آیا از عقد و ازدواج خود پشیمان هستید؟

  دوشنبه، 17 آبان 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
آیا از عقد و ازدواج خود پشیمان هستید؟
افت و خیز در ازدواج یک امر طبیعی ست. بعضی از زوج‌ها حتی در سال‌های اولیه دچار احساس پشیمانی می‌شوند. اما بزرگترین پشیمانی‌های رایج در بین زوجین چیست؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

وقتی ازدواج کردید بدنتان داغ بود اما اکنون چشم شما به حقیقت هایی باز شده است و دلسرد شده اید. با خود آرزو می کنید کاش ازدواج نمی کردید. آمار بالای طلاق و ازدواج های ناموفق باید آنهایی را که قصد ازدواج دارند به لحظه ای مکث تشویق کند تا بتوانند به خوبی درمورد تصمیم بزرگی که می خواهند بگیرند فکر کنند تا در آینده از ازدواج خود پشیمان نشوند و کارشان به طلاق نکشد.براساس تحقیقی که روی ۴۰۰۰ زوج انجام گرفت، مشخص شد که یک چهارم مردها و زن های متاهل از ازدواج با همسر خود پشیمان هستند، درحالیکه ۱۵% از زوج هایی که قصد ازدواج دارند به عواقب ازدواج خود شک و تردید دارند. اما واقعاً چرا بیشتر افراد از ازدواج خود پشیمان می شوند؟

دلایل پشیمانی بعد از ازدواج

پشیمانی بعد از ازدواج عوامل متعددی دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

عاشق نامزدتان نیستید

ازدواج هایی مانند ازدواج سنتی که بدون عشق انجام می شود، معمولاً با پشیمانی بعد از عقد همراه است و زوجینی که صرفاً به سفارش دیگران به عقد هم درآمده اند، حسرت می خورند که چرا با عشق ازدواج نکرده اند. حتی تلاش آنها برای دوست داشتن یکدیگر نیز به شکست می انجامد و عشق در دلشان پا نمی گیرد. دوست نداشتن یکدیگر بزرگترین دلیل برای پشیمانی بعد از عقد است. درست است که پایه های ازدواج سنتی بر عشق بنا نشده است، اما برخی بعد از ازدواج عاشق هم می شوند و عده ای از این لذت محروم می مانند و پشیمانی از این ازدواج بدون عشق زندگی مشترکشان را تلخ می کند.

برخلاف میلتان مجبور به ازدواج شده اید

برخلاف میلتان و بدون آن که اختیاری از خودتان داشته باشید، مجبور به ازدواج با همسرتان شده اید و اکنون پشیمان هستید. آروز می کنید که ای کاش زمان به عقب برمی گشت و همه چیز تغییر می کرد تا از این حس پشیمانی آزاردهنده نجات پیدا می کردید.

ازدواج ناموفق

رابطه صمیمانه ای با همسرتان ندارید

شما و همسرتان تقریباً هیچ رابطه ای با هم ندارید، با هم روی یک تخت می خوابید، در یک خانه زندگی می کنید، ماشین مشترک دارید و تقریباً در تمام وسایل با هم شریک هستید، اما اصلاً به هم نزدیک نیستید. سرد بودن و رابطه نداشتن با هم متداول ترین دلیل پشیمانی بعد از ازدواج است. حتی وقتی که این همسران پشیمان سعی می کنند تا رابطه ای صمیمی با هم داشته باشند، باز هم اوضاع بر وفق مرادشان پیش نمی رود. رابطه ی گرم و صمیمانه مهم ترین عامل برای موفقیت ازدواج است و اگر وجود نداشته باشد، دلبستگی های جنسی و عاطفی ازدواج نیز محکوم به شکست است. رابطه ی جنسی بین زوجین باید هر از گاه تجدید شود تا علاقه و صمیمیت زندگی مشترک پابرجا بماند.

عاشق فرد دیگری بوده اید

ازدواج کرده اید، اما عشق همسرتان هرگز به دلتان راه نیافته است، چون عشق دیگری در زندگی تان وجود داشته و نتوانسته اید او را فراموش کنید. فردی که نتوانسته اید به او برسید، عشق زندگی تان بوده و از صمیم قلب از این ازدواج بدون عشق پشیمان هستید. همسرتان هرگز نتوانسته جای عشق تان را در قلب تان بگیرد. هر کاری می توانسته اید کرده اید تا همسرتان مالک قلبتان شود؛ اما قلبتان هنوز در تصرف دیگری است.

همسرتان به شما خیانت کرده است

از به یادآوری این واقعیت که همسرتان به شما خیانت کرده، دیوانه می شوید و این خیانت بی رحمانه از درون شما را مثل خوره می خورد. خیانت یکی از دلایل اصلی پشیمانی بعد از ازدواج است. خیانت ازدواج را به نابودی می کشاند و مشکلات متعددی را ایجاد می کند.

همسرتان آن فردی نیست که نشان می دهد

زمانی که با هم آشنا شدید، همسرتان کاملاً با این فرد فعلی تفاوت داشت و اکنون این دورویی بی شرمانه آزارتان می دهد. او هیچ وقت آن فردی که نشان می داده نبوده است. این که این قدر ساده لوح بوده اید و اجازه داده اید فریبتان بدهند، به شدت اوقاتتان را تلخ می کند. بار این حسرت و پشیمانی بر قلبتان سنگینی می کند و سیاهچاله ای را در زندگی تان ایجاد کرده است که عشق و شادی را می بلعد.

همسران سازگاری نیستید

پس از ازدواج با همسرتان متوجه شده اید که هیچ تفاهمی با هم ندارید و نه شما و نه همسرتان حاضر نیستید که از مواضع تان کوتاه بیایید. این تفاوت ها برای هر دو نفرتان مشکل ساز شده و هر کاری که امتحان کرده اید، به بن بست رسیده و سطح سازگاری تان از صفر بالاتر نرفته است. متفاوت بودن دنیاهایتان به جر و بحث های بی پایانی دامن زده که شدت و تعدادشان روز به روز بیشتر می شود و سایه ی غم انگیز پشیمانی را بر زندگی تان مستولی ساخته است.

علائم پشیمانی بعد از عقد چیست؟

پشیمانی بعد از عقد ممکن است بنا بر اتفاقهای پس از عقد و یا احساسات قبل تر که چندان مورد توجه واقع نشده اند، پیش آید. اما به دلیل شرایط خاصی که وجود دارد و یا تلقین به خود برای صبوری کردن و عجول نبودن، هیچ اقدامی صورت نگیرد و با همان شرایط زندگی مشترک آغاز شود. در این حالت اگر همان احساسات جریان داشته باشد و بهبودی حاصل نشود فرد بزرگترین خسران و زیان را در زندگی خود تجربه می کند. زیرا اگر در همان ابتدا از ازدواج صرفنظر می کرد دیگر بر مشکلاتش افزوده نمی شد. به همین دلیل لازم است در دوران نامزدی و عقد زوجین برای شناخت بیشتر شریک زندگی و همچنین احساسات خود توجه کنند. در ادامه علائم پشیمانی بعد از عقد را میخوانیم.

هیچ حرفی برای گفتن به هم ندارید

اگر وقتی موضوعی، مانند موفقیت تحصیلی یا شغلی یا یک اتفاق هیجان انگیز در زندگی تان پیش می آید، همسرتان اولین نفر یا یکی از اولین نفرهایی نیست که او را در جریان می گذارید، احتمالاً ترجیح می دهید که خواسته هایتان را در فضای دیگری به جز زندگی مشترک برآورده کنید. روانشناسان خاطرنشان می کنند که اگر به جز گفتگوهای پیش پاافتاده درباره امور خانه و کارهایی که باید انجام شود، هیچ گفتگوی معنادار دیگری با هم ندارید، این ساکت بودن را باید به مثابه نشانه ی هشدار به خطر افتادن رابطه تان تلقی کنید.

فاصله ی بینتان هر روز بیشتر می شود و منفعلانه منتظر کمک هستید

یکی از راه های تمایز قائل شدن بین زندگی مشترکی که به روزمرگی افتاده و کسالت بار شده و ازدواج بدون عشق این است که از خودتان بپرسید، چه مدت است که این وضعیت دوام داشته و آیا رابطه تان هر روز سردتر از روز پیش می شود یا خیر. اکثر زوجین روزهای سختی را پشت سر می گذارند، اما اگر این مشکلات بیشتر از دو سال دوام داشته باشد، و این فاصله هر روز بیشتر و بیشتر شود، باید از مشاور کمک بگیرید. به خاطر داشته باشید که ناگهان زود دیر می شود و بهتر است، قبل از آن که رابطه تان نابود شود، آن را نجات دهید.

درباره زندگی بدون همسرتان خیالپردازی می کنید

اگر غالباً درباره آینده ی شادی فکر می کنید که همسرتان جایی در آن ندارد، این تصورات را باید علامت جدی وجود مشکل در رابطه تان تلقی کنید. این خیالپردازی ها بخشی از فریند جدایی عاطفی است که در طول آن سعی می کنید، خودتان را قانع کنید که دیگر اهمیتی به این زندگی نمی دهید تا جدایی نهایی کمتر برایتان دردناک باشد. جدایی روانی با خیالپردازی کردن درباره داشتن رابطه با دیگری یا برنامه ریختن برای آینده ای که همسرتان نقشی در آن ندارد، همگی نشانه ی مرگ عشق است. این وضعیت مانند این است که ذهن تان را از برق کشیده اید تا قلبتان پس از اتمام رابطه بیشتر از این رنج نبرد. اگر متوجه این الگوی ذهنی شدید، ببینید که آیا این تصورات برایتان اهمیت دارد یا خیر.

روانشناسان پیشنهاد می کنند که سایت های آنلاین خرید و فروش خانه را چک کنید تا ببینید که فکر جدا زندگی کردن چه حسی را در شما بیدار می کند. به این ترتیب لایه ی دیگری از واقعیت پدیدار می شود که در تصمیم گیری برای اقدام بعدی کمکتان می کند. اگر تصور تنها زندگی کردن به جای آن که هراسان و وحشت زده تان کند، هیجان زده یا آرامتان می کند، این را به عنوان نشانه ی جدی وجود مشکل در ازدواج تلقی کنید. اما قبل از آن که برای جدا شدن اقدام کنید، بررسی کنید که آیا برای نجات دادن زندگی تان کاری می توانید یا می خواهید بکنید. به این ترتیب اگر در نهایت تصمیم به رفتن بگیرید، با آرامش خاطر می توانید جدا شوید. به پایان رساندن زندگی مشترک هیچ گاه آسان نیست، اما تصور این که می توانستید کاری برای دوام رابطه تان انجام بدهید و نداده اید، حسرتی را مهمان دلتان می کند که تصمیم گیری را برایتان سخت تر می کند.

اگر بعد از عقد پشیمان شدیم چکار کنیم؟

برای اینکه بتوانید با خود و انتخاب تان کنار بیایید، لازم است چند مرحله را طی کنید. در مرحله اول پیش از آن که نظر و دیدگاه اطرافیان را بپرسید، باید با یک متخصص روانشناس موضوع را در میان بگذارید تا با بررسی عوامل مختلفی که حتی از دید خودتان دور مانده به حل موضوع و ارائه راهکار بپردازد. دیگر کارهایی که می توانید برای رفع پشیمانی بعد از عقد انجام دهید، عبارتند از:

1. همسر خود را بی تعصب بشناسید

سعی کنید نقاط مثبت و منفی او را بدون سوگیری منفی ببینید. تلاش کنید نامزدتان را بشناسید و حقیقت وجودی او را دریابید. اگر تلاش کردید و به این نتیجه رسیدید که او برای شما مناسب نیست، می توانید به جدایی فکر کنید.

2. در چه صورت باید جدا شوید

در صورتی که متوجه شدید همسر آینده تان به یک بیماری سخت مبتلاست، می توانید به جدایی فکر کنید. بیماری هایی مثل هپاتیت، ایدز یا سرطان، بیماری هاییست که باعث امکان زندگی معمولی را برایتان از بین می برد. همچنین در صورت اطمینان به اعتیاد، ابتلا به بیماری های روانی خطرناک و فاش شدن بزهکاری و خلافکار بودن او، می توانید از ادامه زندگی با آن فرد صرف نظر کنید. برای کاهش آسیب، چه به خود و چه طرف مقابل تان بهتر است پیش از هر اقدام جدی، یک تعریف از افراد نامناسب برای ازدواج در نظر داشته باشید.

3. انتظارات خود را متعادل کنید

داشتن انتظارات بیش از حد و انتظارات غیر منطقی در زندگی زناشویی، می تواند شما را از ازدواج با او پشیمان کند. بنابراین سعی کنید با کمک مشاور، انتظارات خود را سنجیده و آن ها را به حدی منطقی برسانید.

4.اگر پشیمانی بعد از عقد دارید زیر یک سقف نروید

اگر تمام این کارها را کردید و هنوز هم از نامزدی خود پشیمانید، نباید با هم به زیر یک سقف رفته و به اشتباه خود ادامه دهید. شما قبل از ازدواج، تمام راه ها را رفته و تلاش خود را کرده اید، اگر با این حال باز هم می خواهید به دلیل ترس از قضاوت دیگران و آبرو وارد زندگی مشترک شوید، مسئولیت عواقب بعدی آن فقط بر عهده خودتان خواهد بود.در شرایط بحرانی افراد نمی توانند به درستی تصمیم بگیرند. خصوصا در مورد مقوله ازدواج که یک اتفاق بسیار مهم در زندگی هر فردی است. دخالت اطرافیان و اعمال نظر آن ها، ترس از آینده ای مبهم و هزاران عامل دیگر می توانند اثرات منفی در تصمیم گیری ها داشته باشند. خوشبختانه امروزه حضور کارشناسان و متخصصان روانشناس و مشاورین ازدواج می توانند با راهکارهای عملی و راهنمایی های تخصصی دید افراد را نسبت به مشکلاتشان گسترده تر کنند و در تصمیم گیری درست و بی نقص موثر باشند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (227 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (104 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (48 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (45 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (39 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (34 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (32 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (31 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (29 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ عاشقانه "دلگیر" عرفان طهماسبی/ می‌ترسم از آن شب که تو آسوده بی من سر کنی...+فیلم
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
فال انبیاء روزانه سه شنبه 30 مرداد 1403
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!