ساعدنیوز
ساعدنیوز

خودروی بنزینی بخریم یا دوگانه سوز؟

  شنبه، 14 فروردین 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
خودروی بنزینی بخریم یا دوگانه سوز؟
استفاده از خودروهای دوگانه‌سوز در مقایسه با خودروهای بنزینی محدودیت‌هایی دارد که سبب می‌شود تا برخی افراد قید خرید خودرو دوگانه‌سوز را بزنند. برای مثال خودروهای دوگانه‌سوز با در بر داشتن مخزن سوخت اضافه و تجهیزات ارتباطی، وزن بیشتری نسبت به یک خودرو بنزینی هم‌رده دارند. با بررسی خودروهای دوگانه با ساعد نیوز همراه شوید.

دوگانه سوز کردن خودرو در شهرهای بزرگ و شلوغ که تردد شهری و بین شهری در آن بالا است، یکی از راه های موثر در کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلودگی هوا محسوب می شود. در کشور ما نیز این روند در ابتدا از ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسی ها و پس از آن با تولید خودروهای داخلی آغاز شد.

فروش خودروهای دوگانه سوز و طرح دوگانه سوز کردن خودروهای داخلی از دهه ۸۰ در شهرهای بزرگ ایران با استقبال نسبتا مناسبی همراه شد. بدین گونه که افزایش نرخ سوخت در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ یکی از مهمترین دلایل برای دوگانه سوز کردن خودروها در ایران به شمار می آید. در این سال ها گروه خودروسازی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا تلاش کردند تا برخی محصولات خود را به سمت تولید دوگانه سوز سوق دهند که مورد توجه و استقبال متقاضیان نیز قرار گرفت.

ایران یکی از بزرگ ترین ناوگان های دوگانه سوز جهان را دارا است و گاز LPG به عنوان یک سوخت جایگزین بنزین در این کشور کاملا پذیرفته شده است. خودروهای دوگانه سوز در کشور عموما یا به صورت فابریک گازسوز شده است که پیشرانه آن ها پایه گازسوز دارد و یا به وسیله شرکت ها و کارگاه های شخصی گازسوز شده اند. هرچند خودروهایی که دستی یا شرکتی گازسوز شده مجوز ادامه فعالیت داشته و از بیمه و ضمانت نامه برخوردار هستند، اما توصیه می شود از خودروهای فابریک گازسوز استفاده شود چرا که این خودروها از خطر کمتری برخوردار بوده و ایمن ترند.
تصویر
خودروی دوگانه سوز

گاز طبيعي اولين بار در سال ۱۷۷۶ ميلادي توسطAlessandro Voltaكشف شد، اما استفاده از اين گاز به عنوان سوخت در خودروها به سالهاي بعد از آن بر ميگردد.

ايتاليا به عنوان اولين كشور استفاده كننده از گاز طبيعي شناخته ميشود، اين اقدام در اوايل سال ۱۹۱۰رخ داد از سال ۱۹۳۰ ميلادي استفاده از گاز طبيعي به طور چشمگيري گسترش يافت. از جمله كشورهاي پيشرو در اين حوزه مي توان به كشورهاي فرانسه، ايتاليا، آمريكا، برزيل، آرژانتين و نيوزلنداشاره نمود.

در ايران اولين بار در سال ۱۳۵۶ طرح گاز سوز كردن خودروها به صورت آزمايشي در شهر شيرازبا تبديل ۱۲۰۰ دستگاه سواري به مرحله اجرا درآمد. مشابه اين طرح در مشهد نيز در سال ۱۳۶۶اجرا شد. شركت اتوبوسهاي تهران و حومه نيز در سال ۱۳۷۱ ، تحقيقاتي را در زمينه گاز سوز كردناتوبوسهاي درون شهري آغاز نمود كه در سال ۱۳۷۵ ، به بهره برداري رسيد.

از سال ۱۳۸۳ شركت سايپا با هدف همراستا نمودن فعاليت ها و توليد محصولات مطابق با خط مشي هاي كل سازمان، شروع به توليد خودروهاي گازسوز نيسان وانت و پرايد نمود و اين روند با گذر زمان، رشدفزاينده داشته است.

آیا یک خودروی دوگانه سوز، ارزش وجه پرداختی برای خرید آن را دارد؟ در ادامه متن با ما همراه باشید تا پاسخی برای این سوال پیدا کنیم.

مبحث اول: قیمت

یکی از مهم ترین معیارهای مقایسه بین بنزین و گاز طبیعی، قیمت آن ها است که عده ای را ترغیب می کند تا از خودروهای دوگانه سوز برای تردد روزانه خود استفاده کنند. در حال حاضر، قیمت هر کیلوگرم گاز CNG، حدود 700 تومان است؛ درحالی که بنزین به نرخ یارانه ای، 1500 تومان و به نرخ آزاد، 3000 تومان محاسبه می شود؛ بنابراین، در مقایسه اولیه، گاز CNG ارزان تر است؛ با این حال، نمی توان گفت که گاز CNG سوخت ارزان تری نسبت به بنزین است.

اگر با اتومبیل خود در ماه کمتر از 500 کیلومتر یعنی پنج تا هفت هزار کیلومتر در سال رانندگی می کنید، خرید خودروی دوگانه سوز به هیچ عنوان برای شما مقرون به صرفه نخواهد بود؛ چراکه هزینه پرداختی برای سوخت از جانب شما، چندان گزاف نیست و از سوی دیگر، نیازی به گلاویزشدن با دردسرهای استفاده و نگه داری از یک خودروی دوگانه سوز ندارید.

اگر با اتومبیل خود در ماه مسافتی بین 800 الی 1000 کیلومتر یا به عبارتی 10 الی 12 هزار کیلومتر در سال را طی می کنید، خرید خودروی دوگانه سوز می تواند بخشی از هزینه های شما بابت پرداخت قیمت بنزین را کاهش دهد. با این حال، باید توجه کرد که میزان مصرف گاز طبیعی در خودروهای دوگانه سوز بیشتر از بنزین است و مخزن خودروی شما در فواصل کوتاه تری تخلیه می شود و نیاز مجدد به سوخت گیری خواهید داشت.

اگر خودروی شما در ماه مسافتی بین 1200 الی 1400 کیلومتر می پیماید، خرید یک خودروی دوگانه سوز در شرایط فعلی، قطعا برای شما مقرون به صرفه خواهد بود. برای خودروهایی که بیش از 15 هزار کیلومتر در سال فعالیت می کنند، استفاده از سوخت گاز طبیعی گزینه ایده آلی جهت کاهش هزینه های جاری است.

تصویر
خودروی دوگانه سوز

مبحث دوم: ایمنی

هر دو سوخت مورد استفاده در خودرو، یعنی گاز طبیعی و بنزین، قابل اشتعال و خطرساز هستند؛ با این حال، قدرت اشتعال گاز طبیعی به دلیل ذات آن بسیار بیشتر است. به همین دلیل، استفاده از خودروهای دوگانه سوز به ملاحظات ایمنی بیشتری نسبت به خودروهای بنزینی نیاز دارد.

خودروهای دوگانه سوز که توسط کارخانه های خودروسازی تولید می شوند، باید استانداردهای سخت گیرانه ای را پشت سر بگذارند و پروتکل های مختلفی را رعایت کنند؛ از این رو، می توان به خودروهای دوگانه سوزی که توسط کارخانه به تولید رسیده اند، اعتماد کرد. با این حال، قطعات و لوازم نصب شده روی خودروهای دوگانه سوز، در فواصل مشخص نیاز به تعویض دارند و باید عملیات مربوط به تعمیر و نگه داری آن ها به بهترین نحو اجرا شود.

خرید خودروهایی که به صورت دستی و با لوازم متفرقه تبدیل به دوگانه سوز شده اند، به هیچ عنوان توصیه نمی شود. استانداردهای ایمنی هنگام نصب قطعات سوخت CNG، در این گونه خودروها رعایت نشده است و باید از خرید خودروهای دوگانه سوز دستی اجتناب کرد.

مبحث سوم: نگه داری

این روزها قیمت قطعات خودرو به شدت افزایش یافته و هزینه های نگه داری خودروهای داخلی از توان اکثر مالکان آن ها خارج است؛ به همین دلیل، یکی از نکات مهم هنگام خرید خودرو، انجام امور مربوط به تعمیر و نگه داری آن است. همان طور که از نام خودروی دوگانه سوز برمی آید، این خودرو از دو نوع سوخت استفاده می کند و به همین منظور، باید قطعات مرتبط با سوخت بنزین و گاز را مورد سرویس قرار دهید؛ بنابراین، هزینه های نگه داری اتومبیل شما نسبت به یک خودروی تک سوز بیشتر خواهد بود.

از سوی دیگر، تمامی لوازم مربوط به استفاده از سوخت CNG باید در فواصل زمانی کوتاه مورد بررسی و تعویض قرار گیرند. سوخت CNG ، گازی به شدت خطرناک و قابل اشتعال است و درصورتی که سرویس قطعات آن به درستی انجام نشود، انفجار مخزن CNG رویدادی محتمل خواهد بود.

از سوی دیگر، خودروهای دوگانه سوز در ایران، اتومبیل هایی بنزینی هستند که به اجبار ناچار به سازگاری با سوخت گاز طبیعی شده اند؛ بنابراین، استفاده از گاز طبیعی که نسبت به بنزین ساختار متفاوتی دارد، موجب واردشدن فشار بیشتر بر پیشرانه خودرو خواهد شد و استهلاک آن را افزایش خواهد داد؛ به همین دلیل، عمر خودروهای دوگانه سوزی که در کشورمان وجود دارند، کمتر از خودروهای بنزینی است و باید این نکته را هنگام خرید خودرو در نظر داشته باشید؛ چراکه خودرو در کشورمان یک سرمایه محسوب می شود.

مبحث چهارم: سهولت استفاده

استفاده از خودروهای دوگانه سوز در مقایسه با خودروهای بنزینی محدودیت هایی دارد که سبب می شود تا برخی افراد قید خرید خودرو دوگانه سوز را بزنند. برای مثال خودروهای دوگانه سوز با در بر داشتن مخزن سوخت اضافه و تجهیزات ارتباطی، وزن بیشتری نسبت به یک خودرو بنزینی هم رده دارند. علاوه برآن نصب مخزن در عقب خودرو موجب خواهد شد تا بخشی از فضای صندوق عقب اشغال شود و به فضای کمتری برای قرار دادن بارها و تجهیزات خود دسترسی خواهید داشت.

از سوی دیگر جایگاه های سوخت CNG به اندازه پمپ بنزین ها فراگیر نیستند و حتی در برخی شهرهای کشورمان هنوز جایگاه CNG وجود ندارد یا پمپ های آن به اندازه ای نیست که پاسخگوی نیاز مصرف کنندگان باشد. در سوی مقابل دسترسی به بنزین در تمامی کشورمان مهیا است و لازم نیست تا مدت زیادی را در صف جایگاه گاز CNG سپری کنید.

در نهایت اگر بتوانید با دو نکته گفته شده کنار بیایید، سومین مانع استفاده از خودروهای دوگانه سوز قدرت و شتاب کمتری است که با استفاده از سوخت گاز طبیعی به دست می آید؛ بنابراین اگر با یک خودرو دوگانه سوز به سفر می روید، باید منتظر ارایه شتاب و کشش ضعیف از اتومبیل خود باشید که بیش از حد سنگین شده است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (438 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (125 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (97 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (27 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (20 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (18 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (15 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
آشپزی عاشقانه امین زندگانی برای همسرش الیکا عبدالرزاقی/ چه آشپزخونه ساده و شیکی+عکس اعتراف متهمان شبکه‌های فریب و قاچاق دختران+عکس و فیلم کشف حجاب، سرو مشروبات الکلی و فروش ژامبون‌ با گوشت حرام در رستوران‌های بالای شهر / طرح نور در این رستوران‌ها هم اجرا شود نگاهی به تراس زیبا و باصفای خانه اروپایی شاهرخ استخری در بلژیک/ چه دلباز و حال خوب کن+ویدیو خلاقیت خنده دار یک ایرانی در اختراع دستگاه برای شکار موش خانه اش/ اسم تو رو باید تو گینس ثبت کنن! +فیلم جاده‌ای 2600 ساله که پدر «راه‌آهن» به حساب می‌آید+عکس ابتکار غم انگیز چند جوان در تماشای بازی تیم استقلال بر مزار دوست تازه فوت شده‌شان+ویدیو/ مرام و معرفت رو در حقش تموم کردین👌 گردش لاکچری شبنم قلی خانی بازیگر نقش مریم مقدس در یک کافه سر سبز در دبی/ خوش بگذره +عکس رونمایی از کیک تولد شیک و دو طبقه کریم انصاری فرد/ سنت کیک پاشی کار دست ستاره تیم ملی داد+عکس توئیت های خواندنی و جالب از طرز نشستن حامی اسرائیل و متلک پرانِ ایران در برابر رهبر معظم انقلاب در تهران+ویدیو/ موش شدن به روایت تصویر! نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس نگاهی به استایل و ظاهر متفاوت و شیک سعید راد، میرزا رضای سریال گیلدخت در جوانی/ چه سلیقه‌ای+عکس (عکس) سفر به تهران قدیم؛ عکس دیدنی از قبض تلفن 93 سال پیش! فیلم قدیمی از عروسی پر آوازه ی پادشاه انگلیس، چارلز، و دایانا با تم کارتونی/ دایانا انگار لباس پرنسس های دیزنی رو تنش کرده، بینظیره واقعا! جنجال اعلامیه ترحیم جوانی که پدر، 3 برادر و خواهرش کارمند صدا و سیما هستند+عکس/ صدا و سیما در تسخیر این خانواده! (تصاویر) نگاهی بر خانه 19 متری مشهورترین معمار ژاپنی/ کوچکترین خانه شیک جهان! خواننده حذف شده برنامه "صداتو" که با نوازندگی و صدای بینظیرش همه را شوکه کرد/ دیدین شرکت کننده رو؟ نمیدونست به افتخارش کف بزنه یا مشت😄 چهره بازسازی شده نواده چنگیز مغول، قویترین زن مبارزی که هیچ مردی برای ازدواج حریفش نشد/ فکرشو میکردین اینقدر ظریف و زیبا باشه؟ خوانندگی علی نصیریان بزرگ آقا سریال شهرزاد در 89 سالگی با شعر معروف استاد شهریار/ هزارماشالله چه صدایی دارن +فیلم (عکس) جدیدترین عکس محمدرضا گلزار و همسرش آیسان آقا خانی زوج خوشگل ایرانی/چه عکس دونفره زیبایی! بنظرتون واقعیه؟ اتاق شکنجه شوگرمامی برای پسر جوان در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 ظاهر متفاوت آزیتا حاجیان و دخترش مهراوه شریفی نیا در سال های دور/ چقدر جوان و باکلاس+عکس تصاویر دیده نشده از تولد 61 سالگی محمود احمدی نژاد/چه کیکی بزرگی!!مگه چند نفر مهمون دعوتن؟؟ افشای راز های عجیب و افسردگی شدید جواد رضویان در برنامه زنده/رضویان:خداوند را فراموش کردم.. (فیلم) خطرناکترین و ترسناکترین روستای دنیا که هر ساله 150 نفر در مسیر این روستا میمیرند! (تصویر) گلچین هوش مصنوعی‌ها در تمام رشته‌ها سکانس مشترک حدیث میرامینی و توبی مگوایر، بازیگر نقش "اسپایدرمن"/ پای اسپایدرمن هالیوودی هم به برنامه مهران مدیری کشیده شد (عکس) انتخاب عجیب ترین ملکه زیبایی جهان!!پیرزن 60 ساله رقبایش از دور خارج کرد!!/ ما تو این سن عصا به دست هستیم (تصویر) خاص‌ترین مهره‌ی شطرنج جهان! (ویدئو) حضور غافلگیر کننده خواننده مطرح لس‌آنجلسی در یک باغ رستوران در تهران/ میخوان زیر تریلی جاسازش کنن قاچاقی از ایران خارج شه🤣 نگاهی به تیپ و استایل آبی نفتیِ و جوان پسند محمود احمدی نژاد در یک کشور اروپایی+عکس/ رئیس جمهور سابق قدم در مسیر جوانتر شدن و خوش تیپی میگذارد! (ویدئو) وقتی در حال یادگیری هستید این اتفاق در مغز شما می‌افتد! عاشقانه های سروش رفیعی ستاره فوتبال و دخترش وسط زمین فوتبال/ خنده های از ته دل پدر و دختر+ عکس (عکس)رونمایی از همسر و دختر بانمک جواد رضویان !/ چه خانواده ساده و شیکی داره (تصاویر) آلوده‌ترین مکان دنیا، که ممکن است شما را به کام مرگ بکشاند! کارگر جوان قصد فروش یسنا کوچولو را داشت + جزییات (عکس) لباس خاص عروس ابیانه ای که از 30 کیلو طلا و نقره بافته شده بود، رسانه ای شد/ چه تاج عروس جالبی! رونمایی همسر شاهرخ استخری از خرید های گوگولی و جذاب پناه و نبات کوچولو/ چقدر جالب و باحال+عکس (فیلم) دیالوگی که بغض ووریا غفوری را در هم شکست / عجب جمله سنگین و قشنگی گفت باریکلا!! (ویدئو 18+) نجات جان داور بازی فوتبال از مرگ حتمی با شلیک مستقیم به بازیکنان خشمگین وسط زمین بازی
تیتر امروز   
جاساز مواد در معده برای فروش در زندان
«آنجلینا جولی» موی خود را برای این دختر دانشجوی آمریکایی قیچی نمی‌کند؟+تصاویر
اعتراف متهمان شبکه‌های فریب و قاچاق دختران+عکس و فیلم
کشف حجاب، سرو مشروبات الکلی و فروش ژامبون‌ با گوشت حرام در رستوران‌های بالای شهر / طرح نور در این رستوران‌ها هم اجرا شود
اتاق شکنجه شوگرمامی برای پسر جوان در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403
افشای راز های عجیب و افسردگی شدید جواد رضویان در برنامه زنده/رضویان:خداوند را فراموش کردم..
کارگر جوان قصد فروش یسنا کوچولو را داشت + جزییات
مردمی که مست عشق می‌شوند/ چرا استقبال از «مست عشق» مایۀ خوش‌حالی است؟
واکنش گل‌محمدی به یک خبر فوق جنجالی: بحث تعهد در میان نیست!
تاکید کردم تلگرام را از نفس بیندازید تا بیاید بگوید چشم! /گفتم اگر اینستاگرام را می بندید، درست ببندید
همایون شجریان و سحر دولتشاهی در انتظار نوزادشان هستند/ سحر دولتشاهی باردار شد!
سفره غذای ساده آقای قرائتی با نان و پنیر و سبزی بالای منبر
شکایت آموزش و پرورش از سریال افعی تهران به‌خاطر سکانس جنجالی تحقیر ناظم!
فال روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403
منتخب روز   
عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ...