کند.در ادامه مطلب بیشتر با رپد توکن ها آشنا می شوید.

تا به حال به این فکر کرده اید که چقدر ناامیدکننده است که نمی توانید از بیت کوین در شبکه اتریوم استفاده کنید و به طور مستقیم با آن توکن های شبکه اتریوم را بخرید یا در برنامه های Defi سرمایه گذاری کنید؟ علت این اتفاق این است که ارزهای دیجیتالی که روی یک شبکه وجود دارند را نمی توانید به راحتی به یک شبکه دیگر انتقال دهید؛ اما یک راه برای این کار وجود دارد و آن هم تبدیل رمزارز به رپد توکن است. در این مقاله درباره اینکه رپد توکن (Wrapped Token) چیست و چطور ساخته می شود صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

رپد توکن (Wrapped Token) چیست؟

از آنجایی که ارزهای دیجیتالی همچون اتریوم، بیت کوین و ... از شبکه های بلاک چین ای تشکیل شده اند که دارای ارزهای دیجیتال مخصوص به خود هستند، قابلیت نقل و انتقال مابین شبکه های بلاک چین مختلف وجود ندارد. بنابراین توکن ها با شبکه های غیر بومی ناسازگار هستند. اما راه حلی که برای رفع این مشکل پیشنهاد می شود، رپد توکن است.

رپد توکن این قابلیت را برای شبکه های بلاک چین فراهم می کند تا از طریق آن همکاری مابین بلاک چین های مختلف افزایش یابد. عملکردی که رپد توکن ارائه می دهد مشابه با Croos Chain است. در واقع رپد توکن با ایجاد یک پل ارتباطی بین بلاک چین های مختلف این قابلیت را ایجاد می کند تا تعامل مابین بلاک چین ها بدون واسطه امکانپذیر باشد.

برای اینکه با روند کار رپد توکن ها بهتر آشنا شوید می توانید با شناخت استیبل کوین ها شروع کنید. در واقع رپد توکن نوعی از استیبل کوین است که ارزش آن متعلق به ارز دیجیتال دیگری است که بر روی شبکه بلاکچین قرار دارد. استیبل کوین توسط ارزهای فیات همچون دلار، یورو و ... حمایت می شود. اما از آنجایی که ارزش رپد توکن از دارایی گرفته می شود که بر روی شبکه بلاک چین دیگری قرار دارد. بنابراین ارزش ارزهای دیجیتال که بر روی شبکه مقصد ایجاد می شود معادل ارزشی است که کوین در شبکه مبدا داشت.

به عنوان مثال برای وارد کردن بیت کوین به شبکه اتریوم باید رپد توکن ایجاد کنید یا در اصطلاح معامله گران، آن را توکنیزه کنید. در واقع در طی فرآیند توکنیزه کردن، بیت کوین تبدیل به توکنی می شود که در واقع بیت کوین نبوده و به عنوان نماینده ای از بیت کوین شناخته می شود. ارزش این توکن با توجه به قیمت بیت کوین معادل سازی می شود. البته این امکان وجود دارد که هر زمان مایل باشید می توانید توکن ها را به همان ارز دیجیتال اولیه تبدیل کنید. به فرآیند تبدیل رپد توکن به ارز دیجیتال اولیه در اصطلاح Unwrapped گفته می شود.

رپید توکن

رپد توکن چگونه کار می کند؟

در این بخش قصد داریم با ذکر یک مثال نحوه کار رپد توکن را به شما نشان دهیم. همان طور که می دانید، بیت کوین در شبکه بلاکچین با الگوریتم SHA-256 و اتریوم با استاندارد ERC-20 معامله می شود. حال اگر قرار باشد که یک معامله گر بیت کوین خود را با اتریوم تعویض کند، نیاز به تغییر ساختار توکن ها خواهد داشت. در چنین شرایطی با ارسال توکن های بیت کوین به صورت رپد شده، تراکنش بسیار ساده تر و با سرعت به مراتب بیشتری به پایان خواهد رسید.رپد توکن در شبکه بلاکچین اجازه می دهد که دارایی ها به صورت آزادانه در بین پلتفرم های مختلف مبادله شوند و می تواند محدودیت های قابل توجهی را در انجام معاملات رمزارزها از بین ببرد.

عملکرد Wrapped Token در شبکه بلاکچین اتریوم

توکن های اتریوم در شبکه بلاکچین این رمزارز مشهور با نام WETH در حال انتقال هستند. این توکن از نظر مقیاس کاملاً برابر با توکن های استاندارد ERC20 است و می تواند خرید و فروش رمزارز اتر را در بازار کریپتو بسیار ساده تر کند. همچنین با استفاده از توکن بسته بندی شده اتر می توان این رمزارز محبوب را با قابلیت های بیشتر مانند پشتیبانی از اپلیکیشن های غیر متمرکز (DApps) ارائه کرد.

شبکه بایننس و Wrapped Token روی آن

به طور کلی رپد توکن دارای دو نوع مختلف است که به نوع معاملات باز می گردند. قابلیت بازخرید و تسویه نقدی Wrapped Token را به دو دسته تقسیم کرده که شبکه معاملات بایننس در دسته دوم یعنی تسویه نقدی قرار می گیرد. این نوع توکن بسته بندی شده کمک می کند که سهام کمپانی های معروفی مانند شرکت تسلا را در شبکه بایننس خرید و فروش کرد.

انواع رپد کوین ها

از آن جا که اتریوم بزرگترین اکوسیستم DeFi است، اغلب رپد توکن ها، آن هایی هستند که در بلاک چین های دیگر میزبانی می شوند، اما همچنین استیبل کوینی هستند که به دلار وابسته اند.در واقع بسیاری از اولین رپد دارایی ها، مانند استیبل کوین از جمله توکن های دارای قیمت ثابت به دلار، Tether ،Coinbase’s USDC یا TrueUSD بودند. همچنین یورو، ین، یوآن و تعداد بیشماری دیگر از استیبل کوین های فیات وجود دارد که بیشتر مبتنی بر بلاک چین اتریوم هستند.بدین ترتیب از طریق اندوخته ها، با کوین هایی که مطابق تقاضای صرافی های دیجیتال آنلاین و همینطور درخواست سرمایه گذاران بزرگ موسسه ای که می خواهند به سرعت پول فیات را به دیجیتال مبادله کنند و پول خود را در یک بستر معین مدیریت کنند، پشتیبانی می شود.

واریز دلار به برنامه های DeFi و کیف پول های بلاک چین به همان آسانی امکان پذیر است که داشتن ارز غیر قابل اعتماد برای معامله گران از دارایی های دیجیتال بی ثبات برای آن ها، راحت است. سایر ارزهای دیجیتال نیز اقدام به راه اندازی نسخه های رپد از توکن های خود در Ethereum با تعداد بیشتری می کنند و قابلیت همکاری برای راه حل هایی که می خواهند جدی گرفته شوند هم بسیار مهم است.

مزایای استفاده از Wrapped Token چیست؟

البته که رپد توکن ها با ارائه خدمات مختلفی توانسته اند در شبکه بلاکچین برای انجام معاملات مفید واقع شوند. همچنین بیشتر فعالان بازارهای درگیر مانند کریپتو با توجه به این نوع توکن سعی می کنند که به امتیازهای ارزشمندی برسند. در ادامه قصد داریم شما را بیشتر با مزایای استفاده از رپد توکن در انجام معاملات آشنا کنیم.

مالکیت جزئی

یک سهام از شرکت برکشایر هاتاوی (Berkshire Hathaway) در بازار بورس آمریکا ارزشی بیش از 4 میلیون دلار دارد. بدیهی است که بیشتر فعالان بازار سرمایه به دلیل قیمت بالا نتوانند از سودآوری این سهم استفاده کنند. رپد توکن ها در بازار سهام این امکان را به وجود می آورند که بتوان روی هر سهم شرکت های بزرگ، مالکیت جزئی داشت؛ به عنوان مثال بتوان 0.00000001 یک سهم ارزشمند را با قیمت کمتر خریداری کرد.

تسویه حساب در لحظه

شبکه بلاکچین این قابلیت را دارد که دوبار خرج شدن دارایی های دیجیتال را مدیریت کند. با انجام این کار هر دارایی تنها یک بار منتقل می شود و مشکل قدیمی دوبار خرج کردن از بین می رود. همچنین با استفاده از رپد توکن سرعت معاملات بیشتر می شود و فعالان در لحظه امکان انجام معاملات خود را خواهند داشت.

قابلیت برنامه ریزی

همان طور که می دانید، رپد توکن ها در شبکه بلاکچین مشغول به کار هستند. به همین دلیل معامله گران می توانند تمامی معاملات خود را استفاده همزمان از رپد توکن و قراردادهای هوشمند انجام دهند. همچنین توکن های رپد شده به توسعه دهندگان کمک می کنند که بتوانند دارایی های خود را مانند برنامه های کامپیوتری کدگذاری نمایند.

تأثیر روی سرعت معاملات

در شبکه بلاکچین معاملات فقط در چند ثانیه انجام خواهد شد. همچنین این شبکه فوق امن این امکان را دارد که معادله چندین دارایی را بین دو یا چند طرف به صورت همزمان انجام دهد.قطعاً با استفاده از رپد توکن در بلاکچین می توان تأثیر مثبتی روی افزایش سرعت انجام معاملات گذاشت؛ البته که با افزایش سرعت، میزان اطمینان فعالان در هنگام معامله بیشتر می شود.

کاهش تعداد واسطه ها

در بلاکچین تمامی افراد می توانند دارایی ها و داده های یکسانی را مشاهده کنند. به همین دلیل با ارسال Wrapped Token بین دو معامله گر می توان بدون هیچ گونه مشکلی معامله را انجام داد. این اتفاق کمک می کند که بازار از حضور واسطه ها پاک شود. همچنین با حذف واسطه ها روند معامله بین افراد سریع تر می شود و از افزایش قیمت کاذب جلوگیری می گردد.

عدم وابستگی به سازمان خاص و توانایی کاربرها در کنترل توکن ها

معامله گران با استفاده از Wrapped Token در بلاکچین می توانند معاملات خود را در 24 ساعت تمامی روزهای سال بدون حتی یک دقیقه تعطیلی انجام دهند. همچنین این نوع توکن به دارندگان کمک کند که روی وضعیت انجام معاملات با استفاده از کلید خصوصی کنترل داشته باشند. البته که رپد توکن ها هیچ گونه وابستگی به بانک یا نهاد خاصی ندارند.

محدودیت های رپد توکن

رپد توکن با اینکه روی روند معاملات رمزارزها یا بازار سهام در شبکه بلاکچین تأثیر مثبتی می گذارد، اما چندان بی عیب و نقص نیست. به عنوان مثال مخترع رمزارز اتریوم در گفته های اخیر اشاره کرده که این نوع توکن اعتبار حداکثر یک ساله خواهند داشت. همچنین انجام معاملات با استفاده از توکن های رپد دارای حساسیت بیشتری است.

علت سرمایه گذاری بر روی رپد توکن ها چیست؟

از آنجایی که نیاز به استفاده از ارز های دیجیتال بر روی شبکه های بلاک چین دیگر، بسیار مهم و ضروی است، پس استفاده از رپد توکن هایی از جمله رپد توکن بیت کوین در بلند مدت می تواند سودآور باشد. از دیگر دلایلی که می توان برای چرایی سرمایه گذاری رپد توکن بیان کرد این است رپد توکن ها مشابه با ارزهای دیجیتال اصلی هستند و برای خرید این ارزهای دیجیتال باید قیمت ارز دیجیتال اصلی را پرداخت کرد. پس اگر قیمت رپد توکن ها افزایش یابد، ارزش توکن اصلی نیز افزایش می یابد. از آنجایی که رپد توکن با شبکه اتریوم سازگار هستند، به کاربر این امکان را می دهد تا دسترسی بیشتری به اپلیکیشن های غیرمتمرکز و دیگر بازی ها را داشته باشید. با سرمایه گذاری بر روی رپد توکن ها، مقیاس پذیری افزایش می یابد و این حالت در ارز دیجیتال بیت کوین بیشتر اتفاق می افتد و بدین دلیل است که انعطاف پذیری و مقیاس پذیری رپد توکن بر روی اتریوم بیشتر بوده و تراکنش های راحت تری انجام می شود.

سخن آخر

رپد توکن در شبکه بلاکچین اجازه می دهد که دارایی ها به صورت آزادانه در بین پلتفرم های مختلف مبادله شوند و می تواند محدودیت های قابل توجهی را در انجام معاملات این شبکه از بین ببرد. البته معاملات رمزارزها یا سهام بین المللی در شبکه بلاکچین با Wrapped Token نیازمند تجربه و دانش اقتصادی زیادی است. به همین دلیل توصیه می کنیم که شما هم در انجام معاملات خود با توکن های رپد یا بسته بندی شده، دقت زیادی داشته باشید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (78 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (35 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (25 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (23 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (22 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (15 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل عقرب سیاه/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...