زعفران و سایر گیاهان سمی برای سگ ها و گربه ها

  شنبه، 15 بهمن 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
زعفران و سایر گیاهان سمی برای سگ ها و گربه ها
غذاهای وسوسه انگیز زیادی در طول سال وجود دارد که هم سگ ها و هم گربه های ما را وسوسه می کند. اما اگر حیوانات خانگی ما به طور تصادفی زعفران، یکی از ادویه های پرطرفدار را بخورند، چه اتفاقی می افتد؟ آیا زعفران برای سگ یا گربه سمی است؟ در ادامه با ما همراه باشید.

چه کسی می تواند در مقابل چشمان قهوه ای بزرگ اغوا کننده و خودشیرین یک سگ مقاومت کند؟ آیا یک پاداش کوچک از روی میز غذاخوری واقعاً به سگ شما صدمه خواهد زد؟ خوب، این بستگی به آن پاداش و چه چیزی که در آن است دارد.در واقع، غذاهای بسیاری در بین غذاهای ما وجود دارد که سگ شما هرگز نباید بخورد و این فقط به خاطر اضافه وزن نیست. برخی از غذاها برای سگ ها کاملاً خطرناک هستند و برخی از این غذاهای رایج خطرناک ممکن است شما را متعجب کند. در بین تمامی گیاهان روی کره زمین فقط درصد کمی از دسته ی گیاهان خطرناک برای سگ ها می شوند و باعث مسمومیت و در برخی موراد مرگ سگ خواهند شد. یکی از آن گیاهان خطرناک زعفران است که در ادامه بررسی می شود.

درباره سگ و زعفران

متأسفانه دقیقاً مشخص نیست که زعفران چقدر برای سگ ها سمی است. چیزی که معمولاً اگر سگ زعفران بخورد این است که معده ناراحت می شود. اطلاعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه زعفران تقریباً می تواند کشنده باشد. 20 گرم در هر کیلوگرم وزن بدن این بدان معناست که قبل از اینکه واقعاً برای سگ خطرناک شود، دوزهای بسیار بالایی از زعفران مورد نیاز است. بنابراین اگر سگ یک بسته زعفران نخورده است، احتمالاً لازم نیست نگران باشید.

درباره گربه و زعفران

متاسفانه هیچ اطلاعاتی در مورد سمی بودن زعفران برای گربه ها وجود ندارد. اما احتمالاً همان اصل برای سگ ها صدق می کند، یعنی قبل از اینکه برای گربه خطرناک شود دوزهای بسیار بالایی لازم است. به یاد داشته باشید که گربه ها نیز می توانند با کشمش و خمیر نان مسموم شوند، بنابراین گربه را از مواد پخته شده دور نگه دارید!

سگ و گربه

سایر گیاهان سمی برای سگ ها و گربه ها

  • بنفشه ایرانی:بنفشه ایرانی هم در شمار گیاهان سمی برای سگ ها قرار دارد و نباید در دسترس و نزدیکی آنها باشد، چون در صورت خوردن آن ممکن است باعث حمله قلبی و در برخی مواقع حتی مرگ آن سگ شود.
  • کالانکوئه:نوع دیگری از گیاه آپارتمانی به نام کالانکوئه وجود دارد که دارای گل هایی به رنگ زرد، نارنجی، صورتی و یا قرمز است و زیبایی خاصی دارد و نگهداری آن برای افرادی که در منزل خود سگ دارند، به هیچ عنوان توصیه نمی شود. اگر سگ از آن بخورد به دستگاه گوارش آسیب وارد شده و دچار ضعف و لرز خواهد شد و در برخی مواقع ممکن است با علائم بیشتری همچون اسهال، استفراغ، ضربان غیر طبیعی قلب و تشنج نیز بروز یابد.
  • گیاه خرزهره:گیاه خرزهره نه تنها در منازل بلکه معمولا در پارک ها و فضای آزاد نیز وجود دارد، بنابراین هنگامی که با سگ خود به گردش می روید باید دقت داشته باشید که به هیچ عنوان از آن نخورد، زیرا بلعیدن حتی مقدار کمی از آن نیز مشکلاتی چون حالت تهوع، استفراغ، ضربان غیر طبیعی و تپش قلب، عدم تعادل، تشنج و گاهی مرگ را پیش می آورد.
  • دیفن باخیا:نام دیگری که لیست گیاهان سمی برای سگ ها قرار می گیرد، دیفن باخیا است و بسیار خطرناک است به طوری که پس از خوردن آن توسط سگ، کریستال کربن سدیم موجود در آن آزاد شده و به دستگاه تنفسی آسیب وارد می آورد و عمل تنفس را برای سگ دشوار می سازد و با علائمی چون، درد و سوزش دهان، کاهش اشتها، استفراغ نیز همراه است.
  • گل نرگس:گل نرگس، بوی بسیار خوشی دارد و جز محبوب ترین گل ها محسوب می شود، ولی نه برای سگ ها. چون خوردن حتی قسمت کوچکی از این گل توسط سگ احتمال ایجاد بیماری و حالت تهوع، استفراغ شدید، اسهال، تپش قلب، درد در ناحیه شکم، تنفس غیر طبیعی را دارد.
  • نخل زینتی:نخل زینتی یکی دیگر از آن گیاهان سمی برای سگ ها است که در صورت بلعیدن آن، پس از یک ساعت و تا دو روز آینده نیز دارای علائم مسمومیت همچون استفراغ، مدفوع خونی، تجمع غیر طبیعی مایعات در شکم، ناراحتی شدید کبد است و گاهی ممکن است بر روی سیستم عصبی سگ نیز اثرات منفی گذارد که در این صورت توصیه می شود حتما به دامپزشک مراجعه نمایید.
  • گل لاله:گیاه سمی بعدی که می خواهیم معرفی کنیم، گل لاله است. این گیاه دارای میزان زیادی سم در تمامی قسمت هایش به خصوص گلبرگ هاست. در صورت بلعیدن آن، دهان و مری سگ را درگیر نموده و ممکن است خود را با علائمی همچون سوزش دهان، حالت تهوع، اسهال، استفراغ، تپش قلب، سخت شدن تنفس نشان دهد.
  • آزالیا:آزالیا یکی از گیاهان سمی برای سگ ها و انسان هاست و در صورت بلعیدن آن به دستگاه گوارش آسیب وارد می آورد و خود را با علائمی چون ضعف، فلج، فروپاشی قلبی عروقی و حتی مرگ نیز نشان می دهد.
  • آلوئه ورا:شاید باورش سخت باشد، ولی آلوئه ورا نیز در شمار گیاهان سمی برای سگ ها است و اگر مقداری از آن را ببلعد، دچار مشکلات شدید معده و دستگاه گوارشی خواهد شد.
  • پاپیتال یا پیچک:پاپیتال یا پیچک که یک گیاه تزئینی بسیار زیبا و رونده است در لیست گیاهان سمی برای سگ قرار می گیرد و اگر سگی آن را بخورد با مشکلات شدید تنفسی، خارش، در برخی مواقع کما و حتی مرگ مواجه می شود.
  • گیاه یشم:گیاه یشم به نام های «درخت دوستی» «درخت شانس» یا «درخت پول» نیز شناخته می شود و علت نامگذاری آن، مقاومت بسیار زیاد آن است و در شمار گیاهان سمی برای سگ ها محسوب می شود. در صورت خوردن آن ممکن است علائمی چون استفراغ، کند شدن ضربان قلب و افسردگی حاد را در سگ مشاهده نمایید.
  • فیلودندرون:فیلودندرون یکی از گونه های گل شیپوری است و برای سگ بسیار خطرناک است و باید کاملا مراقب باشید که سگ شما از آن نخورد و در صورت مشاهده ی علائمی چون تورم و سوزش دهان و زبان و همچنین مشکلات هاضمه و تشنج حتما به دامپزشک مراجعه نمایید.
  • پوتوس:گیاه خطرناک دیگر برای سگ ها، پوتوس نام دارد و شرایط نگهداری برای تکثیر آن در گلخانه های گرم است و دارای رنگ های بسیار زیبای ابلق مرکب زرد تند و سفید مایل به کرم است. این گیاه اگر توسط سگ بلعیده شود با علائمی چون تورم و سوزش دهان و زبان و همچنین مشکلات هاضمه و تشنج همراه است. در صورت مشاهده هر یک از این علائم حتما به دامپزشک مراجعه نمایید.
  • کالادیوم:گیاه کالادیوم یا فیل گوش اگر چه بسیار زیباست ولی برای سگ ها سمی است و بلعیدن آن توسط سگ منجر به ایجاد تورم و سوزش دهان و زبان، ریختن بیش از حد آب از دهان و استفراغ می شود.
  • دراسینا درمنسیس:گیاه دراسینا درمنسیس یا گیاه ذرتی نیز در این لیست قرار دارد و برای سگ ها خطرناک است و در صورت خورده شدن، دارای علائم بسیار بدی مانند، استفراغ همراه با خون، از دست دادن اشتها و افسردگی خواهد بود.
  • اسپاراگوس:اسپاراگوس یا گل شویدی هم در شمار گیاهان سمی برای سگ ها قرار دارد و اگر از آن بخورد دچار اسهال و استفراغ می شود و در صورت قرار گرفتن مداوم سگ در معرض این گیاه، عوارضی چون تحریک پوست، قرمزی و خارش را به همراه دارد.
  • گل سنبل:گل سنبل اگر چه بسیار زیباست و معمولا زینت بخش سفره های هفت سین ما ایرانی هاست ولی متاسفانه برای سگ خطرناک است و در صورت بلعیدن و مشاهده ی علائمی مثل استفراغ شدید، اسهال و لرز به دامپزشک مراجعه کنید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (436 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (232 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (175 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (157 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (103 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از تولد 1 سالگی دختر سردار آزمون تا شوخی حسن ریوندی با قطعی برق حواشی داغ امروز جمعه 6 مهر 1403
کتاب خوب بخوانیم ؛ معرفی کتاب صد سال تنهایی گابریل گارسیا مارکز
خرید قاتل خونسرد کرمانشاهی با کارت‌های بانکی مقتولانش !
فال قهوه با نشان روز جمعه 6 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 6 مهر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه جمعه 6 مهر 1403
فال روزانه امروز جمعه 6 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 6 مهر 1403
فال روزانه امروز پنجشنبه 5 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 5مهر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 6 مهر 1403
دانلود آهنگ جدید «اگه دوسم داشتی» علی یاسینی+فیلم/ تو درو دیوار هرچیو پرت نمیکردم تو اگه دوسم داشتی
پزشکیان: دیگر با چه زبانی بگوییم با کسی سر جنگ نداریم؟
(ویدیو) شیردوشیدن تاریخی حامد آهنگی/ فقط اونجا که میگه شیر تازه گاو را از ما بخواهید
نامه امام جمعه اردبیل به سید حسن نصرالله: جوانان اردبیل، تبریز، ارومیه و زنجان آماده اعزام به لبنان هستند
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW