دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / آشپزی / انواع سالاد و دسر /

10 دقیقه‌ای فرنی درست کن؛ طرز تهیه فرنی خوشمزه با دو دستور آرد برنج و نشاسته + 7 نکته مهم 

یکشنبه، 06 آبان 1403
کد خبر: 415152
ساعدنیوز: فرنی یکی از غذاهای سبک و بسیار خوشمزه ایرانی است که بیشتر در مناسبت های خاص مثل ماه مبارک رمضان طبخ می شود. البته فرنی به طور معمول برای کسانی که معده ضعیف دارند، مانند نوزادان پخته می شود، ولی در ماه مبارک رمضان به صورت مجلسی تر برای سفره های افطاری و سحری طبخ می شود.

به گزارش سرویس آشپزی ساعدنیوز، برای تهیه فرنی، شیر و شکر را روی حرارت کم مخلوط کنید تا شکر حل شود. سپس گلاب و آرد برنج را کم‌کم اضافه کنید و مداوم هم بزنید تا گلوله نشود. پس از رسیدن به قوام مناسب، قابلمه را از روی حرارت بردارید و هم‌زدن را ادامه دهید. برای فرنی دو رنگ، نصف آن را با زعفران دم‌کرده مخلوط کنید. فرنی سفید و رنگی را در ظرف بریزید و پس از خنک شدن سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه فرنی با آرد برنج

مواد لازم

مقدار مواد

شیر

4 لیوان

آرد برنج

4 قاشق غذاخوری

گلاب

2 قاشق غذاخوری

شکر

8 قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده

در صورت تمایل

طرز تهیه فرنی با آرد برنج

مرحله 1: آماده‌سازی مواد اولیه

ابتدا شیر را داخل قابلمه ای می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم و شکر را کم کم به آن اضافه می کنیم و با قاشق هم می زنیم تا در شیر کاملا حل شود. سپس گلاب را اضافه می کنیم و با قاشق مواد را مخلوط می کنیم و آرد برنج را نیز کم کم می افزاییم.

مرحله 2: افزودن آرد و رسیدن به قوام مناسب

سپس به آرامی با مواد مخلوط می کنیم تا داخل شیر گوله نشود و همین طور به هم زدن را ادامه می دهیم و کمی حرارت را ملایم می کنیم تا شیر به جوش بیاید و بعد حرارت را مجددا کم می کنیم. برای فرنی به طور مداوم باید مواد را هم زد تا ته نگیرد و به قوام برسد.

مرحله 3: تنظیم قوام فرنی

پس از اینکه فرنی غلیظ شد و به قوام رسید ( دقت کنید خیلی سفت نشود چون زمانی که فرنی خنک شود کمی سفت تر می شود ) قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم ولی همچنان به هم زدن ادامه می دهیم.

مرحله 4: تهیه فرنی دو رنگ

به این دلیل هم زدن را ادامه می دهیم زیرا فرنی هنوز داغ است و اگر رها شود ته می گیرد. می توانید یک فرنی دو رنگ نیز داشته باشید به این صورت که نصف فرنی را داخل کاسه ای بریزید و کمی زعفران دم کرده و یا رنگ غذا مجاز به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

مرحله 5: سرو فرنی

پس از اینکه فرنی از حرارت افتاد می توانید اول فرنی سفید رنگ را در ظرف مورد نظر بریزید و بعد فرنی رنگی را بریزید و همان زمان نوش جان کنید و یا اجازه بدهید داخل محیط خنک شود و بعد داخل یخچال قرار دهید تا آب نیندازد. نوش جان

طرز تهیه فرنی با نشاسته

برای تهیه فرنی نشاسته ذرت، ابتدا شیر و نشاسته را در قابلمه مناسبی مخلوط کرده و بر روی حرارت ملایم هم می‌زنیم تا یکدست شود. با رسیدن مخلوط به غلظت مورد نظر، طعم دهنده‌هایی مانند شکر، وانیل، و گلاب اضافه کرده و مخلوط را هم می‌زنیم تا ترکیب شوند و سپس از روی حرارت برمی‌داریم.

مواد لازم

مقدار مواد

شیر

2 لیوان

نشاسته

2 قاشق سوپخوری

شکر

2 قاشق سوپخوری

وانیل

1 پنس

گلاب

¼ قاشق چایخوری

مرحله 1: آماده سازی پایه فرنی

ابتدا شیر را داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس نشاسته را به شیر اضافه می کنیم و کمی هم می زنیم تا نشاسته با شیر مخلوط شود. حالا قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و شیر را به صورت متداوم هم می زنیم.

مرحله 2: اضافه کردن طعم دهنده ها

هم زدن را تا جایی که مخلوط شیر و نشاسته به غلظت مناسب برسند ادامه می دهیم، سپس شکر را به همراه وانیل و گلاب به فرنی اضافه می کنیم و کمی هم می زنیم تا مواد با هم ترکیب شوند، سپس فرنی را زا روی حرارت کنار می گذاریم.

مرحله 3: تهیه فرنی زعفرانی و تزیین

اگر می خواهید فرنی را به صورت زعفرانی درست کنید هم کمی زعفران دم کرده به همراه شکر به فرنی اضافه کنید. پس از اینکه فرنی را از روی حرارت کنار گذاشتیم صبر می کنیم تا کمی خنک شود سپس در ظرف مورد نطرمان می کشیم و با مواد دلخواه تزیین می کنیم.

نکات طرز تهیه فرنی

  1. از شیر تازه و غلیظ استفاده کنید تا فرنی خوشمزه‌تر و کرمی‌تر شود. همچنین، از شکر طبیعی مانند شکر قهوه‌ای یا شکر نیشکر استفاده کنید که طعم بهتری به فرنی می‌دهد. ادویه های طبیعی مانند وانیل یا زعفران باعث می‌شوند فرنی شما عطر و طعم ویژه‌ای داشته باشد. از وانیل خالص و تازه و زعفران اصیل استفاده کنید تا عطر و طعم بهتری به فرنی بدهید.

  2. هنگام پخت فرنی، مداوم آن را هم بزنید تا از گلوله شدن و چسبیدن مواد به کف قابلمه جلوگیری شود و به بافتی یکنواخت و نرم برسید. این کار کمک می‌کند تا مواد به خوبی ترکیب شوند و از ته‌گرفتن فرنی جلوگیری شود. بهتر است از یک قاشق چوبی یا یک همزن دستی استفاده کنید و به آرامی و پیوسته مواد را هم بزنید.

  3. بعد از پخت، اجازه دهید فرنی کمی استراحت کند تا طعم‌ها به خوبی به خورد هم بروند و بافت فرنی بهبود یابد. این زمان استراحت کمک می‌کند تا فرنی کمی خنک شود و مواد به طور کامل با هم ترکیب شوند. معمولاً 10 تا 15 دقیقه استراحت کافی است، اما اگر زمان بیشتری دارید، می‌توانید اجازه دهید فرنی کاملاً خنک شود.

  4. برای جذابیت بصری، می‌توانید فرنی را با پودر دارچین، زعفران، خلال پسته یا بادام تزئین کنید. تزئینات نه تنها زیبایی بیشتری به فرنی می‌بخشند، بلکه طعم و عطر آن را نیز تقویت می‌کنند. می‌توانید از خلال پسته و بادام برای تزئین استفاده کنید و پودر دارچین را بر روی سطح فرنی بپاشید تا ظاهر و طعمی جذاب‌تر داشته باشید.

  برچسب ها: دسر فرنی

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 07 آبان
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پشت پرده شهر ممنوعه چین و رازهایی که در قلب پکن نهفته‌ است!
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
(ویدئو) امین حیایی تندیس طلایی جوکر را با خودش به خانه برد و جایزه مالی را اهدای ساخت مدرسه کرد/ فقط تحسین و تشویق حامد آهنگی و غلامرضا نیکخواه
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
بسته فیلم امروز | سفارش عجیب عمو رشید برای یک اعدامی، عصبانیت مریم امیرجلالی از رضا عطاران، دلخوری اکبر عبدی از قضاوت‌ها و مجسمه جالب مهران غفوریان با تمام جزئیات
مراحل سابمیت مقاله
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری