یک فناوری حیرت‌ انگیز در صنعت پزشکی/ برچسب پوستی تزریق دارو با کمک موبایل!

  یکشنبه، 01 بهمن 1402 ID  کد خبر 372143
یک فناوری حیرت‌ انگیز در صنعت پزشکی/ برچسب پوستی تزریق دارو با کمک موبایل!
ساعد نیوز: پچ یا برچسب قابل کنترل با گوشی هوشمند، می‌تواند به عنوان سرنگ عمل و چندین دارو به بدن وارد کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از همشهری، هیچ کس دوست ندارد که مجبور باشد بارها و بارها آمپول بزند یا در طول روز چند بار داروی خوراکی مصرف کند. یک پچ پوشیدنی جدید می‌تواند با تزریق بدون درد داروهای مختلف از طریق پوست، به این مسئله کمک کند. این پچ با گوشی هوشمند کنترل می‌شود.

این دستگاه آزمایشی که Patch On-Demand Spatiotemporal (SOP) نام دارد در دانشگاه کارولینای شمالی توسط تیمی به سرپرستی پروفسورووبین بای و یوان سونگ ساخته شد. این وسیله در واقع نتیجه ایجاد تغییراتی در ابزاری دیگر است که به عنوان پچ میکروسوزن شناخته می‌شود.

معمولا این پچ‌ها به شکل ورقه‌های پلیمری کوچک با مجموعه‌ای از سوزن‌های بسیار ریز و تیز و حاوی دارو (معروف به میکروسوزن‌ها) در قسمت زیرین خود هستند. هنگامی که پچ روی پوست فشار داده می‌شود، سوزن‌ها بدون درد به لایه بالای پوست نفوذ می‌کنند و سپس به طور بی‌ضرری حل می‌شوند و محموله دارویی خود را در بدن آزاد می‌کنند.

SOC کمی متفاوت است، زیرا دارای یک مدار الکتریکی در سطح بالایی است، سوزن‌های آن را می‌توان به صورت جداگانه با داروهای مختلف بارگذاری کرد، و همه سوزن‌ها با یک پوشش نازک از طلا پوشانده شده‌اند. هنگامی که پچ روی پوست اعمال می‌شود، آن پوشش از حل شدن سوزن‌ها جلوگیری می‌کند.

هنگامی که توسط سیگنال بی‌سیم از یک تلفن هوشمند (یا رایانه) نزدیک فعال می‌شود، SOC یک یا چند میکروسوزن را گرم می‌کند و باعث می‌شود طلای روی آن‌ها کنار برود. سپس خود سوزن مستقیما روی پوست قرار می‌گیرد و در مدت 30 ثانیه بار خود را حل و در بدن آزاد می‌کند. مانند سایر چسب‌های میکرونیدل، دارو ابتدا وارد مایع بینابینی بین سلول‌های پوست می‌شود و سپس به جریان خون انتقال می‌یابد.

در آزمایشات آزمایشگاهی که تاکنون انجام شده است، SOP با موفقیت برای تجویز دوزهای متعدد ملاتونین به موش استفاده شده است. امید است که این فناوری در نهایت بتواند برای درمان بیماری‌های مزمن مانند بیماری آلزایمر، با تجویز داروهای مختلف در طول روز و طبق برنامه از پیش تعیین شده، مورد استفاده قرار گیرد.

مقاله‌ای در مورد این تحقیق اخیرا در مجله نیچر کامیونیکیشنز (Nature Communications) منتشر شده است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (559 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان