زرگرها یا طلافروش ها چقدر سود می کنند؟

  چهارشنبه، 17 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
زرگرها یا طلافروش ها چقدر سود می کنند؟
قیمت روز طلا یا مظنه یا فی طلا هر سه به یک معنی می باشد. قیمت طلا براساس هماهنگی لازمه بین اتحادیه طلا و جواهر با بانک مرکزی ایران مشخص میگردد و همچنین تغییر در اوضاع سیاسی و نحوة ثبات اقتصادی در آن دخیل است، بطوریکه همزمان با افزایش نابسامانی سیاسی در هر کشوری قیمت طلا نیز بعلت پشتوانه بودن آن در حال افزایش خواهد بود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،

فروشندگی طلا:

انواع فروشندگی:

1) فروشندگی بنکداری

2) فروشندگی جز


- فروشندگی بنکداری:
به فروشنده ای بنکدار اتلاق میگردد که کارهای تولیدی کارخانجات طلاسازی را در وزنهای بالا خریداری نموده و به صورت عمده در اختیار مشتریان خود قرار می دهد. هر فروشنده یا اسم مغازه آن- نام خریدار- نوع جنس- عیار جنس با وزن- اجرت هر گرم وزن کل- اجرت کل و نحوة تسویه حساب در قسمت تسویه حساب اگر مقداری از طلا یا اجرت باقی مانده باشد، در همان قسمت قید می گردد.
هر فروشنده بنکدار سود خود را به صورت درصدی به اجرت ساخت اضافه میکند که معمولاً بین 20 تا 30 درصد اجرت هر گرم است.
فروشنده هایی دیگر وجود دارد که کار بنکدار را به صورت سیار انجام می دهد، به این فروشندگان اصطلاحاً کیفی گفته می شود و کار را در مغازه ها ارائه می کنند. این فروشندگان کارت و مجوز رسمی از اتحادیه طلا و جواهر دارند و بدون داشتن این مجوز از رسمیت کامل برخوردار نیستند.

- فروشندگی جزء:
در این نوع فروشندگی طلاهای خریداری شده از بنکدار به صورت جزئی به معرض فروش میرسد و برای این نوع فروشندگی چهار عامل باید فراهم گردد:
1- قیمت روز طلا:
قیمت روز طلا یا مظنه یا فی طلا هر سه به یک معنی می باشد. قیمت طلا براساس هماهنگی لازمه بین اتحادیه طلا و جواهر با بانک مرکزی ایران مشخص میگردد و همچنین تغییر در اوضاع سیاسی و نحوة ثبات اقتصادی در آن دخیل است، بطوریکه همزمان با افزایش نابسامانی سیاسی در هر کشوری قیمت طلا نیز بعلت پشتوانه بودن آن در حال افزایش خواهد بود. معمولاٌ در ایران مظنه را براساس یک مثقال طلای 705 یا 17 عنوان می کنند که فروشنده می تواند آنرا تبدیل به گرم و هر عیار مورد نیاز خود نماید. قیمت یک گرم طلای 18 عیار آب شده نیز بعنوان مظنه استفاده میگردد. مثال یک مثقال عیار 17 مقدار 170000 ریال باشد، قیمت یک گرم طلای عیار 18 و 22 و 14 را محاسبه کنید؟

2- اجرت:
به مقدار پولی که بابت هر گرم ساخت به کارخانه و کلاً به بنکدار پرداخت میگردد، اجرت میگویند. اجرت کار تنوع خاصی دارد و کارهایی که مدل جدیدتری باشند، معمولاٌ اجرات بالاتری دارند. اجرت در جواهرسازی بعلت دقت زیاد کار و همچنین احتمال کسری زیادتر و استفاده از سنگهای قیمتی که احتمال شکستن آن وجود دارد، معمولاً بالاتر است و بعضی اوقات تا 4 الی 6 برای قیمت طلا نیز رسیده است. در کشورهای اروپایی نوع کار اجرات دارد، یعنی اجرت را با فلز نمی¬سنجند، بلکه کار انجام شده می سنجند. ولی در ایران یک نوع کار برروی دو فلز اجرتهای متفاوتی دارد. مثلاً کار قلمزنی برروی طلا گرمی 4000 ریال و برروی نقره گرمی 400 ریال می باشد.
3- وزن:
معمولاٌ با یکی از چهار نوع ترازوی زیر عمل توزین انجام میگردد:
1) ترازوی یک کفه ای با دقت 1/0 گرم
2) ترازوی دو کفة طرح آلمان با دقت عمل 01/0 گرم
3) ترازوی دیجیتال با دقت عمل 001/0 گرم
4) ترازوی آنالیتیک با دقت عمل 0001/0 گرم
حساسیت ترازوی آنالیتیک باعث محدودیت استفاده از آن شده است.

4- سود فروشنده:
عرف عام در بازار بین 5% الی 10% می باشد. با داشتن این چهار عامل می توان قیمت فروش را به سهولت محاسبه نمود.
فروش محاسبه:
قیمت کل = 8%+ (وزن کل× (اجرت هر گرم+ قیمت هر گرم))
مثال1) گوشوارة میله ای به وزن 800/5 گرم مورد نظر مشتری می باشد. اگر اجرت هر گرم 2000 ریال باشد و قیمت هر گرم طلای 18 عیار 40000 ریال باشد قیمت کل را محاسبه کنید؟
قیمت کل گوشواره
263088=19488+243600=8%+[800/5×(2000+40000)]


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (391 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (169 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (66 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (51 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس