دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

(تصاویر) کشف جواهرات غیرعادی در یک گورستان هزار ساله 

دوشنبه، 02 بهمن 1402
ساعد نیوز: این گورستان قرن یازدهمی در اوکراین هم از جهت شیوۀ تدفین و هم از جهت لوازمی که همراه با مردگان به خاک سپرده شده‌اند وضعیتی منحصر به فرد و غیر عادی دارد.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فرادید، اخیرا گزارشی از یک اکتشاف غیرعادی که در سال 2017 در اوکراین انجام شد، توسط دو محقق اکراینی در انجمن باستان‌شناسی ارائه شده است.

سال 2017، مؤسسه باستان‌شناسی اوکراین در یک سفر اعزامی، گورستان اوستریو را کشف کرد. بین سال‌های 2017 تا 2022، کاوش‌ها منجر به کشف 107 گور از اواخر قرن 10 و 11 شد. منحصر به فرد بودن گورها به سرعت روشن شد. برخلاف آداب تدفین در روسِ کی‌یف در این دوره، گورها به جای شمال رو به جنوب و غرب بودند.

متوفیان در وضعیت خوابیده (به پشت) با اندام‌های کشیده در گور گذاشته شده بودند و در بیشتر قبرها، بقایای تابوت‌های چوبی وجود داشت. بقایای نذورات تدفینی (مثل استخوان مرغ و پوست تخم مرغ) در قبرها و در سطل‌های چوبی زیر پای برخی متوفیان کشف شد.

اما از همه جالب‌تر زیورآلات غیرعادی و بزرگی بود که برخی از مردگان با آن‌ها دفن شده بودند. برخی از آن‌ها با اقلام بسیار ارزشمندی از جمله حلقه‌های دوک سنگی، جواهراتی مانند دستبندها و حلقه‌های گردنی برنزی، سنجاق سینه، حلقه‌های کمربند برنزی، گردن‌بندهای مهره‌ای صدفی و سلاح‌هایی مانند تبرهای جنگی، چاقو و سر نیزه به خاک سپرده شده بودند.

فرض باستان‌شناسان این است که این شیوۀ منحصر به فرد تدفین شاید مربوط به محدودیت‌هایی باشد که دوک‌های مسیحی کیف، عمدتاً ولدیمیر کبیر (980-1015) و یاروسلاو خردمند (1019-1054) بر شیوه‌های سنتی تدفین جنازه اعمال می‌کردند یا فرایند مسیحی شدن ساکنان بالتیک منطقه در طول قرن یازدهم. احتمالاً از محراب سنگی یافت‌شده در گورستان برای مراسم مسیحی یا بت‌پرستی یا ترکیبی از این دو استفاده میشده است.

تحقیقات در این مکان تا سال 2022 ادامه یافت، اما حفاری به دلیل حمله روسیه به اوکراین، متوقف شد.


پسندیدم 1 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 10 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه چاپ یک کتاب
(ویدیو) حاضرجوابی خنده دار امیرمهدی ژوله در پاسخ به سوال خصوصی محسن کیایی در جدیدترین قسمت برنامه "صداتو" 🤣
(عکس) سنگ تموم خواهر چشم رنگی علیرضا نیکبخت واحدی به مناسبت تولد برادرش
ترجمه تخصصی متن
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
گشت و گذاری در خانه مجلل و رویایی رضا صادقی، خواننده مشکی پوش و محبوب ایرانی +عکس/ سلیقه بی نظیر همسر آلمانی آقای خواننده در چیدمان و انتخاب دکوری👌
آینه کنسول قهوه ای رنگ و شومینه اُریب، گوشه ای از سبک چیدمان و طراحی خانه لوکسِ سالار عقیلی+ عکس/ علاقه همسر آقای خواننده به حیوان خانگی مشهوده
هندی بازی‌های عموپورنگ تمومی نداره! / عکس دو نفره داریوش فرضیایی با لباس هندی و امیرمحمد متقیان با کت و شلوار شیک و لاکچری
ویدیو/ سوال عجیب مهران مدیری از حمید لولایی در کلاس دومِ دبیرستانِ سوم/ خنده‌های زیرپوستی رضا عطاران در برنامۀ "ساعت خوش"
ویراستاری تخصصی مقاله