دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / رپورتاژ آگهی /

یاماها بخریم یا هوندا؟ مقایسه این دو غول ژاپنی 

چهارشنبه، 29 آذر 1402
یاماها یا هوندا؟ در این مطلب به بررسی این دو سوپر برند ژاپنی خواهیم پرداخت و اسکوترهای مطرح این دو کمپانی بزرگ را، با هم مقایسه می‌کنیم.

موتور سیکلت‌های برند هوندا و یاماها از محبوب‌ترین و معتبرترین برند موتور در جهان هستند. این دو مارک ژاپنی با سابقه طولانی و پرافتخار در این صنعت فعالیت می‌کنند و محصولاتی با کیفیت، قابل اطمینان، عملکرد بسیار مطلوب و زیبا را به بازار جهانی عرضه می‌کنند.

هوندا و یاماها هر دو در کلاس‌ها و مدل‌های مختلفی از این وسیله‌ی نقلیه فعالیت دارند، از جمله موتور سیکلت‌های استاندارد، رِیس، تورینگ، اسپرت، کُروزِر، آفرود، اسکوتر، برقی و ... . هر دو نیز در مسابقات مختلف موتور سیکلت شرکت کرده و توانسته‌اند جوایز و عناوین متعددی را کسب کنند.در این مطلب، تاریخچه کوتاهی از هر دو برند را توضیح می‌دهیم و سپس با معرفی مدل‌های موجود در ایران، آنها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

معرفی شرکت هوندا موتور

هوندا موتور در سال 1946 میلادی توسط سوییشیرو هوندا تاسیس شد و اولین موتور سیکلت خود را در سال 1949 معرفی کرد. هوندا از آن زمان به بزرگترین تولید کننده موتور سیکلت در جهان تبدیل شد و در حال حاضر در بیش از 150 کشور دنیا در حال فعالیت است. این کمپانی به عنوان یک برند پیشرو و نوآور در صنعت موتور سیکلت شناخته می‌شود و موتور سیکلت‌هایی با تکنولوژی پیشرفته در مدل‌هایی مختلف تولید می‌کند. برخی از محصولات مشهور هوندا عبارتند از:

  • Gold Wing Touring GL1800

  • CBR 1000R

  • CRF 450R

  • CRF 1100L Africa Twin

  • CB 1000R

  • PCX

  • Super Cub C125

معرفی شرکت یاماها موتور

شرکت یاماها در سال 1887 توسط توراکوسو یاماها تاسیس شد و در ابتدا تولید کننده سازهای موسیقی بود. یاماها در سال 1955 وارد صنعت موتور سیکلت شد و اولین موتور سیکلت خود را با نام YA-1 روانه بازار کرد. یاماها به عنوان یک برندِ با کیفیت و عملکرد بالا در صنعت موتور سیکلت شهرت دارد و موتور سیکلت‌هایی با طراحی زیبا و متفاوت تولید می‌کند. برخی از محصولات مشهور یاماها عبارتند از:

  • YZF-R1 1000cc

  • MT-10 SP

  • FJR 1300ES Touring

  • WR 450F

  • TMAX Tech Max

  • Niken GT 900cc

مقایسه موتور سیکلت‌های هوندا و یاماها

هوندا و یاماها، هر دو دارای مزایا و معایبی می‌باشند و انتخاب بین آنها بستگی به سلیقه، نیاز و بودجه شما دارد. به طور کلی، می‌توان گفت که محصولات هوندا موتورهایی با قابلیت امنیت بالا، کیفیت خوب، راندمان سوخت و هَندِلینگ بالا می‌باشند، اما ممکن است در زمینه‌هایی مانند قدرت، سرعت، زیبایی و قیمت موتور سیکلت از یاماها پایین‌تر باشند.

محصولات یاماها، موتور سیکلت‌هایی با قدرت، سرعت، زیبایی و عملکرد بالا هستند، ولی امکان دارد در زمینه‌هایی مانند کیفیت ساخت، راندمان سوخت و هندلینگ با هوندا برابری نکند. در نهایت، هر دو برند موتور سیکلت‌هایی با استانداردهای بالا را ارائه می‌دهند و انتخاب بین آنها بر اساس ترجیحات شخصی هر موتور سوار است. در ادامه به بررسی و مقایسه برخی از مدل‌های هم رده‌ی این دو برند خواهیم پرداخت.


مقایسه موتور سیکلت هوندا کلیک و یاماها آیروکس

موتور سیکلت کلیک و یاماها آیروکس، از اسکوترهای با کیفیت ژاپنی در ایران هستند که هر دو از یک پیشرانه‌ی تک سیلندر بنزینی ساخته شده‌اند. موتور سیکلت هوندا کلیک را یک پیشرانه‌ی 150 سی سی، چهار زمانه، دو سوپاپ تشکیل می‌دهد.

این موتور با توجه به‌ سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری و قطر پیستون 57.3 میلی ‌متری که دارد، می‌تواند حداکثر 13.4 اسب‌ بخار قدرت در 8500 دور در دقیقه و 13.4 نیوتن متر گشتاور در 5000 دور در دقیقه تولید کند. این قدرت و گشتاور همراه با گیربکس CVT V-Belt، تعویض دنده‌ به ‌موقع، هوندا کلیک را در سطح کیفی بالایی قرار می‌دهد.
در مقابل یاماها آیروکس در پسِ چهره اسپرت خود، یک موتور تک ‌سیلندر 155 سی ‌سی، چهار زمانه، چهار سوپاپ و آب خنک را با سیستم سوخت ‌رسانی انژکتوری در خود جای داده است. این موتور با قطر پیستون 58 میلی‌ متری، می‌تواند قدرتی معادل 15 اسب بخار در 8000 دور در دقیقه و گشتاوری معادل 13.9 نیوتن متر در 6500 دور در دقیقه تولید کند و این نشان می‌دهد که یاماها آیروکس از لحاظ قدرت و گشتاور نسبت به هوندا کلیک، در سطح بالاتری قرار دارد.

مورد مقایسه

هوندا کلیک

یاماها آیروکس

انجین

150 سی سی

155 سی سی

نوع انجین

تک سیلندر، چهار زمانه، دو سپاپ، آب خنک

تک سیلندر، چهار زمانه، چهار سوپاپ، آب خنک

توان خروجی

13 اسب بخار / 8500

15 اسب بخار / 8000

حداکثر گشتاور

13.4 نیوتن متر / 5000

13.9 نیوتن متر / 6500

حداکثر سرعت

110 کیلومتر بر ساعت

120 کیلومتر بر ساعت

ظرفیت باک

5.5 لیتر

5.5 لیتر

مصرف سوخت

2 لیتر در 100 کیلومتر

2 لیتر در 100 کیلومتر

مقایسه موتور سیکلت هوندا PCX و یاماها NMAX

در مقایسه بعدی، می‌خواهیم به سراغ هوندا PCX و یاماها NMAX برویم. موتورهایی با پیشرانه‌ی 150 و 155 سی سی، که از لحاظ عملکرد شباهت بسیار زیادی به هم دارند. هوندا PCX در دو نسخه بنزینی و هیبریدی وارد بازار ایران شده است که طبیعتاً نسخه‌ی بنزینی آن در این مقایسه لحاظ می‌شود.

PCX 150 از پیشرانه تک سیلندر، چهار زمانه، دو سوپاپ و آب خنک بهره می‌برد. این موتور می‌تواند قدرتی معادل 13.3 اسب بخار در 8500 دور در دقیقه و گشتاوری معادل 14 نیوتن متر در 5000 دور در دقیقه تولید کند. حداکثر سرعتی که PCX با این پیشرانه و قدرت می‌تواند بپیماید، 110 کیلومتر بر ساعت محاسبه شده است.


اما موتور سیکلت یاماها NMAX 155cc پیشرانه این موتور از سری موتورهای Blue Core یاماها است که از تکنولوژی تنظیم متغیر سوپاپ ها (VVA) نیز بهره می‌برد. سیستم تحریک سوپاپ (SOHC) هم از دیگر فناوری‌های به کاررفته در این پیشرانه 4 سوپاپ به حساب می آید.

یاماها NMAX 155، پیشرانه‌ای به حجم 155 سی سی، تک سیلندر، چهار زمانه و آب خنک دارد، که می‌تواند حداکثر قدرت 14.9 اسب بخار در 8000 دور در دقیقه و گشتاور 14.4 نیوتن متر در 6000 دور در دقیقه تولید کند. البته این مدل از یاماها در برخی کشورها با قدرت کمتر از 14.9 اسب بخار و گشتاور کمتر نیز عرضه کرده است. حداکثر سرعتی که این موتور با وجود این پیشرانه می‌تواند بپیماید، 110 کیلومتر بر ساعت است، که البته به گفته‌ی برخی از سایت‌های مرجع، نهایت سرعت این موتور تا 120 کیلومتر بر ساعت نیز می‌رسد.

در نهایت ‌می‌توان گفت که یاماها NMAX از لحاظ قدرت، همانند مدل دیگر خود یعنی آیروکس، در سطح بالاتری قرار دارد، ولی از لحاظ کیفیت ساخت و سواری راحت، هوندا PCX است که سطح بالاتری نسبت به یاماها دارد.

مورد مقایسه

هوندا PCX

یاماها NMAX

انجین

149-153 سی سی

155 سی سی

نوع انجین

تک سیلندر، چهار زمانه، دو سپاپ، آب خنک

تک سیلندر، چهار زمانه، چهار سوپاپ، آب خنک

توان خروجی

13.3 اسب بخار / 8500

14.9 اسب بخار / 8000

حداکثر گشتاور

14 نیوتن متر / 5000

14.4 نیوتن متر / 6000

حداکثر سرعت

110 کیلومتر بر ساعت

120 کیلومتر بر ساعت

ظرفیت باک

8 لیتر

7 لیتر

مصرف سوخت

2.3 لیتر در 100 کیلومتر

2.5 لیتر در 100 کیلومتر

در این مطلب 4 مدل از موتور سیکلت‌های کلاس اسکوتر که در بازار ایران از سطح کیفی بالایی برخوردار هستند را، مورد بررسی و مقایسه قرار دادیم. انتخاب هر کدام از این موتورها، در نهایت به سلیقه شخصی برمی‌گردد و اینکه کدام موتور سیکلت با توجه به معیارهای شما، مناسب شما است.

در همین راستا می‌توانید از متخصصین مجموعه پدال https://pedall.ir مشورت بگیرید تا بر حسب نیازتان، گزینه‌ی مناسب را انتخاب کنید. اما نکته‌ قابل توجهی که در مورد موتورهای خارجی هست، قیمت و هزینه‌ خدمات آنهاست. در همین خصوص می‌توانید نگاهی به بهترین موتورهای طرح برندهای خارجی، که البته کیفیت پایین‌تری دارند، داشته باشید و با هزینه‌ای کمتر و شرایط خرید اقساطی موتور سیکلت مدنظر خود را خریداری کنید.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 14 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ترجمه تخصصی متن
ترجمه تخصصی کتاب
(عکس)وحید جلیلی چه کسی است؟/شباهت باورنکردنی نامزد انتخاباتی به برادرش همه را شوکه کرد...
تغییر تیپ و چهره غافلگیرکننده بازیگر نوجوانی «فرید» آوای باران بعد 11 سال در کره جنوبی! + عکس/ شباهت باورنکردنی با کره ای ها 😲
ویراستاری تخصصی مقاله
دعوای لاتی امیر جعفری بوکسور با امین حیایی در فیلم سینمایی هاوایی بر سر رابطه عاشقانه با خواهرش +فیلم
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
از بی تفاوتی به طلاق تا عبور از خط قرمزهای عاطفی در سریال «در انتهای شب»
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی