دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

عکس /

(تصاویر) رونمایی از حیرت انگیزترین جواهرات عتیقه ایرانی 

دوشنبه، 23 بهمن 1402
ساعد نیوز: تاریخچه جمع آوری و نگهداری جواهرات در موزه جواهرات ملی ایران، از دوره حکومت صفویه شروع شد. تا پیش از صفویه، جواهرات گرانبهایی در خزانه دولتی وجود نداشته و پادشاهان صفوی بیش از دو قرن به جمع آوری جواهرات پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی ساعد نیوز، بانک مرکزی ایران، در حال حاضر مسئولیت حفاظت از موزه جواهرات ملی ایران را برعهده دارد. اما تاریخچه جمع آوری و نگهداری جواهرات در موزه جواهرات ملی ایران، از دوره حکومت صفویه شروع می شود. تا پیش از صفویه، جواهرات گرانبهایی در خزانه دولتی وجود نداشته و پادشاهان صفوی بیش از دو قرن به جمع آوری جواهرات پرداختند.

بارها جواهرات ایرانی از سرحدات و مرزهای ایران عبور کرده‌اند گاهی به قصد رفت و گاهی به قصد بازگشت. در آخر سلطنت شاه سلطان حسین و با ورود محمود افغان به ایران، خزائن دولت با حمله افغان‌ها چپاول شد و مقداری از آنها که توسط محمود افغان به اشرف افغان منتقل شده بود، بعد از ورود شاه تهماسب دوم به اصفهان، به چنگ نادر افتاد و از خروج آنها از ایران جلوگیری شد. بعدها نادرشاه برای پس گرفتن آن قسمت از جواهرات که به هندوستان منتقل شده بود، نامه‌هایی به دربار هند نوشت، ولی جواب نامساعد شنید. بعد از لشکرکشی نادر به هند، محمدشاه گورکانی مبالغی نقدینه، جواهر و اسلحه تسلیم نادر کرد. ولی قسمتی از اموال و خزاینی که نادر از هندوستان بدست آورده بود به ایران نرسید و در راه بازگشت به ایران از بین رفت. غارت گنجینه جواهرات و لشکرکشی برای بازپس گرفتن آن در طول تاریخ بارها تکرار شده و جان‌های زیادی را گرفته است. بسیاری از کمیاب‌ترین جواهرات موجود در این گنجینه در حال حاضر در تاج‌های پادشاهان و ملکه‌ها خودنمایی می‌کند.

معروف‌ترین جواهرات ملی ایران

دریای نور

دریای نور یک الماس صورتی رنگ و یکی از بزرگترین الماس‌ های شناخته شده جهان و بزرگترین الماس صورتی جهان است. این الماس هم‌اکنون در ایران قرار دارد. دریای نور درشت‌ترین و زیباترین الماس برلیان در میان گوهرهای سلطنتی ایران و یکی از گوهرهای معروف جهان است. گفته می‌شود این الماس هزار سال پیش کشف و استخراج شده‌ است.

کوه نور

گفتنی است جفت الماس دریای نور، با نام کوه نور یکی از زیباترین و باارزش‌ترین جواهرات دزدیده شده و به تاراج رفته ایران است که به دست کمپانی هند بریتانیایی شرقی افتاد و در نهایت به ملکه ویکتوریا اهدا شد. این جواهر زیبا و مسحورکننده در حال حاضر بخشی از جواهرات سلطنتی انگلستان است و بدل آن در برج لندن در بریتانیا به نمایش گذاشته شده است. در واقع این الماس جفتِ الماس پرآوازه دریای نور است که هر دو از کهن ترین جواهرات شناخته شده در جهان هستند.

کره جواهرنشان

کره جواهر نشان یکی از اشیای زیبای موزه جواهرات است که در سال 1291 به دستور ناصرالدین شاه ساخته شد. در ساخت این کره از 34 کیلوگرم طلای خالص و 3656 گرم جواهرات استفاده شده است. از جمله جواهرات مورد استفاده در کره جواهر نشان می‌توان به الماس، یاقوت و زمرد اشاره کرد.

تخت طاووس

تخت طاووس معروف به تخت خورشید به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد. در ساخت این تخت از طلا و جواهراتی قیمتی استفاده شده است.

تاج کیانی

از دیگر اشیای موزه جواهرات، تاج کیانی است. این تاج به دستور فتحعلی شاه ساخته شد و توسط دیگر شاهان قاجار نیز مورد استفاده قرار گرفت. در ساخت تاج کیانی از مروارید، زمرد، یاقوت و الماس استفاده شده است.

تاج پهلوی

پس از به سلطنت رسیدن رضا شاه، وی از کلاه تاج کیانی که متعلق به پادشاهان قاجار بود استفاده نکرد.

بنابراین تاج پهلوی به دستور رضا شاه در سال 1304 توسط گروهی از جواهرسازان ایرانی ساخته شد. اکنون این کلاه در موزه جواهرات ملی نگهداری می‌شود.

تاج فرح پهلوی

تاج فرح پهلوی در سال 1346 و با استفاده از جواهرات موجود در خزانه ملی ساخته شد. در این تاج 1 کیلو و 489 گرمی، جواهراتی همچون الماس، برلیان، یاقوت و مروارید دیده می‌شود.


پسندیدم 1 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 29 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویراستاری تخصصی مقاله
کپسول خودکشی هم ساخته شد+عکس/ وقتی دکمه را فشار دادید دیگر امکان تغییر تصمیم نیست
دکوراسیون دلنشین و دهه شصتی حیاط خانه احسان علیخانی+عکس/ حوض آبی رنگ وسط حیاط با دو صندلی مخصوص آقای مجری و مادرش
هزینه چاپ یک کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
ترجمه تخصصی متن
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب