دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

یک جنایت و سه دیدگاه؛ تحلیل حادثه تروریستی کرمان 

شنبه، 16 دی 1402
کد خبر: 369949
دکتر سید جعفر قنادباشی تحلیلگر مسائل ایران و دیپلمات باسابقه کشورمان در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ساعدنیوز به تحلیل حادثه غمبار تروریستی کرمان پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، دکتر سید جعفر قنادباشی تحلیلگر مسائل ایران در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ساعدنیوز و در تحلیل حادثه تروریستی کرمان که منجر به شهادت ده ها زائر شهید سلیمانی شد گفت: افکار عمومی ما با توجه به برخی نشانه ها تصورش این است که این حادثه تروریستی، کار اسرائیل بوده است. اولین نشانه، هدف قرار گرفتنِ غیرنظامیان و در رأس آنها، کشتار کودکان و زنان در این حادثه است 'که با ‌کودک کشی ها و آدمکشی های اسرائیل در غزه مشابهت دارد. نشانه دوم، شرایط حال حاضر اسرائیل و مشکلات آن برای ادامه عملیات در غزه و رو آوردن به عملیات در خارج از مرزهایش است؛ ابتدا در لبنان، بعد در سوریه و حالا در ایران. نشانه سوم هم اظهارنظرهای خصمانه مکرر نتانیاهو در باره ایران است که شهید سلیمانی را مجری همه سیاست های زیانبار علیه اسرائیل می داند. چنانکه میدانیم شهید سلیمانی به عنوان یکی از طراحان جنگ 33 روزه لبنان و نیز طراح تونل های مقاومت در غزه، مورد غضب صهیونیست ها است و طبیعی است که بخواهند از زوّار حاج قاسم که طبیعتا ادامه دهندگان راه او خواهندبود انتقام بگیرند. آنها انتظار داشتند تا با شهادت سردار سلیمانی جبهه مقاومت هم از میان برود ولی اینک می بینند که نه تنها این اتفاق نیافتاد بلکه بعد از 4 سال شاهد بزرگداشت ایشان با جمعیت میلیونی هستند و این صهیونیست ها را عصبانی تر می کند. به هر روی، بر اساس این نشانه های سه گانه، افکار عمومی ما معتقد است اسرائیل عامل و آمر این عملیات تروریستی در کرمان است هرچند که داعش به نیابت از اسرائیل این کار را انجام داده باشد.

قنادباشی افزود: اما کارشناسان گونه دیگری به این حادثه نظر می کنند. آنها معتقدند که داعش محصول مشترک آمریکا و اسرائیل است و این گروهک تروریستی بدون توصیه ها و چراغ سبز های آنها اقدامی را صورت نمی دهد دلیل دوم کارشناسان، شیوه عملکرد و زمان عملیات داعش است که همواره متناسب با نیاز واشنگتن، تل آویو و لندن اقدام به آدمکشی و کودک کشی کرده و جنایات مورد نظر آنان را مرتکب شده است . و لذا این تحلیگران هم با برشمردن دلایل بالا معتقدند که بطور حتم اسرائیل و آمریکا و انگلیس را باید عامل و آمر جنابت بزرگ کرمان بدانیم و از نیروهای اطلاعاتی، نظامی و انتظامی انتظار می رفت تا تدابیر بیشتر و دقیق تری را برای جلوگیری از وقوع این حادثه تروریستی انجام میداند. بهرحال شاهد یک نظریه سومی هم در خصوص عاملین و آمرین این جنایت هستیم و آن این است که عده ای معتقدند در این خصوص نحوه جدیدی در پیمانکاری داعش صورت گرفته است و آن استفاده از نام این گروهک برای گریز اسرائیل و آمریکا از انتقام سختی است که ایران بر ضرورت آن تاکید دارد؛ و این موضوعی است که خبرگزاری تسنیم با تحلیل متن اطلاعیه داعش به آن پی برده است خبرگزاری تسنیم با اشاره به متن عربی اطلاعیه داعش می گوید: ادبیات این متن با اطلاعیه های پیشین داعش متفاوت است. نکته دیگر اینکه این اطلاعیه 24 ساعت بعد از عملیات منتشر شده و این خلاف رویه داعش است که در همان یکی دو ساعت اول مسئولیت عملیات را قبول می کند. در تصاویر ارائه شده چهره عملیات کنندگان را پوشیده نگه داشتند در حالی که این خلاف اقدامات قبلی داعش است.

قنادباشی در پایان تصریح کرد: در مورد نوع پاسخگویی ایران به این عملیات همان طور که از سخنان رهبر معظم انقلاب و نیز سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله پیداست، به صورت مستقیم نخواهد بود. البته که اسرائیل خواهان گسترش دامنه جنگ است. ولی ایران این کار را نخواهد کرد و قاعدتاً خون خواهان سردار سلیمانی و بنا به فرمایش رهبری سربازان سردار سلیمانی در گوشه و کنار جهان مجری این انتقام سخت خواهند بود. شنیدیم که دو کشتی نفتکش اسرائیل در سواحل مالدویو هدف قرار گرفته و حملات تازه ای به پایگاه های آمریکا در سوریه صورت گرفته است.


2 پسندیدم 3 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 18 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویراستاری تخصصی مقاله
نگاهی به جشن تولد رویایی و منحصربفرد الناز شاکردوست وسط دریا+عکس/از خلاقیت عکاسی خانوم بازیگر موقع غروب خورشید نمیشه گذشت👌
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
(ویدئو) خوانندگی فرزاد فرخ در اتاق خوابش / صداش یه آرامشی داره
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
نگاهی به بزرگترین تفریح رهبر معظم انقلاب و فرزندان ایشان
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
ترجمه تخصصی متن
هزینه چاپ یک کتاب
تیپ شیک همسر وریا غفوری با کت خامه دوزی ترند 1403 / قیمت و تمامی جزئیات