دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

(تصاویر) کشف استخوان‌های پدر اسکندر کبیر در یونان 

دوشنبه، 09 بهمن 1402
کد خبر: 373249
ساعد نیوز: یک پادشاه مقتول، یک نوزاد و یک زن جنگجو همگی در یک محل دفن شده‌اند. بر اساس نتایج تازه‌ترین تحقیقات، این افراد از اعضای خانوادۀ اسکندر مقدونی هستند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فرادید، یک پادشاه مقتول، یک نوزاد و یک زن جنگجو همگی در یک محل دفن شده‌اند. بر اساس نتایج تازه‌ترین تحقیقات، این افراد از اعضای خانوادۀ اسکندر مقدونی هستند.

پس از سال‌ها گمانه‌زنی و بحث، سرانجام ساکنان سه مقبره متعلق به خانواده اسکندر کبیر شناسایی شدند. این گورها که در تومولوس بزرگِ وِرجینا در شمال یونان واقع شده‌اند، حاوی بقایای پدر، نامادری، خواهر و برادر ناتنی و پسر اسکندر، همراه با زره و سایر وسایل متعلق به خود اسکندر هستند.

این گورها که نخستین بار سال 1977 کاوش شدند، به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند و به گفته نویسندگان یک مطالعه جدید، حاوی مجموعه‌ی شگفت‌انگیزی از گورنهاده‌ها هستند. با این که هرگز هیچ شکی وجود نداشته که استخوان‌های مدفون‌شده متعلق به بستگان نزدیک اسکندر هستند، محققان نزدیک نیم قرن بر سر اینکه دقیقاً درون هر قبر چه کسی دفن شده، بحث کرده‌اند.

نویسندگان این مطالعه برای شناسایی اینکه دقیقاً چه کسی درون هر قبر دفن شده، تجزیه و تحلیل‌های استخوان‌شناسی، عکاسی ماکرو (نمای نزدیک)، اشعه ایکس و کالبدشکافی‌های آناتومیکی بقایای باستانی را با منابع تاریخی از گذشته باستان را ترکیب کردند. آن‌ها با انجام این کار، دریافتند مقبره‌ی اول حاوی استخوان‌های مردی با زانوی زخمی و همچنین یک زن و یک نوزاد است که زمان مرگ فقط چند روز یا چند هفته سن داشته است.

محققان به این نتیجه رسیدند که این مرد، فیلیپ دوم، پادشاه مقدونیه و پدر اسکندر مقدونی است که به لنگ بودن معروف بود. سن بسیار کم کودک هم کاملاً با داستان قتل فیلیپ در سال 336 قبل از میلاد مطابقت دارد.

طبق بیشتر منابع، فیلیپ دوم تنها چند روز پس از زایمان همسرش، کلئوپاترا توسط محافظ خودش کشته شد. گمان می‌رود همسر قبلی فیلیپ، اُلمپیاس، مادر اسکندر کبیر دستور این قتل را داده بود.

المپیاس تقریباً بلافاصله پس از این قتل، کلئوپاترا و نوزادش را کشت (احتمالاً با زنده‌سوزانی) و به این ترتیب، راه رسیدن اسکندر به تاج و تخت را باز کرد. به گفته محققان، شواهد اسکلتی نوزاد قطعاً نشان‌دهنده‌ی این است که مقبره اول متعلق به کلئوپاترا و فرزند تازه متولدشده او و فیلیپ دوم است، چرا که فرزند کلئوپاترا تنها نوزاد به قتل رسیده از زوج‌های سلطنتی مقدونیه است.

پیش از این، برخی محققان استدلال کرده بودند که فیلیپ دوم در مقبره دوم دفن شده است که آن مقبره هم حاوی بقایای یک مرد و یک زن است. با این حال، غیبت نوزاد، همراه با عدم‌وجود نشانه‌های آشکار ضربه فیزیکی روی اسکلت مرد، در نهایت این احتمال را رد می‌کند.


در عوض، بر اساس شواهد اسکلتی مبنی بر اسب‌سواری بیش از حد، نویسندگان مطالعه به این نتیجه رسیدند که مقبره دوم متعلق به زن جنگجو، آدِئا اوریدیک، همسر برادر ناتنی اسکندر، پادشاه آریدائوس است.

با توجه به تصاویر و توصیفات باستانی، برخی محققان احتمال داده‌اند که برخی از اشیای مقبره دوم مانند زره، متعلق به اسکندر مقدونی باشد که این امر تنها در صورتی امکان‌پذیر است که مقبره متعلق به آریدائوس باشد، نه فیلیپ دوم. بنابراین، این بقایا متعلق به برادر نه چندان تأثیرگذار اسکندر و همسر جنگجوی نسبتاً تأثیرگذار او هستد.

در نهایت، نویسندگان مطالعه هیچ دلیلی برای زیر سوال بردن این فرض دیرین که مقبره سوم حاوی بقایای اسکندر چهارم، پسر نوجوان اسکندر کبیر است، نیافتند.

به بیان دقیق‌تر، محققان عقیده دارند که «شواهد ارائه‌شده این نتیجه را تایید می‌کند که مقبره اول متعلق به شاه فیلیپ دوم، همسرش کلئوپاترا و فرزند تازه متولدشده آن‌ها، مقبره دوم متعلق به شاه آریدائوس و همسرش آدئا اوریدیک و مقبره سوم به اسکندر چهارم تعلق دارد.

بر اساس نتایج به دست آمده، این گمانه‌زنی سنتی مبنی بر اینکه مقبره دوم متعلق به فیلیپ دوم است، رد می‌شود.


پسندیدم 2 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 26 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
لباس عروس و دسته‌گل استثنایی یک بانوی گیلانی در سال 1317/ باورتون میشه این لباس‌عروس رویایی و دسته‌گل شیک واسه 86 سال پیش باشه؟/ چه جای قشنگی عکس گرفتن!
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
(تصاویر) زن که 30 سال خواب به چشمانش نیامده است !
مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو
بهروز تابانی شیرشاه ایرانی و رقیب تبریزی هادی چوپان برای حریفان استیج مستر المپیا رجز خواند +فیلم/ می گه یا اول می شم یا دوم
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
(ویدئو) خاطره جالب و عجیب مهران مدیری در سریال “خائن کشی” به کارگردانی مسعود کیمیایی / یه چیزایی سر صحنه میگفت قند تو دل آدم آب میشد
جواب دندان شکن و هوشمندانه مقام معظم رهبری به گستاخی یک افسر جوان: سال‌ها بود که چانه خودم را ندیده بودم و حالا الحمدلله می‌بینم!
تصویر پربازدید از طاقچه کتاب و پنجره رو به حیاط خانه پدری رهبر انقلاب در مشهد +عکس/ خانه ای معمولی و ساده در بین مردم