دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / رپورتاژ آگهی /

زن در چه شرایطی مالک نصف دارایی مرد می شود؟ 

شنبه، 07 بهمن 1402
مجله وکیل چی در این مقاله قصد دارد به موضوع زن در چه شرایطی مالک نصف دارایی مرد می شود؟ بپردازد و در این زمینه اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قراردهد با ما همراه باشید.

در عقدنامه شروط بسیاری وجود دارد که در صورت تمایل زن و شوهر به اجرای آن ها، می توانند آن شروط را امضا کنند. یکی از شروطی که در عقدنامه وجود دارد، شرط نصف دارایی یا تصنیف دارایی است که در صورتی که زن و شوهر آن را امضا کنند به این معنی است که توافق می کنند در صورت درخواست طلاق، نصف اموال مرد به زن تعلق بگیرد.

با این حال برای اجرای آن به جز امضای این شرط، موارد دیگری نیاز است تا زن بتواند مالک نصف اموال مرد بشود، در این صورت برای اطلاع از این شرایط و اجرای آن بهتر است که از بهترین وکیل شیراز مشاوره بگیرد. مجله وکیل چی (vakilchi.com) در این مقاله قصد دارد به موضوع زن در چه شرایطی مالک نصف دارایی مرد می شود؟ بپردازد و در این زمینه اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قراردهد با ما همراه باشید.

شرط نصف دارایی یا تصنیف دارایی در عقد نامه چیست؟

شرط نصف دارایی یا تصنیف دارایی، یکی از شروط ضمن عقد می باشد که زوجین می توانند درباره آن با یکدیگر توافق کنند. با امضای این شرط در عقدنامه، مرد متعهد شود درصورتی که درخواست طلاق و جدا شدن از همسرش را داشته باشد، نصف دارایی های خود را که در زندگی مشترک به دست آورده است، با او تقسیم کند.

اگرچه لازم است که بدانید تصنیف دارایی یک قانون نیست که هر مردی در صورت طلاق دادن همسرش موظف به اجرای آن باشد. بلکه جزو شروطی است که در عقدنامه نوشته شده و درصورت امضای زن و مرد و وجود شرایط خاص، زن می تواند آن را مطالبه کند. همین طور نیز وجود یک سری شرایط می تواند مانع اجرای این شرط بشود. شما عزیزان می توانید در صورتی که در این باره سوال دارید، از بهترین وکیل طلاق در شیراز کمک بگیرید.

شرایط اجرای تصنیف دارایی مرد

همانطورکه گفتیم اگر زوجین شرط تصنیف دارایی را هنگام عقد در عقدنامه خود امضا کنند، در صورت وجود یک سری شرایط زن می تواند مالک نصف دارایی های مرد شود. در این قسمن به بررسی این شرایط می پردازیم:

  1. اجرای این شرط وابسته به رخ دادن طلاق است و قبل از درخواست طلاق، الزامی به اجرای آن نیست.

  2. شرط دیگر برای تعلق گرفتن نصف دارایی به زن این است که درخواست طلاق از طرف مرد باشد مگر اینکه در عقد نامه قید کرده باشند که در صورتی که طلاق از طرف زن هم درخواست شود باز، این شرط عملی شود.

  3. سومین شرایط لازم این است که دلیل درخواست جدایی، تخلف زن، عدم تمکین وی، سوء رفتار، خیانت یا هرگونه رفتار بد او نباشد.

  4. در صورت وجود شرایط قبلی دادگاه تعیین می کند که تا چند درصد از اموال مرد به زن تعلق بگیرد ولی این مقدار بیشتر از نصف دارایی های مرد نخواهد بود.

  5. همچنین این شرط مربوط به دارایی هایی است که مرد پس از زندگی زناشویی به دست آورده است و به دارایی هایی که قبل از ازدواج داشته و یا ارثی که به او تعلق گرفته است، مربوط نمی شود.

  6. و آخرین شرط این است که به دارایی های موجود در زمان طلاق تعلق می گیرد و شامل اموالی که از دست رفته است نمی شود.

    نحوه دریافت نصف دارایی مرد

در صورتی که زوجین شرط تصنیف دارایی در عقدنامه را امضا کرده باشند، وقتی که مرد دادخواست طلاق را به دادگاه داده است، زن می تواند برای دریافت نصف دارایی های وی اقدام کند. در وهله اول زن باید استعلام تمامی اموالی را که در طول زندگی مشترک به دست آمده را بگیرد.

سپس در روزی که در دادگاه حضور پیدا می کنند، اسناد جمع آوری شده را به قاضی تحویل بدهد. قاضی پس از بررسی وجود امضای شرط در عقدنامه و بررسی شرایط دیگر حکم به اجرا یا عدم اجرای این قانون می دهد.در واقع دادگاه میزان دارایی مشترک که پس از زندگی زناشویی به دست آمده را مشخص کرده و برای ارزش گذاری به کارشناس ارجاع می دهد.

بعد از بررسی کارشناس مربوطه و همچنین بررسی مدت زمان زندگی زناشویی آن ها، وضعیت مالی طرفین و میزان مشارکت زوجه در به دست آمدن آن اموال حکم نهایی را می دهد و تصمیم می گیرد که چه مقداری از دارایی های مرد به زن تعلق بگیرد.

دلایل تعلق نگرفتن نصف دارایی مرد به زن

  • مهمترین دلیل عدم آگاهی زن از حق و حقوق خود در این مورد است و نمی داند که می تواند نصف اموال مرد را مطالبه کند.

  • دلیل دیگری که وجود دارد این است که زن میزان دقیق اموال را نمی داند و نمی تواند دارایی هایی را که همسرش در طول زندگی مشترک به دست آورده است را مشخص کند.

  • گاهی نیز در چگونگی مشخص کردن نصف اموال مشکلات اجرایی وجود دارد.

  • در آخر نیز اگر مرد از درخواست طلاق منصرف شود، زن دیگر نمی تواند نصف اموال را مطالبه کند.

آیا امکان پرداخت حق التصنیف به صورت اقساطی وچود دارد؟

حق التصنیف یعنی نصف دارایی های موجود، بنابر این هنگامی که دادگاه مقدار دارایی که مرد باید به زن بپردازد را مشخص کند، مرد باید آن را به طور کامل پرداخت کند.مگر اینکه زن و شوهر بر سر چگونگی پرداخت آن با یکدیگر توافق کنند.

پرداخت نصف دارایی در صورتی که شرایط محقق شود باید توسط مرد صورت بگیرد چرا که حکم دادگاه بر این بوده که فرد این اموال را داشته و باید نصف آن ها را با همسر خود تقسیم کند و اگر مرد بخواهد این حکم را نادیده بگیرد، قانون دارایی های او را به اسم زن انتقال می دهد.

کلام آخر

برای اجرای حق التصنیف یک سری شرایط لازم است و تنها امضای آن در عقدنامه به منزله اجرای حتمی آن نیست. دلایل بسیاری وجود دارد که نصف اموال مرد به زن تعلق بگیرد یا نگیرد. در صورت نیاز قبل از اقدام برای آن بهتر است که از یکی از وکلای متخصص در سایت وکیل چی مشورت گرفته تا به درستی بتوان این شرط را اجرا کرد. در صورت هرگونه پیشنهاد و انتقاد می توانید از طریق سایت وکیل چی (vakilchi.com) با ما در ارتباط باشید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
کپسول خودکشی هم ساخته شد+عکس/ وقتی دکمه را فشار دادید دیگر امکان تغییر تصمیم نیست
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
ویراستاری تخصصی مقاله
ترجمه تخصصی کتاب
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی