ساعدنیوز
ساعدنیوز

ضرورت انجام آزمایش ژنتیک در ازدواج های فامیلی

  چهارشنبه، 14 دی 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
ضرورت انجام آزمایش ژنتیک در ازدواج های فامیلی
ازدواج فامیلی در صورتی که زوجین در خانواده خود بیماری های ژنتیکی ، سابقه نازایی ، سقط و مرده زایی داشته باشند ، احتمال تولد نوزاد بیمار را افزایش می دهد . پس لازم است قبل از ازدواج نزد مشاوره ژنتیک روید تا از شیوع بیماریهای ژنتیکی و انواع معلولیت ها پیشگیری کرد.

ازدواج فامیلی اصطلاحی است که برای توصیف ازدواج بین خویشاوندان خونی به کار می رود که حداقل یک جد مشترک اما نه با نسبتی دورتر از والدین پدربزرگ و مادر بزرگ دارند.احتمال داشتن فرزندان مبتلا به مشکلات سلامتی یا عارضه های وراثتی برای والدین خویشاوند بیشتر از والدین غیر خویشاوند است. دلیل این امر آن است که والدین خویشاوند یک یا چند جد مشترک دارند و بنابراین برخی از مواد ژنتیکی (وراثتی) یکسان را با خود حمل می کنند. اگر هر دو والد خویشاوند تغییر ژن ارثی یکسانی داشته باشند، احتمال اینکه فرزندان آنها به عارضه ژنتیکی مربوط به آن ژن تغییر یافته مبتلا شوند بیشتر است.

ارتباط خویشاوندی دارای درجه بندی های متفاوتی است، می باشد ارتباط درجه اول ارتباط بین فرزندان و والدین و خواهران و برادران است، درجه دوم ارتباط بین عمو و برادر زاده و خاله و خواهر زاده و پدربزرگ و نوه می باشد و درجه سوم ارتباط بین پسر عمو و دختر عمو، پسر خاله و دختر خاله، پسر دایی و دختر عمه، دختر دایی و پسر عمه بوده و باشد درجه چهارم ارتباط بین نوه خاله با دختر خاله و نوه عمو با پسر عمو می باشد، ارتباط درجه پنجم نیز ارتباط بین نوادگان است. در خاورمیانه ازدواج درجه سوم بیشتر مرسوم است. بر اساس آمارهای جهانی 3 تا 4 درصد مرگ و میر نوزادان به دلیل اختلالات ژنتیکی رخ میدهد. و در این میان نگرانی هایی در رابطه با انتقالبیماری های ژنتیکی در ازدواج فامیلی وجود دارد چرا که در ازدواج فامیلی ریسک بروز بیماریهای ژنتیکی تقریبا 2 الی 2.5 برابر نسبت به ازدواج های غیر خویشاوندی افزایش پیدا می کند مثلاً اگر ریسک بروز بیماری ای در دیگر افراد جامعه 3-2 درصد باشد، در فرزند حاصل از ازدواج خویشاوندی، به 6-5 درصد میرسد که این ریسک برای هر تولد به صورت مستقل وجود دارد، حتی اگر زوجین فرزند سالم داشته باشند. با احتمال تکرار معلولیت در فرزندان بعدی خانواده همراه می باشد؛ بنابراین در این نوع ازدواج ها مشاوره ژنتیک و اکیدا توصیه میشود.

آزمایش ژنتیک چیست؟

تمام افرادی که قصد ازدواج مخصوصاً از نوع فامیلی را دارند یا در خانواده های دارای بیماری های ارثی و مادرزادی هستند و همچنین کسانی که قصد بارداری دارند با انجام آزمایش ها و مشاوره های ژنتیک قبل از ازدواج، قبل و حین بارداری از بروز بیماریهای ارثی و مادرزادی و نیز راهکارهای لازم برای پیشگیری از بروز موارد جدید آگاه می شوند. همچنین نیاز است قبل از انجام آزمایشات تخصصی ژنتیک با انجام مشاوره ژنتیک کاربرد، مزایا و محدودیت های آزمایش های ژنتیک برای افراد مشخص شود.
آزمایش ژنتیک یا آزمایش dna یکی از اقدامات قبل از بارداری است. این آزمایشی است که در آن توانایی های موجود در رشته های dna فرد مورد ارزیابی قرار می گیرد و هرگونه تغییر یا نقص در این توانایی ها نشانگر احتمال بروز بیماری میباشد. این آزمایشات افزون بر تشخیص بیماری در بررسی احتمال ناقل بودن فرد، بررسی بیماریهای ارثی و مادرزادی در هنگام ازدواج و بارداری، بررسی سلامت جنین در زمان بارداری و همچنین تعیین هویت و جنسیت نوزاد در آغاز دوران بارداری استفاده می گردد.

آزمایش ژنتیک

آزمایش ژنتیک چه کاربردهایی دارد؟

بر اساس آمارهای جهانی ۳ تا ۴ درصد مرگ و میر نوزادان به دلیل اختلالات ژنتیکی رخ می دهد. خطر ایجاد بیماری های مادرزادی در هر حاملگی در جمعیت عادی یک در چهل میباشد. در ازدواج های فامیلی حدود ۵ تا ۶ درصد احتمال تولد کودک معلول در خانواده وجود دارد که این ریسک با احتمال تکرار معلولیت در فرزندان در یک خانواده نیز همراه است. به عبارت دیگر احتمال تولد کودک معلول در ازدواج های فامیلی ۲ تا ۳ برابر ازدواج های معمولی می باشد.آزمایش ژنتیک نقش اثرگذاری در تعیین خطر ابتلا به بعضی بیماری ها و همچنین غربالگری و معالجه پزشکی افراد ایفا می کند. این آزمایش می تواند نشانگر موارد زیر باشد:

1-تشخیص

اگر شما نشانه هایی از یک بیماری خاصی دارید که امکان دارد در اثر تغییرات ژنتیکی ایجاد گردد می توانید از آزمایش ژنتیکی برای تایید و تشخیص این بیماری ها استفاده کنید. به عنوان مثال آزمایش ژنتیکی ممکن است برای تایید تشخیص بیماری همچون فیبروز کیستیک یا هانتینگتون مورد استفاده باشد.

2-پیش بینی

اگر شما در خانواده یا اقوام نزدیک خود بیماری ژنتیکی دارید انجام آزمایش های ژنتیکی قبل از بروز نشانه ها تعیین می کند که آیا در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارید یا خیر. مثلاً این نوع آزمایش ها برای شناسایی خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان های روده بزرگ کاربرد دارند.

3-بررسی حامل بودن افراد

اگر سابقه خانوادگی یک اختلال ژنتیکی همچون فیبروز کیستی یا کم خونی سلول داسی شکل را دارید یا در یک یک گروه خویشاوندی هستید که در معرض خطر ابتلا به یک اختلال ژنتیکی خاص را دارا می باشید می توانید قبل از بارداری از آزمایش ژنتیکی برای بررسی احتمال حامل بودن بیماری ها استفاده کنید. یک آزمایش غربالگری جنین حامل دارای تشخیص بیماری های ژنتیکی و جهش های ژن های مرتبط با طیف گسترده ای است و می تواند نشان دهد که آیا شما و همسرتان حامل آن بیماری ها هستید یا خیر.

4- فارماکوژنتیک

فارماکوژنتیک مطالعه و بررسی عوامل ژنتیکی است که در یک فرد خاص بر روی متابولیت، رسپتورهای دارو و یا انتقال دارو اثر گذار می باشد. تغییرات ژنتیکی سبب می گردند که پاسخ افراد به درمان های دارویی متفاوت باشد. این تغییرات منجر به حساسیت بیشتر یا کمتر برخی افراد به داروهای خاص می شود و در مقابل باعث افزایش این احتمال می گردد که آن دارو در فرد مفید نباشد و یا واکنش ها و عوارض جانبی ایجاد کند. به نوعی فارماکوژنتیک علم مطالعه داروها و بررسی تاثیر آنها و ژنوتیپ افراد می باشد.

5-تست قبل از تولد

اگر حامله هستید آزمایشات می تواند برخی از نقص ها و ناهنجاری های موجود در ژنهای جنین شما را تشخیص دهد. تریزومی ۱۸ و سندرم داون دو نوع اختلال ژنتیکی می باشند که غالباً به عنوان بخشی از آزمایش ژنتیکی قبل از تولد ارزیابی می شوند. معمولاً این کار با مشاهده نشانگر های خونی یا آزمایش تهاجمی مانند آمینوسنتز اجرا می شود. آزمایش جدیدتر به نام تست dna بدون سلول از طریق آزمایش خون انجام شده بر روی مادر، dna کودک را تحلیل می کنند.

6-غربالگری نوزاد

رایج ترین آزمایش ژنتیکی غربالگری نوزاد است. در ایران تمام نوزادان لازم است از نظر ابتلا به انواع ناهنجاری های ژنتیکی و متابولیکی خاص که سبب ایجاد بیماری های خواص می گردد مورد بررسی قرار گیرند. این آزمایش نقش حیاتی و مهمی دارد چرا که اگر نتایج این را نشان دهد که مثلاً اختلالی مثل کم کاری تیروئید مادرزادی یا بیماری سلولی داسی یا فنیل کتونوریا وجود دارد مراقبت و درمان باید در اسرع وقت انجام شود.

7-آزمایش قبل از ازدواج

همانطور که در این مقاله بررسی شد این آزمایش به عنوان تشخیص ژنتیکی قبل از ازدواج در شرایطی مانند ازدواج های فامیلی یا مواقعی که احتمال تولد نوزاد با بیماری خاص وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرد. افرادی که نیازمند مشاوره ژنتیک هستند شامل:

  • ازدواج های فامیلی
  • حاملگی در سنین ۳۵ سال یا بیشتر
  • نازایی یا سقط های زیاد یا عقیم بودن
  • وجود نقص های مادرزادی
  • مادران عقب مانده ذهنی
  • اختلال رشد یا بلوغ یا ابهام دستگاه تناسلی
  • وجود بیماریهای ژنتیکی در فامیل
  • قرار گرفتن مادر باردار در معرض عوامل جهش زا
  • تکرار برخی بیماری ها در فامیل مانند: سرطان ها، بیماری های قلبی و فشار خون بالا
  • سابقه بیماری های چند عاملی که افراد در آن ها دخیل است ست در فامیل مانند: اختلالات رفتاری کودکان، اختلالات لیپیدی یا متابولیک و دیابت

آیا می توان از تولد نوزاد معلول جلوگیری کرد؟

تمامی آزمایش های پزشکی و مشاوره های گوناگون برای این است که از تولد نوزاد معلول جلوگیری شود. بیش از ۸۰ درصد معلولیت های احتمالی را می توان با تکنولوژی های مختلف قابل پیشگیری و درمان کرد. البته این مسئله به آگاهی خانواده ها نیز بستگی دارد. به هر حال تولد نوزاد معلول مربوط به گذشته بوده و امروز قابل پیشگیری شده است.
افرادی که در خانواده یا خویشاوندان خود فردی با بیماری خاص دارند حتما باید به مشاوره ژنتیک مراجعه نمایند. اگر فرد مبتلا در خانواده به بیماری های مربوط به سیستم اعصاب مرکزی مبتلا است، احتمال تولد نوزادی با عقب ماندگی های ذهنی وجود دارد، به همین دلیل تمام اعضا حساسیت بیتشری به این موضوع دارند. اما در بیماری های رفتاری و روانی مانند اسکیزوفرنی که به عوامل ژنتیک نیز مربوط است، حساسیت ها به دلیل تاثیر عوامل محیطی در بروز این بیماری ها، کمتر است. زمینه های خانوادگی سبب می شود که ریسک ابتلا به این بیماری ها افزایش یابد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (275 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (153 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (133 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (103 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (54 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (46 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (45 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (34 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (33 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (30 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (24 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (23 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (20 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تغییر چهره هوش پران مژده لواسانی با لباس بندری در قایق+عکس سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂 خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری تبریز برای زیباسازی شهر حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس مهران مدیری: گربه‌ام را هم به هنرمندان نمی‌دهم چه برسد به دخترم! +ویدئو اقدام تحسین برانگیز صاحب نیسان تبریزی در حمل بار با ماشینش+ویدیو/ سخاوت به جیب نیست به دله👌 نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس حضور چهره های فوتبالی برای عرض تسلیت به عابدزاده در مراسم ختم پدرش+عکس/از علی دایی و کریم باقری تا علی پروین و مهدی و رحمتی تصویری از رژه گشت کمیته در دهه شصت+ تاریخچه گشت ارشاد از اول انقلاب تاکنون خلاقیت خنده دار و حواس پرت کن فردی در رانندگی با ماشینی عجیب که سر و تهش برعکس شده+ویدیو/لامصب این معلوم نیست که داره میره یا میاد😂😂 بهترین سایت خرید پیج اینستاگرام در ایران کدام است؟ برای موفق شدن درترید باید این موارد را رعایت کنیم استوری عاشقانه هادی چوپان برای ته تغاری خونه اش/ چقدرم شعرش زیباست+عکس خلاقیت و شگرد هوشمندانه محمود احمدی نژاد برای دست ندادن با زنان+عکس 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ قیمت هر متر مربع تخته سه لایه به چه عواملی بستگی دارد؟ پیشتازی در قشم در گردشگری روستایی؛ با رزرو تور قشم از این 7 روستا دیدن کنید رونمایی از چهره واقعی و جذاب امین میری، زهرمار خان سریال گیلدخت/ در خیابان اصلاً قابل شناسایی نیست+عکس (عکس) ست جالب و بهاری کت و دامن زرد به سبک مریم اوزرلی / چه خوب ست کرده به رنگ پوستشم میاد (تصاویر) چیدمان شیک و باسلیقه ی گوشه ای از اتاق خواب نرگس محمدی، بازیگر نقش "ستایش" و عروس حشمت فردوس
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی دفترچه سوالات گروه علوم تجربی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده