دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

(ویدئو) شامپانزه‌ای که 3 ماه است نوزاد مرده خود را رها نمی‌کند 

یکشنبه، 06 خرداد 1403
ساعد نیوز: شامپانزه‌ها مانند انسان‌ها، نهنگ‌ها یا فیل‌ها ممکن است برای مرگ نزدیکان خود سوگوار باشند، اما غیرعادی است که این روند تا این حد شدید یا طولانی باشد.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فرارو، بازدیدکنندگان باغ وحش بیوپارک در شهر والنسیا اسپانیا در سه ماه گذشته شاهد منظره‌ای تکان‌دهنده بوده‌اند؛ شامپانزه‌ای غمگین که نوزاد مرده‌اش را با خود به اطراف حمل می‌کند.

به گزارش فرارو، این شامپانزه ماده که ناتالیا نام دارد در اوایل فوریه 2024 نوزادی را در این باغ وحش به دنیا آورد، اما این نوزاد تنها 14 روز بعد از تولد از دنیا رفت. شامپانزه مادر از آن زمان به لاشه بی‌جان فرزندش چسبیده و ظاهراً تمایلی به جدایی ندارد.

میگل کاسارس، رئیس باغ وحش، به خبرگزاری رویترز می‌گوید: این رفتاری است که قبلاً در شامپانزه‌ها، نه فقط در باغ‌وحش‌ها بلکه در طبیعت نیز مشاهده شده است.

شامپانزه‌ها مانند انسان‌ها، نهنگ‌ها یا فیل‌ها ممکن است برای مرگ نزدیکان خود سوگوار باشند، اما غیرعادی است که این روند تا این حد شدید یا طولانی باشد.

کاسارس با این وجود می‌گوید که درست مانند انسان‌ها باید به شامپانزه مادر و رفتارش احترام گذاشت: بازدیدکنندگان ما ابتدا از دیدن یک نوزاد مرده کاملاً شوکه می‌شوند، اما وقتی به آن‌ها توضیح می‌دهیم که چرا آن را رها کرده‌ایم و شامپانزه مادر را تحت نظر نگه داشته‌ایم مطلب را می‌فهمند.

ناتالیا قبلاً یکی از بچه‌هایش را در سال 2018 از دست داده بود، به همین خاطر این بار او از نزدیک تحت نظر قرار گرفته است.

اگرچه مرگ و میر نوزادان در شامپانزه‌ها بسیار زیاد است، اما می‌تواند برای گروه آسیب‌زا باشد، زیرا پیوند‌های اجتماعی و انسجام در این دسته حیوانات از اهمیت بالایی برخوردار است.

شامپانزه‌ها یکی از معدود حیواناتی هستند که تصور می‌شود درک درستی از مرگ و میر دارند. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که شامپانزه‌ها به مرگ اعضای گروه واکنش نشان داده و رفتاری از خود بروز می‌دهند که یادآور عزاداری است.

پیش از این در حین مطالعه روی یک گروه وحشی شامپانزه‌ها در جنوب شرقی گینه، محققان متوجه شدند که دو عدد از مادران بقایای خشک‌شده نوزادان مرده خود را حمل می‌کنند.

دورا بیرو، زیست‌شناس رفتاری، می‌گوید: شامپانزه‌ها نزدیک‌ترین خویشاوندان تکاملی انسان‌ها هستند و قبلاً نشان داده شده است که در بسیاری از عملکرد‌های شناختی‌شان شبیه ما هستند: آن‌ها با یکدیگر احساس همدلی می‌کنند، انصاف دارند و می‌توانند برای رسیدن به اهداف با هم همکاری کنند.

وی اضافه می‌کند: اینکه آن‌ها چگونه مرگ را درک می‌کنند یک سوال جذاب است. تاکنون اطلاعات کمی در مورد واکنش شامپانزه‌ها به مرگ آشناهایشان در اسارت یا در طبیعت وجود داشته است. مشاهدات ما وجود یک پیوند بسیار قدرتمند بین مادران و نوزادان را تایید می‌کند؛ پیوند‌هایی که حتی پس از مرگ نوزاد می‌توانند به طرز قابل توجهی باقی بمانند.

شامپانزه‌ها از جمله نخستی‌سانان در آفریقا محسوب می‌شوند؛ جایی که جمعیت وحشی 100 تا 200 هزارتایی از آن‌ها به خاطر از دست دادن زیستگاه و انواع بیماری‌ها در خطر انقراض قرار گرفته است.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 06 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
سنگ تمام مجری خوش تیپ برای سالگرد ازدواجشان+عکس/ از کادوی آنچنانی تا لوکیشن منحصربفرد مراسمشان😍
(عکس) دراز کشیدن و بازی کردن نوه علیرضا زاکانی در بیت رهبری، خانه پدری همه مردم ایران ...
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
(ویدئو) تیکه سنگین شهربانو منصوریان و پدرش به خسیس بودن سهیلا، خواهر کوچکترش/ ببین چه جوابیه ای داده سهیلا منصوریان
ترجمه تخصصی متن
خاصترین سکانس عاشقانه ی سینمای ایران/ عاشقانه جذاب هدیه تهرانی و بهرام رادان در اولین فیلم مشترکشان / میبینین 25 سال پیش چقدر چهره هاشون فرق داشته؟
(ویدئو) هوش بی‌نظیر شامپانزه در کمک گرفتن از یک انسان برای فرار از تشنگی/ تعامل دیدنی حیوانی وحشی با عکاس فرانسوی در قعر جنگل‌های تاریک کامرون
کل کل باورنکردنی بلاگر معروف اماراتی با هادی چوپان / نبینم دیگه گنده گویی کنی هااا هادی چوپان بد جوری ضایع کرد 😨
فیلم+ دوبله جذاب و متفاوت آشا محرابی وسط برنامه به همراه مهران غفوریان/ چقدر خوب و حرفه ای دوبله کرد
نسبت فامیلی قاضی زاده هاشمی با وزیر دولت روحانی چیست؟