11 علت مهم خرابی و نابود شدن خودرو

  یکشنبه، 22 فروردین 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
11 علت مهم خرابی و نابود شدن خودرو
خودروها در دستان افراد مختلف به صورت متفاوتی دوام و استحکام دارند. گاهی یک خودرو به دلیل استفاده کم، بسیار سالم می‌ماند و گاهی به دلیل استفاده صحیح از خودرو و رعایت نکاتی که از خراب شدن و فرسوده شدن خودرو جلوگیری می‌کنند. 

خودرو از قطعات و تجهیزات مختلفی تشکیل شده است. هر کدام از این قسمت های مکانیکی و الکتریکی وظیفه ی انجام بخشی از کارکرد کلی خودرو را برعهده دارد. به مرور زمان برخی از این قطعات دچار استهلاک و خرابی می شوند و باعث اختلال در کارکرد صحیح خودرو و خرابی خودرو می شوند. گاهی نیز بر اثر برخورد با موانع جاده و تصادف این قطعات دچار آسیب دیدگی می شوند. رسیدگی به موقع به تجهیزات و قطعات معیوب و آسیب دیده در خودرو، بهترین کار برای کاهش هزینه های خودرو است. چرا که در صورت خرابی خودرو و بی توجهی به آن، ممکن است سایر اجزای سالم خودرو نیز دچار خرابی و فرسودگی زودتر از موعد شوند.
بسیاری از ما گمان می کنیم که نحوه رانندگی مان در طول عمر یک خودرو چندان تاثیری ندارد و بیشتر به دلیل عواملی همچون گذر طولانی زمان و یا وقوع تصادف سنگین اتومبیل ها از رده خارج شده و به اصطلاح اوراق می شوند.

باید بدانید که هم نحوه رانندگی و هم شرایط نگهداری از بدنه و بخش فنی خودرو تأثیر زیادی در طول عمر کلی یک اتومبیل دارند؛ چرا که ممکن است تعمیرات فنی مخارج زیادی روی دست مالک بگذارد و مبلغ آن به حدی برسد که دیگر صرفه اقتصادی جهت تعمیر خودرو وجود نداشته باشد.آنگاه اتومبیل را باید نابود شده فرض کرد.

تصویر
دلایل نابودی خودرو

نابودی اول: وقتی سوخت همیشه در حداقل است

کف باک خودرو برخلاف آن چیزی که تصور می کنید اصلا تمیز نیست و ذرات مختلف نظیر زنگ آهن، سنگریزه های بسیار کوچک و … می تواند در آن وجود داشته باشد. بنابراین هنگامی که شما باک سوخت را در سطح حداقل نگاه می دارید، احتمال رسوخ این ذرات به درون مجاری سیستم سوخت رسانی و آسیب رسیدن به موتور خودرو وجود دارد. بنابراین این مورد یکی از عوامل نابودکننده خودرو بوده و توصیه می کنیم همواره باک سوخت را حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد پر نگاه دارید.

نابودی دوم: وقتی روغن موتور بی کیفیت است

سلامت روغن موتور یکی از نکات اساسی و اولیه در راستای سالم نگه داشتن موتور خودرو به شمار می رود. همچنین میزان سطح روغن نیز باید در حد استاندارد قرار داشته باشد و از یک حد مشخص پایین تر نرود تا بدین ترتیب یکی دیگر از عوامل نابودکننده خودرو از میان برداشته شود.

در صورتی که کیفیت روغن خودرو در محدوده استاندارد قرار نداشته باشد، قطعا احتمال بروز آسیب جدی به پیشرانه وجود خواهد داشت. در نتیجه این قضیه می تواند عمر موتور خودرو را به حداقل رسانده و هزینه های فراوانی به مالک تحمیل کند؛ در حدی که تعمیر آن دیگر به صرفه نباشد. به ویژه برای خودروهای قدیمی این مسئله کاملا جدی خواهد بود.

نابودی سوم: خودرو مدت زیادی زیر چادر بماند

همانطور که اطلاع دارید هرچه یک محیط بسته تر باشد، میزان غلظت رطوبت در آن بالاتر بوده و عدم جریان باد موجب نشست افزونتر رطوبت روی سطوح خواهد شد. این رطوبت می تواند ورقه های فلزی و یا سایر قطعات خودرو را طی زمان پوسیده سازد. بنابراین توصیه می شود همیشه از کاور استفاده نکنید، بلکه صرفا گاهی روی خودرو کاور بکشید.

البته در آب وهوای خشک و جهت دور ماندن بدنه خود را از نور شدید آفتاب می توان به مدت بیشتری از کاور استفاده کرد.

نابودی چهارم: عدم رفع پوسیدگی ها و زنگ زدگی های بدنه

به مرور زمان ورقه های فلزی بدنه خودرو دچار زنگ زدگی خواهند شد و اگر این زنگ زدگی ها به موقع ترمیم نشوند، آنگاه به تدریج گسترش یافته و کم کم کل اتاقک را آلوده خواهند کرد. در نتیجه باید هر چه سریع تر نسبت به رفع آنها اقدام کرد تا خودرو به اصطلاح نابود نشود.

نابودی پنجم: عدم استفاده از سوخت و سیالات استاندارد برای هر پیشرانه

درست است که معمولا می توان از یک نوع سوخت با درجه کیفیت یکسان برای چندمدل پیشرانه استفاده کرد اما با این حال بسیاری از پیشرانه ها به ویژه موتورهای پرخوران نسبت به کیفیت سوخت حساسیت بیشتری داشته و در صورت عدم استفاده از بنزین مناسب، به مرور زمان از طول عمر آنها کاسته خواهد شد. در نتیجه بهتر است از سوخت استاندارد برای هر نوع پیشرانه استفاده کرد تا طول عمر آن افزایش یابد.

همچنین سایر سیالات پیشرانه نظیر روغن های موتور و… استانداردهای خاصی دارند و بر اساس دفترچه راهنما باید برای هر پیشرانه از یک نوع روغن یا سیال خاص استفاده کرد. بنابراین باید همان نوع روانکار را در موتور به کار گرفت؛ زیرا در غیر این صورت به تدریج طول عمر پیشرانه کاهش خواهد یافت و این مسئله به یکی دیگر از عوامل نابودکننده خودرو تبدیل خواهد شد.

نابودی ششم: عدم انجام سرویس های دوره ای و فرایندهای تعمیرات فنی

انجام به موقع سرویس های دوره ای و فرآیندهای تعمیری پیشرانه و گیربکس و یا سایر بخشهای فنی می تواند موجب افزایش کیفیت و طول عمر یک خودرو شود. عدم انجام به موقع این موارد نیز عمر اتومبیل را کاهش داده و درنهایت منجر نابودی آن خواهد شد.

نابودی هفتم:نادیده گرفتن چراغ چک موتور

نادیده گرفتن چراغ روشن موتور می تواند خسارات بزرگی را به موتور وارد کرده و در نتیجه هزینه زیادی را متوجه صاحب خودرو خواهد کرد. حداقل چیزی که این آلارم می تواند به شما بگوید این است که مشکل موتور، بهینگی مصرف سوخت را کاهش داده و همین امر هزینه های سوخت شما را افزایش می دهد.

نابودی هشتم: عدم تعویض مایعات و فیلترهای مربوطه

مایعات مختلفی به منظور بهره برداری و محافظت از برخی سیستم ها و قطعات خودرو مورد نیاز است. چک کردن مرتب سطح مایعات و فیلتر های آن ها، یک سواری مطمئن را برای شما می تواند در پی داشته باشد.

نابودی نهم: چک نکردن منظم تایرها

لاستیک ها باید به طور مرتب چک شده و میزان صافی و عمق عاج های آن بررسی شود. تایر ها با سایش بیش از حد مجاز علاوه بر آنکه عملکرد خودرو را تحت تاثیر قرار می دهند؛ به لحاظ ایمنی نیز خطرناک است.

نابودی دهم: عدم شستشوی خودرو

قطعا شما نیز خودرو هایی را دیده اید با این جمله بر روی شیشه یا بدنه که “لطفا مرا بشویید”. در نگاه اول شاید شستشوی خودرو صرفا به دلیل زیبایی ظاهری آن باشد، اما چنانچه برای مدت طولانی کثیف باقی بماند، این کثیفی ها منجر به خوردگی و آسیب بدنه خواهد شد. ذکر این نکته ضروری است که شستشوی مرتب خودرو در شهر های بزرگی همچون تهران که در معرض آلودگی های شدیدی قرار دارد، حائز اهمیت بیشتری است.

نابودی یازدهم: رانندگی بد

مهم نیست که هوا بارانی است یا صاف؛ ترافیک سنگین است یا روان؛ داخل شهر رانندگی می کنید و یا در بزرگراه های بین شهری؛ رانندگی بد در همه حال تاثیرات منفی بسیاری بر روی خودرو داشته و می تواند شما را متوجه زیان های فراوانی کند.

این موارد نکاتی کلی بودند که اجتناب از آن ها، می تواند یک سواری مطمئن و ایمن را برای شما به ارمغان داشته و کابوس داشتن یک خودروی همیشه معیوب را از شما دور نگه دارد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (714 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (313 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (277 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (205 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (199 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (124 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (116 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم! (115 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (100 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (85 نظر) مستندی از خانه و محله‌ی مادری دکتر مسعود پزشکیان در محله دوقوز پله ارومیه/حیاطی با صفا و پر از درخت انگور و ماشین معمولی در حیاط (73 نظر) داریوش ارجمند: به خاطر آبروی امام علی پامو تو باشگاه بیلیارد نذاشتم/ خیلیا نقش مذهبی بازی کردند اما هیچکدام به قوزک مالک اشتر من نمیرسند+فیلم (70 نظر) دختر مرحوم هاشمی‌رفسنجانی: صبحانه بابا پنیر و عسل با نان سنگک و گاهی مغز گردو و مغز پسته و شیر بود؛ کاهوی تازه با رب انار رو هم میان وعده می خوردند (59 نظر) حضور بازیگران و هنرمندان ایرانی در کنسرت پسر مهران مدیری/ الیکا عبدالرزاقی و همسرش، گوهر خیراندیش، محمد بحرانی و... +فیلم (57 نظر) مینا مختاری: عشق سالم به آدم قدرت میده/ من قدرت نه گفتن رو دارم!+فیلم (55 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فوری: اسرائیل را بمباران کردیم + فیلم
فال روزانه امروز چهارشنبه 11 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 11 مهر 1403
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 11 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 11 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز چهارشنبه 11 مهر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه چهارشنبه 11 مهر 1403
پشت پرده تحقیر بازیکن جوان استقلال توسط اکرم عفیف بازیکن موفرفری قطری فاش شد
دختر مرحوم هاشمی‌رفسنجانی: صبحانه بابا پنیر و عسل با نان سنگک و گاهی مغز گردو و مغز پسته و شیر بود؛ کاهوی تازه با رب انار رو هم میان وعده می خوردند
مراسم اهدای حکم عضو هیئت‌ رئیسه انجمن کمیته تک رزم به جناب سرهنگ علی روهنده
اجرای طرح عملیاتی استفاده از پابند الکترونیک برای کنترل سارقان در شهرستان میانه
جوشکاری در کارخانه گریس سازی بستان آباد حادثه ساز شد/یک نفر جان باخت و سه تن روانه بیمارستان شد
ناصر سرگزی دبیر کل جبهه فرهنگیان و فرهیختگان ایران اسلامی: معرفی و حمایت از نیروهای شایسته اولویت اول جبهه
انتصاب مسئول روابط عمومی گروه مبارزان آذربایجان شرقی
مسعود پزشکیان امروز: به عنوان رئیس‌جمهور زندگی راحتی ندارم؛ اصلا فکرش را نمی‌کردم که رئیس‌جمهور شوم؛ هنر نیست که مملکت را رها کنیم،باید بمانیم و بجنگیم
منتخب روز   
به مناسبت تولد 52 سالگی لیلا حاتمی یادی کنیم از اولین روز به دنیا آمدن خانم بازیگر در بیمارستان +عکس /خوشحالی زری خوشکام و علی حاتمی در آن روزها 9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور