ساعدنیوز
ساعدنیوز

ظریف چه نامه‌ای را افشا می‌کند؟

  دوشنبه، 16 تیر 1399 ID  کد خبر 88885
ظریف چه نامه‌ای را افشا می‌کند؟
جوزپ بورل، در پاسخ به نامه اخیر محمد جواد ظریف نوشت: «من امروز نامه‌ای را از وزیر خارجه ایران دریافت کردم که نگرانی‌های ایران در خصوص مسائل مربوط به اجرای "برنامه جامع اقدام مشترک" توسط فرانسه، آلمان و  انگلیس را طبق بند ۳۶ به کمیسیون مشترک جهت حل و فصل ارجاع می‌داد».

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از خبرآنلاین، جوزپ بورل، در پاسخ به نامه اخیر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که در شکایت از بی عملی و عدم انجام وظائف از سوی تروئیکای اروپایی در قبال توافق نامه بین المللی برجام و نیز درخواست برای برگزاری نشست کمیسیون حل اختلاف به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی ارسال گردیده بود، نوشت: «من امروز نامه ای را از وزیر خارجه ایران دریافت کردم که نگرانی های ایران در خصوص مسائل مربوط به اجرای "برنامه جامع اقدام مشترک" توسط فرانسه، آلمان و انگلیس را طبق بند ۳۶ به کمیسیون مشترک جهت حل و فصل ارجاع می داد».

وی در این نامه با یادآوری فرا رسیدن سالگرد توافق برجام افزود: «به پنجمین سالگرد برجام نزدیک می شویم، مایلم از این فرصت استفاده کرده و اهمیت این توافق را یادآوری کنم. برجام دستاوردی تاریخی برای منع اشاعه هسته ای در جهان است که بر امنیت منطقه ای و جهانی تاثیرگذار است. من هم چنان مصمم هستم که به همکاری با مشارکت کنندگان برجام و جامعه جهانی برای حفظ آن ادامه دهم».
توافق بین المللی که در نتیجه تصمیم و اقدام مغایر با اصول، قوانین و حقوق بین المللی از سوی دونالد ترامپ با مشکل مواجه شده و دیوار های بی اعتمادی را مرتفع ساخته و باز تولید جریان اعتماد سازی در راستای ارتقاء مشارکت جمعی را بواسطه ی بی عملی اروپا، تیره و تار نموده است. در این میان اعضای تروئیکای اروپایی متشکل از آلمان، انگلیس و فرانسه بنا بر ملاحظات خاص اقتصادی به شکلی موذیانه از انجام تعهد و اجرای تکالیف خود در قبال این توافقنامه شانه خالی نموده اند. حاصل این رویه دوگانه تروئیکا موجب بروز لطمه به اصول مشارکت های بین المللی برای توسعه صلح و امنیت بوده و برای ایران به عنوان تنها طرف ملتزم به توافقنامه برجام حاصل چندانی در پی نداشته است. حتی تعهد پذیری ایران زمینه افزایش فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ملت و دولت ایران را تشدید نموده است.


بر این اساس با توجه به سازوکار پیش بینی شده حل اختلاف ذیل برنامه جامع اقدام مشترک میان شرکای این توافق بین المللی و مطابق با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، محمد جواد ظریف دست کم در شش نامه درخواست برگزاری نشست حل اختلاف نموده است. این نامه ها در تاریخ های ۱۶ دسامبر ۲۰۱۶ (۲۶ آبان ۱۳۹۵) مربوط به نقض توسط آمریکا، ۱۰ می ۲۰۱۸ (۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷) مربوط به نقض توسط آمریکا، ۱۷ ژوئن ۲۰۱۸ (۲۷ خرداد ۱۳۹۷) مربوط به نقض توسط آمریکا، ۶ نوامبر ۲۰۱۸ (۱۵ آبان ۱۳۹۷) مربوط به نقض توسط آمریکا و سه کشور اروپایی، ۸ می ۲۰۱۹ (۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) مربوط به نقض توسط آمریکا و سه کشور اروپایی و سر انجام ۲ جولای ۲۰۲۰ (۱۲ تیرماه ۱۳۹۹) مربوط به نقض توسط سه کشور اروپایی تهیه و ارسال شده است. در کلیه این نامه ها موضوع نقض عهد و خروج یکجانبه از توافق، زیر پا گذاشته شدن مقررات بین المللی و مصوبه 2231 شورای امنیت و عدم التزام و مسئولیت پذیری دیگر شرکای اروپایی نسبت به انجام تعهداتشان در برجام، مورد اشاره قرار گرفته است.


اگر چه آقای جوزپ بورل در پاسخ به آخرین درخواست در مورد فعال سازی کمیسیون حل اختلاف به شکلی صادقانه و شفاف پاسخ داده و از اهمیت و ضرورت اجرای توافق برجام نام برده است، اما یک نکته لاینحل باقی است، اینکه اتحادیه اروپایی به ویژه تروئیکا چه زمانی از بیان شفاهی تمایلاتش برای حفظ برجام پا را فراتر گذارده و عملا نسبت به انجام تکالیفی که در این توافق بین المللی نسبت به آن متعهد گردیده است، عمل خواهد نمود. در واقع برنامه جامع اقدام مشترک توافقی شفاهی و موضوعاتی تزئینی برای درج روی کاغذ و موزه تاریخ و عبرت نبوده و نیست، بلکه برجام توافقی است برای اقدام، ایجاد تحرک و مشارکت جمعی با هدف توسعه صلح و ثبات و امنیت بین المللی از طریق عملیاتی نمودن اجزای یک شراکتنامه فی مابین همه سهامداران متعاقدین، شرکتی که نقش و تاثیر هریک از اجزای آن هم به شکل مستقل و هم مشارکت آمیز تعریف و تبیین شده و الزامات اجرای تک تک آن مفاد برای پویایی و زنده نگاه داشتن این توافق بین المللی و نیز روح همکاری و مشارکت جمعی بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

در سه سال گذشته دولت دونالد ترامپ با یاغی گری نسبت به همه موازین حقوقی بین المللی و دهن کجی به جامعه جهانی ضمن خروج یکجانبه از این توافقنامه بین المللی ذیل مصوبه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، با برقراری تروریسم اقتصادی، ملت و دولت ایران را تحت شدیدترین تحریم ها قرار داد، اما در کمال تاسف اتحادیه اروپایی و تروئیکا «نقش نظاره گر خنثی» را در مقابل این جنایت تاریخی ایالات متحده، ایفا نموده است. جنایتی که علاوه بر تهدید رفاه و آسایش آحاد مردم ایران در دوران پاندمی کرونا حتی کلیه راه های ارسال دارو، تجهیزات پزشکی و درمانی و نیز خرید آمبولانس برای کمک به بیماران کووید 19 و دیگر بیماران سرطانی، صعب العلاج و حتی مردمان عادی نیازمند به درمان را هم مسدود نموده است. بنا به تعاریف سازمان ملل متحد و نزد مردمان صاحب وجدان و اندیشه، چنین تروریسم سازمان یافته و هدفمندی علیه ملت ایران جنایت علیه بشریت محسوب می گردد. تروریسمی که در ایام مبارزه علیه ویروس مهلک کووید 19 و دقیقا زمانی به اوج خود رسیده است که جهان به همکاری و مشارکت آحاد کشورها برای مهار مشترک و هم زمان این بیماری نیازمند است. بیماری که ملت آمریکا را هم متاثر نموده و تنها قریب به 140 هزار نفر از مردم این کشور بدلیل بی مبالاتی و سهل انگاریهای دونالد ترامپ، به کام مرگ رفته اند. شکست در امر مبارزه مشترک، ماندگاری ویروس و در نتیجه هلاکت بیش از پیش مردمان جهان را تشدید خواهد نمود. وضعیت بغرنجی که شورای امنیت سازمان ملل هم به اتفاق آراء با صدور قطعنامه ای برای آن چاره اندیشی نمود و خواهان توقف همه درگیری و خشونت ها به منظور ثمربخش نمودن مبازره هماهنگ علیه این بیماری شوم گردید.

علیهذا با در نظر داشتن موارد فوق، دوران فرار به جلو و سرباز زدن از اجرای تعهد و تکالیف به نقطه انتهایی خود رسیده است. دولت مردان اتحادیه اروپایی در قبال اجرای توافق بین المللی برجام، مورد قضاوت وجدان های بیدار هستند و در مقابل دیدگان جامعه بین المللی مسئولیت سنگین و تاریخی بر عهده دارند و برای انتخاب یکی از دو مسیر ذیل باید تصمیم بگیرند:

نقض برجام: با شعار های توخالی از اجرای وظائف، تکالیف و مسئولیت های بین المللی شانه خالی نموده و در قبال جنایت دولت دونالد ترامپ که با یاغی گری از همه تعهدات عدول و خروج نموده است، سکوت کنند.
تعهد پذیری و عمل به برجام: با در پیش گرفتن مسیر چند جانبه گرایی مبتنی بر شراکت بین المللی تکالیف خود در برجام را با هدف توسعه صلح، ثبات و امنیت بین المللی و همکاری انسانی برای نجات جان انسان ها به ویژه در دوران پاندمی کرونا را بپذیرند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (70 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (63 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (34 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (29 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (25 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (21 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (17 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پیغمبر به پسره گفت مادر پیرتو شوهر بده گفت نمیشه اون حتی نمیتونه راه بره و مادره زد تو سر پسرش که خفه شو تو بهتر میفهمی یا پیغمبر +ویدئو😂👌 (17 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (17 نظر)
دیگران می‌خوانند   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... تاثیر لبنیات در لاغری و چربی سوزی بهترین راهکارها برای از بین بردن کبد چرب جشن تولد ساده و بدون تجملات 61 سالگی احمدی نژاد در خانه ساده و بدون زرق و برقش+عکس سرطان دهانه رحم: همه چیزهایی که باید بدانید دمنوش آرامبخش فوری نگاهی به جشن تولد ساده و بدون تجملات 71 سالگی حسن روحانی در هواپیما/ سورپرایز رئیس جمهور سابق در آسمان+عکس نگاهی به خانه ابدی سیروس گرجستانی و سنگ قبر منحصر به فردش/ چه متن معنادار و زیبایی روی مزارش نوشتن+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت جالب و خنده دار شهرداری تهران برای تبریک روز دانشجو/ این بنر بامزه پربازدید شد+عکس شوخی بامزه رهبر انقلاب با درخواست های متعدد یک دانشجو برای گرفتن هدیه: دَبه در نیار...+ویدیو خطرات پروتز پستان ابراز علاقه خنده دار حامد آهنگی به نعیمه نظام دوست در خیابان: باید عروس ننم بشی+ویدیو شباهت بی حد و اندازه جواد عزتی به پدر و برادر جوانش/ چه خانواده اصیل و صمیمی+عکس نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس اولین ویدیو از دختر گمشده گلستانی بعد از نجات معجزه آسا/ تصاویر معاینه پزشکی یسنا در بیمارستان+ویدیو لحظه احساسی بوسه آیت الله هاشمی رفسنجانی بر پیشانی رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+عکس بازی یکتا ناصر مقابل منوچهر هادی در فیلم مشترکشان قبل از طلاق +عکس/عجیب ترین تقابل عشق و نفرت... نگاهی به خونه زندگی لوکس و ایرانی پسند علیرضا نیکبخت واحدی با رونمایی از بریز و بپاش های همسرش برای تولدش+ویدیو/ چه مبلایی، چه دکوراسیونی😍 فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 خلاقیت فوق خنده دار پدر ایرانی در هدایت باد کولر بین پذیرایی و اتاق حماسه آفرید + ویدیو/ انیشتین ثانی برازنده توست هموطن😂😂 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ منطقه محروم برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد عکسی از خانه ابدی ارشا اقدسی و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... تقابل آزاده نامداری و فرزاد حسنی در یک مراسم بعد از طلاق؛ این بار در قامت همکار و نه زن و شوهر! +عکس/ جوری نشستن که همدیگرو نبینن (تصاویر) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق ماجرای عاشقانه پسر میوه فروش صداتو و بغض شدید کیایی و امیرمهدی ژوله/ صدای بهشتی پسر حنجره طلای ایرانی با آهنگ تنهاترین عاشق+ویدیو
تیتر امروز   
نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک کارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...