(ویدئو) مرکز توانبخشی «پسران داعش» در سوریه؛ چالش‌های بزرگ و آینده مبهم

  پنجشنبه، 11 خرداد 1402
(ویدئو) مرکز توانبخشی «پسران داعش» در سوریه؛ چالش‌های بزرگ و آینده مبهم
ساعد نیوز: مقامات کُرد که بر شرق و شمال سوریه حکومت می‌کنند، از ترس اینکه نسل جدیدی از شبه نظامیان داعش از کمپ الهول بیرون بیایند، در حال آزمایش یک برنامه توانبخشی با هدف بیرون کشیدن کودکان از افکار افراطی هستند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فرارو، مراکز توانبخشی برای کودکان جنگجویان "دولت اسلامی" به تازگی در سوریه افتتاح شده است تا آن‌ها را از ایدئولوژی افراطی دور نگه دارد. با این حال، این مراکز با مشکلات زیادی روبرو هستند و از سوی سازمان‌های حقوق بشری نیز مورد انتقاد قرار می‌گیرند.

حداقل چهار سال است که هزاران کودک در اردوگاهی در شمال شرق سوریه که خانواده‌های جنگجویان داعش را در خود جای داده است، بزرگ شده اند. این کودکان در فضایی بزرگ می‌شوند که ایدئولوژی افراطی این گروه هنوز هم رواج دارد و تقریباً هیچ دسترسی به آموزش ندارند.

مقامات کُرد که شرق و شمال سوریه را تحت کنترل دارند، از ترس ظهور نسل جدیدی از شبه نظامیان از اردوگاه الهول، در حال اجرای آزمایشی یک برنامه توانبخشی با هدف نجات کودکان از چنگال ایدئولوژی افراطی هستند.

اما این به نوبه خود به معنای حذف آن‌ها از مادران و خانواده هایشان برای مدت نامحدود است، رویه‌ای که باعث نگرانی گروه‌های حقوقی شده است. حتی اگر آن‌ها بازپروری شوند، با توجه به عدم تمایل کشور‌های مبدأ آن‌ها به بازگرداندن کودکان، آینده آن‌ها نامشخص است.

خالد رامو، رئیس مشترک دفتر دادگستری و امور اصلاحات کردها، گفت: اگر این کودکان در اردوگاه بمانند، منجر به ظهور نسل جدیدی از افراط‌گرایان خواهد شد که ممکن است متعصب‌تر از کسانی باشند که پیش از آن‌ها بودند.

اخیراً یک تیم رسانه‌ای اجازه یافتند از مرکز توانبخشی اورکش که اواخر سال گذشته افتتاح شد، بازدید کنند. این مرکز ده‌ها پسر و نوجوانی را در خود جای داده است که از اردوگاه الهول برده شده اند. آن‌ها بین 11 تا 18 سال سن دارند و حدود 15 ملیت مختلف از جمله فرانسه و آلمان را نمایندگی می‌کنند.

در اورکش، پسربچه‌ها نقاشی و موسیقی را یاد می‌گیرند. آن‌ها همچنین مهارت‌هایی را برای مشاغل آینده مانند خیاطی یا آرایشگری یاد می‌گیرند. پسر‌ها ساعت 7 صبح زود بیدار می‌شوند و صبحانه می‌خورند سپس تا ساعت 3 بعد از ظهر درس می‌خوانند و بعد از آن می‌توانند فوتبال و بسکتبال بازی کنند. آن‌ها در خوابگاه‌ها زندگی می‌کنند، جایی که از آن‌ها انتظار می‌رود نظم را حفظ کنند و تخت‌های خود را مرتب کنند. آن‌ها همچنین مجاز به تماس با والدین و خواهر و برادر هستند.

مقامات به آسوشیتدپرس اجازه ندادند به دلیل نگرانی از حفظ حریم خصوصی با پسران در مرکز صحبت کند. در طی یک بازدید جداگانه از الهول، ساکنان به خبرنگاران پاسخ ندادند و از مصاحبه خودداری کردند. آسوشیتدپرس همچنین با خانواده‌هایی که از اردوگاه الهول آزاد شده بودند تماس گرفت، اما هیچ یک از آن‌ها پاسخی ندادند.

با این حال، این مرکز نشان می‌دهد که چگونه مقامات کرد تحت حمایت ایالات متحده با میراث دولت اسلامی دست و پنجه نرم می‌کنند.

اردوگاه الهول حدود 51000 نفر را در خود جای داده است که اکثراً زنان و کودکان از جمله همسران، بیوه‌ها و اعضای خانواده شبه نظامیان داعش هستند. اکثر آن‌ها سوری و عراقی هستند. اما حدود 8000 زن و کودک از 60 ملیت دیگر نیز در بخشی از کمپ موسوم به الملحق زندگی می‌کنند. این‌ها عموماً از تندروترین حامیان داعش در میان ساکنان اردوگاه به شمار می‌روند.

جمعیت اردوگاه از 73000 نفر کاهش یافته است که بیشتر به دلیل سوری‌ها و عراقی‌هایی است که اجازه بازگشت به خانه را داشته اند. اما کشور‌های دیگر تا حد زیادی از بازگرداندن شهروندان خود که پس از تصرف بخش‌های وسیعی از عراق و سوریه توسط این گروه در سال 2014 برای پیوستن به داعش سفر کرده‌اند، خودداری کرده‌اند.

اگرچه این اردوگاه توسط نیرو‌های امنیتی به رهبری کرد‌ها اداره می‌شود، اما آن‌ها در تلاش برای حفظ امنیت هستند. بنابراین، افراط گرایی داعش هنوز هم گسترده است، زیرا پیروان آن، دیگران را به وحشت می‌اندازند.

کودکان در اردوگاه الهول کار کمی دارند و فرصت کمی برای آموزش دارند. کمتر از نیمی از 25000 کودک در اردوگاه در کلاس‌های خواندن و نوشتن در مراکز آموزشی شرکت می‌کنند.
در جریان تور اخیر آسوشیتدپرس از الهول، برخی از پسران به خبرنگاران سنگ پرتاب کردند. یکی از آن‌ها در حالی که به خبرنگاران نگاه می‌کرد با گذاشتن انگشتش روی گلویش اشاره کرد که نشان دهنده سر بریدن بود.

جیهان حنان، مدیر اردوگاه به آسوشیتدپرس گفت: زمانی که این کودکان به سن 12 سالگی می‌رسند، می‌توانند خطرناک شوند و دیگران را بکشند و کتک بزنند. او ادامه می‌دهد، بنابراین ما یک انتخاب داشتیم، یعنی قرار دادن آن‌ها در مراکز توانبخشی و دور نگه داشتن آن‌ها از ایدئولوژی افراطی که مادرانشان دارند.

شیخموس احمد، رئیس دفتر امور آوارگان می‌گوید به محض اینکه پسر‌ها 13 ساله می‌شوند، وفاداران داعش آن‌ها را مجبور می‌کنند با دختران جوان ازدواج کنند.

تاکنون تعداد کودکانی که تحت توانبخشی قرار می‌گیرند کم است و حدود 300 نفر هستند و همه آن‌ها پسران خارجی هستند. بقیه در مرکز الحوری هستند، مرکز دیگری که در سال 2017 پذیرش پسران برای توانبخشی را آغاز کرد.

الحوری یک مشکل دیرینه را برجسته می‌کند: برخی از پسران سال هاست که در مرکز زندگی می‌کنند، زیرا جایی برای رفتن ندارند. تنها راه حل این است که آن‌ها را به اردوگاه الهول بازگردانند. مقامات می‌گویند که تنها چهار تن از فرزندان الحوری توانسته اند مکان جدیدی برای زندگی پیدا کنند.

لتا تایلر، معاون مدیر درگیری و بحران در دیده بان حقوق بشر می‌گوید: اگرچه قصد انتقال این پسران به بازداشتگاه‌های جداگانه ممکن است با نیت خوب باشد، اما بازپروری نیست. این بازداشت نامحدود بدون اتهام کودکان است که خود قربانیان داعش هستند.

او ادامه می‌دهد: برای بسیاری از این کودکان که از وحشت‌های غیرقابل تصوری از زیر داعش و در اردوگاه‌هایی که از زمان سقوط داعش محبوس شده‌اند، جان سالم به در برده‌اند، مادر و سایر اعضای خانواده تنها منبع ثبات آن‌ها هستند.

کاترین آشیل، مدیر رسانه‌ای در سازمان بین‌المللی نجات کودکان می‌گوید جدایی از مادر فقط باید آخرین راه حل باشد که دولت پس از بازگشت خانواده‌ها به صورت فردی با آن برخورد می‌کند.

در این مورد، جیهان حنان، مدیر کمپ الهول می‌گوید که آن‌ها گزینه‌های کمی دارند و یک پیشنهاد ایجاد مراکز توانبخشی در داخل یا نزدیک کمپ است. حنان ادامه می‌دهد: شاید در آینده بتوانیم در مورد این مراکز با سازمان‌های بین المللی به توافق برسیم، زیرا بهترین راه حل برای این کودکان هستند.

اما مقامات کرد و آژانس‌های بشردوستانه توافق دارند که تنها راه حل واقعی این است که کشور‌های مبدا شهروندان خود را پس بگیرند. پس از بازگشت به خانه، کودکان و سایر قربانیان داعش می‌توانند بازپروری و ادغام شوند. لتا تایلر از دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید، بزرگسالان را می‌توان تحت نظارت یا پیگرد قانونی قرار داد.

پسر داعشی ها

پسر داعش

فرزندان داعش

فرزندان داعش

مرکز توانبخشی

دختر

پسران داعش

پسران داعش


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (537 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (403 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (118 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (25 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (15 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (12 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) حضور رهبر انقلاب پای صندوق رأی بدون عصا و ایستاده و سرحال در سن 85 سالگی / چون تو را نوح است کشتیبان، غم مخور (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (6 نظر) نگاهی به لباس ملکه ای و طلایی شبنم قلی خانی، بازیگر دبی نشینِ سینما+عکس/ انصافا طراحیش خاص و بی نظیره (6 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فاجعه هولناک: مرد شیطان‌صفت دو عشق اش را به قتل رساند
کشف شربت تریاک و متادون در عملیات پلیس گرمسار
فال روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 14 تیر 1403
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 14 تیر 1403 + فیلم
بهترین بادام هندی ابران متعلق به کدام شهر است
7 مکان دیدنی و زیارتی کربلا که تا عمق وجوتان را می لرزاند!
کشف باورنکردنی دربارۀ مورچه‌ها؛ آن‌ها هم‌نوعانشان را «جراحی» می‌کنند
15 سالگی از خانه فرار کردم و هرگز برنگشتم/ پدر و مادرم پزشک بودند /مادرم مقصر بود چون...
متن و جملات ادبی برای تسلیت ماه محرم / با بوی محرم الحرام تو حسین ایام عزا و غصه آغاز شود
نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب
نسبت فامیلی ماهچهره خلیلی، خواهر مختار در سریال مختارنامه و پروین سلیمانی چه بود؟+عکس
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس