دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

ضررهای جدی و خطرناک قرص های ضدبارداری برای زنان که از آن بی خبریم! 

چهارشنبه، 16 اسفند 1402
کد خبر: 378517
ساعدنیوز: قرص ضد بارداری خوراکی یک روش هورمونی برای جلوگیری از بارداری است. این عمل با جلوگیری از تولید تخمک در بدن عمل می کند. به این معنی که چیزی برای بارور شدن اسپرم وجود ندارد و بارداری نمی تواند اتفاق بیفتد.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی ساعدنیوز، این قرص از تخمک گذاری در هر ماه جلوگیری می کند. مخاط گردن رحم را غلیظ می کند. بنابراین نفوذ اسپرم به داخل رحم و رسیدن به تخمک سخت تر است. پوشش داخلی رحم را نازک می کند. بنابراین شانس کمتری برای کاشت تخمک بارور شده در رحم و توانایی رشد وجود دارد. این قرص در صورت استفاده صحیح بیش از 99 درصد موثر است. این بدان معناست که کمتر از 1 نفر از هر 100 نفر که از قرص های ترکیبی به عنوان پیشگیری از بارداری استفاده می کنند، در یک سال باردار می شوند. سایر روش های پیشگیری از بارداری مانند IUD، IUS، ایمپلنت و تزریق در پیشگیری از بارداری بهتر هستند. قرص‌ های ضدبارداری همچنین می‌ توانند به درمان پریودهای نامنظم، دردناک یا شدید، آندومتریوز، آکنه و سندرم پیش از قاعدگی (PMS) کمک کنند.

دو نوع اصلی قرص کنترل بارداری

قرص های ترکیبی که حاوی استروژن و پروژسترون هستند و شکلی مصنوعی از هورمون طبیعی پروژسترون می باشند. در حالی که قرص های کوچک فقط حاوی پروژسترون هستند. قرص های ضد بارداری بر سطوح هورمونی فرد تأثیر می گذارد و منجر به عوارض جانبی مختلفی می شود. این عوارض معمولاً در عرض 2 تا 3 ماه برطرف می شوند. اما می توانند باقی بمانند. واکنش هر فرد به هر قرص متفاوت است. یک فرد ممکن است نیاز داشته باشد که چند نوع قرص مختلف را قبل از پیدا کردن قرص مناسب خود امتحان کند.

عوارض جانبی قرص ضد بارداری

عوارض جانبی قرص های ضد بارداری شایع است: این عوارض شامل لکه بینی، تغییر وزن، حالت تهوع، حساس شدن سینه ها و سردرد میباشد.

لکه بینی بین پریودها

لکه بینی شایع ترین عارضه جانبی قرص های ضدبارداری است. زیرا بدن در حال تطبیق با سطوح متغیر هورمون‌ هاست و رحم نیز با داشتن پوشش نازک‌ تری سازگار میشود. مصرف قرص طبق دستور، معمولاً هر روز و در ساعت معینی، می تواند به جلوگیری از خونریزی بین دوره های قاعدگی کمک کند.

حالت تهوع

برخی از افراد در اولین مصرف قرص، حالت تهوع خفیفی را تجربه می کنند. اما این حالت معمولاً فروکش می کند. مصرف قرص همراه با غذا یا قبل از خواب ممکن است کمک کننده باشد. کنترل بارداری نباید باعث شود افراد همیشه احساس بیماری کنند. اگر حالت تهوع شدید است یا چند ماه طول می کشد، بهتر است با یک پزشک صحبت شود.

حساس شدن سینه ها

مصرف قرص‌ های ضدبارداری اغلب باعث حساس شدن سینه‌ ها می‌شود. مخصوصاً بلافاصله پس از شروع مصرف آنها که در این مورد استفاده از سوتین حمایتی می تواند به کاهش حساسیت سینه کمک کند. همراه با افزایش حساسیت سینه، هورمون های موجود در قرص می توانند سینه ها را بزرگتر کنند. همچنین فرد باید در مورد درد شدید سینه یا سایر تغییرات پستان، به خصوص توده جدید یا در حال تغییر پستان، با پزشک خود صحبت کند.

سردرد و میگرن

هورمون‌ های موجود در قرص‌ های ضدبارداری می‌ توانند باعث بروز یا افزایش دفعات سردرد و میگرن شوند. تغییر در هورمون های جنسی زنانه (استروژن و پروژسترون) می تواند باعث میگرن شود. این علائم می تواند به دوز و نوع قرص بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، قرص های با دوز پایین کمتر باعث ایجاد این علائم می شوند.

افزایش وزن

قرص های ضد بارداری اغلب افزایش وزن را به عنوان یک عارضه جانبی احتمالی ذکر می کنند. اگرچه تحقیقات هنوز این موضوع را تایید نکرده است. در تئوری، قرص های ضد بارداری می توانند منجر به افزایش احتباس مایعات یا وزن آب شوند. آنها همچنین می توانند منجر به افزایش چربی یا توده عضلانی شوند. با این حال، برخی از افراد ممکن است در عوض کاهش وزن را هنگام مصرف قرص گزارش کنند. بر اساس یک مقاله معتبر در سال 2017، تحقیقات کافی برای تأیید اینکه آیا هورمون های موجود در قرص های ضد بارداری منجر به افزایش وزن یا کاهش وزن می شوند، انجام نشدند.

تغییر خلق و خو

هورمون ها نقش مهمی در خلق و خو و احساسات افراد دارند. تغییرات در سطوح هورمونی که مصرف قرص ممکن است باعث ایجاد آن شود، می تواند بر خلق و خوی فرد تأثیر بگذارد. برخی تحقیقات، از جمله مطالعه سال 2016 بر روی 1 میلیون زن در دانمارک، ارتباط بین پیشگیری از بارداری هورمونی و افسردگی را نشان می دهد. اگر فردی نگران تغییرات خلقی است، می تواند با پزشک خود صحبت کند. اگر علائم با مصرف قرص مرتبط باشد، تغییر قرص ممکن است کمک کند.

پریودهای بسیار خفیف

مصرف قرص های ضدبارداری می تواند باعث پریودهای بسیار خفیف یا عقب افتادن قاعدگی شود. این به دلیل هورمون هایی است که در آنها وجود دارد. بسته به نوع پیشگیری از بارداری، افراد می توانند از این قرص برای پریود شدن ایمن استفاده کنند. اگر فردی مشکوک به بارداری است، بهتر است آزمایش بارداری انجام دهد. قرص ضد بارداری بسیار موثر است. اما بارداری ممکن است رخ دهد، به خصوص با استفاده نادرست این قرص.

عوامل زیادی می توانند باعث تاخیر یا عقب افتادن قاعدگی شوند. از جمله: فشار، بیماری، مشکلات هورمونی، مشکلات تیروئید و…

کاهش میل جنسی

این قرص می تواند بر میل جنسی برخی افراد تأثیر بگذارد. این به دلیل تغییرات هورمونی است. این افراد می توانند با از بین بردن هرگونه نگرانی در مورد بارداری و کاهش علائم PMS، افزایش میل جنسی را تجربه کنند.

ترشحات واژن

هنگام مصرف قرص ممکن است تغییراتی در ترشحات واژن ایجاد شود. این تغییرات معمولاً مضر نیستند. اما تغییر در رنگ یا بو می‌ تواند نشانه عفونت باشد.

تغییر چشم

برخی تحقیقات، تغییرات هورمونی ناشی از قرص را با ضخیم شدن قرنیه چشم مرتبط دانستند. این نشان دهنده خطر بالاتر بیماری چشمی نیست. اما ممکن است به این معنی باشد که لنزها دیگر به راحتی مناسب نیستند. افرادی که از لنز استفاده می کنند، در صورت مشاهده هرگونه تغییر در بینایی یا تحمل لنز، می توانند با چشم پزشک خود صحبت کنند.

عوارض جانبی قرص ضد بارداری

استفاده از این قرص برای اکثر زنان بی خطر است. با این حال، تحقیقات استفاده از آن را با خطرات خاصی مرتبط کرده است. بنابراین، قبل از مصرف قرص های ضد بارداری، مهم است که عوامل خطر فردی را با یک متخصص در میان بگذارید. با توجه به منبع معتبر دفتر سلامت زنان، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف قرص های ضد بارداری ممکن است خطر لخته شدن خون و فشار خون بالا یا فشار خون را در فرد افزایش دهد. که این امر می تواند منجر به حمله قلبی یا سکته شود.

اگر لخته خون وارد ریه ها شود، می تواند باعث آسیب جدی یا مرگ شود. این عوارض جدی اما نادر هستند. برخی از تحقیقات منبع معتبر نشان می دهد که کنترل بارداری خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را افزایش می دهد و خطر ابتلا به برخی دیگر را کاهش می دهد.

در صورت بروز عوارض جانبی قرص ضد بارداری، فرد باید به مراکز درمانی مراجعه کند. زیرا ممکن است نشان دهنده یک نگرانی جدی برای سلامتی باشد مانند:

  • درد شدید شکم

  • درد قفسه سینه، تنگی نفس یا هر دو

  • سردردهای شدید

  • مشکلات چشمی، مانند تاری دید یا از دست دادن بینایی

  • تورم یا درد در پاها و ران ها

قرص های ضد بارداری برای اکثر خانم ها برای استفاده طولانی مدت یا نامحدود بی خطر است. اما برای افرادی که نمی توانند از قرص های ضد بارداری استفاده کنند یا تمایلی به مصرف آن ندارند، گزینه های دیگری نیز در دسترس است.

توجه به این نکته ضروری است که قرص های ضد بارداری از عفونت های مقاربتی (STI) جلوگیری نمی کنند. فقط روش های محافظتی مانند کاندوم و سدهای دندانی می توانند از بیماری های مقاربتی جلوگیری کنند.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
هزینه چاپ یک کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
کپسول خودکشی هم ساخته شد+عکس/ وقتی دکمه را فشار دادید دیگر امکان تغییر تصمیم نیست
دکوراسیون سنتی و قدیمی اتاق موسیقی زهرا گونش در خانه‌اش در استانبول+عکس/ انتخاب پیانویی همرنگ با دیوار به سلیقه خانوم والیبالیست
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس