10 عبارتی که فرانسوی ها با آن سلام و علیک میکنند

  پنجشنبه، 06 شهریور 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
10 عبارتی که فرانسوی ها با آن سلام و علیک میکنند
در دنیای امروز صحبت کردن به یک زبان خارجی کافی نیست. افرادی که به چندین زبان صحبت می‌کنند شانس پیدا کردن شغل را چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور افزایش خواهند داد. یادگیری یک زبان ذهن را تقویت می‌کند.

بونژوووغ! (Bonjour!). راههای متعددی برای سلام گفتن در زبان فرانسه وجود دارد. احوالپرسی در زبان فرانسه چیزی بیشتر از یک «سلام» خشک و خالی است.

در این نوشتار انواع اشکال «سلام» گفتن در زبان فرانسه بعلاوه موارد مورد استفاده ی دیگری را برای شما عنوان می کنیم و سعی داریم متداول ترین شیوه ها برای احوالپرسی را به شما معرفی کنیم. به هنگام یادگیری زبان فرانسه از یادگیری این موارد غافل نشوید. سلام و احوالپرسی در زبان فرانسه

1. Bonjour – روز بخیر

اگر از معلم خود بپرسید که «سلام» به زبان فرانسه چه می شود، معمولا همگی متفق القول کلمه Bonjour را به زبان می آورند. این کلمه بصورت تحت الفظی به معنی «روز بخیر» است و مرسوم ترین شیوه برای انجام احوالپرسی در میان فرانسه زبانان است.

یک نکته جالب در مورد Bonjour این است که این کلمه مودبانه ترین حالت پرسیدن حال طرف مقابل در زبان فرانسه است. شما می توان آن را در هر موقعیتی استفاده کنید و در استفاده از آن سطح مهم بودن طرف مقابلتان اهمیتی ندارد. در کل، چه کسی دوست ندارد کسی برای او «روز خوبی» را آرزو کند؟

2. Bonsoir – بعد از ظهر/شب بخیر

درست همچون Bonjour، کلمه Bonsoir نیز یک کلمه مودبانه و کاربردی است. تنها موردی که در استفاده از این کلمه مهم است بحث زمان استفاده است. Bonsoir به معنی «بعد از ظهر/شب بخیر» است و تنها می توانید در ساعات مرتبط از آن استفاده کنید!

3. !Salut – سلام

یکی دیگر از متداول ترین اشکال پرسیدن حال کسی در زبان فرانسه کلمه Salut است که می توان آن را دخترخواهر کوچکتر Bonjour دانست! این کلمه را می توانید در رویارویی با دوستان و اطرافیان خود در موقعیت های غیر رسمی به کار ببرید. طبیعتا نباید این کلمه را برای کارفرمای خود ساتفاده کنید. Salut هم می توند معنی «سلام» دهد و هم معنی «خداحافظ». معمولا برای اتمام مکالمات تلفنی از این کلمه استفاده می شود.

تصویر

4. ?ça va – «اوضاع چطوره؟»

اگر بخواهیم این ترکیب را بصورت تحت اللفظی معنی کنیم چیزی شبیه به «آیا می رود؟» به دست می آید. این ترکیب را می توان متداول ترین و پر استفاده ترین عبارت برای پرسیدن «حالت چطوره؟» و «اوضاع چطوره؟» در میان فرانسه زبانان دانست. شما همچنین می توانید عبارت ?Comment ça va را استفاده کنید که در واقع چیزی به معنی آن اضافه نمی کند و همان معنی را می دهد.

پس برای گفتن «سلام، چطوری؟» در فرانسه می توانید عبارت ?Bnojour, ça va یا ?Salut, ça va را استفاده کنید.

اگر کسی این عبارت را هنگام رویارویی با شما به کار برد، شما می توانید با ca va bien (اوضاع خوبه / خوب پیش میره) یا tout va bien (همه چیز روبراهه) جواب او را بدهید. در کبک (ایالتی در کانادا)، شما در جواب این احوالپرسی معمولا عبارت pas pire (بد نیستم) را می شنوید که ترجمه تحت اللفظی آن »بدترین نیست« است.

یا شاید اوضاع چندان بر وفق مراد نباشید و شما بخواهید از عبارت Comme-ci, Comme ça استفاده کنید. این عبارت به صورت تحت اللفظی به معنی «مثل این، مثل آن» است و به هنگام احوالپرسی می توان آن را به صورت «so-so» یا «خوب نیست، بدم نیست» معنی کرد.

به خاطر داشته باشید که در زبان فرانسه برای پرسیدن »حالت چطوره« و دیگر اشکال آن همیشه از فعل aller (رفتن) استفاده می کنند نه etre (بودن).

5. ?Quoi de neuf – «چه خبر؟»

?Quoi de neuf تحت اللفظی به معنی «چیز جدید چیست؟» است. درست همچون عبارت ?what’s up در زبان انگلیسی بکار می رود و معمولا در موقعیت های غیر رسمی استفاده می شود.

6. Coucou – هی!

اگر می خواهید بدانید که در زبان فرانسه چطور احوالپرسی می کنند، بهتر است Coucou را نیز یاد بگیرید. این کلمه اسم یک پرنده (Cuckoo – فاخته) است، اما شما می توانید از این کلمه برای کسب جلب توجه کسی یا به هنگام احوالپرسی استفاده کنید. چیزی شبیه به Hey در انگلیسی است.

Coucou بیشتر در مواجهه با بچه ها بکار می رود یا اینکه بچه ها از آن زیاد استفاده می کنند؛ استفاده از آن برای افراد بزرگسال چندان متداول نیست بخصوص در موقعیت های رسمی. هرچند که افراد بزرگسال معمولا در ارسال پیغام های متنی از این عبارت زیاد استفاده می کنند.

تصویر

7. ?Allo – الو؟

این کلمه معمولا زمانی استفاده می شود که پشت خط تلفن هستید. شیوه تلفظ کردن این کلمه بدین صورت است که معمولا با تن آهنگ سوالی پرسیده می شود. Allo? – به ویژه زمانی که نمی دانید طرف مقابل آن طرف خط حضور دارد یا خیر.

نکته: در ایالت کبک مردم معمولا با عبارت ?Oui, bonjour جواب تلفن را می دهند. شاید در برخورد اول کمی عجیب به نظر برسد اما عبارتی متداول در کبک است.

8. ?Excusez-moi – ببخشید؟

Excusez-moi شیوه ی مودبانه ای برای جلب توجه کسی است. توجه داشته باشید که در این عبارت از حالت جمع Vous استفاده شده است و فعل مورد استفاده به -ez ختم شده است که حالت مودبانه تری به آن بدهد.

شما همچنین می توانید برای جلب نظر و توجه کسی از عبارت s’il vous plait – لطفا استفاده کنید. سلام و احوالپرسی در زبان فرانسه

9. Enchanté – از آشنایی با شما خوشوقتم

بعد از احوالپرسی کردن با شخص مقابل در زبان فرانسه و استفاده از bonjour یا salut و پس از گفتن عبارات متداول، می توانید Enchanté را بکار ببرید که به معنی «از آشنایی با شما خوشوقتم» است.

ترجمه تحت اللفظی این کلمه به صورت «از آشنایی با شما لذت بردم» است. سلام و احوالپرسی در زبان فرانسه

اگر مذکر هستید، Enchantéرا بکار ببرید. اگر مونث هستید، بگویید Enchantée. اگرچه فراموش کردن این نیز اصلا مهم نیست چون هر دو کلمه به یک شکل تلفظ می شوند.

10. Faire la bise – ماچ کردن

یک شیوه ی متداول برای احوالپرسی میان فرانسه زبانان faire la bise است. این عبارت چیزی نیست که آن را به زبان بیاورید، چیزی است که باید آن را انجام دهید! Bise به معنی «ماچ» است و faire la bise به معنی بوسیدن کسی است در دو طرف صورت است. این شیوه در کشورهای فرانسوی زبان کاری متداول است.

شیوه ی بوسیدن گونه های طرف مقابل برای احوالپرسی در مناطق مختلف متفاوت است. در بعضی مناطق این عمل صرفا بین دو زن یا یک زن و یک مرد صورت می گیرد. در دیگر مناطقع، ممکن است دو مرد نیز همین کار را انجام دهند.

و اینکه روایت های متفاوتی برای تعداد ماچ ها رد و بدل شده در مناطق مختلف وجود دارد! در بعضی مناطق شما تنها یک طرف گونه ی فرد مقابل را ماچ می کنید در حالی که در دیگر مناطق دو طرف را ماچ می کنید. در بعضی جاها دیده شده که چهار یا پنج بار این عمل تکرار می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (598 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (184 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان