دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

معرفی 5 روستای شگفت‌انگیز که استانبول را به بهشت تبدیل کرده‌اند و باید حتما به آنها سفر کنید 

یکشنبه، 13 اسفند 1402
استانبول، به دلیل جاذبه‌های متعدد، مقصدی محبوب برای گردشگران از سراسر جهان است. اما استانبول فقط به محدوده شهر خلاصه نمی‌شود و در اطراف آن، روستاهای جذاب و دیدنی بسیاری وجود دارد که هر کدام زیبایی و منحصر به فرد بودن خود را دارند. در این مقاله از ساعد نیوز، به معرفی 10 روستای جذاب نزدیک استانبول می‌پردازیم.

ترکیه زیبا با دارا بودن جاذبه ‌های فرهنگی، طبیعت خیره ‌کننده و تاریخ پر درخشش یکی از مقاصد گردشگری محبوب در جهان است. این کشور همسایه با توجه به فاصله کم و شباهت ‌های فرهنگی با ایران، گزینه‌ ای مناسب برای گردشگران ایرانی است. در سفر ترکیه یا تورهای اختصاصی این کشور، علاوه بر شهرها، بعضی از مناطق روستایی نیز در لیست جاذبه ‌های سفر وجود دارند. روستاهای ترکیه با محیط شهرهای بزرگ ترکیه تفاوت دارند و مخاطب را با جنبه دیگر فرهنگ، زندگی، آداب و رسوم قدیمی ترکیه آشنا می ‌کنند.

محیط روستا در مقابل سروصدای شهرهای بزرگ، همچنان نشان‌ دهنده سکوت و آرامش است و برای افرادی که به دنبال آرامش در سفر هستند، سفر به روستاهای ترکیه تجربه‌ ای خوشایند خواهد بود. با ما همراه باشید.


پولونزکوی (Polonezkoy)


روستای «پولونزکوی» در قسمت آسیایی استانبول واقع شده است. به این روستا، روستای لهستانی استانبول می‌گویند؛ زیرا در زمان عثمانیان، لهستانی‌ها در اینجا سکونت داشتند و زبان لهستانی زبان رایج روستا بود. پولونزکوی به‌دلیل بافت جمعیتی متفاوتش، به‌تدریج به جاذبه‌ای برای گردشگران تبدیل شد.

به پولونزکوی، روستای لهستانی استانبول می‌گویند

فعالیت‌های تفریحی متنوعی در پولونزکوی وجود دارد که از آن‌ها می‌توان به کرایه اسب، پیاده‌روی برای تماشای جاذبه‌ها و بناهای تاریخی و همچنین بازدید از نمایشگاه تصاویر قدیمی روستا اشاره کرد. رستوران‌های کوچک و بزرگ برای صرف غذا و نوشیدن یک فنجان قهوه ترک، اقامت در خانه‌های سنتی و هتل‌های متعدد اطراف روستا از جمله امکانات پولونزکوی است.

روستای زیبای پولونزکوی طرح سکونت‌گاه‌های سنتی را دارد که آن طرح در تمام نقاط آن حفظ شده است. گردشگران می‌توانند به‌گشت‌وگذار در جنگل پیرامون روستا بپردازند و از پیاده‌روی در مسیر پنج‌ کیلومتری لذت ببرند که به همین منظور تعبیه شده است.

رستوران‌ها و کافه‌های متنوع نمایانگر تاریخ روستای پولونزکوی هستند. در تابستان، مسافران می‌توانند از امکانات باربیکیو و پیک‌نیک روستا استفاده کنند و در محیط طبیعی سرسبز آن غذا بخورند؛ همچنین می‌توانند در جشنواره سنتی گیلاس و اجراهای فولکلور پولونزکوی شرکت کنند.

  • آدرس: ناحیه «بیکوز» (Beykoz)

  • جمعیت: حدود 350 نفر (سال 2022)

  • فاصله از استانبول: حدود 40 کیلومتر (50 دقیقه رانندگی)


شیله (Sile)


«شیله» از زیباترین نواحی استانبول در امتداد نوار ساحلی دریای سیاه است و منطقه‌ای ساحلی محسوب می‌شود. این منطقه مکان مناسبی برای پیک‌نیک و لذت از منظره تماشایی دریا است.

مسافران برای بازدید از بناهای تاریخی، جزیره‌های صخره‌ای و مناظر شگفت‌انگیز به جزیره شیله می‌روند. این منطقه به‌دلیل ساحل‌های متعدد و آرام شهرت دارد؛ در کنار این سواحل می‌توان آسود یا به شنا، ورزش و پیاده‌روی مشغول شد. رستوران‌های این روستا نیز غذاهای ویژه با طعم‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند.

در میانه ماه نوامبر (آذرماه)، جشنواره تبادل بذر میان اهالی روستاهای شیله برگزار می‌شود. در جشنواره، روستاییان دانه‌ها و محصولات تولیدی نظیر فندق و عسل را می‌آورند و با محصولات مشابه دیگر مبادله می‌کنند. درخت چناری صدساله نیز در ناحیه شیله وجود دارد که خود جزو جاذبه‌های روستا محسوب می‌شود.

در ناحیه شیله، روستای معروف دیگری به نام «آگوا» (Agva) قرار دارد. روستای آگوا، با 2,150 نفر جمعیت (سال 2022)، در ساحل دریای سیاه از جذاب‌ترین روستاهای اطراف استانبول برای سفر به شمار می‌رود. فضای زیبا، دریاچه طبیعی و تخته‌سنگ‌های بزرگ، آگوا را به مقصدی دیدنی برای مسافران تبدیل کرده است. دریاچه این روستا فضایی خوشایند برای پیاده‌روی، پیاده‌روی، آرامیدن کنار ساحل و ماهیگیری فراهم می‌کند.

علاوه بر طبیعت زیبا، آگوا میدان چشم‌نواز و جذابی دارد که مسافران می‌توانند در آن کافه‌ها، رستوران‌ها و مسجد را بیابند. صبح‌های روز جمعه نیز بازار سنتی برپا می‌شود.

روستای کوچک آگوا یکی از بکرترین و زیباترین مکان‌های ناحیه شیله استانبول است. سالانه هزاران گردشگر برای بازدید از طبیعت زیبا به آگوا می‌آیند و به‌ویژه در روزهای تعطیل، این روستا از مسافر پر می‌شود. این ناحیه برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، چادر زدن و جنگل‌نوردی نیز مناسب است.

در تابستان، مسافران می‌توانند در دریای سیاه شنا کنند یا به تفریحات آبی بپردازند. بندر کوچکی نیز برای ماهیگیری در نزدیکی آگوا وجود دارد. این روستا فضایی به‌دور از هیاهوی شهر استانبول فراهم می‌کند تا مسافران بتوانند زندگی سنتی ترکی را تجربه کنند.

  • آدرس: استانبول

  • جمعیت: حدود 43,500 نفر (سال 2022)

  • فاصله از استانبول: حدود 80 کیلومتر (یک ساعت و 40 دقیقه رانندگی)


ریوا (Riva)


«ریوا» روستای ساحلی کوچکی است که بر کرانه رودخانه‌ای منتهی به دریای سیاه قرار دارد و از زیباترین روستاهای نزدیک استانبول و انتخابی عالی برای پیک‌نیک‌های خانوادگی محسوب می‌شود. مناظر چشمگیر این روستا گردشگران را به خود جذب می‌کند.

تا قبل از جنگ جهانی اول، جمعیت روستای ریوا غالبا از یونانیان تشکیل شده بود؛ اما پس از تبادل جمعیت میان یونان و ترکیه در دهه 1920 میلادی یونانیان از ریوا رفتند و ترکان منطقه دریای سیاه در آنجا ساکن شدند.

ریوا بخشی از استانبول محسوب می‌شود؛ اما همچنان برخی ویژگی‌های روستایی را حفظ کرده است. قلعه بیزانسی بر تپه‌ای در این روستا مشرف به دریای سیاه قرار دارد. ریوا محل فیلم‌برداری سریال ترکی «قیام عثمان» (Kurulus Osman) نیز بوده است.

ریوا ساحلی خانوادگی و مناسب برای بازی کودکان دارد؛ همچنین مکان‌هایی برای نصب چادر و خوش‌گذرانی در این روستا در نظر گرفته شده است. پارک ملی «الماس بورنو» (Elmas Burnu) در روستای ریوا، چشم‌انداز جذابی را از طبیعت سرسبز زیبا و دریا برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

  • آدرس: استانبول، ناحیه «بیکوز» (Beykoz)

  • جمعیت: حدود 2,900 نفر (سال 2022)

  • فاصله از استانبول: حدود 45 کیلومتر (یک ساعت رانندگی)


ساپانجا (Sapanca)


«ساپانجا» در کنار دریاچه‌ای با همین نام قرار دارد که بزرگ‌ترین دریاچه نزدیک استانبول محسوب می‌شود. این روستا و دریاچه آن، در فصل تابستان مملو از گردشگر و پرازدحام می‌شود؛ اما برعکس، در هوای زمستانی مسافران آرامش را در کنار ساحل دریاچه تجربه خواهند کرد.

در فصل بهار، رایحه زنبق و یاس در روستای ساپانجا می‌پیچد. در «گل‌پارک» (Golpark)، گردشگران می‌توانند از منظره زیبا لذت ببرند و پرندگان مهاجر، حیوانات وحشی و گیاهان کمیاب را ببینند. تعدادی هتل و اقامتگاه نیز برای اقامت گردشگران ساخته شده است.

  • آدرس: استان ساکاریا

  • جمعیت: حدود 45,000 نفر (سال 2022)

  • فاصله از استانبول: حدود 135 کیلومتر (دو ساعت و 15 دقیقه رانندگی)


غریبچه (Garipce)


«غریبچه» یا «گاریپچه» نماد محله اروپایی ساری‌یر استانبول و یکی از مشهورترین جاهای دیدنی ترکیه است. مسافران برای لذت بردن از هوای تازه و منظره شگفت‌انگیز غریبچه به این روستا می‌روند. غریبچه یکی از هشت روستای زیبا و آرام محله ساری‌یر است.

مناظر طبیعی زیبا و وجود جاذبه‌هایی مثل قلعه «روملی حصار» (Rumelihisari) گردشگران بسیاری را به‌سمت روستای غریبچه می‌کشاند. این قلعه مشرف بر تنگه بسفر است و بازدیدکنندگان از فراز آن هم‌زمان از منظره پل و قلعه لذت می‌برند.

در تمام طول سال، سفر به روستای غریبچه حس خرسندی و آرامش به بازدیدکنندگان می‌دهد. در تابستان، مسافران می‌توانند در آب‌های بسفر شنا کنند و در کنار آن بیاسایند.

ماهیگیری منبع امرار معاش اهالی روستای غریبچه است. گردشگران می‌توانند در فضای سبز و در هوای تازه روستا، خود را به صرف یک وعده ماهی تازه دعوت کنند. خوراک‌های محلی غریبچه طعمی طبیعی و کاملا متفاوت از غذاهای استانبول دارد و آن‌ها را می‌توان از بازار میدان روستا تهیه کرد.

  • آدرس: استانبول، محله «ساری‌یر» (Sariyer)

  • جمعیت: حدود 400 نفر (سال 2022)

  • فاصله از استانبول: حدود 65 کیلومتر (یک ساعت و 5 دقیقه رانندگی)

جمع‌بندی


استانبول، علاوه بر جاذبه‌های متعدد در محدوده شهر، دارای روستاهای جذاب و دیدنی بسیاری در اطراف خود است. این روستاها با ارائه تجربه‌ای متفاوت و خاطره‌انگیز، می‌توانند مکمل سفر شما به استانبول باشند. در این مقاله، به 5 روستای جذاب نزدیک استانبول اشاره شد که هر کدام زیبایی و منحصر به فرد بودن خود را دارند.

نکاتی برای سفر به روستاهای اطراف استانبول:

  • قبل از سفر، اطلاعات کافی راجع به روستای مورد نظر خود جمع‌آوری کنید.

  • برای اقامت، می‌توانید از هتل‌ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و یا خانه‌های محلی استفاده کنید.

  • برای حمل و نقل، می‌توانید از اتوبوس، تاکسی و یا ماشین شخصی استفاده کنید.

  • در سفر به روستاها، به فرهنگ و آداب و رسوم محلی احترام بگذارید.

  • از طبیعت بکر و مناظر طبیعی روستاها محافظت کنید.

سفر به روستاهای اطراف استانبول، فرصتی عالی برای تجربه زندگی روستایی، آشنایی با فرهنگ محلی و لذت بردن از طبیعت بکر است. با انتخاب روستای مناسب و برنامه‌ریزی دقیق، می‌توانید سفری خاطره‌انگیز و لذت‌بخش را برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 11 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(تصاویر) شگفت انگیزترین پرندگان نایاب جهان با خاصترین ظاهر و رنگ هایی که شبیهشان را نمیتوان یافت
روسری اصیل و ایرانی بر سر فریبا نادری عروس حشمت فردوس+عکس/ سلیقه بینظیر خانوم بازیگر در انتخاب طرح روسری😍
ویدیو/ "ماخونیک" هفتمین روستای عجیب جهان معروف به «لی‌لی‌ پوت‌های» ایران
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
هزینه چاپ یک کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
هندی بازی‌های عموپورنگ تمومی نداره! / عکس دو نفره داریوش فرضیایی با لباس هندی و امیرمحمد متقیان با کت و شلوار شیک و لاکچری
ترجمه تخصصی متن
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه