دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / حوزه روانشناسی /

زنم دست بزن دارد، چه کنم؟ 

سه شنبه، 01 آذر 1401
زنی که دست بزن دارد، شوهرش را ظالمانه کتک می زند، با لگد به او می کوبد، اشیا را به سمتش پرت می کند و وسیله ها و دارایی هایش را خراب می کند و از بین می برد.با همچین زنی چگونه باید برخورد کرد ؟ در ادامه همراه ما باشید.

شاید با شنیدن نام خشونت خانگی اولین چیزی که به ذهنتان می رسد این باشد که مردی زنش را کتک می زند! اما خشونت خانگی تنها شامل زنان نمی شود و مردان را نیز شامل می شود. برخی زنان در رابطه دست بزن دارند و دست به کتک زدن شریک عاطفی شان می زنند، البته خشونت خانگی از طرف زن یا مرد تنها شامل خشونت فیزیکی نمی شود و آزار و اذیت روحی و روانی زیر زیر مجموعه خشونت خانگی است.

دلایل دست بزن داشتن

  • ترس – خشم- نفرت : فردی که می ترسد ، تنفر دارد و خشمگین است ، به دلیل افزایش ترشح هورمون های آدرنالین و کورتیزول دچار حالت تهاجمی می شوند .
  • اختلال مصرف مواد : مصرف مواد اعتیاد آوری مثل الکل ، آمفتامین ، حشیش ، ال اس دی و ... در افراد باعث رفتار خشونت آمیزی مثل زدن دیگران می شود .
  • در اختلال دو قطبی فرد دچار سراسیمگی روانی – حرکتی می شود و ممکن است به خود یا دیگران صدمه بزند .
  • اختلال سلوک و اختلال شخصیت ضد اجتماعی : این اختلالات به صورت کتک کاری یا حملات مکرر نمایان می شود و نسبت به دیگران بی رحم هستند .
  • اختلال شخصیت مرزی : افرادی که دارای این اختلال می باشند در کنترل خشم دچار مشکل هستند و یا خشم نامناسب دارند و دست به کتک کاری های مکرر می زنند .
  • اختلال کنترل تکانه : فرد احساس می کند نمی تواند رفتار زیان آور خود را کنترل کند .
  • اختلال عصبی شناختی ناشی از آلزایمر – صدمه مغزی – داروها – مواد – بیماری جسمانی می تواند باعث بروز حالت تهاجمی در فرد شود .
  • اختلال انفجاری متناوب : سن شروع این اختلال شش سال به بالاست.
  • عاملی مانند تربیت نامناسب در زمان کودکی ، عامل فرهنگ و الگو های نامناسب می تواند در بروز این رفتار موثر باشد .

در مقابل دست بزن داشتن زن چه باید کرد؟

زنان هم مانند مردان می توانند هنگام خشم و عصبانیت دست به پرخاشگری فیزیکی بزنند، اینکه آمار خشونت فیزیکی در بین مردان چندین برابر زنان است دلیل بر این نمی شود که زنان به هیچ وجه دست به چنین کاری نزنند و اتفاقا آمار خشونت خانگی علیه مردان آمار روبه افزایشی دارد. اما اگر زنمان دست بزن داشت چه کنیم؟

اشتباه ترین عکس العمل: مقابله به مثل

هرگز در برابر دست بزن همسرتان مقابله به مثل نکنید، منظورمان این نیست که از خودتان دفاع نکنید، دفاع با کتک زدن او فرق دارد! قدرت بدنی خانم شما به احتمال خیلی زیاد از شما کمتر است، دست بزن داشتن او حتی به اندازه ۱ درصد هم قابل توجیه نیست اما این دلیل نمی شود که شما هم او را کتک بزنید!

ریشه نارضایتی اش چیست؟

حل هیچ موضوعی بدون یافتن ریشه اصلی آن امکان پذر نیست! با همسرتان گفتگو کنید، از چه چیزی ناراضی است؟ آیا او در حال دفاع از خود است؟ در این صورت باید در قدم اول روی خودتان کار کنید! آیا از زندگی ناراضی است؟ آیا رفتاری در شما او را آزار می دهد؟ آیا مشکل روحی خاصی دارد؟ هرچند هیچ کدام از این موارد دست بزن او را توجیه نمی کند اما به هر حال ریشه این موضوع باید حل شود. اگر نتوانستید با گفتگو این مشکل را حل کنید حتما با مشاور صحبت کنید تا کمکتان کند.

کمک کنید حلش کند

مشکل و ریشه هرچه هست کنارش بمانید تا حل شود. اگر نیاز دارد مدیریت خشم را بیاموزد، به او کمک کنید تا از این مرحله بگذرد، اگر این موضوع به مشکلات دو.ران کودکی اش بر می گردد بدون طعنه و کنایه اجازه دهید این دوره را کشف و گره های ناشی از آن را باز کند. در هر صورت زندگی مشترک در مشکلاتش نیز مشترک است پس تا جایی که ممکن است کنارش باشید.

نباید آسیب ببینید

طبق آمارها معمولا آسیب های ناشی از دست بزن خانم ها وخیم نیست (برعکس آسیب های خشونت خانگی که توسط مردان انجام می شود)، در هر صورت شما نباید آسیب ببینید، اگر موضوع آنقدر خطرناک است که شما در معرض آسیب جسمی جدی قرار دارید باید سریع تر شرایط امنی برای خود فراهم کنید.

آیا در یک رابطه سمی هستید؟

اگر در یک رابطه یک طرفه و سمی هستید که طرف مقابل حاضر نیست به هیچ عنوان تغییر کند و اشتباهاتش را بپذیرد باید تکلیف خودتان را مشخص کنید! شما در این رابطه باید به اندازه سهم خودتان مشکلات را شناسایی و حل کنید اما اگر شریک عاطفی تان چنین کاری نمی کند و به قول معروف می گوید “همینم که هستم” شما در یک رابطه سمی هستید و باید با کمک حرفه ای و شیوه اصولی تصمیم بگیرید با این رابطه چه باید کرد!

اگر فرزند دارید

اگر همسرتان دست بزن دارد احتمالا فرزندانتان نیز از این موضوع بی نصیب نمی مانند، موضوع تنها آسیب های جسمی نیست، در این شرایط آسیب های روحی جبران ناپذیری نیز به کودکان وارد می شود! بنابراین در قدم اول باید آن ها را از نظر جسمانی محافظت کنید و در قدم بعدی ریشه این مکشل را حل کنید و از آن گذشته آسیب های ناشی از این شرایط را در کودکان برطرف کنید.


3 پسندیدم 8 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه ها
بازدیدکننده
2 سال پیش

خب نوبت مشاور بگیرد همسرش رابرای درمان پیش یک روانشناس ببرد
پاسخ
بازدیدکننده
2 سال پیش

زن من بوکس کار میکنه، اوایل یبار دعوامون شد حسابی کتکم زد، فکر نمی‌کردم اینقدر زورش زیاد باشه. البته مقصر خودم بودم دیگه همیشه تو دعوا من کوتاه میام که کتک نخورم
پاسخ
بازدیدکننده
2 سال پیش

با سلام. موضوع جالبی بود. متاسفانه خشونت از جانب خانم ها به آقایان زیاد شده و کمتر به آن‌ پرداخته می شود. یکی از بستگان مرتبا از خانم‌ خود کتک خورده و یا با ارفاق ناسزا و دشنام می شنود و ناچار است دائم به خیابان‌ پناه ببرد تا همسرشان آرام بگیرند.
پاسخ
هادی
2 سال پیش

در پاسخ به: چی خبرشده کتک کاری
طلاق نه با طلاق زود راحت میشون با داشتن بچه نمیشه طلاق داد یا باید کنار اومد یا نه دستشو بشکن مگه میشه مرد از صبح تا غروب گار کند برد خونه آرامش نداشته باشد شما بودید چکار می‌کردید
پاسخ
هادی
2 سال پیش

باید دستی که رو مرد دراز شد شکست تنها راهش همین است من هم دچار همچین زنی هستم اینجور زنها روانی هستن
پاسخ
بازدیدکننده
2 سال پیش

فکر می‌کنی خدا طلاق برای چی گذاشته ؟
پاسخ
یاسمین
2 سال پیش

چی خبرشده کتک کاری
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
دکوراسیون دلنشین و دهه شصتی حیاط خانه احسان علیخانی+عکس/ حوض آبی رنگ وسط حیاط با دو صندلی مخصوص آقای مجری و مادرش
ترجمه تخصصی کتاب
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
ترجمه تخصصی متن