زنان و دختران چگونه ختنه می شوند؟

  یکشنبه، 18 آبان 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
زنان و دختران چگونه ختنه می شوند؟
معمولاً دختران در سنین جوانی ختنه میشوند و گاهی بر روی دختران نوزاد و زنان بزرگسال این عمل انجام می شود. سالیانه بیش از 3 میلیون دختر در معرض خطر ختنه شدن هستند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، ختنه زنان به معنای بریدن بخش هایی از دستگاه تناسلی خارجی زنان است که به سه دسته اصلی تقسیم میشود.

1- کلیتوریدکتومی( برداشتن بخش یا تمامی کلیتوریس)

2- اکسیژن( بریدن کلیتوریس و لب های کوچک با یا بدون بر داشتن لب های بزرگ)

3- اینفیبولیشن( محدودسازی مدخل واژن از طرق برش دادن و دوختن لب های کوچک و یا بزرگ)

ختنه بعنوان عاملی برای حفظ باکرگی، زیبایی و پاکیزگی زن در نظر گرفته می شود. مقصود و خاستگاه اصلی آن، همان کاهش یا کنترل میل جنسی زن، قبل از ازدواج است.

ختنه زنان با عارضه ها و پیامدهایی مثل عفونت، درد موقع نزدیکی، تکرر ادرار، خونریزی های مستمر، قاعدگی دردناک، عفونت زمان حاملگی، احتمال ابتلا به هپاتیت و نازایی در زنان همراه است.

تبعات ابتدایی ختنه کردن زنان عبارتند از:

- درد شدید

- خونریزی شدید

- التهاب بافت های واژن

- تب

- عفونت

- مشکل در دفع ادرار

- مشکل در بهبود زخم ها

- اسیب دیدن بافت های اطراف واژن

- شوک

- مرگ

ختنه برای زنان نه تنها فایده ای ندارد بلکه برای آنها پیامد ها و خطرات جسمانی هم بوجود می آورد:

- درد، خون ریزی شدید و شوک موقع بریدن کلیتوریس که معمولاً بدون بی حسی انجام می شود.

- عفونت زخم و عفونت های ادراری بعدی به علت عدم رعایت نکات بهداشتی در این عمل

- ناباروری و مشکلات در موقع زایمان

راه ورسم حفظ وتداوم عشق درزندگی مشترک

درمان اختلالات جنسی توسط سکس تراپیست

- مشکلات ادراری به این علت که دختران بعد از ختنه معمولاً موقع ادرار درد دارند و به همین علت از ادرار کردن جلوگیری می کنند.

اثرهای روانی ختنه بر زنان

افسردگی

دختران به علت بی اعتمادی به محیط خانواده ای که به زور آنها را وادار به تحمل عملی دردناک نموده است ، دچار افسردگی و اضطراب می شوند. بسیاری از این زنان برای درمان مشکلات روانی خویش احتیاج به روان درمانی پیدا می کنند.

مشکلات جنسی

برداشتن کلیتوریس بعنوان عضوی که نقش زیادی در ایجاد لذت جنسی زنان اجرا می کند، سبب محدود کردن رابطه جنسی برای این زنان شود. هرچند مطالعات نشان داده اند که زنانی که ختنه شده بودند به علت تجربه نکردن روابط جنسی مناسب به رابطه با مردان گوناگون رو می آوردند تا بتوانند لذت جنسی مورد نظرشان را تجربه کنند. بنابراین نه تنها درمانی برای خیانت زنان نیست بلکه آنرا تشدید می کند.

اختلالات روانی

بعضی مواقع شدت شوک ناشی از ختنه به قدری زیاد است که شخص دچار اختلال استرس بعد از اتفاق می شود. این اختلال بسیار جدّی بوده و امکان دارد به اختلالات روانی دیگری هم منجر شود.

راه های درمانی ختنه زنان

اگرچه درمانی برای اسیب دیدگان نیست، به تازگی شیوه های جراحی پلاستیک برای مقداری بازسازی آسیب دیدگی ها و بازگرداندن حساسیت جنسی بکار می رود. از آنجا که تنها چند سانتی متر از کلیتوریس بیرون از بدن و در معرض بریده شدن است، میتوان از بخش داخلی کلیتوریس استفاده کرد و تا حدی زنان ختنه شده را درمان نمود. هرچند که حساسیت جنسی این بخش درونی کلیتوریس به اندازه بخش خارجی نیست. خود این درمان در صورتی که بدست اشخاص کم تجربه انجام شود میتواند پرخطر هم باشد.

کدام زنان در معرض خطر ختنه شدن هستند؟

معمولاً دختران در سنین جوانی ختنه میشوند و گاهی بر روی دختران نوزاد و زنان بزرگسال این عمل انجام می شود. سالیانه بیش از 3 میلیون دختر در معرض خطر ختنه شدن هستند.

طبق داده های جمعیتی به دست آمده از 30 کشور، بیش از 200 میلیون دختر و زن تحت این عمل قرار گرفته اند که در حال حاضر زنده هستند.

ختنه کردن زنان عمدتاً در منطقه های غربی، شرقی و شمالی آفریقا، در بعضی کشورهای خاورمیانه و آسیا و همچنین مهاجران این مناطق انجام می شود. همان طور که متوجه شدید، ختنه زنان نوعی نگرانی و بحران جهانی شمرده می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (656 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (92 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان