10 مورد از موثرترین راهکارهای خانگی برای حذف جوش های صورت

  سه شنبه، 14 فروردین 1403   زمان مطالعه 9 دقیقه
10 مورد از موثرترین راهکارهای خانگی برای حذف جوش های صورت
در این مطلب سعی بر آن داریم که به صورت کاربردی 10 مورد از اصلی ترین راهکارهای جلوگیری از ایجاد و حذف جوش های صورت را که با کم ترین هزینه میتوان در خانه انجام داد را بیان بکنیم.

برای از بین بردن جوش صورت روش‌های متفاوتی وجود دارد، اما بسیاری از افراد تمایلی به استفاده از ترکیبات شیمیایی، تکنیک‌های کلینیکال و داروهای خوراکی ندارند. در چنین مواردی آگاهی از ترکیبات طبیعی موثر برای درمان خانگی جوش صورت بسیار مفید است.

بسیاری از درمان‌های خانگی می‌توانند به متعادل کردن سطح چربی پوست، کاهش التهاب، از بین بردن باکتری‌ها، جلوگیری از بروز آکنه و درمان جوش صورت کمک کنند. این درمان ها شامل اسانس‌های روغنی، گیاهان دارویی، مکمل‌های طبیعی و برخی تغییرات ساده در شیوه زندگی است. در این مطلب، با روش‌های درمان خانگی جوش صورت و مواد طبیعی در دسترس برای از بین بردن جای جوش و روش استفاده از آن‌ها آشنا می‌شوید. در ادامه با ما همراه باشید.

فشار دادن جوش صورت

همه گیر بودن جوش


تا به حال کسی را دیده‌اید که ادعا کند در عمرش حتی یک جوش هم روی پوست صورت یا دیگر بخش‌های بدنش نزده است؟ چنین ادعایی بیشتر شبیه ادعای معجزه می‌ماند. بیشتر مردم در طول زندگی، عارضه پوستی جوش صورت را تجربه می‌کنند. تقریباً همه افراد در سن نوجوانی به عارضه آکنه مبتلا می‌شوند. ابتلا به آکنه در بزرگسالان هم شایع است.

آکنه معمولاً روی پوست صورت پدیدار می‌شود، اما در بسیاری از موارد ممکن است قسمت‌های دیگر بدن‌تان نیز به آکنه دچار شوند. شدت جوش می‌تواند از یک جوش قرمز التهابی کوچک تا آکنه شدید که منجر به اسکار (جای جوش) می‌شود، متغیر باشد.

به طور کلی، عارضه آکنه زمانی روی پوست شما ظاهر می‌شود که منافذ پوست‌تان بسته شوند و چربی طبیعی پوست، راهی برای خروج پیدا نکند. در واقع، تجمع چربی در زیر منافذ پوست باعث ایجاد برآمدگی و افزایش رشد و تکثیر باکتری‌‌های مولد آکنه می‌شود. و قسمت عمده ای از این جوش ها نیز در اثر سبک زندگی اشتباه و تغذیه و استرس زیاد در زندگی می باشد.

مراقبت از پوست در سنین مختلف

روش‌های خانگی درمان جوش با مواد طبیعی

در ادامه با ترکیبات طبیعی و روش استفاده از آن‌ها برای رفع جوش صورت آشنا می‌شوید.

1. روغن درخت چای


روغن درخت چای، یک ماده ضد قارچ، ضد باکتری و ضد التهاب طبیعی است؛ به این معنی که ممکن است پروپیونی باکتریوم آکنه یا همان باکتری ایجاد کننده آکنه را از بین می برد. خواص ضد التهابی روغن درخت چای به صورتی است که می‌تواند تورم و قرمزی جوش‌ها را نیز کاهش دهد.

شما می‌توانید عصاره درخت چای را به صورت کرم، ژل یا اسانس روغنی، روی آکنه‌هایتان بمالید. اگر از اسانس روغنی استفاده می‌کنید، حتماً ابتدا آن را در یک روغن حامل رقیق کنید. برای این کار دو قطره روغن درخت چای را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل خالص ترکیب کرده و روی جوش بزنید.

روغن درخت چای

2.هاماملیس یا فندق افسونگر


فندق افسونگر، نارون کوهی یا هاماملیس، همگی نام‌های یک گیاه پرفایده و یکی از بهترین داروهای شناخته شده برای از بین بردن جای جوش است. این گیاه یک قابض (استرینجنت) طبیعی است که التهاب و قرمزی را کنترل می‌کند. همچنین، سرعت رشد باکتری‌ها روی پوست را کاهش می‌دهد.

1 قاشق غذاخوری پوست فندق افسونگر را به مدت 30 دقیقه در یک فنجان آب خیس کنید. سپس مخلوط را روی اجاق گاز بگذارید تا به جوش بیاید. پس از آن درب ظرف را ببندید، حرارت را کاهش دهید و بگذارید 10 دقیقه دیگر بجوشد.

سپس مخلوط را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه بماند تا خنک شود. مایع را صاف کرده و در ظرف دربسته‌ای نگهداری کنید. شما می‌توانید از این ماده 1 تا 2 بار در روز (یا به صورت دلخواه) با استفاده از توپ پنبه‌ای روی پوست تمیز، استفاده کنید.

اگر تهیه و یا استفاده سنتی از این گیاه برایتان سخت است، می توانید از ژل، دستمال مرطوب و سایر محصولاتی که حاوی هاماملیس هستند، استفاده کنید.

شکوفه های درخت فندق افسونگر

3. روغن جوجوبا


روغن جوجوبا، یک ماده طبیعی مومی است که از دانه‌های درختچه جوجوبا استخراج می‌شود. مواد مومی موجود در روغن جوجوبا به ترمیم پوست آسیب‌دیده کمک می‌کنند؛ به این معنی که این مواد می‌توانند در تسریع بهبود زخم‌ها (از جمله آکنه و آسیب‌های ناشی از آن) نیز موثر باشند.

برخی از ترکیبات موجود در روغن جوجوبا ممکن است به کاهش التهاب پوست کمک کنند؛ به این معنی که آن‌ها می‌توانند قرمزی و تورم اطراف جوش‌ها، جوش‌های سر سفید و سایر ضایعات پوستی ملتهب را کاهش دهند.

اگر برایتان مقدور است، اسانس روغنی جوجوبا را با ژل، کرم یا ماسک صورت خاک رس مخلوط کرده و آن را روی آکنه بمالید. در غیر این صورت، چند قطره روغن جوجوبا را روی پنبه ریخته و به آرامی روی آکنه‌ها مالش دهید.

میوه و روغن گیاه جوجوبا

4) روغن زیتون


خواص روغن زیتون بر هیچ‌کس پوشیده نیست. این روغن نه تنها برای سلامت بدن مفید است، بلکه یک درمان خانگی جوش صورت هم به حساب می‌آید. از آنجایی که روغن زیتون دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد التهاب است، به درمان جوش کمک می‌کند.

زمانی که پوست مرطوب است جوش و جای آن، سریع‌تر از زمانی که پوست خشک است، بهبود پیدا می‌کند. روغن زیتون برای این موضوع عالی است، چراکه موجب آبرسانی پوست می‌شود. این روغن منافذ پوست را نمی‌بندد. البته، اگر به خوبی آن را پاک کنید.

2 قطره روغن زیتون را روی صورت خود بزنید. سپس، یک حوله گرم و مرطوب را به آرامی روی صورت‌تان قرار دهید تا منافذ پوست را باز کند و روغن وارد پوستتان شود. در پایان، صورت خود را با آب ولرم و یک پد خشک تمیز کنید. اگر هنوز روغنی روی پوست باقی مانده است، به آرامی جذب خواهد شد.

روغن زیتون

5. لیمو ترش


لیمو، سفیدکننده‌ای طبیعی است که به کمرنگ شدن جای انواع زخم روی پوست شما کمک می‌کند. لیمو سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد، رشد سلول‌های جدید را افزایش می‌دهد و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد.

برای استفاده از لیمو بعنوان پاک کننده جوش های خود میتوانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • با نوک انگشتان خود یا با پنبه، آب لیموی تازه را به طور مستقیم روی آکنه و جای جوش بمالید. حدود 10 دقیقه منتظر بمانید، سپس، صورت خود را با آب بشویید. این کار را یک یا دو بار در روز تکرار کنید.

  • مقادیر مساوی آب لیمو و عسل را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را با پنبه یا گوش پاک‌کن روی جای جوش بمالید. حدود 10 تا 15 دقیقه صبر کنید. سپس، آن را با آب بشویید و به آرامی صورت خود را خشک کنید. روزی یک بار از این روش استفاده کنید.

  • یک قاشق چای‌خوری آب لیمو را با یک قاشق چای‌خوری روغن ویتامین E مخلوط کنید. آن را قبل از خواب، روی جای جوش‌ها بزنید. صبح روز بعد آن را بشویید. این کار را هر شب تکرار کنید.

نکته: بهتر است در استفاده از آب‌لیمو در ناحیه زیر چشم، محتاط باشید. پوست این ناحیه بسیار ظریف و آسیب‌پذیر است و ترکیبات اسیدی می‌توانند به آن آسیب برسانند.

لیمو ترش

6. چای سبز


چای سبز، حاوی غلظت بالایی از گروهی از آنتی اکسیدان‌های پلی فنول، به نام کاتشین‌ها است. به همین دلیل یک درمان خانگی جوش صورت محسوب می‌شود. در منافذ پوستِ بیشتر افرادی که به آکنه مبتلا هستند، بیش از حد سبوم یا چربی طبیعی وجود داشته و آنتی‌اکسیدان کافی وجود ندارد.

آنتی اکسیدان‌ها، به بدن کمک می‌کنند که مواد شیمیایی و مواد زائدی که ممکن است به سلول‌های سالم آسیب برسانند را تجزیه‌ کند. چای سبز به پاک کردن برخی از ضایعات و آلودگی‌های جمع شده در جوش‌های سر باز، کمک می‌کند.

شما می‌توانید با نوشیدن چای سبز یا استفاده از عصاره آن روی پوست، از خواص این ماده بهره‌مند شوید.

چای سبز

7. سیب زمینی


نشاسته زیاد، جای جوش و لکه‌های پوست را محو می‌کند. سیب زمینی سرشار از نشاسته است. برای از بین بردن جای جوش‌های خود با استفاده از سیب زمینی میتوانید به دو حالت زیر عمل کنید:

  • سیب زمینی را رنده کنید. سپس، با کمک پارچه آب آن را بگیرید و تفاله‌ها را جدا کنید. آب سیب زمینی را روی جای جوش های خود بمالید. بگذارید 20 دقیقه بماند. بعد آن را بشویید.

  • یک برش ضخیم از سیب زمینی را به مدت یک دقیقه به آرامی روی پوست خود بمالید. بگذارید آب سیب زمینی 15 تا 20 دقیقه روی صورت شما بماند. بعد پوست خود را بشویید.

نشاسته سیب زمینی

8. روغن نارگیل


حتماً از خواص روغن نارگیل برای سلامت و زیبایی پوست و مو شنیده‌اید. خوشبختانه، تحقیقات علمی هم این نکته را تأیید می‌کنند. این روغن منبعی غنی از ویتامین E و اسیدهای چرب است و به همین دلیل می‌تواند جای جوش را از بین ببرد. استفاده از روغن نارگیل به حفظ سلامت پوست و درمان جوش نیز کمک می‌کند.

برای استفاده از روغن نارگیل بعنوان از بین برنده خانگی جوش های خود میتوانید به روش های زیر عمل کنید:

  • روغن نارگیل را گرم کنید و روی جوش‌های خود بمالید. به مدت 5 تا 10 دقیقه جای جوش‌ها را با ملایمت ماساژ دهید. یک ساعت صبر کنید و بعد آن را با آب ولرم بشویید.

  • دو قطره روغن اسطوخدوس را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. آن را روی محل مورد نظر خود قرار دهید و یکی دو دقیقه ماساژ دهید. بگذارید 20 تا 30 دقیقه روی پوستتان بماند. بعد آن را با آب ولرم بشویید. تا چند هفته متوالی، روزی یک یا دو بار از این روش استفاده کنید.

روغن نارگیل

9. درمان جوش صورت با یخ


برخی افراد به صورت سنتی برای کاهش التهاب، قرمزی و درد جوش‌های چرکی و قرمز، از یخ استفاده می‌کنند. البته درمان جوش با یخ را نمی‌توان یک روش علمی دانست، زیرا برطرف‌کننده کامل جوش نیست. بلکه همان‌طور که گفته شد با ایجاد سرما، و کاهش جریان خون در ناحیه مورد نظر، از شدت التهاب جوش می‌کاهد. طبیعتاً این روش برای جوش‌های غیرالتهابی مانند جوش‌های سرسفید یا سرسیاه بی‌اثر است.

یخ همچنین با کاهش جریان خون در ناحیه جوش، آن ناحیه را بی‌حس کرده و به طور موقتی درد آن را کاهش می‌دهد. البته استفاده از یخ روی پوست نکات مهمی دارد، از جمله دقت برای پیشگیری از سرمازدگی پوست یا ایجاد کهیر سرما. به این منظور، هیچ‌گاه یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید.

یخ درمانی

10. استفاده از انواع ماسک های طبیعی


ماسک خانگی برای جوش بهترین گزینه درمانی به حساب می‌آید. از طرفی از بین بردن جوش صورت با استفاده از ماسک‌های طبیعی برای پوست فواید بسیار زیادی دارد. کمک به جوانسازی پوست، کمک به تامین رطوبت مورد نیاز پوست، کمک به کنترل ترشح چربی در پوست و… از جمله مزایای استفاده از ماسک‌های خانگی به حساب می‌آید. بهتر است تا در این بخش با چند ماسک طبیعی خانگی برای درمان جوش و آکنه آشنا شوید.

  • ماسک آووکادو و عسل

یک عدد آووکادو رسیده را له کنید و با 1 قاشق عسل طبیعی و نصف لیمو ترکیب کنید. در صورتی که پوست حساس و ملتهبی دارید از آبلیموی کمتری استفاده کنید. این ماسک را به مدت 5 تا 10 دقیقه روی پوستتان قرار دهید.

آووکادو و عسل

  • ماسک زغال

یکی از بهترین و موثرترین روش های از بین بردن جوش صورت، استفاده از ماسک ذغال است. ا قاشق غذاخوری زغال فعال را با 1 قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا یا عسل مخلوط کنید و 1 قطره اسانس درخت چای را به آن اضافه کنید. این ماسک را حدود 10 تا 15 دقیقه روی پوستتان قرار دهید.

ذغال و عسل

  • ماسک آلوئه ورا

2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا را به همراه یک عدد سفیده تخم‌مرغ و 2 قطره اسانس درخت چای را با هم ترکیب کنید و برای 10 دقیقه روی پوستتان قرار دهید.

آلوئه ورا

  • ماسک پوست انار

برای از بین بردن جوش صورت کافیست تا 2 قاشق چای‌خوری پودر پوست انار را با مقداری گلاب مخلوط کنید تا یک ماده خمیری شکل به دست بیاید. سپس آن را روی پوستتان بگذارید. پس از 5 تا 10 دقیقه ماسک را از روی پوستتان بشویید.

پودر پوست انار

  • ماسک سفیده تخم مرغ

مقداری نشاسته، گلاب و سفیده تخم‌مرغ را با هم ترکیب کنید تا غلظت آن به گونه‌ای باشد که نه خیلی رقیق و نه خیلی خمیری شکل باشد. سپس آن را به مدت 10 دقیقه روی پوستتان قرار دهید.

ماسک صورت  سفیده تخم مرغ

تجربه های خوب و تاثیر گذار شما برای رفع جوش های صورت چیست؟ لطفا با ما به اشتراک بگذارید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (260 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (227 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (188 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (149 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (68 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (64 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (63 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (63 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (60 نظر) (فیلم) دفاع جانانه پزشکیان از داماد حسن روحانی / به هر کشوری برود با کله قبولش می‌کنند! (52 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (46 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (46 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (40 نظر) رونمایی از وحید بادپی کوه عضله رقیب جدی هادی چوپان در مسابقات مسابقات مستر المپیا +فیلم (36 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ترکیب توالت فرنگی با ایرانی حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) رونمایی از عروسک خوشگل المپیک 2024 پاریس/ چه رنگ جذابی داره + تصاویر کارخانه تولید کننده عروسک المپیک
(عکس) میز عسلی های سنگی و گلدان بسیار خوشرنگ خانه بهرام رادان و همسرش، مینا مختاری/ تاثیر حیرت‌انگیز اکسسوری‌های آبی رنگ درخانه‌ای با مبلمانی به رنگ خنثی
یکی از شاهکار های دانش آموز دوازدهمی در امتحانات نهایی!/ نمراتی که حتی بالای 7 هم نمیشوند!
(عکس) ست کت‌و‌شلوار با طرح شلوغ ولی خوشرنگ سپیده بزمی‌پور، همسر باکلاس شاهرخ استخری، در یک مکان خاص با دکوراسیون شاهانه
(عکس) تزئین میز عزای سعید راد با شمع، گل‌های سفید و حلوای رول‌شده در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه
خداحافظی غم‌انگیز نوه‌ی فوتبالیست سعید راد، آدام همتی، با پدربزرگ هنرمندش با یک عکس بسیار زیبا
(عکس) کد مورس همستر 3 مرداد+ آموزش دریافت یک میلیون سکه رایگان در برنامه فقط تا ساعت 22 چهارشنبه 3 مرداد
(تصاویر) حضور بازیگران و چهره‌های شاخص سینما و موسیقی در مراسم عروسی خواهر پزشک پوریا پورسرخ/ ولی عروس‌خانم خوش‌خنده اصلا و ابدا شبیه برادر هنرمندش نیست که نیست
یاسر جبرائیلی در گفتگو با تابناک: درباره فیلترینگ نظری ندارم!
(تصاویر)رمانتیک ترین حیوانات دنیا در جنگ عشق و عاشقی نظیر ندارند!/ با این 10 حیوان عاشق پیشه آشنا شوید
افشای کامل نام متهمان اصلی فساد در فوتبال خبرساز شد/ نام یک مجری معروف تلویزیونی در لیست همه را حیرت زده کرد
(تصاویر) 10 پدیده‌ی شگفت‌انگیز جهان که مشابهش در ایران وجود دارد/ منحصربفردترین جاذبه‌های کشورهای مختلف دنیا در یکجا
(عکس)نوه ی بامزه و باحجاب مقام معظم رهبری در آغوش پدرش در یک مکان عمومی!/ ماشالله به وقار و زیبایی که از اجدادش به ارث برده
گلایه از دختر شهید رئیسی؛ دختر سردار سلیمانی را الگو قرار دهید/با کدام دلیل مردم را شماتت می کنید؟/چرا یک جمله تبریک به پزشکیان نگفتید؟
سمیعی لاپورتا به دنبال کهکشانی کردن استقلال / شاگرد مورینیو در چلسی به جمع اسکواد نکونام اضافه می شود؟
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ...