دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

(تصاویر) کشف حشرۀ عجیبی که «مار تقلبی» می‌سازد 

شنبه، 16 دی 1402
کد خبر: 369836
ساعد نیوز: لاروهای این حشره با خزیدن در کنار و بر روی یکدیگر، چیزی شبیه تصویر یک مار در حال خزیدن را ایجاد می‌کنند؛ یکی از فرضیات محققان این است که این عمل می‌تواند موجب دفع شکارچیان شود.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فرادید، بیش از 16 سال پیش، مارگارت بیلینگتون متوجه توده‌ی عجیبی از لارو مگس نزدیک خانه‌اش در آلاسکا شد. چند هفته بعد، گزارش دیگری از یک توده عجیب در همان نزدیکی دریافت شد.

دِرِک سایکز محقق پس از باخبر شدن از این مشاهدات، از یکی از مکان‌ها در فِربَنکس بازدید کرد و تعدادی از لاروها را جمع‌آوری کرد و از آن‌ها عکس گرفت.

اکنون، سایکز و تیمی از محققان، تشخیص داده‌اند این لاروها گونه‌ی ناشناخته‌ای از حشره دوبال هستند: Sciara serpens یا پشۀ کرم‌مار است.

به گفته دانشمندان، Sciara حشره‌های دوبال با بال‌های تیره، خاکی یا سیاه هستند. 27 گونه شناخته‌شده‌ی آن‌ها در آمریکای شمالی وجود دارد، اما این کشف جدید، نخستین گونه شناخته‌شده در آلاسکا است.

این تیم 36 پشه بالغ، 18 نمونه بین مرحله بلوغ و لاروی و صدها لارو را بررسی کردند. دانشمندان از آثار مکتوب موجود، سوابق موزه دانشگاه آلاسکا و گزارش‌های شهروندان نیز برای مطالعه گونه‌های جدید استفاده کردند.

به گفته کارشناسان، گونه جدید، موجودی قهوه‌ای با بال‌های سیاه توصیف شده است. سرپنجه‌های آن‌ها دندانه ندارد و صورتشان هشت تا ده مو دارد.

ماده‌های بالغ بزرگتر از نرهای بالغ هستند. این موجودات با استفاده تجزیه و تحلیل DNA و ظاهرشان، از جمله اندام تناسلی، از سایر گونه‌های پشه‌ها متمایز شدند.

لاروهای این پشه با جمع شدن در کنار یکدیگر ستون‌هایی می‌سازند و در چندین لایه روی هم می‌خزند تا تماس بدنی خود را حفظ کنند. این توده‌ها از نظر شکل حرکت و ظاهر شبیه مار هستند، یک مار لاغر و خاکستری.

توده‌ها مانند یک تسمه نقاله زنده عمل می‌کنند.

«لاروهای عقب روی همنشینان خود می‌خزند و سریع‌تر از لاروهای پایین پیشروی می‌کنند. لاروهای پایین نیز در نهایت در معرض دید قرار می‌گیرند و شروع به حرکت روی لاروهایی می‌کنند که جلوتر از آن‌ها پیش رفته‌اند».

محققان می‌گویند هنوز مشخص نیست چرا موجودات این توده‌ها را شکل می‌دهند، اما چندین فرضیه وجود دارد، مثلاً کاهش غذا، استرس ناشی از افزایش جمعیت، انتخاب زیستگاه و جبران کمبود پراکندگی در دوران بزرگسالی.

توضیحات محتمل برای نزدیک شدن این موجودات به هم عبارتند از: جفت گیری، یافتن زیستگاه‌های جدید، دفع شکارچیان و تسهیل هضم.

نویسندگان این مطالعه توضیحی دوگانه ارائه کرده و می‌گویند که کنار هم ماندن آن‌ها به احتباس آب کمک کرده و بزرگ کردن اندازه‌شان، موجب دور شدن شکارچیان از آن‌ها می‌شود.

گونه جدید از کلمه لاتین برای «مار» نامگذاری شده است.

  برچسب ها: مار حشره

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 14 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
(عکس) تبریک تولد دیوید بکام به ستاره هالیوودی تام کروز/به همراه ویکتوریا بکام/پیرنشو لعنتی
(ویدیو) غوغای صدای بینظیر استاد علی نصیریان در دورهمی پیشکسوتان تمام حاضران را شگفت زده کرد/ ماشالله با صدای گرمشون به ترانه "امشب شب مهتابه" روح جدیدی بخشیدن👌
رشد مشارکت به سود پزشکیان است یا جلیلی؟
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
نگاهی به تم طوسی و سفید جشن تولد همسر پولدار فریبا نادری با حضور دختر مو بلوند و بامزه شان+عکس/ از کیکی دوطبقه تا دیزاینی ساده اما شیک😍
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
ترجمه تخصصی متن
ویراستاری تخصصی مقاله