خودروی کراس اوور و شاسی بلند چه فرقی با هم دارند؟

  دوشنبه، 04 اسفند 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
خودروی کراس اوور و شاسی بلند چه فرقی با هم دارند؟
به دلیل اینکه خودروهای شاسی بلند معمولا برای رانندگی آفرود طراحی و ساخته می‌شوند، سیستم تعلیق سفت و محکم تری دارند و همین موضوع رانندگی در سطح شهر را تا حدودی با این اتومبیل سخت می‌کند.در حالی که در کراس اوورها سواری نرم تر و رانندگی راحت تری را نسبت به شاسی بلندها تجربه خواهید کرد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، در مقالات مربوط خودرو تاکنون بارها اصطلاحات شاسی بلند (SUV)و کرراس اوور(Cross Over ) را شنیده اید.اکثر خریدران و مشتاقان خودرو این دو مدل را یکی می دانند و در تعریف آن به خودروهایی که ارتفاع بیشتری از زمین داشته باشد،می گویند. اما در واقعیت چنین نیست و خودروهای کراس اوور و شاسی بلند دارای دو سگمنت جداگانه می باشند.

اصطلاح کرراس اوور چندی سالی است که رواج پیدا کرده است .کراس اوور به خودروهایی گقته می شو که فضا و بدنه یک شاسی بلند رادر اخیتار دارد در صورتی که از پلت فرم سواری سود می برد.حال این سئوال پیش می آید که چرا طراحان و خودروسازان به فکر این افتاده که برای خوردوی شاسی بلند (SUV)از یک پلت فرم سواری استفاده کنند.جواب سئوال در امکاناتی است که پلت فرم سواری به این نوع از خودروها می دهد.

شاسی بلند ها از پلت فرمی شبیه به کامیونت ها بهره می برد.دلیل این امر مشخص می باشد چرا که شاسی بلند های بیشتر برای مصارف خارج از جاده ای ساخته شده و باید از نظر فیزیکی قوی و بلند باشد تا بتوان در مسیر های صعب العبور براحتی ادامه مسیر دهند.

خودروهای کراس اوور یا شاسی بلند کدامیک؟

شاسی بلندها درابتدا بیشتر برای مسافرت های خارج از شهر استفاده می شدند، ولی امروزه شاهد رفت و آمد آن ها در سطح خیابان ها و داخل شهرها هستیم.

خودروهای کراس اوور پس از گذشت چندین سال پس از ورود شاسی بلندها که معایب آن ها بیشتر مشخص شد، به بازار عرضه شدند.

شرکت های خودروسازی به دنبال تولید خودروهای شاسی بلند در ابعاد کوچکتر با تغییر های لازم بودند.

کراس اوورها با داشتن قابلیت های شاسی بلند ولی با مصرف سوخت کمتری نسبت به آنها، از فروش بسیار خوب و بالایی در سطح کشورها روبرو شدند.

اتومبیل هایی که روز به روز بر تعداد آنها افزوده شده، مضافا بر اینکه خودروسازان هم در پی ارائه ی طرح های بسیار بیشتری با کیفیت بهتر از این نوع شاسی بلندها هستند.

تفاوت در پایه

یکی از تفاوت های کراس اوور و شاسی بلند در این است که در تولید خودروهای اوور اغلب شاسی خودروها بر پایه سدان بوده و علت آن هم فراهم کردن سواری نرم و راحت و رانندگی آرام است.

در صورتی که در خودروهای شاسی بلند از شاسی وانت پیکاپ و یا کامیونت ها استفاده می شود، چون هدف از ساخت آن ها دست یافتن به فضای زیاد در اتومبیل و قدرت بالا در رانندگی های آفرود است.

تفاوت در اندازه

همان طور که در شکل ظاهری این دو خودرو هم پیداست، شاسی بلندها به لحاظ ابعاد بزرگتر از خودرو کراس اوور هستند.

البته ابعاد بزرگتر و ارتفاع بالاتر خودروهای شاسی بلند سبب افزایش تسلط راننده بر جاده خواهد شد و با فضای باز داخلی کابین و بار بیشتر، مزیتی برای آنهاست.

اما این ابعاد بزرگتر در شاسی بلند ها منجر به افزایش وزن و در نتیجه افزایش سوخت و مصرف بالای این اتومبیل می گردد، مسئله ای که امروزه بسیار حائز اهمیت است.

تفاوت در مصرف سوخت

با توجه به اینکه مصرف سوخت و بهینه کردن آن، یکی از مسائل بسیار مهم و از دغدغه های هر شرکت خودروسازی محسوب می شود، و در شاسی بلند ها مصرف سوخت زیاد است، برای همین کراس اوورهای کامپکت تولید شدند، که با توجه به ابعاد کوچکتر آن ها برای رانندگی در داخل شهرها مناسب تر و از نظر مصرف سوخت هم با صرفه تر هستند.

تفاوت در سیستم پیشرانه

در خودرو های شاسی بلند به خاطر وزن بالا در تولید آنها و نیاز به گشتاور و قدرت بیشتر در این اتومبیل ها از موتورهای شش سیلندر V شکل استفاده شده است که در برخی از انواع آن از توربوشارژرها هم در کنار این موتورها کمک گرفته می شود.

در حالی که در خودروهای کراس اوور بیشتر از موتورهای چهار سیلندر استفاده شده و از توربوشارژر هم برای دست یافتن به شتاب گیری و سرعت بالاتر هم، البته در برخی از انواع آن کمک گرفته شده است.

تفاوت در سیستم محرک

خودروهای کراس اوور به صورت سیستم محور جلو و یا سیستم تمام چرخ محرک (AWD ) تولید و ساخته می شود که کراس اوورهایی با چهار چرخ متحرک بیشتر مناسب مناطق کوهستانی و پر فراز و نشیب هستند.

اما اغلب اتومبیل های شاسی بلند به سیستم محور عقب مجهز شده اند و در بعضی از آن ها هم سیستم چهار چرخ محرک نیز ارائه شده اند.

تفاوت در چگونگی تولید

همان طور که می دانید در خودروهای شاسی بلند بدنه و فریم آن به صورت جداگانه از یکدیگر تولید شده و بعد با انجام مونتاژ بر روی یکدیگر سوار می شوند و دلیل آن هم افزایش استحکام این خودرو برای عبور از مناطق سخت و صعب العبور است.

اما در خودروهای کراس اوور در طراحی و ساخت، مانند خودروهای سدان از طراحی یکپارچه استفاده شده است، یعنی بدنه و فریم خودرو به صورت یک تکه تولید می شود.

این یکپارچگی به کاهش مصرف سوخت و رانندگی نرم تر نسبت به شاسی بلندها کمک شایان توجهی خواهد کرد.

تفاوت در رانندگی

به دلیل اینکه خودروهای شاسی بلند معمولا برای رانندگی آفرود طراحی و ساخته می شوند، سیستم تعلیق سفت و محکم تری دارند و همین موضوع رانندگی در سطح شهر را تا حدودی با این اتومبیل سخت می کند.

در حالی که در کراس اوورها سواری نرم تر و رانندگی راحت تری را نسبت به شاسی بلندها تجربه خواهید کرد.

در هر حال به طور خلاصه می توان گفت که خودرو های کراس اوور با ابعاد کوچکتر، سواری نرم تر، رانندگی راحت تر و مصرف سوخت کمتر و…. به دنبال خواهند داشت.

ولی شاسی بلند ها دارای ابعاد بزرگ تر، استحکام بیشتر، فضای بازتر، تسلط بیشتر به جاده و…. هستند.

اما این شما هستید که با تعیین کاربری خود از اتومبیل می توانید یکی از آن دو را انتخاب کرده و نسبت به خرید آن با توجه به مزایا و معایبی که دارند،( و ما سعی کردیم بیشتر آنها را ذکر کنیم ) اقدام کنید.

اما امروزه اتومبیل های شاسی بلند را در مدل ها و با توان های مختلف و برای مصارف گوناگون نیز می سازند.

انواع مدل های اتومبیل های شاسی بلند

برخی از انواع مدل های شاسی بلند ها شامل این دسته ها هستند:

SUVهای بلند: که معمولاً دارای سه ردیف صندلی هستند و مانند، اتومبیل کادیلاک اسکلید و لینکلن ناویگیتر و شورولت تاهو و…

SUV فول سایز: که ایمنی بیشتری نسبت به مدل های کوچکتر دارند و فضای بزرگتری برای سرنشینان حمل بار ایجاد می کند، مانند نیسان پاترول و تویوتا لندکروز و…

SUV سایز متوسط: که این خودروها با سایز و اندازه متوسط بین خودروهای فول سایز شاسی بلند و کامپکت آن قرار می گیرند، مانند لندرور دیسکاوری جیپ گرند چروکی و…

SUV کامپکت: این ماشین ها فضای حمل بار کمی دارند و مصرف سوخت در آنها با وجود موتورهای کوچک کمتر شده است، مانند تویوتا rav۴ و فورد اسکیپ و…

SUV مینی یا کراس اوور کامپکت: این نوع شاسی بلند ها بر پایه سواری های موجود در کلاس B ساخته شده اند، مانند رنو کپچر و اپل موکا و…

به هر حال مسائلی مانند کاربری لازم، تعداد نفرات خانواده، محل سکونت، علاقه و…. می توانند عواملی باشند که شما را در خرید یکی از اتومبیل های شاسی بلند و یا کراس اوور کمک می کنند، شاید هم بتوانید هر دو آنها را بخرید!


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (212 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (165 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (150 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (36 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (29 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (20 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند
حمایت تمام قد قالیباف از جلیلی: همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شود
تاریخ مناظره‌ ها و برنامه‌های تبلیغاتی دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری + جدول
میانجی گری پسر 17 ساله با از دست دادن جانش تمام شد
یک حیوان نایاب پس از 2 قرن در ایران دیده شد + فیلم | این حیوان گمشده، ایرانی‌ها را خوشحال کرد
قدرت صدای علیرضا قربانی بنای تخت جمشید را خراب می‌کند؟ حاشیه‌های تازه کنسرتی که از امروز شروع می‌شود
از فحاشی به ایرانیان مقیم خارج پای صندوق های رای تا واکنش مردم به دو مرحله‌ای شدن انتخابات در حواشی داغ امروز یکشنبه 10 تیر 1403
وزیر علوم: علم قابل خرید و فروش نیست، ما به علم عنکبوتی اعتقاد نداریم
پیام پزشکیان خطاب به زنان و دختران ایرانی بعد از اعلام نتایج انتخابات
بار مسکن از چه زمانی روی دوش مردم سنگین شد؟
(عکس) درختی که زمان مرگ خونریزی می کند