زندگی 10 ماهه پیروز؛ از تولد تا مرگ + عکس

  سه شنبه، 09 اسفند 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
زندگی 10 ماهه پیروز؛ از تولد تا مرگ + عکس
ساعد نیوز: 11 اردیبهشت 1401 پیروز در قالب اجرای پروژه تکثیر در اسارت متولد و تبدیل به سلبریتی حیات وحش شد. اما علیرغم تلاش ها برای حفظ این یوز، سرانجام پیروز به دلیل بیماری تلف شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از مهر، 8 بهمن سال 1400 بود که مدیران محیط زیست استان سمنان از موفقیت دو یوز نگهداری شده در پارک ملی توران در انجام عمل تولید مثل خبر دادند و اعلام کردند؛ این نخستین بار در جهان است که دو یوز آسیایی در شرایط اسارت به تولید مثل می‌پردازند.

«ایران» پوزپلنگ ماده سه ساله‌ای بود که اواسط فروردین سال 1399 از پارک پردیسان تهران به پایگاه پشتیبان 700 هکتاری در پارک ملی توران در شهرستان شاهرود استان سمنان منتقل شد.یوزپلنگ نر با نام «فیروز» سال 1391 در منطقه توران شناسایی و نامگذاری شده بود و در آن زمان فیروز یوز بالغ بوده و در حدود 2.5 سال سن داشته و در سال 1400 در حدود 11.5 سال سن دارد که فروردین ماه سال 1400 در پارک توران شاهرود استان سمنان با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت طبیعی سازمان با روش‌های استاندارد جهانی زنده‌گیری شد.

ایران و فیروز

قرار بود ایران زایمان طبیعی داشته باشد ولی به دلیل شرایط جسمانی آن و عدم موفقیت در زایمان طبیعی دامپزشکان تصمیم به سزارین یوز ایرانی گرفتند و بلاخره 11 از دیبهشت 1401« ایران» زایمان کرد و سه قلو به دنیا آورد تا امیدها برای جلوگیری از انقراض یوزپلنگ ایرانی حفظ شود. ابتدا اعلام شد هر سه توله‌های متولدشده یوزپلنگ ایرانی ماده هستند اما پس از مدتی مشخص شد بررسی‌ها درست نبوده است. از فرزندان ایران و فیروز توله اول چهار روز پس از تولد تلف شد.

توله یوز

مادر یوزها فرزندانش را برای شیردهی نپذیرفت و نگهداری توله دوم و سوم نیز از روز چهارم به مدت شش روز به علیرضا شهرداری (فعال محیط زیست، عکاس حیات وحش و مربی جانورشناسی) سپرده شد. مدتی بعد توله دوم هم تلف شد و دلیل اصلی تلف شدن دو توله یوز عمل سزارین و نخوردن شیر مادر بود.

حدود 3 ماه از تولد پیروز گذشت ولی علیرضا شهرداری تیمارگر پیروز بیان داشت؛ همچنان نگرانی‌هایی برای پیروز وجود دارد، هر وعده غذایی پیروز در هر روز نسبت به روز قبل یک چالش‌هایی را به همراه دارد. تیم ما نسبت به نگهداری و مراقبت از این توله یوز با تمام وجود به تلاش ادامه خواهد داد.

پیروز

وی بیان داشت: توله یوزها از 4 تا 6 ماهگی دوباره وارد یک بحران دیگر می‌شوند که به گفته دکتر کالدوِل در تمام توله یوزها وجود دارد، حتی توله‌هایی که به صورت طبیعی به دنیا آمده‌اند و به صورت دستی بزرگ می‌شوند. امیدواریم بحران پیش رو را هم بتوانیم به خوبی پشت سر بگذاریم. عوض کردن نوع تغذیه پیروز خود یک چالش بزرگ بود، شیرهایی که برای او استفاده شد و حتی شیری که خود دکتر کالدوِل از آفریقای جنوبی آورده بود را خودش تأیید نمی‌کرد و می‌گفت در دنیا شیری مناسب یوزپلنگ هنوز ساخته نشده است.

پیروز

مدتی نگذشت که پیروز محبوب ایرانی‌های داخل و خارج از کشور شود و اخبار مختلف از آن برخی روزها در صدر اخبار خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و سایت‌های مختلف بود. از تغذیه تا شرایط جسمانی همه و همه برای مخاطبان جذابیت داشت و تصاویر و ویدئوهای مربوط به آن مورد استقبال قرار گرفت. حواشی مربوط به این یوزپلنگ هم اندک نبود. مدتی پیش برخی در فضای مجازی اعلام کردند؛ پیروز دزدی شده ولی مسئولان محیط زیست خبر دادند که هیچ اتفاقی برای او نیفتاده است و دزدیده شدن پیروز شایعه است.

پیروز و علیرضا شهرداری پناه

همچنان پیروز با کمک و پرستاری تیمارگر و امدادگر حیات وحش علیرضا شهرداری پناه و علی عمارلویی در پارک حیات وحش پردیسان نگهداری شد. پیتر کالدوِل دامپزشک آفریقایی و بابک باستانی نیز روزانه شرایط جسمانی پیروز را پایش و نیز در نگهداری پیروز همراهی کرد.پیروز شب‌ها به همراه مربی خود در فضای باز زیر آسمان می‌خوابید تا به فضای طبیعی عادت کند و به دلیل سرد شدن هوا فضای بسته را هم برای نگهداری آن فراهم کردند تا سرما به آن‌ها آسیب نزند. پوشش بدن پیروز باید به مرور به هوای سرد عادت کرد و قرار بود پیروز از فرودین ماه 1402 به توران در سمنان منتقل شود.

14 دی 1401 تصویری از پیروز در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد پیروز گردن‌بند الیزابت بر گردن دارد. انتشار این تصویر در فضای مجازی با نگرانی طرفداران توله یوزپلنگ ایرانی همراه شد. در این خصوص، غلامرضا ابدالی؛ سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این عکس مربوط به 20 روز پیش است و بستن موقتی گردن‌بند الیزابت به‌صلاح‌دید کارشناسان و بخشی از روند تیمارگری پیروز بوده است.

پیروز

وی با بیان اینکه "این حجم از توجه هموطنان به پیروز و دغدغه‌مندی نسبت به یوزپلنگ ایرانی برای ما موجب مباهات است"، تأکید کرد: حال پیروز خوب است و در سلامت کامل به‌سر می‌برد و هموطنان هیچ نگرانی بابت سلامتی توله یوزپلنگ ایرانی نداشته باشند.

حدود دو ماه از میزان نگرانی‌ها در مورد سلامت پیروز کاسته شد ولی مجدد 6 اسفند 1401 خبرهای بدی در مورد وضعیت جسمانی پیروز در حدود 10 ماهی آن اعلام شد و غلامرضا ابدالی سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش اظهارداشت: نارسایی شدید کلیه و مشکلات گوارشی سبب بروز مشکل در پیروز شده است.پیروز به بیمارستان دامپزشکی منتقل شده و تیم نجات مشغول انجام فعالیت‌های مورد نیاز هستند.

پیروز در بیمارستان

ابدالی خاطر نشان کرد: متأسفانه در حال حاضر پیروز حالت جسمانی پایداری ندارد.

اما ساعاتی بعد یکی از مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت جسمانی پیروز گفت: پیروز امروز برای بررسی دقیق وضعیت جسمانی به بیمارستان دامپزشکی منتقل شد و سونوگرافی کامل و آزمایشات خون از آن صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه چند وقت یک بار پیروز دچار مشکل دفع می‌شود، افزود: موضوع انسداد روده و مشکلات ادراری برای پیروز بررسی شد و چکاپ کامل از آن صورت گرفت. اکنون پس از بررسی‌های انجام شده پیروز به پردیسان منتقل شده است.

اما پس از آن دوباره پیروز راهی بیمارستان شد و پزشکان اعلام کردند شاید دیالیز راهی برای نجات این یوز باشد. پس از یک روز از طرح این موضوع علیرضا شهرداری، تیمارگر پیروز در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد؛ «دیالیز پیروز در بیمارستان مرکزی تهران با همکاری مسئولین کنسرسیوم دیالیز ایران شروع شد و پیروز رفت داخل اتاق جراحی.

مردای رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی گفت: همه تلاش خود را می‌کنیم که ریسک را به حداقل برسانیم و بتوانیم با اقدامات انجام شده، آنزیم‌های کلیوی را به حد استاندارد نزدیک کنیم تا درمان خاصی که تمرکزشان بر راه اندازی مجدد کلیه و تنظیم آنزیم‌ها است فرصت عمل کردن داشته باشند.

امیدها بر زنده ماندن پیروز در دل بسیاری دوباره جوانه زد ولی این شادی چندان طول نکشید و مسئولان محیط زیست امروز صبح اعلام کردند پیروز جان خود را از دست داد و تلف شد.

پروژه تکثیر در اسارت یوزپلنگ ایرانی یکی از پرچالش‌ترین پروژه‌ها در تاریخ محیط زیست کشور محسوب می‌شود و امیدواریم بزودی شاهد خبرهای خوبی در این حوزه باشیم. البته مدتی پیش سازمان محیط زیست خبر از جفت گیری مجدد والدین پیروز داده بودند و شب گذشته هم محیط زیست اعلام کرد که «ایران» مادر پیروز باردار است.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
امیر حسین.... چابهاری
1 سال پیش

تلاش های برای نجات پیروز بسیار شکل گرفته ولی پیروز این یوز پلنگ ایرانی متسفانه همانطور در در تیترهای مطالعبه گری خواندم طاغت چنین بیماری رو نیاورد و جان خودرا از دست داد کادر درمانی این پسر یوز پلنگ ایرانی بشدت شکل گرفته بود وتلاشهای زیادی کرده بودند اما بازهم متسفانه پیروز جان باخت وتلف شد امید ها برای بارداری مادر پیروز بسیار زیاد هست ان شاءالله وتعالی وبسلامتی پنج قلوی به دنیا بیاورد. تا نسل این بوز در کشور ماندگار خواهد شد ان شاءالله
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (617 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (35 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (35 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (11 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (7 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
رهبر معظم انقلاب در خواستگاری دختر حداد عادل: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه ندارم دخترتان حاضر به ازدواج با پسرم است؟
حشمت الله فلاحت پیشه: آراء قالیباف در هر 2 سبد پزشکیان و جلیلی ریخته خواهد شد
شهاب حسینی برای سومین بار پدر شد +عکس/مادر شدن ساناز ارجمند همسر جدید آقای بازیگر
شهید رئیسی چرا گفت :«دفعه بعد خودم باید پشت فرمون بشینم»؟
بازگشت دوباره کامبیز دیرباز اینبار با "شغال"! / جدیدترین سریال این بازیگر
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
همسر سعید جلیلی چرا غایب است و این کاندیدا را همراهی نمی کند؟ / شغل او چیست؟ + عکس
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس