دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

زمان استفاده از نور بالا در رانندگی 

پنجشنبه، 14 دی 1402
رانندگی ایمن با نکاتی همراهی می‌کند و یکی از مهمترین این نکات استفاده از نور بالا برای رانندگی در هنگام شب است. ما در ادامه این مطلب از ساعد نیوز درباره استفاده از چراغ نور بالا در رانندگی بحث می کنیم.

چراغ های خودرو هر کدام برای شرایط خاصی طراحی و تعبیه شده‌اند و به همین خاطر استفاده از آنها در زمان مناسب می‌تواند رانندگی را لذت‌بخش‌تر کند. به طور کلی تمامی خودروهایی که در حال حاضر در بازار وجود دارند و با تکنولوژی‌های روز تولید می‌شوند مجهز به نور پایین و نور بالا هستند. این دو چراغ که اصلی‌ترین منابع نوری اتومبیل محسوب می‌شود؛ درست در جلوی خودرو نصب شده‌اند و هر کدام نیز کاربرد خاصی دارند.

چه زمانی از حالت نور بالا استفاده کنیم تا رانندگی ایمنی داشته باشیم؟


همان‌طور که می‌دانید رانندگی در شب با دشواری‌هایی همراه است و دو عامل تاریکی و وجود نورهای محیطی از مهمترین عوامل آسیب زا در این شرایط هستند. تمامی رانندگان به دنبال اجرای روش‌ها و یا استفاده از راهکارهایی هستند تا بتوانند از میزان این دشواری‌ها و آسیب‌ها کم کنند و یکی از بهترین این راهکارها استفاده صحیح و به موقع از چراغ‌هایی است که بر روی خودرو نصب شده‌اند.

بزرگراه های بین شهری


دید در بعضی از بزرگراه ها، رمپ های خروجی یا ورودی آن ممکن است محدود باشد. ممکن است مسیرهای طولانی در جاده وجود داشته باشند که فقط در حالت نوربالا قادر به دیدن آنها باشید. در چنین شرایط کم نوری بهتر است از حالت نوربالا برای افزایش دامنه دید خود استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید هنگامیکه به خودروهای دیگر در هر جهت نزدیک می شوید آن را به حالت نور پایین تغییر دهید، حتی اگر در حال رانندگی در بزرگراه های مجزا هستید. هنگامی که شما به یک راننده دیگر از جلو نزدیک می شوید، که می تواند در یک بزرگراه یا یک منطقه استراحت باشید، نوربالای خودروی خود را خاموش کنید چرا که ممکن است باعث کور شدن میدان دید راننده دیگر شود.

مناطق روستایی و جاده های کشور با نور کم


در جاده های روستایی و بزرگراه های باز، نورپردازی خیابان ها ممکن است کم باشد، که می تواند رانندگی در آنها را پرخطر کند. چراغهای نوربالای شما اجازه دیدن محدوده وسیع تری را می دهد. در مناطق روستایی، حالت نوربالا همچنین باعث می شود خطر با حیوانات، دوچرخه سواران و یا عابران پیاده که در حال قدم زدن در اواخر شب هستند، کاهش یابد. هر چند این دست جاده ها اکثرا خلوت هستند، اما آماده باشید که در صورت مشاهده خودروهای دیگر از حالت نور بالا به حالت نور پایین تغییر وضعیت دهید. با این کار، شما از سایر رانندگان نیز محافظت می کنید.

دید محدود در مناطق شهری


شما ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که در یک خیابان تاریک شهری، در یک جاده ناشناخته یا در یک منطقه ساخت و ساز رانندگی کنید. این می تواند ناخوشایند باشد که نتوانید راه پیش روی خود را ببینید. هنگامی که محدوده دید شما دچار اختلال می شود، سرعت خود را کاهش دهید. اگر وسایل نقلیه دیگری در نزدیکی شما وجود نداشته باشد، چراغ ها را در حالت نور بالا قرار دهید.

حالت نور بالا همچنین می تواند باعث ایمنی بیشتر عابران پیاده و دوچرخه سوارانی شود که در کنار جاده در حال حرکت هستند. در مناطق شهری می توانید از حالت نور بالا در محدوده 90 تا حدود 305 متر از وسایل نقلیه ای که از جلو به شما نزدیک می شوند استفاده کنید. شما همچنین می توانید در محدوده 60 تا 90 متر از وسایل نقلیه جلویی خود در مناطق شهری به ویژه در نزدیکی تابلوهای توقف و چراغ های راهنمایی رانندگی، از نور بالا استفاده کنید.

سخن پایانی


با توجه به مطالبی که در بالا به آن‌ها اشاره شد استفاده از نور بالا برای رانندگی در شب و در مواقعی که خودروی جلویی و روبرویی بیشتر از 150 متر با شما فاصله دارند مناسب بوده و در برخی از مواقع ضرورت اساسی دارد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ترجمه تخصصی متن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
کپسول خودکشی هم ساخته شد+عکس/ وقتی دکمه را فشار دادید دیگر امکان تغییر تصمیم نیست
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
ترجمه تخصصی کتاب
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌