10 دلیل مهم نخوابیدن نوزاد و کودک

  چهارشنبه، 08 بهمن 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
10 دلیل مهم نخوابیدن نوزاد و کودک
کودکان نیاز فیزیکی به تغذیه با شیر دارند . اما گاهی نمی خواهند تغذیه شوند ، فقط می خواهند بمکند . شما می توانید برای یک پستان ساختگی درست کنید ، یا پستانک ، بطری یا هر چیزی که می تواند به آن ها لذت مکیدن را بدهد بدون آن که باد داشته باشد . این به آرامش سیستم عصبی آن ها برای خوابیدن کمک می کند .

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، بیشتر والدین تجربه مشکلات بی خوابی در کودک را تجربه کرده اند. بسیاری از کودکان در زمان به خواب رفتن و نیز در طول مدت خواب، دچار اختلال هستند.

نداشتن خواب خوب شبانه می تواند بر روحیه و رفتار فرزند شما در طول روز تأثیر بگذارد.

بسیاری از کودکان مانند بزرگسالانی که دچار بی خوابی هستند برای به خواب رفتن و نیز در طول مدت خواب مشکل دارند. علائم بی خوابی در کودکان علاوه بر خواب آلوده بودن در طول روز، می تواند شامل مواردی هم چون: تحریک پذیری، نوسانات خلقی، بیش فعالی، افسردگی، پرخاشگری، حواس پرتی و مشکلات حافظه باشد.

دلایل زیادی برای نخوابیدن بچه ها ، در خواب وجود دارد که عبارتند از :

گرسنگی از دلایل نخوابیدن کودک

این شایع ترین دلیل برای بیدار شدن یک کودک است و عمدتا همین دلیل ، بیداری می آورد . هر کودک بسته به این که از شیر مادر تغذیه می شود یا خیر باید هر چهار ساعت یک بار به طور کامل به او غذا برسد . ممکن است در شب یا درست قبل از خوابیدن در رختخواب احساس گرسنگی کند . آن ها ممکن است در یک مقطع زمانی یک پروسه رشد را طی کنند . برخی از کودکان که از شیر مادر تغذیه می شوند ممکن است هر دو ساعت نیاز به شیر داشته باشند چون زود هضم می شود و آن ها نیاز دارند که مکررا با وعده های کوچک تغذیه شوند . اما توجه کنید که این یک دلیل بیداری است ، بنابراین سعی نکنید رفتار بیدار ماندن کودک را با غذا کنترل کنید .

تشنگی

تصور کنید بیشتر ما وقتی خوابیم ممکن است از تشنگی بیدار شویم به خصوص اگر دما ، گرم ، باشد . ۱۲ ساعت زمان کمی نیست که بدون خوردن و آشامیدن خواب مانده باشی ، به ویژه هنگامی که کودک شما هنوز خیلی نوزاد است . سعی کنید در طول روز کودک خود را هیدارته کنید و در طول شب ، اگر زیر شش ماه نیست به او آب نوشیدنی بدهید و اگر هست که یا با شیر او را بنوشانید یا اینکه درباره مصرف آب ، با پزشک در میان بگذارید .

خستگی بیش از حد یکی دیگر از دلایل نخوابیدن کودک در شب

ببینید با مطالب پیش گفته ، آوردیم که کودکان در شب ، بسته به سنشان نیاز به حدود یازده ساعت خواب دارند اگر کودک از خواب بیدار شود یا این که ، کودک شب خواب بدی داشته باشد یا نخوابد یا با اسباب بازی یا سر و صدا تحریک شده باشد ، اما خواب آلود باشد ، شروع به گریه کردن و بهانه گیری و رفتارهایی از این قبیل می کند .

بعضی از کودکان از ناحیه پوست بسیار حساس هستند آن ها را آرام لمس کنید و ماساژ بدون فشار بدهید . یا حمام بردن گزینه آرامش بخشی برای خواب راحت آن هاست در هر صورت شما باید آرامش خود را حفظ کنید ، در صورتی که آرام باشید کودک ، بر خستگی بیش از حد خود ، غلبه می کند و با عشق و توجه شما ، می خوابد .

نیاز به جابجایی و حرکت

نوزدان و کودکان نیاز زیاد به تعامل حسی دارند که از طریق جابجایی ، نگهداری و راه های مختلف زیادی بدست می آید . آن ها سیستم عصبی بسیار شکننده ای دارند . توانایی مقاومت احساسی و فیزیکی در برابر احساساتی مثل گرسنگی ، خستگی و درد را ندارند . گاهی نیاز دارند شما آن ها را در بغل بگیرید جابجا کنید آن ها را بی فشار لمس کنید گاهی از وسایلی مثل آغوش کودک استفاده کنید تا آن ها را به خود وصل کنید و آن ها را جابجا کنید . سیستم عصبی کودک به این ها نیاز دارد .

کودکان نیاز به مکیدن دارند

به دلایل زیادی که در بالا ذکر شد ، کودکان نیاز فیزیکی به تغذیه با شیر دارند . اما گاهی نمی خواهند تغذیه شوند ، فقط می خواهند بمکند . شما می توانید برای یک پستان ساختگی درست کنید ، یا پستانک ، بطری یا هر چیزی که می تواند به آن ها لذت مکیدن را بدهد بدون آن که باد داشته باشد . این به آرامش سیستم عصبی آن ها برای خوابیدن کمک می کند .

وقتی کودک ، در حال دندان درآوردن است

تصور کنید یک اتفاقی در لثه شما در حال افتادن است ، چیزی می ریزد و چیز دیگری جایگزین آن می شود ، انگار با یک جراحی شبانه مواجهیم ، سعی کنید در این مواقع برای آرام کردن کودکان از پودرهای التیام بخش ، برای رشد دندان کودک استفاده کنید .

آن ها در حال یادگیری یک مهارت جدید هستند

کودک در طول روز یاد می گیرد بنشیند ، بجود ، بایستد ، راه برود و غیره . بعضی از نوزادان هنگامی که شب از خواب بیدار می شوند اما بی تابی ندارند ، در حال مرور یک مهارت هستند و واقعا می خواهند آن را همان موقع تمرین کنند . چرا که ، فرصت های فراوانی را که در طول روز فراگرفته اند ، بخاطر می آورند .

درد و ناراحتی جسمی می تواند از دلایل نخوابیدن کودک باشد

بچه ها به چیزهای کمی حساس هستند ، درد شکم ، دندان درد ، ریفلکس اسید ، سرماخوردگی ، باد ضبط شده ، از موارد معمولی است که باعث ناراحتی نوزاد می شود . بدیهی است که اگر به بیماری خاصی مشکوک هستید ، با دکتر خود مشورت کنید

برنامه خواب کودکان به تدریج تغییر می کنند ، مثلا گاهی ۵ ساعت می خوابند اما بعد یک مدت سه ساعت می خوابند هر چه سن آن ها بالاتر می رود این روال تغییر می کند ، بنابراین به هوش باشید که خودتان را با آن ها تنظیم کنید .

آن ها می خواهند نزدیک شما بخوابند

کودکان دوست دارند نزدیک والدینشان به خصوص مادرشان بخوابند . توجه کنید در طول تاریخ این اتفاق همیشه افتاده و کودک از مادرش برای خواب جدا نمیشده است اما تغییراتی که الان اتفاق افتاده ، این است که کودک و مادر و پدر از هم جدا می خوابند . اگر به هردلیلی مشکل دارید که کودکتان کنارتان بخوابد سعی کنید تا خواب او کنارش باشید . آن ها بسیار کوچک و حساسند . قدرت مقاومت ندارند . سعی کنید به آن ها لذت بدهید .

در هر صورت در کنار این ده آیتمی که برای بی خوابی کودک ذکر شد ، این نکته را فراموش نکنید که هنگام گریه کودک ، برای بیخوابی ، با ناراحتی و بی اعصابی با او برخورد نکنید ، او را ترک نکنید ، سعی کنید با آرامش و لبخند این مساله را حل کنید .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (646 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (13 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان