زنگ خطر افزایش قیمت مسکن در پاییز 1403

  یکشنبه، 14 مرداد 1403   زمان مطالعه 4 دقیقه
زنگ خطر افزایش قیمت مسکن در پاییز 1403
مسکن یعنی چرخ اقتصاد هر کشوری ، اشتغال در صنعت ساختمات بالای 20% کل اشتغال کشور است و این صنعت میتواند برای هر کشوری حیاتی و مهم باشد. با توجه به رکود ، تحریم و رشد اقتصادی کم مانع رشد و ارتقاء این صنعت می باشد. در این مقاله سعی شده است با استدلال این موضوع را بررسی کنیم.

چه عواملی بر قیمت مسکن تأثیر دارد

در ابتدا باید بدانیم چه عواملی روی قیمت مسکن موثر است:

  • مصالح ساختمان: مصالح ساختمانی اولین تأثیر را از تورم میگیرد ، تورم تأثیر مستقیم بر قیمت همه مصالح تشکیل دهنده ساختمان میگذارد و در نهایت این افزایش و تورم باید از فروش مسکن بدست آید.

  • تورم، جدا از تورم مصالح ، تورم مستقیم بر خود مسکن نیز وجود دارد این افزایش قیمت ناشی از تورم مسکن تأثیر مستقیم بر قدرت خرید مردم دارد

  • بازارهای موازی: بازارهای موازی به بازار ارز ، سکه ، طلا و ... گفته می‌شود در بهمن سال 1402 وقتی دلار با افزایش قیمت ناگهانی روبرو شد بازار مسکن در رکود عمیقی فرو رفت ، فروشندگانی که حاضر به فروش ساختمان به زیر قیمت بودند منتظر تأثیر افزایش بر بازار شدند و همچنین خریداران ترس از خرید پیدا کردند.

  • سیاست‌های دولت‌ها: دولتها با سیاستگذاریهای خود تأثیر مستقیم بر رونق ، رکود ، افزایش و کاهش کالاها دارند. مسکن نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ طرح نهضت ملی مسکن هنوز تأثیر و کارآمدی خود را در بازار مسکن نداشته است. امیدواریم این طرح بتواند این چرخ را به حرکت درآورد.

  • عرضه وتقاضا: تولید مسکن در کشور رو به افول است رشد 1650 درصدر زمین در تهران عملا ساخت آپارتمان را از سود دهی خارج کرده است و این امر به تولید پایین و تقاضای زیاد منجر شده است.

  • افزایش حقوق و دستمزد: حقوق و دستمزد و افزایش هر ساله آن یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن است

موارد ذکر شده همه رابطه مستقیم با رونق مسکن دارند، ممکن است مواردی از قلم افتاده باشد که از شما تقاضا داریم این موارد را از طریق راههای ارتباطی (سایت، واتس اپ ، ایمیل) شرکت آجر ترنج با ما در میان بگذارید.

افزایش قیمت سوخت و تأثیر آن بر قیمت آجر

سوخت یکی از ارکان مهم صنعت و تولید می باشد، در دنیای امروز بدون سوخت هیچ واحد صنعتی بدون سوخت و برق امکان ادامه حیاط ندارد. با توجه به مشکلات سوخت در زمستان و قطعی برق واحدهای صنعتی در تابستان مشکلات و هزینه های تولید برای تولید کنندگان بسیار زیاد است معمولا در تابستان 2 روز در هفته و در زمستان حدودا دو ماه تمام واحدهای صنعتی گاز ندارند. این امر به افزایش هزینه تولید می انجامد چرا که شرکتهای تولیدی نمیتوانند کارمندان زبده خود را تعدیل نمایند و هزینه های سرسام آور به این واحدها تحمیل می گردد. افزایش قیمت سوخت به افزایش هزینه تولید و حمل مواد اولیه و حمل تا پروژه ها می انجامد از این رو افزایش قیمت سوخت به دلیل استفاده در کوره های صنعتی هزینه ها را به شدت بالا می برد. پس افزایش قیمت سوخت به افزایش هزینه تولید و قیمت آجر نما و دیگر مصالح ساختمانی می انجامد.

چه موقع وقت خرید مسکن است

چه زمانی بهترین موقع خرید مسکن است؟ این سوالی است که همیشه مطرح است و دانستن این موضوع به ما در خرید بهتر بسیار کمک میکند. قبل از بهمن ماه سال 1402 فروشندگان مسکن حاضر به فروش ملک خود با قیمتی پایین تر از بازار بودند ؛ با افزایش ناگهانی قیمت دلار به مرز 60000 تومان فروشندگان از فروش ملک خود منصرف شدند. خریداران نیز منتظر وضعیت نابسامان بازار شدند و سرمایه خود را به سرمایه گذاریهای زودبازده سوق دادند؛ پس بهترین زمان خرید مسکن وقتی است که بازار از آرامش نسبی برخوردار است؛ این زمان زمانی است که شما میتوانید بهترین خرید را انجام دهید در اثر این تنش در بهمن ماه سال 1402 تعداد معاملات ملک طبق اعلام خبرگزاری ایسنا در فروردین 1403 فقط 1508 فقره بوده که این تعداد از سال 1399 تا کنون بی سابقه بوده و در پایینترین حد خود در مقایسه با سالهای گذشته است.

پیش بینی قیمت مسکن تا انتهای سال 1403

مسکن نیاز به بازاری با آرامش و بدون تنش است که این امکان تا این لحظه از سال 1403 برای خریداران مسکن مهیا نبوده ؛ لازمه آرامش در بازار مسکن کنترل تورم، کنترل بازارهای موازی و.... که این امر نیاز به پشتکار و زحمت دارد؛ امیدواریم دولت آقای پزشکیان بتوانند به این بازار آشفته سامانی دهند تا به نفع خریداران باشد؛ درصورت کنترل موارد ذکر شده بازار مسکن تا انتهای سال ممکن است با قیمتی ثابت و معقول روبرو باشد ؛در غیر این صورت این بازار آشفته به دلیل تولید پایین آشفته تر خواهد بود.

سخن پایانی

با توجه به اینکه دولت سیاست مشخصی در قبال مسکن ندارد ، تولید مسکن نیز طبق فرمایش کارشناسان از تقاضا بسیار عقب است. و موارد ذکر شده در بالا منجر به افزایش قیمت مسکن و نیز افزایش قیمت آجر و مصالح ساختمانی می شود. امیدواریم دولت آقای دکتر پزشکیان بتواند با مهار تورم و نیز آرامش در بازار بتواند رونقی به این بازار آشفته مسکن و مصالح ساختمانی نماید.

کارخانه آجر ترنج به عنوان تولید کننده آجر نسوز و دکوراتیو به آدرس سایت www.toranjbrik.com میتواند در رابطه با آجر و مصالح مرتبط با آجر نما در خدمت دست اند کاران تولید مسکن و نیز خریداران محترم باشد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (434 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (224 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (159 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (136 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (91 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (74 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW