زیورآلات آلیاژی از طلا هستند !

  چهارشنبه، 29 مرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
زیورآلات آلیاژی از طلا هستند !
به طور حتم تا کنون رنگ‌ها و جنس‌های مختلف طلاجات و جواهرات نظر شما را جلب کرده است، مصنوعات طلایی که هر کدام در پشت ویترین طلا فروشان دل می‌ربایند و ما را برای خرید زیورآلات به وجد می‌آورند، از چه ساخته شده‌اند؟! می‌دانیم؛ سوال کلیشه‌ای پرسیدیم چون غالباً در جواب این سوال مسلماً می‌گویند: معلوم است طلاجات از طلا ساخته شده‌اند

زیورآلات آلیاژی از طلا هستند نه خود طلا!

به طور حتم تا کنون رنگ ها و جنس های مختلف طلاجات و جواهرات نظر شما را جلب کرده است، مصنوعات طلایی که هر کدام در پشت ویترین طلا فروشان دل می ربایند و ما را برای خرید زیورآلات به وجد می آورند، از چه ساخته شده اند؟! می دانیم؛ سوال کلیشه ای پرسیدیم چون غالباً در جواب این سوال مسلماً می گویند: معلوم است طلاجات از طلا ساخته شده اند، جواب دادن به این سوال نه دانشی لازم دارد و نه فکری! اما بیایید زیاد عجله نکنیم، بهتر است کمی موشکافانه تر به این قضیه نگاه کنیم! باید بگوییم طلا و جواهرات از فلز طلا ساخته نشده اند بلکه از آلیاژی از طلا ساخته شده اند! حال، برای آنکه بدانیم آلیاژ چیست و چگونه آلیاژ طلا ساخته می شود؛ بهتر است، همراه ما باشید و این مقاله را دنبال کنید.

آلیاژ چیست؟

آلیاژ alloy یک واژه ی فرانسوی و به معنای ترکیب کردن است، البته نه ترکیب کردن هر ماده ای باهم! فقط به ترکیب دو یا چند فلز یا عنصر با هم، آلیاژ می گویند؛ همچنین تعداد عناصری که با یک فلز ترکیب می شوند بسیار مهم است و بر این اساس آلیاژها را دوتایی و سه تایی و… می خوانند.

در ضمن، خالی از لطف نیست که بدانید، ساخت آلیاژ و ترکیب فلزات و عناصر با فلزات از گذشته مرسوم بوده است حتی می توان گفت ساخت آلیاژ به دوره ای برمی گردد که انسان فلز را شناخت! اما سوالی که ذهن را درگیر می کند این است، به راستی هدف بشر از ساخت آلیاژ و ترکیب فلزی با فلزات و عناصر دیگر چه بوده و هست؟ در جواب باید گفت: انسان ها در طول زندگی خود همواره در فکر پیشرفت و بهبود محیط پیرامون خود بوده اند، آن ها با ساخت آلیاژ توانسته اند نقاط قوت یک فلز را تقویت کنند و نقاط ضعف آن را از بین ببرند.

علاوه بر آن مهم است بدانید در ساخت آلیاژ، فلزی که از همه بیشتر در ترکیب به کارمی رود را فلز پایه می نامند، برای آنکه بهتر منظور ما را متوجه شوید مثالی می زنیم؛ همه ی ما می دانیم فولاد یک آلیاژ است که از ترکیب آهن و کربن ساخته می شود، در آلیاژ فولاد فلز پایه آهن است ( یعنی برای ساخت فولاد بیشتر از آهن استفاده می کنند تا عنصر کربن ) و فقط مقادیر کمی ( حدوداً ۲ درصد ) از کربن را به آن اضافه می کنند. همانطور که گفتیم این کار باعث بهبود و مقاوم سازی فلز آهن می شود، پس می توان نتیجه گرفت که در آلیاژ فولاد فلز پایه آهن است. جالب است بدانید مقدار ترکیب فلزات و عنصرهای مختلف با یک فلز پایه ( برای ساخت آلیاژ ) در درجه سختی، استحکام، کیفیت، عیار و رنگ آن فلز پایه بسیار مهم و تعیین کننده است؛ یعنی اگر در آلیاژ فولاد به جای ۲ درصد کربن از ۳ درصد کربن استفاده کنند آلیاژ فولاد بسیار شکننده می شود و استحکام خود را از دست می دهد همچنین اگر کمتر از ۰.۲ درصد کربن استفاده کنند، دیگر آن درجه سختی دلخواه را به فلز آهن اضافه نمی کند. به صورت کلی باید گفت مقادیر در ساخت آلیاژ بیش از آن که فکرش را می کنید مهم است.! تا اینجا سعی کردیم مفهوم آلیاژ را به درستی بیان کنیم اما از اینجا به بعد می رویم سراغ تخصص خودمان یعنی طلا! بله، طلا نیز یک آلیاژ است که وابسته به نوع مصرف آن، آن را با فلزات و عناصر دیگر ترکیب می کنند، با ما باشید تا ببینیم چرا این زیورآلاتی که به خود آویزان کرده ایم طلای خالص نیستند و صرفاً آلیاژی از طلا محسوب می شوند؟!

طلا و نقره به هر نسبتی با یكدیگر با یكدیگر تشكیل آلیاژ می دهند. هرگاه درچنین آلیاژی 60 – 50 در صد نقره بكار رود آلیاژی به رنگ زرد مایل به سفید تشكیل خواهد شد. هرگاه میزان نقره 25 درصد باشد آلیاژ حاصله سفید مایل سبز خواهد شد كه آلیاژ در طلا و جواهر سازی كاربرد زیادی دارد. آلیاژ طلا و مس با 75 درصد طلا و 25 درصد مس به رنگ به رنگ زرد مایل به سرخ در سكه سازی كاربرد دارد. طلای قرمز با افزایش درصد مس بدست می آید. طلای ارغوانی آلیاژی از 75.49 درصد طلا و بقیه آلومینیوم است و طلای آبی رنگ روشن حاوی 53.83 درصد ایندیوم و 46.17 درصد طلا می باشد. در هر صورت با تغییرات لازم در میزان درصد طلا و عناصر آلیاژی دیگر رنگهای متنوعی از طلا بدست می آید.
مقیاس عیار در حقیقت مقدار طلای خالص در 24 قسمت قسمت از كل فلز است یعنی اینكه عیار طلای 100 درصد خالص 24 در نظر گرفته می شود به عبارت دیگر واژه عیار بیامگر میزان خلوص آن در 24 قسمت می باشد. بهترین طلای تجاری كه در ساخت زیور آلات به كار می رود 22-14 عیار است. سكه های داخلی طلا عموما 21.6 عیار هستند یعنی در آنها 90 درصد طلا وجود دارد.
نسبت طلا را گاهی اوقات در هزار قسمت در نظر می گیرند با یك تناسب ساده می توان مثلا متوجه شد كه طلای 18 عیار در چند هزار است.

عیار طلای موردنظر خود را مشخص کنید

هرچه طلا از عیار بالاتری برخوردار باشد در واقع خلوص بیشتری دارد و قیمت آن نیز بالارتر است. حال شما برای خرید طلای مورد نظر باید متناسب با نوع نیاز خود طلایی با عیار مناسب را برای خود تهیه کنید؛ زیرا طلای 24 عیار بسیار نرم است و احتمال ابتلا به آلرژی و حساسیت نیز در استفاده از این نوع طلاها وجود دارد.
به همین دلیل اگر شما قصد دارید از طلا و جواهرات خود به مدت طولانی در روز استفاده کنید بهتر است از طلایی با عیار 18 استفاده کنید که هم از دوام بیشتری برخوردار باشد و هم برای پوست شما آلرژی ایجاد نکند. جلا و آبکاری طلا را در نظر داشته باشید: آبکاری در واقع روشی است که در آن فلزات را داخل طلای مذاب فرو می برند و به این ترتیب یک پوششی از طلا بر روی فلزات ایجاد می شود. در این روش یک جریان الکتریکی میان فلز و طلا برقرار می شود که در نهایت موجب می شود لایه ای از طلا به فلز بچسبد.
انتخاب رنگ طلا: زیورآلات طلایی معمولا به رنگ زرد هستند، اما به رنگ های صورتی،سفید و در نوع بسیار کمیاب آن به رنگ سبز هم وجود دارند. که البته رنگهای صورتی، سفید و سبز آن در ترکیب با فلزات دیگر ایجاد می شود. طلاهای غیر زرئ معمولا از عیاری بیشتر از 18 برخوردارند رنگ زرد طلا، نشان دهنده رنگ طبیعی معدنی طلاست؛ البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که هر طلایی که رنگ زرد داشته باشد صرفا طلای خالص نیست و بهتر است به نوشته های حک شده داخل طلا نیز توجه داشته باشید.
طلای سفید از ترکیب طلا با نیکل و پالادیم ایجاد می شود. طلای سفید رنگی شبیه به نقره ای روشن است. طلای صورتی در اثر ترکیب طلا با فلز مس ایجاد می شود و طلای سبز هم در اثر ترکیب طلا با نقره ایجاد می شود. طلای سبز رنگ به دلیل ارزشمند بودن هر دو فلز طلا و نقره، از قیمت بالاتری نسبت به سایر طلاها برخوردار است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (636 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (46 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان