دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

100 روز نسل کشی در غزه/ آن روی دیگر آزادی 

یکشنبه، 01 بهمن 1402
کد خبر: 372085
اسرائیل همچنان در سکوت مجامع بین الملل و تحت حمایت کامل ایالات متحده آمریکا به کشتار مردم بی دفاع غزه ادامه می دهد. این در حالی است که افکار عمومی جهان حساس تر از همیشه رنج های مردم غزه را فریاد می زند. مهدی عراقی پژوهشگر جامعه شناسی سیاسی در یادداشتی به مناسبت 100 روزگی جنگ غزه به این موضوع می پردازد.

قریب به سه سال پیش مردمی که احساس می کردند به آزادی آنها خدشه وارد شده و آزادی آنها محدود شده در اعتراض به طرح قرنطینه شهرها برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا دست به اعتراضات گسترده زدند و شعار “ آمریکا سرزمین آزادی “ سر دادند. آنها به طرحی که ابتدا ضامن سلامتی خودشان بود و در بسیاری از کشورها اجرایی شده بود اعتراض کردند؛ چون فکر می کردند این نقض آشکار یکی از اصول لیبرالیسم یعنی آزادی است. آنها ارزش آزادی را میدانستند، میدانستند چه قیام ها و چه جنگ هایی در تاریخ بر سر آزادی رخ داده، میدانستند که نبود آزادی چه مصیبت هایی برای آنها در آینده پدید می آورد.

اما مردم آمریکا در خواب هم نمی دیدند روزی فرا برسد که کشورشان به ارزش های خود پشت کرده و یک تنه پرچم حمایت از رژیم غاصبگری را یدک بکشد که خود را قوم برتر زمین میداند و هیچ تقدسی برای مالکیت قائل نبوده و درصدد انجام غصبی به بزرگی جغرافیای یک کشور است. رژیمی که آشکارا نقض حقوق بشر می کند و به حقوق ابتدایی دیگر ملت‌ ها تجاوز می کند و قائل به حق حیات دیگر ملت‌ ها نیست.

امروز آمریکا از رژیمی حمایت می کند که آزادی عمل مردم فلسطین را از آنها گرفته و برای مردم فلسطین تعیین تکلیف کرده و آنها را از سرزمین خودشان بیرون می کند و مردمی را که مقاومت می کنند با سلاح های آمریکایی می کشد. امروزه دیگر بر کسی جنایات وحشیانه و نسل کشی بی رحمانه رژیم صهیونیستی پوشیده نیست، گویا زمان آن رسیده که آمریکا دست از حمایت های بی چون و چرایش بردارد و به ارزش های خود برگردد و یا بپذیرد که این ارزش ها برای آمریکا بی اهمیت بوده و صرفا جنبه نمایشی دارد.

در سوی دیگر میدان اما ایران که هنوز بعد از چهار دهه طعم تلخ عدم استقلال و آزادی را فراموش نکرده و روحیه انقلابی خود را از دست نداده به محور حمایت از مردم فلسطین تبدیل شده است. کشوری که با موضع گیری های خود در رخداد های گوناگون به دفعات ثابت کرده همواره پشتیبان ملت‌ ها است و اختیار عمل و آزادی ملت‌ ها را به رسمیت میشناسد و عدم دخالت در تصمیم گیری های داخلی کشور های مختلف را یکی از اصول سیاست خارجی خود میداند.

آزادی عمل امروز محور مقاومت در کارزار فلسطین مرهون حمایت های ایران از ملت‌ مسلمان این کشورها در جهت حفظ استقلال و آزادی آنها در سال های اخیر بوده است. ایران همچنین از هیچ تلاشی برای کمک به مردم فلسطین در جهت بدست آوردن استقلال و آزادی خود دریغ نکرده است.

از تلاش برای ائتلاف کشورهای مسلمان علیه اسرائیل و گرفتن حمایت های چین و روسیه به عنوان دو قدرت بزرگ جهانی تا هزینه افزایی برای کشور های حامی اسرائیل. کمکی که شاید مردم فلسطین بیش از هر زمان دیگری به آن نیازدارند تا صدای مظلومیتشان به گوش جهانیان برسد.


1 پسندیدم 1 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 10 تیر
از سراسر وب
دیدگاه ها
ناشناس
5 ماه پیش

خدا باعث بانیش رو در دنیا و اخرت خوار و ذلیل کند
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
از حضور عروس و دامادها تا یک قَرنی‌ها پای صندوق رای! + فیلم و عکس
(فیلم) تمرینات سخت و طاقت فرسای هادی چوپان برای پسرش محمد حافظ / تا پسرشو قهرمان مستر المپیا نکنه بیخیال نمیشه!
نسبت فامیلی قاضی زاده هاشمی با وزیر دولت روحانی چیست؟
نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره
ویدیو/ خانۀ چشم‌نواز خالق هنر ایرانی استاد محمود فرشچیان در محلۀ زیبای احمدآباد اصفهان/ یه شهر سبز دلنواز...
نگاهی به کیک تولد با تم حیواناتِ ساتین پسر نازِ شیلا خداداد+عکس/ لوکیشن مراسم خونه پر زرق و برق و لاکچری شونه😍
فیلم+ دوبله جذاب و متفاوت آشا محرابی وسط برنامه به همراه مهران غفوریان/ چقدر خوب و حرفه ای دوبله کرد
(فیلم) موتورسواری سام درخشانی با موهای بلوند به همراه همسر و دو فرزندش، برسام و برکه در خیابان‌های تهران
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍