زندگی با آداب و رسوم مردم گواتمالا

  چهارشنبه، 14 دی 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
زندگی با آداب و  رسوم مردم گواتمالا
گواتمالا، کشوری در آمریکای مرکزی با تنوع فرهنگی زیاد است. در این مطلب با فرهنگ این مردم آشنا می شویم. همراه ساعد نیوز باشید.

گواتِمالا(به اسپانیایی: Guatemala) یا به طور رسمی جمهوری گواتِمالا کشوری در آمریکای مرکزی است که از شمال و غرب با مکزیک، از جنوب غرب با اقیانوس آرام، از شمال شرق با بلیز، از شرق با دریای کارائیب و هندوراس و از جنوب شرق با السالوادور احاطه شده است. مساحت کشور گواتمالا 108.889 کیلومتر مربع است، مساحت این کشور کمی بیشتر از استان اصفهان اعلام شده است و همچنین گواتمالا، کشوری است که تحت تأثیر تمدن مایا و اسپانیا از فرهنگی بسیار غنی برخوردار است. جمعیت این کشور متشکل از دو گروه بازماندگان تمدن مایایی و دورگه های اسپانیایی-پرتغالی است که گروه اول ساکن مناطق فقیرنشین و روستایی و گروه دوم ساکن شهرها هستند. با این وجود تفاوت چشمگیری میان آن ها دیده می شود.

زبان و مذهب مردم گواتمالا

فرهنگ مردمان گواتمالا تحت تأثیر تمدن مایا و نیز فرهنگ کشورهای همسایه خصوصا اسپانیا قرار گرفته است. کشور گواتمالا دارای جمعیتی بالغ بر ۱۶میلیون و ۵۰۰هزار نفر است که ۶۰.۱ درصد آن را دورگه ها و ۳۹.۳ درصد آن را اقوام بازمانده تمدن مایا تشکیل می دهند. زبان رسمی مردم این کشور اسپانیایی است، ولی بومی های مایا به زبان مایایی تکلم می کنند. اکثریت مردم گواتمالا از آیین مسیحیت پیروی می کنند که بخش اعظم آن ها جزء گروه های کاتولیکی و تنها تعداد معدودی پیرو آیین پروتستان هستند.

کشور گواتمالا

خرافات در گواتمالا

در این کشور مردم به دور آتشفشان ها جمع می شوند و دعا می خوانند این کار در یک بخش مشخصی صورت می گیرد و روز خاصی نیز برای آن اختصاص داده می شود. مردم علاقه زیادی به دعا خوانی در فضای طبیعی دارند و آتشفشان های در دوردست را انتخاب می کنند. از سوی دیگر در کشور گواتمالا یک سری سواحل دیده می شود که مردم از آب آن به عنوان شفا یاد می کنند. پزشکان این اعتقاد را خرافات می دانند و هیچ دلیلی علمی را در زمینه شفا یافتن آب مورد نظر نخواهند داشت. در این کشور مردم سعی می کنند، خرافات را از خود دور کنند. اما در بین گروه های قدیمی که هنوز هم در کنار هم زندگی می کنند. خرافات یک اصل مهم زندگی محسوب می شود. مردم در این کشور به سراغ کوه های بلندی می روند و فریاد می زنند و معتقد هستند که فریاد زدن سبب می شود که از بیماری و مریضی دور شوند. در این کشور هر شخص این امکان را دارد که از ویرانه های گردشگری خاصی استفاده نماید. مردم در کشور گواتمالا سعی می کنند بلندترین بخش های گردشگری را انتخاب کنند و به دعا و راز و نیاز بپردازند از یاد نبرید که در این کشور یک سری مکان های گردشگری وجود دارد که وابسته به ارواح است. خرافات در بین مردم کشور گواتمالا رشد زیادی داشته است. منطقه ارواح منطقه ای ممنوعه است و فقط افراد پاک اجازه ورود به آن را دارند و البته که شما به عنوان یک گردشگر کمتر اجازه ورود به این منطقه را دارید.

مردم گواتمالا

آداب و رسوم گواتمالا

  • لباس های سنتی: از آنجا که گروه های زبانی بسیار زیادی وجود دارد، هر کدام لباس معمولی خود را با نمادها، سبک ها و رنگ های خاص خود دارند اگرچه به طور کلی زرد، صورتی، قرمز و آبی وجود دارد. لباس ها واقعا در اینجا می درخشند و شخصیت های اصلی آن هستند. به عنوان مثال، در کوه های Altos Cuchumatanes، زنان شهر نباج لباس دامن قرمز با نوارهای زرد، یک ارسی و یک بلوز مربع سنتی به نام هوپیل. مناطق دیگری نیز وجود دارد، به عنوان مثال در شهر سانتیاگو با منشا مایاها، جایی که رنگ موی زنان بنفش است، دارای نوارها و گلدوزی های گل و حیوانات است. حقیقت این است که هرچه بیشتر از طریق گواتمالا سفر کنید، تنوع بیشتری را می توانید در لباس های سنتی پیدا کنید. همه آنها برای شما زیبا خواهند بود.
  • آشپزی: در فرهنگ زندگی مردم کشور گواتمالا آشپزی اهمیت زیادی دارد، بانوان آشپزی کردن را بخشی از هویت خود می دانند به طوری که از لباس های مخصوصی برای آشپزی استفاده می شود، در غذاهای این کشور ادویه بخشی از فرهنگ آن ها محسوب می شود و غذاهای خوش ادویه یکی از بهترین عملکرد های فرهنگی کشور گواتمالا محسوب می شود. در فرهنگ مردم کشور گواتمالا بانوانی که آشپزی را دوست ندارند به سختی حق ازدواج خواهند داشت!
  • آداب معاشرت: مورد بعدی فرهنگ آداب و معاشرت مردم کشور گواتمالا است، مردم این کشور با هم به صورت چشمی معاشرت می کنند برای هم سر تکان می دهند و سعی می کنند در چشم هم خیره شوند و کمی لبخند داشته باشند خارجیانی که در کشور گواتمالا زندگی می کنند باید این آداب و رسوم را یاد بگیرند، مثلاً وقتی به خانه یک فرد از تبعه کشور گواتمالا دعوت می شوید بهتر است بدانید که میزبان شما را بدرقه نمی کند و یا میزبان شما تا ابتدای در نخواهد بود این فرهنگ زندگی در کشور گواتمالا روز به روز رشد کرده است و مردم آن را دنبال می کنند.
  • معامله: در فرهنگ زندگی مردم این کشور هیچ کس حق ندارد با سایر افراد وارد معامله شود و بهتر است بدانید که معامله در این کشور جنبه های خاص خود را دارد. مردم کشور گواتمالا مردمانی مهربان هستند، مردمانی که به شکل ایده آل زندگی می کنند و زندگی بر پایه محبت را دوست دارند این بخش فرهنگی مردم کشور گواتمالا در دنیا به اثبات رسیده است.
  • موسیقی و هنرهای نمایشی: هنر موسیقی در مزرهای گواتمالا بیش از پنج قرن قدمت دارد. در این کشور گروه های موسیقی مختلف و جذابی وجود دارد که در مراسم های گوناگون به هنرنمایی می پردازند. برای مثال گروه های سازهای بادی و کوبه ای در مراسم های مذهبی ایام عید پاک و چله روزه موسیقی اجرا می کنند. چله روزه به دوران چهل روزه ای گفته می شود که از چهارشنبه خاکستر (اولین روز از ایام روزه مسیحیان) تا عید پاک ادامه می یابد و دوران روزه و استغفار است. ساکنان سواحل دریای کارائیب در شمال شرقی کشور نیز موسیقی های خاص خود را دارند که با سایر نقاط کشور متفاوت است. اقوام بازمانده مایا نیز دارای سنت موسیقی منحصربفردی هستند که با سایر سنت های موسیقی کشور تفاوت دارد. موسیقی دیگری که از شهرت بالایی در این کشور برخوردار است و موفق شده است طرفداران بسیاری را به سمت خود جذب کند، موسیقی کومبیا است که به کشور کلمبیا اختصاص دارد. لازم به ذکر است که موسیقی این کشور در چند دهه اخیر با تغییرات بسیاری مواجه شده است، با این حال هنوز هم رایج ترین ساز موسیقی محلی آن Marimba است.
  • برابری جنسیتی: جامعه سنتی گواتمالا بسیار مردسالار است و نقش های جنسیتی در آن کاملا تعریف شده و مشخص است؛ مردان نان آوران اصلی خانه هستند و مسئولیت کار در بیرون از منزل و تأمین هزینه ها را برعهده دارند، درحالی که زنان باید در خانه بمانند و به پرورش فرزندان رسیدگی کنند. البته در چند دهه اخیر، با ترویج آموزش و ارتقاء آگاهی در سطح کشور، زنان نیز به فعالیت های خارج از منزل مشغول شده اند. ولی همچنان از حقوق و مزایای پایین تری نسبت به مردان برخوردار هستند.
  • احوال پرسی: آداب و رسوم ساکنان این کشور بر اساس قومیت ها و حتی در میان رده های سنی گوناگون متفاوت است. برای مثال کودکان برای سلام کردن سر خود را خم و دستشان را به نشانه احترام از آرنج خم می کنند، ولی بزرگترها با گفتگو و آگاهی از وضعیت سلامتی و رفاه خانواده ها با یکدیگر احوال پرسی می کنند.

سخن آخر

فرهنگ گواتمالا تحت تأثیر تنوع قومی آن است. این یک کشور آمریکای مرکزی است که در آن حدود 21 زبان و انواع گویشی صحبت می شود. 60٪ مردم آن بومی هستند که این کشور را به کشوری با بیشترین جمعیت بومی در جهان تبدیل می کند. تنوع زیستی غنی و متنوع سرزمین به دلیل جغرافیای کوهستانی است. علاوه بر این، تفکر اکولوژیکی گواتمالایی ها، برگرفته از اجداد مایایی آنها، گواتمالا را به یکی از 25 کشور با بیشترین تنوع درختی در جهان تبدیل کرده است. بسیاری از جوامع بومی کشور رابطه هماهنگی با طبیعت دارند. در سیستم اعتقاد شما، همه "فرزندان زمین" هستند، مانند گیاهان و حیوانات. به همین دلیل، مراقبت و احترام به "مادر زمین" یکی از ارکان اندیشه ملی است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (163 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (90 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (80 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (71 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (53 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (44 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...