واکنش فعالان رسانه ای در جهان عرب به تجاوز نظامی آمریکا و انگلیس به یمن

  شنبه، 23 دی 1402 ID  کد خبر 370869
واکنش فعالان رسانه ای در جهان عرب به تجاوز نظامی آمریکا و انگلیس به یمن
آمریکا با همراهی بریتانیا در اقدامی مذبوحانه یمن را مورد تهاجم نظامی قرار داد تا زمینه را برای ادامه نسل کشی در غزه فراهم سازد. علیرضا مجیدی کارشناس مسائل جهان عرب در یادداشتی تحلیلی واکنش روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای برجسته یمنی و عربی به تهاجم شب گذشته به یمن را مورد بررسی قرار می دهد.

یکی از نتایج فوری حمله شب گذشته آمریکا به یمن، حمایت گسترده داخلی و عربی از جنبش انصار الله یا حوثی‌هاست! باید گفت – از این نظر – اعتبار و محبوبیت انصار الله بالاتر رفته است. در این رشتو، توییت افراد مؤثری را مشاهده می‌کنید که از مخالفین حوثی‌ها به شمار می‌رفتند. «توکل کرمان» برنده جایزه صلح نوبل در سال 2011 و مخالف سرشناس انصار الله، هجوم آمریکا به یمن را محکوم و بر «مخالفت با هرگونه تجاوز خارجی به یمن» تأکید کرد. او علیرغم تداوم مخالفت با انصارالله می‌گوید: «حمله آمریکا باعث تقویت حوثی‌ها می‌شود».

توکل کرمان برنده جایزه نوبل

فرزند «عبدالمجید الزبدانی»، پدر معنوی و رئیس حزب «التجمع الیمنی للإصلاح» (اخوان المسلمین یمن) و از سران اخوان المسلمین در کل شبه جزیره که سابقه حضور در جنگ‌های افغانستان –در دهه هشتاد میلادی- را در کارنامه دارد، صریحا هجوم آمریکا به یمن را محکوم می‌کند.

توئیت الزندانی

مختار الرحبی از مشهورترین خبرنگاران یمنی (منتقد انصار الله)، با تأکید بر این‌که «ملت یمن به صورت یکپارچه حامی مقاومت است»، آمریکا و اسرائیل را «رأس تروریسم» خواند و موضع دولت یمن (انصارالله) را در مسأله فلسطین «شجاعانه» خواند.

واکنش ها به حمله آمریکا به یمن

«محمد ناصر الحزمی» سیاستمدار و روحانی یمنی مخالف انصارالله با یادآوری این‌که «هیچ کس به اندازه من مخالف حوثی‌ها نیست» می‌گوید: «بمباران یمن، تجاوز آشکاری است که باید محکوم شود.» او مشکل اصلی را جنایت‌های اسرائیل –با شراکت آمریکا وانگلیس- در غزه می‌داند.

واکنش الادریسی به حملات آمریکا به یمن

«سمیر النمری» از روزنامه‌نگاران مشهور یمنی مخالف انصارالله نیز همزمان با بمباران یمن، در توییتی با حمایت تلویحی از صنعا می‌نویسد: «حمله به غزه را متوقف کنید تا بحران خاتمه یابد. این نکته را رادارها در این لحظات نشان می‌دهند.»

توئیت سمیر النمری

«عبدالعزیز العقاب» از حقوقدانان و دیپلمات‌های یمنی (مستقل) نیز تجاوز به یمن را «مستکبرانه» می‌خواند و می‌گوید استکبار چه در فلسطین و چه در یمن با ارتکاب جنایت، مانع جدی تحقق صلح عادلانه است: «آن‌ها نمی‌خواهند منطقه روی آرامش ببیند.»

توئیت عبدالعزیز العقاب

علاوه بر یمن، در سطح خلیج فارس نیز بسیاری از افراد مؤثر از صنعا حمایت کردند. با توجه به روابط حسنه انصارالله و دولت عمان و محکومیت حمله دیشب از سوی مسقط، در این رشتو به مواضع عمانی‌ها اشاره نمی‌کنیم. در این میان مخالفت صریح کویتی‌ها و اماراتی‌ها با موضع دولتشان قابل توجه است.

«مشاری رافع الابراهیم» از سیاستمداران کویتی با انتقاد شدید از بیانیه و.خارجه کشورش می‌نویسد: «هرگونه تجاوز به کشورهای عربی باید محکوم شود.» او خواستار حمایت عرب از غزه است: «یمن آزادی کشتیرانی را نقض نکرده و تنها مانع رسیدن کمک به اشغالگران می‌شود.»

مشاری رافع الابراهیم

«عبدالله العذبه» مشاور عالی و از نزدیک‌ترین افراد به امیر قطر (شیخ تمیم) خود را «یمنی» و «فلسطینی» خواند و تأکید کرد: «همه ما یمنی هستیم؛ علیه تجاوز آمریکا و انگلیس (در حمایت از ر.صهیونیستی) به یمن» او چند توییت دیگر نیز در حمایت از یمنی‌ها منتشر کرد.

«مهنا الحبیل» از تحلیلگران مشهور قطری و اخوانی بر حمایت از یمن تأکید دارد؛ اما مواضع تند خود علیه انصار الله و فراتر از آن محور مقاومت را تکرار می‌کند. او علت نفوذ ایران را «سلب آزادی‌های سیاسی و مدنی» توسط حکومت‌های عربی [مخالف مقاومت] می‌خواند!

احمد شیبه النعیمی

«احمد الشیبه النعیمی» از اخوانی‌های امارات، با انتقاد شدید از هجوم به یمن می‌نویسد: «حماقت دشمن به جایی رسیده که باعث وحدت ما شده است.»

«عبدالله الزوبعی» از مورخین کویتی نیز با حمایت تلویحی از ملت یمن، ضمن یادآوری مخالفت خود با انصارالله، از حوثی‌ها در برابر اتهام‌زنی مخالفین دفاع کرده و بر تبار اصلی عربی و زیدی آنان تأکید می‌کند و انصارالله را «جریان بومی یمنی» می‌خواند.

«حسین العیدروس» از مشهورترین خبرنگاران ورزشی جهان عرب (اهل قطر) می‌نویسد: «فقط خائن از بمباران کشورش شاد می‌شود؛ و تنها یک منافق از این کار دفاع می‌کند. خداوند حامی یمن و تمام کشورهای اسلامی از شر باشد.»

حسین العیدروس

در این میان، یکی از جالب‌ترین موضع‌گیری‌ها به «ضاحی خلفان» قدیمی‌ترین چهره امنیتی «دبی» برمی‌گردد که بازنشسته شده است. او در میانه تجاوز به یمن می‌نویسد: «تا زمانی که نتانیاهو قدرت را در اختیار دارد، منطقه و بلکه جهان هرگز روی آرامش را نخواهد دید!»

«صالح الملا» نماینده سابق و فعال سیاسی کویتی، چندین توییت در حمایت از یمن نوشته و آنان را «عزت عرب» خوانده و می‌گوید: «یمن عزیز دارد هزینه مواضع شرم‌آور [حکام] عرب را با شرف خود می‌دهد....»

اما فراتر از حوزه خلیج فارس نیز افراد سرشناسی از کشورهای مختلف عربی به حمایت از یمن پرداختند که در این‌جا به چند مورد اشاره می‌کنیم. «سامح عسکر» متفکر و نویسنده مشهور مصری صراحتا می‌گوید حمله به یمن باعث افزایش حمایت ملت‌های عربی از انصارالله شده است.

«محمد هنید» متفکر مشهور تونسی و استاد دانشگاه سوربون نیز چندین توییت در حمایت از انصارالله دارد و می‌نویسد: «کسی که شهدای یمن و جنایت امروز (حمله به یمن) را به بهانه اختلاف با حوثی‌ها نادیده بگیرد، صهیونیست به شمار می‌رود!»

«نظام المهداوی» از برجسته‌ترین خبرنگاران عرب مقیم واشنگتن نیز با تقدیر از شهامت و صلابت یمنی‌ها، فیلمی از یک شهروند حامی انصارلله را منتشر کرده که – بعد از حمله آمریکا - می‌گوید: «کاخ سفید را سیاه (عزادار) می‌کنیم.»

«مصطفی البرغوثی» از مقامات سابق دولت خودگردان فلسطین نیز با تمجید از ملت یمن می‌گوید: «آن‌ها با مقاومت خود در برابر رژیم صهیونیستی ثابت کردند نزدیک‌ترین دوست ما هستند؛ بیش‌ترین پایبندی را به اصول دارند و به وعده‌های خود عمل می‌کنند.»

مصطفی البرغوثی

«غاده عویس» خبرنگار برجسته لبنانی مخالف حزب الله – که حتی اخیرا مورد حمله سخت خبرنگاران حامی مقاومت در لبنان قرار گرفته بود – حمله انگلیس و آمریکا به یمن را «وقیحانه» خواند. او از یمن و «صنعای دوست داشتنی» صراحتا حمایت کرد.

«تاج السر عثمان» از استراتژیست‌های سودانی و از بعثی‌های کلاسیک جهان عرب، حمله به یمن را در راستای حمایت از اسرائیل دانست؛ اما پیش‌بینی کرد همین حمله روند را - به زیان آمریکا و اسرائیل - در منطقه تغییر دهد...

«خدیجه بن قنه» خبرنگار الجزائری و مجری محبوب الجزیره نیز با انتشار این عکس، علنا از ملت و دولت یمن در برابر تجاوز آمریکا حمایت کرد. با کمی تسامح می‌توان خدیجه بن قنه را مشهورترین خبرنگار زن جهان عرب دانست.

خدیجه بن قنه

«بلال نزار ریان» شاعر و نویسنده مشهور فلسطینی نیز با انتشار این عکس نوشت: تاریخ شهادت خواهد داد این رهبر مسلمان عرب، با سخن و عمل خود به یاری غزه آمد. او وارد جنگ بزرگی با ابرقدرت‌ها شد تا از فلسطین و مسجد الاقصی حمایت کند.

«حذیفه عبدالله عزام» فرزند عبدالله عزام (پیشگام عمده گروه‌های سلفی جهادی جهان) و از بزرگ‌ترین صاحب‌نظران جهادی جهان عرب بیش از 10 توییت در حمایت از یمن نوشته است. او در یک موضع جنجالی می‌گوید: «یک چشم من به غزه و چشم دیگرم به سوی یمن است.»

«محمد مختار الشنقیطی» استاد موریتانیایی دانشگاه اسلامی دوحه و از برجسته‌ترین متفکرین اخوانی، حمله به یمن را «خائنانه» و «تنفربرانگیز» می‌خواند و جرم ملت یمن را «حمایت از غزه» می‌داند. او می‌گوید آمریکا برای حمایت از اسرائیل آماده ذبح کل جهان اسلام است.

«رضوان الاخرس» از نویسندگان و خبرنگاران مشهور فلسطینی، حمله به یمن را محکوم و مهاجمین را «شریک جرم» اشغالگران در حمله به غزه و «ارتکاب بزرگ‌ترین جنایت در تاریخ معاصر» خواند که باعث محاصره و گرسنه کردن ملت فلسطین شده‌اند.

رضوان الأخرس

«فراس ابوهلال» سردبیر سایت عربی21 نیز در این مورد می‌نویسد: «هر عربی که از حمله به یمن حمایت کند، آگاهانه یا ناآگاهانه در تخریب یک کشور عربی جدید نفش دارد. حمله خارجی به کشورهای عربی صرفا باعث نابودی، کشتار و رشد طائفه‌گری می‌شود...»

«جمال ریان» نخستین مجری شبکه الجزیره می‌نویسد: «انصارالله یمن، جهت همبستگی با برادران فلسطینی خود، کشتی‌هایی که به سمت اسرائیل می‌روند را هدف قرار می‌دهند. این اقدام بشردوستانه به هدف توقف جنایت در غزه است. به نظر شما چرا به بمباران تهدید می‌شوند؟»

جمال ریان

و بالاخره آخرین توییت این رشتو به «یاسر ابوهلاله» مدیر شبکه الجزیره اختصاص دارد: «امروز در کنار یمن (انصارالله) می‌ایستیم، زیرا در پی محاصره اسرائیل است؛ یعنی طرفی که غزه را 15 سال محاصره و از سال 67 اشغال کرده است...» البته او بر مرزبندی تأکید دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (415 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (57 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (43 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (20 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند
حمایت تمام قد قالیباف از جلیلی: همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شود
تاریخ مناظره‌ ها و برنامه‌های تبلیغاتی دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری + جدول
میانجی گری پسر 17 ساله با از دست دادن جانش تمام شد
یک حیوان نایاب پس از 2 قرن در ایران دیده شد + فیلم | این حیوان گمشده، ایرانی‌ها را خوشحال کرد
قدرت صدای علیرضا قربانی بنای تخت جمشید را خراب می‌کند؟ حاشیه‌های تازه کنسرتی که از امروز شروع می‌شود
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس