همه چیز درباره ضرب المثل از ريش به سبيل پيوند می كند

  دوشنبه، 16 آبان 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
همه چیز درباره ضرب المثل از ريش به سبيل پيوند می كند
در این بخش از ساعدنیوز قصد داریم شما را با ضرب المثل جالب ضرب المثل از ريش به سبيل پيوند می كند آشنا کنیم.با ساعدنیوز همراه باشید.

نگاهی به ضرب المثل از ريش به سبيل پيوند می كند

ضرب المثل در لغت به معنای مثال زدن است. مردم در گفتگوهايشان برای اينكه منظور خود را بهتر بفهمانند، از ضرب المثل ها استفاده می كنند. ما قصد داریم شما را با ضرب المثل از ريش به سبيل پيوند می كند و ریشه تاریخی و کاربردش آشنا کنیم. لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

پیرمرد ریش دار

ریشه تاریخی ضرب المثل از ريش به سبيل پيوند می كند

یکی از فرزندان ناصرالدین شاه به نام کامران میرزا، در نزد او از اهمیت و محبوبیت خاصی برخوردار بود و به نوعی جیگرگوشه اش به حساب می آمد. ناصرالدین شاه بعضی اوقات شهر تهران را به جهت مسافرت و دید و بازدید از مناطق دیگر ایران، ترک می کرد و کامران میرزا را به عنوان نایب السلطنه به جای خود قرار می داد تا در نبود امور را در دست بگیرد.

کامران میرزا از طرف ناصرالدین شاه حکومت شهر تهران را بر عهده داشت و تعدادی زیادی خدمه و مامور برای خود انتخاب کرده بود. افراد وی برای اینکه مردم از آن ها حساب ببرند، چهره شان را تغییر می دادند و با این کار کامران میرزا روی آنها تمرکز بیشتری می کرد.

نایب غلام نام یکی از این خدمه ها بود. او فردی قوی هیکل و درشت اندام بود و چهره ای خشن داشت و بیش از بقیه جلب توجه می کرد. گویا به وی به دلیل داشتن میمون، عنتری نسبت داده بودند.

غلام به دلیل اینکه نصف سیبیل داشت، همیشه ناراحت و غمگین بود. یک روز نایب السلطنه به خدمه هاش فرمان داد در دارالحکومه جمع شوند. سپس از تک تک آن ها گزارش های فعلالیت هایشان را خواست. هنگامی که چشمانش به غلام افتاد ناخودآگاه خندید و به او گفت: نصف سبیلت را باد برده؟ با گفتن این جمله هر کسی که در آنجا بود بلند بلند خندید و غلام سرش را از خجالت پایین انداخت و اشک در چشمانش جمع شد.

بعد از اینکه کامران میرزا گزارش های افرادش را بررسی کرد از پیش آن ها رفت. غلام بعد از رفتن او شتابان به آرایشگاه رفت و از آرایشگر خواست تا نصف دیگر سبیلش را پر کند که دیگر مورد تمسخر کامران میرزا قرار نگیرد.

آرایشگر به او گفت این کار امکان پذیر نیست و حداقل چند هفته ای زمان می برد. غلام گوشش به این حرفا بدهکار نبود و به آرایشگر گفت: اگر برای من سبیل نزاری شکمت را پاره می کنم و هر چه داخلش هست بیرون می ریزم. او خیلی ترسید و دست و پایش به لرزه افتاد.

غلام به فکر فرو رفت و ناگهان به آرایشگر گفت: کمی از ریشم قیچی کن و به پشت لبم بچسبان. آرایشگر تعجب کرد و با خود گفت چطور ممکن است از ریش به سبیل پیوند بزنم؟! خلاصه مرد آرایشگر آماده شد تا خواسته ی غلام را انجام دهد، اما دستش لرزید و غلام که خیلی فرصت نداشت قیچی را از او گرفت و قسمتی از ریشش را کند و به سلمانی داد. او هم بلافاصله ریش را به سبیل غلام وصل کرد. غلام بعد از اینکه کار آرایشگر به اتمام رسید، فورا به دارالحکومه بازگشت.

چهره ی غلام بسیار خنده دار شده بود و هر کسی که با او رو برو می شد، می خندید. در این حین کامران میرزا به دارالحکومه آمد.

غلام پیش خود فکر می کرد چهره اش خوب شده است و کسی او را مسخره نمی کند. کامران میرزا وقتی چشمش به غلام افتاد بلند بلند خندید و گفت: چرا سر صورتت را به این شکل درآوردی؟ چرا تو یا سبیلت ناقص است یا ریشت! در همان لحظه یکی از خدمه های کامران میرزا ادای احترام کرد و نزد او رفت و گفت: جانم به فدای شما. داستان نایب غلام به این شکل است که نتوانست برای خودش سبیل تهیه کند به همین دلیل ریشش را کنده و به سبیلش پیوند زده است. صدای خنده ی نایب السلطنه و افرادی که در آن محل بودند همه جا را فرا گرفت.

از آن دوران تا به امروز، اگر کسی کار بیهوده و بی ثمر انجام دهد، ضرب المثل زیر را برایش به کار می برند:

از ريش به سبيل پيوند می کند

کاربرد ضرب المثل از ريش به سبيل پيوند می كند

ضرب المثل “از ریش به سبیل پیوند زدن” کنایه از کار های عبث و بیهوده ای است که هیچ منفعتی برای انسان ندارد.

گاهی به جای استفاده درست از زمان و توانایی هایی که داریم تمام وقت خود را صرف کار هایی می کنیم که نه تنها منفعتی برای مان ندارد حتی ممکن است ضرری هم متوجه ما کند مانند وقتی که شخصی از ریش قیچی کرده و به سبیل پیوند دهد.

ضروری است به خود یاد آوری کنیم که عمر انسان و فرصتی که خداوند برای زندگی به انسان بخشیده است بسیار گران بهاست پس بایستی از آن به نحو احسن استفاده کنیم و به جای پرداختن به کار های بیهوده قدم مثبتی برای زندگی خود و دیگران بر داریم.

همراهان عزیز ساعدنیوز ، هر قدر تاريخ تمدن ملتی درازتر باشد بيشتر حادثه در آن پيدا شده و مثل های بيشتری در آن وجود دارد . زبان فارسی نیز یکی از قدیمی ترین زبان های دنیاست که در آن ده ها هزار ضرب المثل وجود دارد .شما می توانید این ضرب المثل ها را در قسمت ضرب المثل ساعدنیوز مطالعه بفرمایید. خواهشمندیم نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (578 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (181 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (50 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان