زندگی خصوصی شهید محسن فخری زاده دانشمند تحقیقات علمی ایران

  شنبه، 08 آذر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
زندگی خصوصی شهید محسن فخری زاده دانشمند تحقیقات علمی ایران
محسن فخری زاده یکی از دانشمندان موثر و رده بالای حوزه تحقیقات علمی در کشور بوده است.

بیوگرافی محسن فخری زاده

محسن فخری زاده مهابادی (۱۳۳۶ – ۷ آذر ۱۳۹۹) عضو ارشد سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بود. او در تاریخ ۷ آذر ۱۳۹۹ ترور شد و در پی شدت جراحات جان باخت او پیش از مرگ ریاست سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را برعهده داشت.

تصویر

چهره های تاثیرگذار علم موشکی ایران

محسن فخری زاده یکی از چهره های تاثیرگذار علم موشکی ایران بود. نام محسن فخری زاده به عنوان یکی از پنج شخصیت ایرانی در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریه آمریکایی فارن پالیسی منتشر شده، بود. در قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت که در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷، علیه فعالیت های هسته ای ایران تصویب شده نام وی جزو افراد تحریم شده قرار داده شده بود.

صندوقچهٔ اسرار هسته ای ایران

آمریکایی ها، محسن فخری زاده را «صندوقچهٔ اسرار» برنامه هسته ای ایران قلمداد می کردند که همواره در تعیین موضع ایرانی ها در مذاکرات، نقشی مخفیانه ولی مؤثری داشته است. طبق نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی تا زمانیکه با فخری زاده گفتگوی مستقیم انجام نشود، نمی توان در میزان ورود ایران به دانش هسته ای، اظهار نظر کرد.او به همراه سیدعباس شاهمرادی زواره استاد دانشگاه صنعتی شریف، مهم ترین نام های مطرح از افرادی هستند که غربی ها به دنبال مصاحبه بودند. او توسط غربی ها با رابرت اُپنهایمر، کارشناس فیزیک آمریکایی مقایسه می شود که در دهه ۴۰ میلادی کار نظارت بر ساخت بمب اتم در آمریکا را برعهده داشت.

تصویر

نتانیاهو و محسن فخری زاده

او تنها دانشمندی بود که نتانیاهو در یک برنامه از او نام برده بود و رسانه های اسرائیلی اعلام کرده بودند که نقشه ترور وی در یک بار سال های گذشته شکست خورده بود. رسانه های اسرائیلی ادعا کرده بودند که نام این دانشمند از طریق لیست های سازمان ملل به دست موساد رسیده است.

پدر برنامه هسته ای نظامی ایران

نشریه انگلیسی ساندی تایمز در فروردین 87 با اشاره به اسنادی، که ادعا می شود از یک دستگاه لپ تاپ ایرانی ها به دست آمده، محسن فخری زاده را یک افسر سپاه پاسداران و استاد دانشگاه امام حسین تهران و به عنوان «پدر برنامه هسته ای نظامی ایران » معرفی کرده و مدعی شد: «سرویس های اطلاعاتی غرب معتقدند ایران در صدد تولید یک کلاهک هسته ای با توان نابودسازی هر شهری در خاورمیانه است که مسئولیت این برنامه بر عهده محسن فخری زاده مهابادی، مدرس فیزیک دانشگاه امام حسین تهران، قرار دارد و از این روی، می توان وی را پدر تولید کلاهک اتمی ایران نامید»

تصویر

ازدواج و همسر محسن فخری زاده

محسن فخری زاده سالها پیش ازدواج کرده بود و 3 فرزند دارد.

همسر شهید فخری زاده

همسر شهید محسن فخری زاده در گفت و گو با شبکه خبر سیما پیرامون شخصیت فردی و علمی این شهید ضمن عرض تبریک شهادت این شهید به امام زمان و مقام معظم رهبری که شهید فخری زاده به ایشان ایمان داشت و عاشق ایشان بود و همچنین به کل ملت شریف ایران، اظهار داشت: این شهید در عین حال که یک دانشمند بود بسیار همسر مهربان و دلسوز و مدبری هم بود.

تصویر

ترور دانشمند هسته ای محسن فخری زاده

محسن فخری زاده در عصر7 آذر 1399 در شهر آبسرد ، شهرستان دماوند ترور شد. در جریان این ترور در میدان خلیج فارس شهر آبسرد، ابتدا یک خودروی نیسان کنار اتومبیل فخری زاده منفجر شده و بعد از آن شخصی [یا اشخاصی] دیگر از داخل یک خودرو در سمت دیگر خیابان خودروی حامل فخری زاده را به رگبار بسته اند. که در پی آن یکی از محافظان شهید فخری زاده 4 تیر خورده و آقای محسن فخری زاده نیز در پی انفجار و اصابت تیر ، پس از انتقال با بالگرد به بیمارستان شهید شده است.

تصویر

اقدامات موساد

فخری زاده سالها توسط موساد زیر نظر بوده و هدف شماره یک اسرائیل بوده است. یوسی ملمن کارشناس و تحلیل گر ارشد نظامی-امنیتی روزنامه هاآرتص نوشت موساد یک بار دیگر نیز برای ترور وی اقدام کرده بود که ناکام ماند. ترور وی در سالگرد ترور دیگر دانشمند هسته ای ایران مجید شهریاری روی داد که اسرائیل در کانون اتهام اقدام بدان قرار دارد.

نقش بنیامین نتانیاهو در ترور محسن فخری زاده

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، محسن فخری زاده را به عنوان مدیر پروژهٔ آماد معرفی کرده و اشاره کرده بود که او به عنوان رئیس سازمان پژوهش های نوین دفاعی (سپند) بسیاری از چهره های کلیدی برنامه هسته ای ایران را در مجموعهٔ خود داشته است. محمدجواد ظریف در موضع گیری پس از ترور فخری زاده گفت: «نشانه جدی از نقش اسرائیل در ترور وجود دارد»

تصویر

واکنش ها به ترور محسن فخری زاده

  • سید علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران: «دو موضوع مهم را همه ی دست اندرکاران باید به جِدّ در دستور کار قرار دهند، نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن، و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه ی بخش هایی که وی بدان ها اشتغال داشت.»
  • دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا توییت یوسی ملمن روزنامه نگار اسرائیلی را بازنشر کرد که نوشته بود: «بر اساس گزارش ها در ایران محسن فخری زاده در دماوند، در شرق تهران ترور شده است. موساد سال ها به دنبال او بود. مرگ وی ضربه ای حرفه ای و روانی بر جمهوری اسلامی است.»
  • محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در توییتر اسرائیل را به جنگ طلبی محکوم کرد.
  • حسین دهقان وزیر دفاع سابق ایران در توئیتر نوشت که این ترور توسط اسرائیل و برای ایجاد جنگ در روزهای آخر ریاست جمهوری ترامپ است و اعلام کرد که انتقام این ترور گرفته خواهد شد.
  • حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از انتقامِ این ترور خبر داده است. سلامی افزود: «در صحنه های تاریخی گذشته نشان دادیم که هیچ عملی را بدون پاسخ و انتقام نمی گذاریم.
    تصویر

8 دیدگاه
  دیدگاه ها
احسان
3 سال پیش

حیف،، زمان خواهد گذشت و تاریخ دیگر چنان دانشمندان مخلص ومتعهدی را ب سختی ب ما مردم دیکته خواهد کرد،، قطعا خدمات ارزنده ایشان ب نظام و این مردم، فراموش نخواهد شد، و امیدوارم عاملان این جنایت ننگ بار هرچه سریعتر شناسایی و در ملاعام ب دار آویخته شوند، همیشه در قلب مردم خواهی ماند دکتر عزیز
~
4 سال پیش

خدارحمت کنه بزرگ مرد کشور را بازهم دریک جمعه ی دِگَرقاسم دیگردادیم
آیلار
4 سال پیش

😒😒
بازدیدکننده
4 سال پیش

چراماکه جوان های ایران هستیم هنوزنبایدچنین بزرگ مردهای رابشناسیم
بازدیدکننده
4 سال پیش

چشم
Zahra Maroofy
4 سال پیش

همه باید به محافظت های رفت و آمد خارجی وداخلی باشد
بازدیدکننده
4 سال پیش

چگونه به این راحتی دانشمندان ما قربانی میشوند چرا امیدوارم به بدترین وجهی انتقام انان گرفته شود .بازجر وذره دره
سعید
4 سال پیش

خدارحمتشون کنه این شهید گرانقدر رو ولعنت کنه این اسرائیل وآمریکای خبیث رو.خواهشا انتقام این شهدامون رو بگیرید😭😭😭😭
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (468 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (349 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (72 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (15 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (13 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (12 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند