(تصاویر) گنجینۀ 500 سالۀ «ظروف چینی» که در اعماق دریای چین کشف شد

  جمعه، 01 تیر 1403 ID  کد خبر 393762
(تصاویر) گنجینۀ 500 سالۀ «ظروف چینی» که در اعماق دریای چین کشف شد
ساعدنیوز: حدود یک مایل زیر سطح، در نقطه‌ای از دریای چین جنوبی، گنجینه‌ای از شاهکارهای هنر سفالگری چینی آرام گرفته بود؛ گنجینه‌ای که حالا در معرض دید باستان‌شناسان و محققان قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از فرادید، باستان‌شناسان زیر آبی در چین بیش از 900 اثر باستانی را از دو کشتی تجاری که زمان سلسله مینگ در اعماق دریای چین جنوبی غرق شده بودند، کشف کردند. این کشتی‌ها تقریباً یک مایل زیر سطح دریا در 93 مایلی جنوب شرقی جزیره هاینان بودند. آن‌ها در فاصله 14 مایلی از یکدیگر قرار داشتند.

طبق بیانیه اداره ملی میراث فرهنگی چین (NCHA)، محققان طی سه مرحله در سال گذشته، 890 شیء از جمله سکه‌های مسی، سفال و ظروف چینی را از نخستین کشتی بیرون کشیدند. این تنها بخش کوچکی از بیش از 10000 مورد یافت‌شده در محل کشف است. باستان‌شناسان حدس می‌زنند کشتی در حال حمل ظروف چینی از جینگدژن چین بوده که غرق شده است.

آنچه به طور مشخص از کشتی باقی مانده تودۀ عظیمی از ظروف چینی در عمق دریا است

تیم 38 دست‌سازه از کشتی دوم، از جمله صدف، شاخ گوزن، ظروف چینی، سفال و کنده‌های آبنوس را که منشأ آن‌ها احتمالاً جایی در اقیانوس هند است، کشف کردند.

باستان‌شناسان فکر می‌کنند این کشتی‌ها در دوره‌های مختلف سلسله مینگ (از سال 1368 تا 1644)، فعالیت داشتند.

بسیاری از مصنوعات مربوط به دوره ژنگده‌ی سلسله مینگ هستند که از 1505 تا 1521 دوام داشت. اما برخی دیگر ممکن است قدیمی‌تر باشند و به زمان امپراتور هنگجی بازگردند که از 1487 تا 1505 سلطنت کرد.

باستان‌شناسان از شناورهای سرنشین‌دار و بدون سرنشین برای جمع‌آوری آثار و نمونه‌های رسوب از کف دریا استفاده کردند. آن‌ها مکان لاشه کشتی‌ها را با دوربین‌های زیر آبی با کیفیت بالا و یک اسکنر لیزری سه بعدی نیز مستند کردند.

باستان‌شناسان بیش از 900 شیء، از جمله قطعات چینی و سفالی را بیرون کشیدند

این پروژه با همکاری مرکز ملی باستان‌شناسی، آکادمی علوم چین و موزه‌ای در هاینان انجام شده است.

گوآن کیانگ، معاون رئیس این سازمان می‌گوید: «این کشف شواهدی ارائه داده که نشان می‌دهد اجداد چینی ما در دریای چین جنوبی در رفت و آمد بودند و این دو کشتی غرق‌شده گواه تبادلات تجاری و فرهنگی مهم در امتداد جاده ابریشم دریایی باستانی هستند.»

در دوران سلسله مینگ، جمعیت چین دو برابر شد و این کشور روابط فرهنگی حیاتی با غرب برقرار کرد. چینی مینگ، با طرح آبی و سفید کلاسیک خود، به کالای صادراتی محبوبی تبدیل شده بود. چین ابریشم هم صادر می‌کرد و غذاهای جدید از جمله بادام زمینی و سیب زمینی شیرین وارد می‌کرد.

این دوره، زیبایی‌شناسی هنری متمایز خودش را داشت. همانطور که موزه ملی هنر آسیایی اسمیتسونیان نوشته: «نقاشان کاخ در موضوعات مذهبی، اخلاقی کردن موضوعات روایی، نقوش خوش‌یمن پرنده و گل و ترکیب‌بندی‌های منظره در مقیاس بزرگ بی‌رقیب بودند.»

گنجینه‌های غرق‌شده تنها اکتشافات اخیر در دریای چین جنوبی نیستند. همین ماه گذشته، مقامات از کشف یک زیردریایی نیروی دریایی آمریکا در دوران جنگ جهانی دوم در جزیره لوزون فیلیپین خبر دادند.

برچسب ها: چین تاریخ

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (143 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (127 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (73 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (72 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (39 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (38 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (31 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (30 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (18 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (16 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (14 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (13 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (13 نظر) خوانندگی و کنسرت معرکه و عاشقانه رضا گلزار/ چه قدرت صدای محشری تو اجرای زنده داره+ویدیو (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز